Päävirtakytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

jiipee kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:39 pm Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Miksi asennat invertteriin pääkytkimen?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

jiipee kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:39 pm Ketjun aiheeseen liittyvä, tiedoksi-tyyppinen juttu...

Poikkesin tänään Motonetissa ostoksilla. Puutelistalla oli mm. päävirtakytkin 12 V / 1200 W siniaaltoinvertterille, eli noin 120-150 A jatkuvaa virrankestoa tarvitaan. Pieni ja kevyt kahva/avain on suotava. Tuotteelle numero 48-2045 luvataan 500 A hetkellistä kestoa, mutta jatkuvasta ei ole tietoa. Paketissa näkyi lukevan takapuolella, että 75 A. Hintaa näkyy olevan nyt 12,90€. Ei jatkoon.

Otin sitten suunnilleen samanlaista avainta käyttävän tuote 48-2033:n, jolle luvataan 200 A jatkuvaa ja 1000 A hetkellistä virrankestoa. Tällä oli hintaa 6,99€.

Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Mulla oli tuon näköinen 165 Massikassa. Lakkas yhristämästä vaikka käyttö oli kevyttä ja satunnaista.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Aakku kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:59 pm
jiipee kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:39 pm Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Miksi asennat invertteriin pääkytkimen?
Rakennuksen pääasiallinen sähkön käyttö on suora 12 VDC akustosta. Rakennuksen 12 VDC sähkökeskus ei kestä tuollaista invertterin ottamaa virtaa, yli 100 A. Jos invertterin virrantarpeen ottaisi siinä huomioon, pitäisi koko keskus laittaa uusiksi. Siksi laitan invertterin mieluummin omalla erillisellä sulakkeella ja päävirtakytkimellä kytkettynä akustoon. Invertterin persiistä otetaan 230 VAC tarvittaessa erilaisille pienkoneille.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Accordiin laitoin samanlaisen. Tuo avaimen lirpake kyllä murtu äkkiä. Toki lämmönvaihtelua kohdistuu jonkinverran, varsinkin talviaikaan. Voiko tuohon hintaan muuta odottaakkaan?
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

jiipee kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:39 pmKun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Mittaa jännitehäviö sen kytkimen yli isolla kuormalla, niin saat käsityksen kytkimen hyvyydestä. Voit vielä avata ja sulkea kytkintä ja katsoa, onko jännitehäviö joka kerralla suunnilleen sama vai vaihteleeko se kytkentäkerroilla.
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jiipee »

rautakasa kirjoitti: Su Kesä 06, 2021 10:37 pm
jiipee kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:39 pmKun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Mittaa jännitehäviö sen kytkimen yli isolla kuormalla, niin saat käsityksen kytkimen hyvyydestä. Voit vielä avata ja sulkea kytkintä ja katsoa, onko jännitehäviö joka kerralla suunnilleen sama vai vaihteleeko se kytkentäkerroilla.
Oli sen verran kiireinen käynti tällä kertaa, että en ehtinyt mittaamaan kovin monesti tätä. Paikalla ei ole tällä hetkellä mitään nimelliskuorman tehoista laitetta, eikä sopivaa löytynyt mukaankaan ottaa. Nostin autoon sitten tyyppikilpensä mukaan 550 W tehoisen paineilmakompressorin, jolla koeajoin invertteriä. 58-60 A otti virtaa 12 V akustosta, tosin invertterin DC-liittimissä jännite oli hiukan alle 12 volttia. Kaapelointi on tehty 35 mm2 hienosäikeisellä ja mittaa akun navalta invertteriin on ehkä noin 2 metriä.

Jännitehäviöt 60 A kuormitusvirralla akusta invertteriin (
tuolla on joku kuva
akun puolelta):
  • päävirtakytkin: 116 mV
  • päävirtakytkimen jälkeen oleva 125 A sulake: 46 mV
  • jakotukki (en mitannut): ?
  • koko ketju akun navasta jakotukilta sisälle invertterille lähtevään kaapeliin: 260 mV
Nämä siis punaisesta plussajohdosta. Negatiivinen musta hukkaa jännitettä vain noin kymmenesosan (24 mV), kun se on lyhyempi ja siinä on vähemmän liitoksia.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tuossa starttimoottoria rassatessa traktoriin pellolla puhdistelin ensin kaapeliliitoksia ja yllätyin akun kengän hapettumisesta sisäpinnoistaan. Kaapeli oli kyllä tiukasti ja kenkä tiukasti navassa mutta kaapelin kiristysruuvitkin sisältä kierteistään ihan ruosteessa ja kaapelin pää hapettunut myös. Päälle päin ei näyttänyt hapettuneelta mutta sisältäpä oli vaikka kuinka. Toinen puhdistuskohde oli starttimoottorin rungon akulta tulevan plus-johdon liitos. Vanhassa startissa sisältä tulee kierretangon tapainen pätkä, mihin alimmaiseksi tulee kaksi muoviprikkaa erottamaan johtoliitospakettia startin maarungosta, muteri, metalliprikka, lattaliittimet, metalliprikka ja mutteri, jolla kiristetään pakka tiukkaan nippuun pitämällä alin mutteri avaimella paikoillaan. Muoviprikkojen ympärys märkää savea ja muuta töhnää alimmaiseen mutteriin asti eli oikosulkuahan tuo on tuossa tehnyt varsinkin märkänä. Ihmetellyt, kun akusta häviää hiljalleen virtaa ja nyt 100 m pitkän jatkoroikan päässä pellolla traktoria ei meinannut saada sadekelissä pienellä akkulaturilla lataamaan. Kun putsasin startin plusliitoksen, niin alkoi laturi toimimaan normaalisti. Lyhyen roikan päässä pihassa latasi ihan normaalisti mutta märkyys ja etenkin pitkä roikkakohan paljasti oikosulun?
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28157
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

On tuo sähkö vaan niin ihmeellistä välillä, menee "läpi" eristeistä ja sitten joskus isokin virta pysähtyy p@sk@seen sormenjälkeen. Nuo akun lyijynavat ilmeisesti ottaa itteensä niitä akusta purkautuvia "höyryjä" ja sitten menee harmaaksi, eikä läpäise sähköä. Ruoste myös on tehokas eriste paitsi sitten kostuessaan, tulee hyväkin johde.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ranta-Tapsa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2021 11:12 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ranta-Tapsa »

Päävirtakytkin maajohtoon?
Jo van kuulostaa omituiselta?
Miksi päävirtakytkintä ei voi laittaa ynnä (+) napaan?
Nimestä riippumatta tulos on täsmälleen sama. Kun päävitakytkimen akun navan välistä ei lähde mitään johtoja minnekkään yhteys katkeaa ja sähkö lakkaa kulkemasta riippumatta kummassa navassa kytkin on. Oma oletus on että se "Vuotovirta" ilmiön tietellinen nimitys on: Aliquam mensurae.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ranta-Tapsa kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 1:13 am Päävirtakytkin maajohtoon?
Jo van kuulostaa omituiselta?
Miksi päävirtakytkintä ei voi laittaa ynnä (+) napaan?
Nimestä riippumatta tulos on täsmälleen sama. Kun päävitakytkimen akun navan välistä ei lähde mitään johtoja minnekkään yhteys katkeaa ja sähkö lakkaa kulkemasta riippumatta kummassa navassa kytkin on. Oma oletus on että se "Vuotovirta" ilmiön tietellinen nimitys on: Aliquam mensurae.
Mulla meinas Massikka palaa kun päävirtakykin oli laitettu + kaapeliin lähelle starttimoottoria.
Etukuormaajan paineletku kihnutti ittensä oikosulkuun akun +navan päällä, öljysumu lensi ja lieskat löivät kopin alta eikä päävirtakytkimen kääntö auttanut asiaa.

Jos päävirtakytkimeen tuloo joku vika niin se voinruveta lyömään runkonsa kautta maihin….silloon oon parempi kun se ei oo +kaapelia nähnytkään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Ranta-Tapsa kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 1:13 am Päävirtakytkin maajohtoon?
Jo van kuulostaa omituiselta?
Miksi päävirtakytkintä ei voi laittaa ynnä (+) napaan?
No ei sillä periaatteessa ole merkitystä.
Tehdas asenteiset päävirtakytkimet on enimmäkseen maa puolella, mut on niitä + puolellakin ihan tehtaan tekemänä.
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Naapurikylällä paloi navetta, ja eläimiä siinä samalla. Palo syttyi pienkuormaajasta, joka taasen sai alkunsa päävirtakytkimestä. Luultavasti tehdasasennus ja +johdossa..
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kilpa-autoihin kun noita päävirtakatkaisijoita laitettiin,niin laitoin sen +-kaapeliin ja laturilta tuleva + suoraan akunnapaan,eikä startin perään,niin tuolla kytkennällä auto sammuikin päävirtakytkimestä.Vanhemmissa traktoreissa, jotka ovat mekaanisella sammuttimella, tuolla asialla ei ole merkitystä,siksi olenkin niihin laittanut katkaisijan maajohtoon,on helpompi ja turvallisempikin toteutus esim. silloin kun katkaisijan sijoittaa ohjaamoon,niin ei ole oikosulun vaaraa läpivienneissä,jos hankautuvatkin. Oma lukunsa ovat sitten sellaiset koneet joissa on joitain laitteita jotka tarvitsevat jatkuvan virran akulta aina,esim.ajopiirturi,radion ylläpitovirta,kello..yms.,niiden päävirtakytkimen kytkennöissä on otettava huomioon ettei synny sellaista tilannetta,että päävirta on unohtunut kytkeä ja pyöräytetäänkin suoraan virta-avaimesta startti asentoon,niin pyrkiikin "nielaisemaan" virtaa startille noiden suorakytkettyjen apulaitteiden läpi ja silloin yleensä palaa sulake,piuhat tai se ko. sähkölaite.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SPS1975 kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 5:39 pm päävirtakytkimen kytkennöissä on otettava huomioon ettei synny sellaista tilannetta,että päävirta on unohtunut kytkeä ja pyöräytetäänkin suoraan virta-avaimesta startti asentoon,niin pyrkiikin "nielaisemaan" virtaa startille noiden suorakytkettyjen apulaitteiden läpi ja silloin yleensä palaa sulake,piuhat tai se ko. sähkölaite.
Tätä minulle teroitettiin, kun ihmettelin Planarissa olevaa sulaketta myös miinus puolella. Nyt maadoitus on hoidettu niin, että miinus navalta menee vain yksi johto runkoon. Kaikki muiden maadoitettavien laitteiden maapiste on eri paikassa rungossa. Jos miinus navalta kontakti runkoon katkeaa, niin maadoitus katkeaa muiltakin laitteilta, eikä lähde kiertämään muiden laitteiden kautta. Elikä vain yksi maadoitusjohto miinus napaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
pice
Viestit: 614
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 7:09 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja pice »

Matsikka kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 7:55 am
Ranta-Tapsa kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 1:13 am Päävirtakytkin maajohtoon?
Jo van kuulostaa omituiselta?
Miksi päävirtakytkintä ei voi laittaa ynnä (+) napaan?
Nimestä riippumatta tulos on täsmälleen sama. Kun päävitakytkimen akun navan välistä ei lähde mitään johtoja minnekkään yhteys katkeaa ja sähkö lakkaa kulkemasta riippumatta kummassa navassa kytkin on. Oma oletus on että se "Vuotovirta" ilmiön tietellinen nimitys on: Aliquam mensurae.
Mulla meinas Massikka palaa kun päävirtakykin oli laitettu + kaapeliin lähelle starttimoottoria.
Etukuormaajan paineletku kihnutti ittensä oikosulkuun akun +navan päällä, öljysumu lensi ja lieskat löivät kopin alta eikä päävirtakytkimen kääntö auttanut asiaa.

Jos päävirtakytkimeen tuloo joku vika niin se voinruveta lyömään runkonsa kautta maihin….silloon oon parempi kun se ei oo +kaapelia nähnytkään.
Näin itsekin olen järkeillyt, ja kaikki päävirtakytkimet mitä itse asentanut olen laittanut maajohtoon.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Aakku kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 5:53 pm
SPS1975 kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 5:39 pm päävirtakytkimen kytkennöissä on otettava huomioon ettei synny sellaista tilannetta,että päävirta on unohtunut kytkeä ja pyöräytetäänkin suoraan virta-avaimesta startti asentoon,niin pyrkiikin "nielaisemaan" virtaa startille noiden suorakytkettyjen apulaitteiden läpi ja silloin yleensä palaa sulake,piuhat tai se ko. sähkölaite.
Tätä minulle teroitettiin, kun ihmettelin Planarissa olevaa sulaketta myös miinus puolella. Nyt maadoitus on hoidettu niin, että miinus navalta menee vain yksi johto runkoon. Kaikki muiden maadoitettavien laitteiden maapiste on eri paikassa rungossa. Jos miinus navalta kontakti runkoon katkeaa, niin maadoitus katkeaa muiltakin laitteilta, eikä lähde kiertämään muiden laitteiden kautta. Elikä vain yksi maadoitusjohto miinus napaan.
Minä tarkoitan sellaista tilannetta, että päävirtakytkin on kytketty maajohtoon ja esim. radion muistin ylläpitoa varten radiolle on vedetty suora maa akulta ja tämä maahan kulkeutuu myös koneen runkoon mm. radion antenninjohdon kautta. Nyt jos päävirta on pois päältä ja epähuomiossa käännetään avaimesta startti asentoon, niin silloin startti pyrkii ottamaan tarvitsemansa maan tämän radion maa- ja antennijohdon kautta, on helppo arvata että silloin alkaa savu nousemaan johdotuksista.. Eli näissä koneissa, joissa on jatkuvaa virtaa akulta tarvitsevia laitteita, on lienee parempi asentaa päävirtakytkin plusjohtoon. Ja epävarmoissa tilanteissa ei ole häpeä turvautua asiantuntija apuun, etenkin kun se saattaa säästää pitkän pennin, verraten siihen että itse kytkee jotain pieleen ja polttaa koneestaan jonkun kalliin boxin.
-Masa-
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Jos esim. radio tarttee muistivirtaa, niin pääkytkimen napojen yli laittaa 12V lampun (ite laitoin vielä sulakkeen sarjaan, mutta turhaan, koska lampun lanka toimii jo sulakkeena). Sopivan kokoinen lamppu antaa sen verta virtaa läpi, että radion muisti pysyy, mutta jos yrität startata, mitään ei tapahdu, muuta kuin kojelaudan valot sammuu ja radion muisti häviää. Ja vääränkokoinen lamppu, niin se sitten hehkuu koko ajan pääkytkimen ollessa auki :lol:
MF 4245 -98
Nikke
Viestit: 440
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Tuli tämäkin lopulta asenneltua Zetoriin. Kaapeleille löytyi valmis reitti kopin puolelle, ja kytkin on tuossa kojelaudan vieressä sopivasti hollilla. Kytkimen tilasin Virosta mv tavaratalosta.

Kuva

Kuva
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jagr »

Noita päävirtakytkimiäkin on monen laisia: osassa virran läpäisy on niin pieni että kuumenee ja käryää talvella startatessa. Kannattaa tarkistaa ostaessa että kapsiteetti riittää laittelle johon se asennetaan. Useimmiten se IKH:n halvin ei ole se sopivin
--JaGr
Ford 4610
MikaH.
Viestit: 1722
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Nikke kirjoitti: La Huhti 08, 2023 8:28 pm Tuli tämäkin lopulta asenneltua Zetoriin. Kaapeleille löytyi valmis reitti kopin puolelle, ja kytkin on tuossa kojelaudan vieressä sopivasti hollilla. Kytkimen tilasin Virosta mv tavaratalosta.

Kuva

Kuva
minä laitoin suoraan tuohon peltiin mikä pois tuossa ekassa kuvassa. On kyllä hyvällä paikalla noilla kohdin ja riitti suoraan orkkis maakaapeli katkaisijalle
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juice, JukkaV, Massikkamiess, maukku, Mpaseppä, toyotacorolla ja 67 vierailijaa