Fergujen nostolaite vipu toimii väärinpäin muihin nähden?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JarVa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
Viesti:

Fergujen nostolaite vipu toimii väärinpäin muihin nähden?

Viesti Kirjoittaja JarVa »

Tommonen asia mietityttänyt tossa vuosien mittaan. Eli itse olen tykästynyt/tottunut siihen että nostovarret nousevat vipua taaksepäin vedettäessä ja laskevat eteenpäin työnnettäessä mutta kaikissa vanhoissa 165:ssa ja muissa tuo systeemihän toimii päinvastoin. Miksi näin ja saako tuollaista muutettua mitenkään?
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No Leyland "2" - sarjassa esim. 272:ssa nostolaitteet nousevat taka-asennosta keskelle vedettäessä. Sitten pari senttiä siitä eteenpäin alkaa jatkuva pumppaus, eli ylipaineventtiili suhisee, sitten siitä eteenpäin laskee varret taas alaspäin, ja toiminta on "normaali".

Kaaren etuosa onkin syvyssäätö ja saman kaaren takaosassa asentosäätö, joskin karkeatekoinen sellainen.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Jäljitelmät ei ole alkuperäisen veroisia.

Tottakai kun vipua siirtää takaa alhaalta eteen ylöspäin niin nostolaitteet tekee juuri saman liikkeen. Jos se toimisi toisinpäin, niin sehän olisi aivan väärin. Mulla ei ainakaan ole pienintäkään ongelmaa noiden vipujen kanssa, vaikka olenkin sekakäyttäjä (toisessa toimii toisinpäin)

Pikkuvalmetin mekaaniset nostolaitteet kaiketi toimii samoinpäin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Voisi olla alkujaan jokin patentinkierto. Fergu teki tarkan patentin, joka sopi heidän venttiiliinsä. Ja kirjoitti sen järjestelmän turhan tarkkaan patenttivirastolle.

Sitten vaan joku käänsi kahvan liikkeen toisinpäin. Patentti kierretty. Siinä se.
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Ei ole kauan aikaa takaisin kun joku täällä neuvoi miten oli tuon fergun liikkeen sai käännettyä. Asia yhteys oli silloin sellainen, että joku olisi halunnut muistaakseni fordin nostolaitteen toimivan kuten ferkussa :lol:
JarVa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarVa »

Dexta ja 3600 kirjoitti:Voisi olla alkujaan jokin patentinkierto. Fergu teki tarkan patentin, joka sopi heidän venttiiliinsä. Ja kirjoitti sen järjestelmän turhan tarkkaan patenttivirastolle.

Sitten vaan joku käänsi kahvan liikkeen toisinpäin. Patentti kierretty. Siinä se.
Voi olla juu mut omasta mielestä ainut ja oikea systeemi on että vipua taakse siirrettäessä varret NOUSEVAT! Tästä syystä olen vältellyt ferguja jo vuosia vaikka muutoin ominaisuudet ovat ihan päteviä!
JarVa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarVa »

cimo kirjoitti:Ei ole kauan aikaa takaisin kun joku täällä neuvoi miten oli tuon fergun liikkeen sai käännettyä. Asia yhteys oli silloin sellainen, että joku olisi halunnut muistaakseni fordin nostolaitteen toimivan kuten ferkussa :lol:
Mahtaisiko joku tuon löytää? Tai tietää miten fergun systeemi puukotetaan toimimaan kuten traktoreissa. :lol:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

JarVa kirjoitti:
Voi olla juu mut omasta mielestä ainut ja oikea systeemi on että vipua taakse siirrettäessä varret NOUSEVAT! Tästä syystä olen vältellyt ferguja jo vuosia vaikka muutoin ominaisuudet ovat ihan päteviä!
JOS vivun liike nostossa on edestä alhaalta YLÖS, niin kantasi on ymmärrettävä, mutta kun Ferkun liike nostossa on takaa ALHAALTA YLÖS, niin olisi ihan mieletöntä että Ferkun vipu toimisi toistappäin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
JarVa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarVa »

Matsikka kirjoitti:
JarVa kirjoitti:
Voi olla juu mut omasta mielestä ainut ja oikea systeemi on että vipua taakse siirrettäessä varret NOUSEVAT! Tästä syystä olen vältellyt ferguja jo vuosia vaikka muutoin ominaisuudet ovat ihan päteviä!
JOS vivun liike nostossa on edestä alhaalta YLÖS, niin kantasi on ymmärrettävä, mutta kun Ferkun liike nostossa on takaa ALHAALTA YLÖS, niin olisi ihan mieletöntä että Ferkun vipu toimisi toistappäin.
Niin, voi olla juu. Mut tähän asiaan tietysti vaikuttaa myös missä asennossa tuo kaari on ja missä asennossa vipu on kaarella. Sekä liike jonka vipu tekee. Mielestäni ainakin 130 fergussa kaari oli kallistettu aika paljon nokalleen ja vipu toimi tuttuun tapaan väärinpäin niin se oli mielestäni ainakin ylitsepääsemätön ongelma käytön kannalta.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

35-mallissa ( ja varmaankin 65-mallissa) vipu vielä toimi oikeinpäin, mutta joku kumma tuli Fergun insinöörille, kun 100-sarjassa sitten muuttivat sen systeemin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

No kas. Siihen vivustoon lisättiin paineensäätötoiminto,joka toimii sillä samalla vivulla siellä kaaren etuosassa. Oli aikoinaan kovinkin mullistava uutuus, puhuttiin toisiopainonsiirrosta, saatiin hinattavasta työkoneesta siirrettyä painoa traktorin takapyörille. MM. peräkärrystä Siinä sen logiikka, tuskin mitään tekemistä patenttien kierron kanssa. Minulle otti koville siihen tottuminen.
Mutta nyt, kun olen 37 harjoitellut alkaa kohta menemään.
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Taas kinataan Matsikan kanssa mutta minä olen jonkun viissatasen muuttanut toisinpäin toimivaksi. Perustelut: vakioitu käyttösuunta ja parempi sijoituspaikka vivulle kaaren etuosassa. Viissataset on helppo muuttaa, kun niissä on ulkopuolinen välitanko hytin alla. Sisäkaluihin en rupeaisi koskemaan.

Satasiin ei sama temppu tehoa kun vipu menee suoraan nostolaitekanteen.
Niiden ohjaamojärjestelyt nyt ovat muutenkin niin surkeat, että jos niihin tyytyy niin sama sitten miten päin vipu liikkuu, kärsiköön senkin.

Viissatashyttiä melkein kaipaa. Siinä oli perusrakenne aika paljon sellainen, kun nykytraktorien ohjaamot vaikka toteutus karumpi. Ja helppo sisustaa omille makutottumuksille sopivaksi. Helppo kulku, pystyt lasit, kaapparit, tarpeeksi korkeutta, takalasi toimiva, polkimet tankovälitteiset. Lattia lähes tasainen. Kojetaulu pieni ja viety hytin etuosaan pois kuskin sylistä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä on ollut 165-ferkku kohta 40 vuotta, ja muutama heikompi esitys on käynyt rinnalla koikkelehtimassa, kaikissa niissä on ollut erimoiset vivut jotka ovat toimineet toisinpäin eikä koskaan ole tullut mieleen että jotain pitäis vaihtaa...165:ssa kun vipu on niin erimoinen ja eri paikassa että sen kyllä huomaa ja eikä se ole itseäni mitenkään haitannut.

Toiset näyttää olevan herkempiä kuin toiset :lol:
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Hauska juttu, että toisia nuo vaivaa aivan ylipääsemättömästi, ja esim. itselläni ei koskaan ole edes käynyt mielessä, että jompi kumpi suunta olis jotenkin hankalampi. On mennyt aina ihan ajattelematta nuo, vaikka jokatoisessa talosta löytyvässä vekottimessa onkin toisinpäin :shock:
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Ylipääsemättömästi...ei nyt sentään. :D Taitaa tulla lunta tupaan kun menin pilkkaamaan pyhiä arvoja. Jotenkin vain tykkään että joitakin asioita voisi yhtenäistää.

Lisätäänpä löylyä. Muutin erään brittivekottimen vaihdekaavionkin toisinpäin, eli tavallisempaan H-kaavioon ja parani sekin. Merkkiä en kyllä uskalla tässä edes mainita. :roll: Kuninkaallinen :x
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Olis muuten aika mielenkiintoista kun laitettais vaikka Sampoon leikkuupöyrän nosto/lasku-vipu toimimaan niinkuin tämä ns. enemmistö tahtoo: Kun vipua työnnetään eteenpäin niin pöytä nousee ja kun sitä vedetään taaksepäin niin se laskoo ja nythän tämä tapahtuma on kuskin edessä joten toiminnot on päinvastaiset luonnostaan.
Kuinkahansattuu, jotta monet vivut, puimureissa & kaivureissa sunmuissa toimii TASANTARKKAANNIINKUIN NETOIMII 100-sarjan Ferkuissa, ja vain Ferkku toimii VÄÄRIN??????
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
mopa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mopa »

Minkäs teet, Fergusson sattuu olemaan tämän nykyään yleisen nostolaite systeemin ISÄ ja ÄITI .
MF 175 -70
MF 165 -67
Fordson -54 + kaivuri

http://picasaweb.google.fi/mopa.fi
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Auttaisko jos Verkua ajaessa ei ajatteliskaan käyttävänsä namiskuukkelia
ylös-alas, vaan ajattelis vipuavansa vetovartta, istuimen alla on sitte
onneks NOSTONTEHOSTIN joka vahvistaa VIVUN kanssa aikaansaadun väännön. Muuten ei vipu kestäisi. :wink:

Piikkilangankiristäjä-Valmetissa on vastaava vipu, alkuun ilman tehostinta.

Jos ny kukaan ymmärsi.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo Ferkun 100-sarjan väärinpäin toimiva sekavanoloinen nostolaitejuttu aiheutti 70-luvulla vahingon, jostasyystä koko merkki jäi lapspuolen asemaan.



On aikapaljon tarjontaa uudemmista vaihto-Ferkuista ja on ne tuon tapauksen vuoksi tullut ikään kuin jätettyä kokonaan huomiomiotta. Pitäisi varmaan käydä vilkaisemassa jossain fabriikissa hytin puolella, että mitenkä on. Täälläpäin kun ei taida 10 km säteellä olla montaakaan Ferkua tiloilla, niin pitääntynee selvitellä tätäkin omatoimisesti.

Siis:

Mites on, onko näissä uudemmissa Ferkuissa tuo sama omituisuus?

Niin taikka näin, mutta tuon nostolaitejutun ja sen 100-sarjan "ohjaamoergonomian" vuoksi Ferku on varmaan menettänyt markkinaosuuttaan vielä tänä päivänäkin. Ainakaan omia muistoja ei ole aika kullannut niiden osalta :lol:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

ATH kirjoitti:Tuo Ferkun 100-sarjan väärinpäin toimiva sekavanoloinen nostolaitejuttu aiheutti 70-luvulla vahingon, jostasyystä koko merkki jäi lapspuolen asemaan.



On aikapaljon tarjontaa uudemmista vaihto-Ferkuista ja on ne tuon tapauksen vuoksi tullut ikään kuin jätettyä kokonaan huomiomiotta. Pitäisi varmaan käydä vilkaisemassa jossain fabriikissa hytin puolella, että mitenkä on. Täälläpäin kun ei taida 10 km säteellä olla montaakaan Ferkua tiloilla, niin pitääntynee selvitellä tätäkin omatoimisesti.

Siis:

Mites on, onko näissä uudemmissa Ferkuissa tuo sama omituisuus?

Niin taikka näin, mutta tuon nostolaitejutun ja sen 100-sarjan "ohjaamoergonomian" vuoksi Ferku on varmaan menettänyt markkinaosuuttaan vielä tänä päivänäkin. Ainakaan omia muistoja ei ole aika kullannut niiden osalta :lol:

Asian selvennykseksi, se vipu EI TOIMI VÄÄRINPÄIN. Kyseinen asennonsäätövipu toimii nostolaitevivun kaaren takaossassa ja IHAN OIKEAOPPISESTI se tekee justiinsa samansuuntaisen liikkeen kuin vetovarret, kun vipua siirtää TAAKSE ALASPÄIN niin vetovarret LASKEVAT TAAKSE ALASPÄIN, kun vipua vetää TAKAA ALHAALTA YLÖSPÄIN, niin vaetvarret NOUSEVAT TAKAA YLÖSPÄIN. Jos asia olisi toisin, niin se olisi väärin.

Asiaa voisi selventää vaikkapa tossa omassa 680-rupu-Sampossa jossa leikkuupöydän vipua TYÖNNETÄÄN ETÄÄNPÄIN niin leikkuupöytä LASKEE ETEENPÄIN, ihan niinkuin 100-sarjan Ferku-Kunigkaassa tekee nostolaitteet, vipu ja varret liikkuu SAMAAN SUUNTAAN . Kun rupu-Sampon pöydän NOSTOVIPUA vedetään taksepäin niin PÖYTÄ LIIKKUU SAMAAN SUUNTAAN.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], gastbaan, Superdexta-64 ja 38 vierailijaa