Tiehöylää tekis mieli.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Hydromatik kirjoitti:Jännä systeemi. Kuski sitten ilmeisesti kytkee tavallaan vaihteen silmään tuossa "mekaanisessa venttiilipöydässä" siksi aikaa että haluttu terän asento on saavutettu. Ehkei niin helppoa kuin miltä kuulostaa, kun kerran hydraulista säätöä pidetään niin paljon parempana.

Joku AH 65 olisi varmaan näppärän kokoinen höylä lähinnä harrasteena tehtävään yksityistien kunnossapitoon, jos vaan oppisi säädyllistä jälkeä tekemään :oops:
No silloin kun nuo oli in, hydrauliikka oli jotain noituuteen verrattavaa ja kallista...harrasti sitä missä muodossa tahansa...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja masankp »

Ei tuossa laatikossa mitään ihmeellistä ole, laatikko pyörii suhteellisen hiljaa koko ajan ja kun terää pitää esim. nostaa, kuski tökkää vivusta (kuin vaihteen ilman kytkintä) pyörimään kardaanin (joka menee nostovipulaatikkoon) sen aikaa kunnes asento on haluttu ja päästää vipusen takaisin takasentoon.
Kyllä noissa oli hydrauliikkaakin, ohjaus ja etupyörien kallistus.
tapaniv
Viestit: 1158
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Ruotsalaisessa Lokomon esikuvassa oli oikein kytkinpoljin jolla tuo teränsäätölaatikko pysäytettiin kytkentävivun siirron ajaksi. Ei näet napannut sormille. Lokomon tehtaat oli lähempänä neuvostoliittoa, eikä näinollen kuskin sormet tehtaan suunnittelijaa säälittäneet.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kyllä tällä palstalla hyviä neuvoja saa, kysyin tuota Valmet Vammasta ja kyllähän siinäkin on voimansiirtovika, pitää pahaa ääntä ja jumittaa välillä, ja silti hinta kympin verran. Minkähänlainen on kestävyydeltään tuollanen Lokomo Valmetin kutos koneella Glarkin vaihteistolla.
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Ei tuo lokomo mahottomasti kynsille lyö jos vain kardaanien jarrut kunnossa, eli see panta rivistö siinä edessä.... toki terän edus tännä tavaraa on aika persoonallinen pyöritää.
Kaikki toiminot olisin muutanut jo hydrauliseksi, mutta miulla remmovetoinen naurettavan kokeinen pumppu jossa prioriteetti ventiili.
Jos innostuu niin otan voiman suoraan askilta ja reteempi pumppu.

Visioita olisi, vaan aikaa ei... no oma lokomo tänään heräteltu talvi unilta, huomenna verkko terä kiinni ja takakarhi pois, pääsee sohjon työntöön.
Ventiilin välyksistä ja parista suuttimesta löytyi sanomista,... nee saatu tilkittyä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

tapaniv kirjoitti:Ruotsalaisessa Lokomon esikuvassa oli oikein kytkinpoljin jolla tuo teränsäätölaatikko pysäytettiin kytkentävivun siirron ajaksi. Ei näet napannut sormille. Lokomon tehtaat oli lähempänä neuvostoliittoa, eikä näinollen kuskin sormet tehtaan suunnittelijaa säälittäneet.
Työkaluiksi tehtyjä, eikä nyt "duunari" saa työtä tehdessään nautiskella. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tuo Lokomo mitä ajattelin on hydraulitoiminen.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Eikös kukaan tunne noita vanhoja Lokomoita.
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

JURO kirjoitti:Eikös kukaan tunne noita vanhoja Lokomoita.
Luja peli! Oli aikoinaan ilo omistaa vanha mekaanisella säädöillä varustettu kone. Terän käyttövipujen kytkentä tarvitsi vain napakkaa otetta. Vanhemmiten alkoivat hylkimään kytkentää kun kytkentähampaiden nurkat pyöristyivät. Ne oli kuitenkin hitsauksella täytettävissä.

Moottorina siinä oli Deutz' in V8, joka toimi kuin kello. Teliveto oli lujaa tekoa ja siirsi voiman tasaisesti alustaan. Silloin Lokomossa oli pyöreä maskin ritilä, jonka läpi moottorin jäähdytysilma otettiin. Olipa siinä vielä polttoainekäyttöinen lisälämmitinkin, joka olikin talviolosuhteissa tarpeen.

Kun jälkeen ajoin Valmet 702:een rakennettua höylää, niin ero oli valtava. Tuo traktorirakenteinen tuntui lähinnä leikkikalulta Lokomoon verrattuna.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja V361 »

Hydromatik kirjoitti:Jännä systeemi. Kuski sitten ilmeisesti kytkee tavallaan vaihteen silmään tuossa "mekaanisessa venttiilipöydässä" siksi aikaa että haluttu terän asento on saavutettu. Ehkei niin helppoa kuin miltä kuulostaa, kun kerran hydraulista säätöä pidetään niin paljon parempana.

Joku AH 65 olisi varmaan näppärän kokoinen höylä lähinnä harrasteena tehtävään yksityistien kunnossapitoon, jos vaan oppisi säädyllistä jälkeä tekemään :oops:
TArttee ottaa muutama eka ajo ihan harjotuksen kannalta ja alottaa ottamalla varovasti tavaraa irti, ajelee mieluummin useamman kerran ku ekoja kertoja on höylän ratissa. Kaveri joka ajelee höylää ammatikseen totesi silloin, kun aloitteli, että kyllä ekoilla kerroilla sai tienpätkän ajaa neljään kertaan ennenkuin tuli hyvä, nyt menee kerralla....tosin nyt jo 30 vuotta sitä höylää kuskannu....
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

JURO kirjoitti:Eikös kukaan tunne noita vanhoja Lokomoita.

Nää tuntuu olevan yhtä marginaali kamppeita tiedon suhteen näillä foorumeilla kuin vanhat kuorma autot, ne tekijät ja tietäjät ei paljoa netissä kirjoittel.. joskin alkaa olemaan kaikki muukin tekeminen iän puolesta vähässä
Tahtoo olla vain sitä värikoodin arvuuttelua enempi

Mutta tuolla puoli hydraulisella ah145 sella olen nyt viikon ajannut kaiken kaikkiaan kesäisen ajoon saaton jälkeen.
Tekniikaan on tarttenu kovin vähän onneksi perehtyä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
powertorque
Viestit: 195
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:48 pm
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja powertorque »

Meillä on ollut jo pitemmän aikaa Lokomo Teräskarhu 12 vm. 1954 harraste/peltotie-käytössä. Mekaaninen hallinta,Scania D8-moottori. Hyvin sillä saa peltotien tasaiseksi :D Tuossa vanha video, nyt kone on maalattu alkuperäiseen "Ferrex-punaiseen" väriin. https://www.youtube.com/watch?v=p9c4vWcS6AM
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja trahata »

Lokomon mekaaninen teränhallinta laatikko löytyy "NURKISTA" jos joku tarvii vaikka varaosiksi .
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Ei sattuis löytymään 122 tai 132 hyttiä, etulevyä tai lokasuojia keneltäkään nurkista?
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
hamsteri
Viestit: 2802
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Siitä vanha, mutta siistin näköinen Lokomo:

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3

Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
Superdextaaja
Viestit: 12989
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

VD5 kirjoitti:Siitä vanha, mutta siistin näköinen Lokomo:

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3

Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
On siellä varmasti joku sylinteri nenärungon sisällä poikittain, joka nostaa ja laskee kynkällä pystyvarren kautta terää.
On noiden ajaminen nykyään helppoa: https://www.youtube.com/watch?v=MPqLDa0GnQo
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

VD5 kirjoitti:Siitä vanha, mutta siistin näköinen Lokomo:

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3

Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
Eipä siinä hydraulisylintereitä ole. Eipähän ainakaa vuoda öljyä :lol: Viimoset välitykset mekaanisia, mut pyöritykset kynkälootille hydraulimoottoreilla!?
Superdextaaja
Viestit: 12989
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

No näyttää tosiaan olevan hydr. moottori alla ja matoruuvilaatikkoa..
Tekemällä virheistä oppii.
tane II
Viestit: 5332
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja tane II »

Lokomo AH 132 1976, Valmetin kone, vaihteistomurheita.

https://huutokaupat.com/1287575

Onkohan tuo ollut myynnissä jo aikaisemmin, noita "hamsterin" linkkaamia huutokaupat.com'in sivuja ei enää ole..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tui ja 51 vierailijaa