No silloin kun nuo oli in, hydrauliikka oli jotain noituuteen verrattavaa ja kallista...harrasti sitä missä muodossa tahansa...Hydromatik kirjoitti:Jännä systeemi. Kuski sitten ilmeisesti kytkee tavallaan vaihteen silmään tuossa "mekaanisessa venttiilipöydässä" siksi aikaa että haluttu terän asento on saavutettu. Ehkei niin helppoa kuin miltä kuulostaa, kun kerran hydraulista säätöä pidetään niin paljon parempana.
Joku AH 65 olisi varmaan näppärän kokoinen höylä lähinnä harrasteena tehtävään yksityistien kunnossapitoon, jos vaan oppisi säädyllistä jälkeä tekemään
Tiehöylää tekis mieli.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Ei tuossa laatikossa mitään ihmeellistä ole, laatikko pyörii suhteellisen hiljaa koko ajan ja kun terää pitää esim. nostaa, kuski tökkää vivusta (kuin vaihteen ilman kytkintä) pyörimään kardaanin (joka menee nostovipulaatikkoon) sen aikaa kunnes asento on haluttu ja päästää vipusen takaisin takasentoon.
Kyllä noissa oli hydrauliikkaakin, ohjaus ja etupyörien kallistus.
Kyllä noissa oli hydrauliikkaakin, ohjaus ja etupyörien kallistus.
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Ruotsalaisessa Lokomon esikuvassa oli oikein kytkinpoljin jolla tuo teränsäätölaatikko pysäytettiin kytkentävivun siirron ajaksi. Ei näet napannut sormille. Lokomon tehtaat oli lähempänä neuvostoliittoa, eikä näinollen kuskin sormet tehtaan suunnittelijaa säälittäneet.
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Kyllä tällä palstalla hyviä neuvoja saa, kysyin tuota Valmet Vammasta ja kyllähän siinäkin on voimansiirtovika, pitää pahaa ääntä ja jumittaa välillä, ja silti hinta kympin verran. Minkähänlainen on kestävyydeltään tuollanen Lokomo Valmetin kutos koneella Glarkin vaihteistolla.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Ei tuo lokomo mahottomasti kynsille lyö jos vain kardaanien jarrut kunnossa, eli see panta rivistö siinä edessä.... toki terän edus tännä tavaraa on aika persoonallinen pyöritää.
Kaikki toiminot olisin muutanut jo hydrauliseksi, mutta miulla remmovetoinen naurettavan kokeinen pumppu jossa prioriteetti ventiili.
Jos innostuu niin otan voiman suoraan askilta ja reteempi pumppu.
Visioita olisi, vaan aikaa ei... no oma lokomo tänään heräteltu talvi unilta, huomenna verkko terä kiinni ja takakarhi pois, pääsee sohjon työntöön.
Ventiilin välyksistä ja parista suuttimesta löytyi sanomista,... nee saatu tilkittyä
Kaikki toiminot olisin muutanut jo hydrauliseksi, mutta miulla remmovetoinen naurettavan kokeinen pumppu jossa prioriteetti ventiili.
Jos innostuu niin otan voiman suoraan askilta ja reteempi pumppu.
Visioita olisi, vaan aikaa ei... no oma lokomo tänään heräteltu talvi unilta, huomenna verkko terä kiinni ja takakarhi pois, pääsee sohjon työntöön.
Ventiilin välyksistä ja parista suuttimesta löytyi sanomista,... nee saatu tilkittyä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Työkaluiksi tehtyjä, eikä nyt "duunari" saa työtä tehdessään nautiskella.tapaniv kirjoitti:Ruotsalaisessa Lokomon esikuvassa oli oikein kytkinpoljin jolla tuo teränsäätölaatikko pysäytettiin kytkentävivun siirron ajaksi. Ei näet napannut sormille. Lokomon tehtaat oli lähempänä neuvostoliittoa, eikä näinollen kuskin sormet tehtaan suunnittelijaa säälittäneet.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Tuo Lokomo mitä ajattelin on hydraulitoiminen.
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Eikös kukaan tunne noita vanhoja Lokomoita.
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Luja peli! Oli aikoinaan ilo omistaa vanha mekaanisella säädöillä varustettu kone. Terän käyttövipujen kytkentä tarvitsi vain napakkaa otetta. Vanhemmiten alkoivat hylkimään kytkentää kun kytkentähampaiden nurkat pyöristyivät. Ne oli kuitenkin hitsauksella täytettävissä.JURO kirjoitti:Eikös kukaan tunne noita vanhoja Lokomoita.
Moottorina siinä oli Deutz' in V8, joka toimi kuin kello. Teliveto oli lujaa tekoa ja siirsi voiman tasaisesti alustaan. Silloin Lokomossa oli pyöreä maskin ritilä, jonka läpi moottorin jäähdytysilma otettiin. Olipa siinä vielä polttoainekäyttöinen lisälämmitinkin, joka olikin talviolosuhteissa tarpeen.
Kun jälkeen ajoin Valmet 702:een rakennettua höylää, niin ero oli valtava. Tuo traktorirakenteinen tuntui lähinnä leikkikalulta Lokomoon verrattuna.
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
TArttee ottaa muutama eka ajo ihan harjotuksen kannalta ja alottaa ottamalla varovasti tavaraa irti, ajelee mieluummin useamman kerran ku ekoja kertoja on höylän ratissa. Kaveri joka ajelee höylää ammatikseen totesi silloin, kun aloitteli, että kyllä ekoilla kerroilla sai tienpätkän ajaa neljään kertaan ennenkuin tuli hyvä, nyt menee kerralla....tosin nyt jo 30 vuotta sitä höylää kuskannu....Hydromatik kirjoitti:Jännä systeemi. Kuski sitten ilmeisesti kytkee tavallaan vaihteen silmään tuossa "mekaanisessa venttiilipöydässä" siksi aikaa että haluttu terän asento on saavutettu. Ehkei niin helppoa kuin miltä kuulostaa, kun kerran hydraulista säätöä pidetään niin paljon parempana.
Joku AH 65 olisi varmaan näppärän kokoinen höylä lähinnä harrasteena tehtävään yksityistien kunnossapitoon, jos vaan oppisi säädyllistä jälkeä tekemään
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
JURO kirjoitti:Eikös kukaan tunne noita vanhoja Lokomoita.
Nää tuntuu olevan yhtä marginaali kamppeita tiedon suhteen näillä foorumeilla kuin vanhat kuorma autot, ne tekijät ja tietäjät ei paljoa netissä kirjoittel.. joskin alkaa olemaan kaikki muukin tekeminen iän puolesta vähässä
Tahtoo olla vain sitä värikoodin arvuuttelua enempi
Mutta tuolla puoli hydraulisella ah145 sella olen nyt viikon ajannut kaiken kaikkiaan kesäisen ajoon saaton jälkeen.
Tekniikaan on tarttenu kovin vähän onneksi perehtyä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:48 pm
- Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Meillä on ollut jo pitemmän aikaa Lokomo Teräskarhu 12 vm. 1954 harraste/peltotie-käytössä. Mekaaninen hallinta,Scania D8-moottori. Hyvin sillä saa peltotien tasaiseksi Tuossa vanha video, nyt kone on maalattu alkuperäiseen "Ferrex-punaiseen" väriin. https://www.youtube.com/watch?v=p9c4vWcS6AM
-
- Viestit: 818
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Lokomon mekaaninen teränhallinta laatikko löytyy "NURKISTA" jos joku tarvii vaikka varaosiksi .
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Ei sattuis löytymään 122 tai 132 hyttiä, etulevyä tai lokasuojia keneltäkään nurkista?
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
-
- Viestit: 2802
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
-
- Viestit: 1875
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Siitä vanha, mutta siistin näköinen Lokomo:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3
Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3
Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
-
- Viestit: 12989
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
On siellä varmasti joku sylinteri nenärungon sisällä poikittain, joka nostaa ja laskee kynkällä pystyvarren kautta terää.VD5 kirjoitti:Siitä vanha, mutta siistin näköinen Lokomo:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3
Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
On noiden ajaminen nykyään helppoa: https://www.youtube.com/watch?v=MPqLDa0GnQo
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Eipä siinä hydraulisylintereitä ole. Eipähän ainakaa vuoda öljyä Viimoset välitykset mekaanisia, mut pyöritykset kynkälootille hydraulimoottoreilla!?VD5 kirjoitti:Siitä vanha, mutta siistin näköinen Lokomo:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Lokomo_ah ... ?ca=18&w=3
Onko tuo täysin mekaaninen, kun sylitereitä ei näy missään? Terän kääntö taitaa olla hydraulimoottorilla.
-
- Viestit: 12989
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
No näyttää tosiaan olevan hydr. moottori alla ja matoruuvilaatikkoa..
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5332
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Tiehöylää tekis mieli.
Lokomo AH 132 1976, Valmetin kone, vaihteistomurheita.
https://huutokaupat.com/1287575
Onkohan tuo ollut myynnissä jo aikaisemmin, noita "hamsterin" linkkaamia huutokaupat.com'in sivuja ei enää ole..
https://huutokaupat.com/1287575
Onkohan tuo ollut myynnissä jo aikaisemmin, noita "hamsterin" linkkaamia huutokaupat.com'in sivuja ei enää ole..
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tui ja 51 vierailijaa