Fergujen nostolaite vipu toimii väärinpäin muihin nähden?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
- Viesti:
Fergujen nostolaite vipu toimii väärinpäin muihin nähden?
Tommonen asia mietityttänyt tossa vuosien mittaan. Eli itse olen tykästynyt/tottunut siihen että nostovarret nousevat vipua taaksepäin vedettäessä ja laskevat eteenpäin työnnettäessä mutta kaikissa vanhoissa 165:ssa ja muissa tuo systeemihän toimii päinvastoin. Miksi näin ja saako tuollaista muutettua mitenkään?
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
No Leyland "2" - sarjassa esim. 272:ssa nostolaitteet nousevat taka-asennosta keskelle vedettäessä. Sitten pari senttiä siitä eteenpäin alkaa jatkuva pumppaus, eli ylipaineventtiili suhisee, sitten siitä eteenpäin laskee varret taas alaspäin, ja toiminta on "normaali".
Kaaren etuosa onkin syvyssäätö ja saman kaaren takaosassa asentosäätö, joskin karkeatekoinen sellainen.
-SS-
Kaaren etuosa onkin syvyssäätö ja saman kaaren takaosassa asentosäätö, joskin karkeatekoinen sellainen.
-SS-
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Jäljitelmät ei ole alkuperäisen veroisia.
Tottakai kun vipua siirtää takaa alhaalta eteen ylöspäin niin nostolaitteet tekee juuri saman liikkeen. Jos se toimisi toisinpäin, niin sehän olisi aivan väärin. Mulla ei ainakaan ole pienintäkään ongelmaa noiden vipujen kanssa, vaikka olenkin sekakäyttäjä (toisessa toimii toisinpäin)
Pikkuvalmetin mekaaniset nostolaitteet kaiketi toimii samoinpäin.
Tottakai kun vipua siirtää takaa alhaalta eteen ylöspäin niin nostolaitteet tekee juuri saman liikkeen. Jos se toimisi toisinpäin, niin sehän olisi aivan väärin. Mulla ei ainakaan ole pienintäkään ongelmaa noiden vipujen kanssa, vaikka olenkin sekakäyttäjä (toisessa toimii toisinpäin)
Pikkuvalmetin mekaaniset nostolaitteet kaiketi toimii samoinpäin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
- Viesti:
Voi olla juu mut omasta mielestä ainut ja oikea systeemi on että vipua taakse siirrettäessä varret NOUSEVAT! Tästä syystä olen vältellyt ferguja jo vuosia vaikka muutoin ominaisuudet ovat ihan päteviä!Dexta ja 3600 kirjoitti:Voisi olla alkujaan jokin patentinkierto. Fergu teki tarkan patentin, joka sopi heidän venttiiliinsä. Ja kirjoitti sen järjestelmän turhan tarkkaan patenttivirastolle.
Sitten vaan joku käänsi kahvan liikkeen toisinpäin. Patentti kierretty. Siinä se.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
- Viesti:
Mahtaisiko joku tuon löytää? Tai tietää miten fergun systeemi puukotetaan toimimaan kuten traktoreissa.cimo kirjoitti:Ei ole kauan aikaa takaisin kun joku täällä neuvoi miten oli tuon fergun liikkeen sai käännettyä. Asia yhteys oli silloin sellainen, että joku olisi halunnut muistaakseni fordin nostolaitteen toimivan kuten ferkussa
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
JOS vivun liike nostossa on edestä alhaalta YLÖS, niin kantasi on ymmärrettävä, mutta kun Ferkun liike nostossa on takaa ALHAALTA YLÖS, niin olisi ihan mieletöntä että Ferkun vipu toimisi toistappäin.JarVa kirjoitti:
Voi olla juu mut omasta mielestä ainut ja oikea systeemi on että vipua taakse siirrettäessä varret NOUSEVAT! Tästä syystä olen vältellyt ferguja jo vuosia vaikka muutoin ominaisuudet ovat ihan päteviä!
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 2:39 pm
- Viesti:
Niin, voi olla juu. Mut tähän asiaan tietysti vaikuttaa myös missä asennossa tuo kaari on ja missä asennossa vipu on kaarella. Sekä liike jonka vipu tekee. Mielestäni ainakin 130 fergussa kaari oli kallistettu aika paljon nokalleen ja vipu toimi tuttuun tapaan väärinpäin niin se oli mielestäni ainakin ylitsepääsemätön ongelma käytön kannalta.Matsikka kirjoitti:JOS vivun liike nostossa on edestä alhaalta YLÖS, niin kantasi on ymmärrettävä, mutta kun Ferkun liike nostossa on takaa ALHAALTA YLÖS, niin olisi ihan mieletöntä että Ferkun vipu toimisi toistappäin.JarVa kirjoitti:
Voi olla juu mut omasta mielestä ainut ja oikea systeemi on että vipua taakse siirrettäessä varret NOUSEVAT! Tästä syystä olen vältellyt ferguja jo vuosia vaikka muutoin ominaisuudet ovat ihan päteviä!
-
- Viestit: 7343
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 7533
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
No kas. Siihen vivustoon lisättiin paineensäätötoiminto,joka toimii sillä samalla vivulla siellä kaaren etuosassa. Oli aikoinaan kovinkin mullistava uutuus, puhuttiin toisiopainonsiirrosta, saatiin hinattavasta työkoneesta siirrettyä painoa traktorin takapyörille. MM. peräkärrystä Siinä sen logiikka, tuskin mitään tekemistä patenttien kierron kanssa. Minulle otti koville siihen tottuminen.
Mutta nyt, kun olen 37 harjoitellut alkaa kohta menemään.
Mutta nyt, kun olen 37 harjoitellut alkaa kohta menemään.
-
- Viestit: 1121
- Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Taas kinataan Matsikan kanssa mutta minä olen jonkun viissatasen muuttanut toisinpäin toimivaksi. Perustelut: vakioitu käyttösuunta ja parempi sijoituspaikka vivulle kaaren etuosassa. Viissataset on helppo muuttaa, kun niissä on ulkopuolinen välitanko hytin alla. Sisäkaluihin en rupeaisi koskemaan.
Satasiin ei sama temppu tehoa kun vipu menee suoraan nostolaitekanteen.
Niiden ohjaamojärjestelyt nyt ovat muutenkin niin surkeat, että jos niihin tyytyy niin sama sitten miten päin vipu liikkuu, kärsiköön senkin.
Viissatashyttiä melkein kaipaa. Siinä oli perusrakenne aika paljon sellainen, kun nykytraktorien ohjaamot vaikka toteutus karumpi. Ja helppo sisustaa omille makutottumuksille sopivaksi. Helppo kulku, pystyt lasit, kaapparit, tarpeeksi korkeutta, takalasi toimiva, polkimet tankovälitteiset. Lattia lähes tasainen. Kojetaulu pieni ja viety hytin etuosaan pois kuskin sylistä.
Satasiin ei sama temppu tehoa kun vipu menee suoraan nostolaitekanteen.
Niiden ohjaamojärjestelyt nyt ovat muutenkin niin surkeat, että jos niihin tyytyy niin sama sitten miten päin vipu liikkuu, kärsiköön senkin.
Viissatashyttiä melkein kaipaa. Siinä oli perusrakenne aika paljon sellainen, kun nykytraktorien ohjaamot vaikka toteutus karumpi. Ja helppo sisustaa omille makutottumuksille sopivaksi. Helppo kulku, pystyt lasit, kaapparit, tarpeeksi korkeutta, takalasi toimiva, polkimet tankovälitteiset. Lattia lähes tasainen. Kojetaulu pieni ja viety hytin etuosaan pois kuskin sylistä.
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Meillä on ollut 165-ferkku kohta 40 vuotta, ja muutama heikompi esitys on käynyt rinnalla koikkelehtimassa, kaikissa niissä on ollut erimoiset vivut jotka ovat toimineet toisinpäin eikä koskaan ole tullut mieleen että jotain pitäis vaihtaa...165:ssa kun vipu on niin erimoinen ja eri paikassa että sen kyllä huomaa ja eikä se ole itseäni mitenkään haitannut.
Toiset näyttää olevan herkempiä kuin toiset
Toiset näyttää olevan herkempiä kuin toiset
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
- Paikkakunta: Isokyrö
- Viesti:
Hauska juttu, että toisia nuo vaivaa aivan ylipääsemättömästi, ja esim. itselläni ei koskaan ole edes käynyt mielessä, että jompi kumpi suunta olis jotenkin hankalampi. On mennyt aina ihan ajattelematta nuo, vaikka jokatoisessa talosta löytyvässä vekottimessa onkin toisinpäin
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
-
- Viestit: 1121
- Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Ylipääsemättömästi...ei nyt sentään. Taitaa tulla lunta tupaan kun menin pilkkaamaan pyhiä arvoja. Jotenkin vain tykkään että joitakin asioita voisi yhtenäistää.
Lisätäänpä löylyä. Muutin erään brittivekottimen vaihdekaavionkin toisinpäin, eli tavallisempaan H-kaavioon ja parani sekin. Merkkiä en kyllä uskalla tässä edes mainita. Kuninkaallinen
Lisätäänpä löylyä. Muutin erään brittivekottimen vaihdekaavionkin toisinpäin, eli tavallisempaan H-kaavioon ja parani sekin. Merkkiä en kyllä uskalla tässä edes mainita. Kuninkaallinen
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Olis muuten aika mielenkiintoista kun laitettais vaikka Sampoon leikkuupöyrän nosto/lasku-vipu toimimaan niinkuin tämä ns. enemmistö tahtoo: Kun vipua työnnetään eteenpäin niin pöytä nousee ja kun sitä vedetään taaksepäin niin se laskoo ja nythän tämä tapahtuma on kuskin edessä joten toiminnot on päinvastaiset luonnostaan.
Kuinkahansattuu, jotta monet vivut, puimureissa & kaivureissa sunmuissa toimii TASANTARKKAANNIINKUIN NETOIMII 100-sarjan Ferkuissa, ja vain Ferkku toimii VÄÄRIN??????
Kuinkahansattuu, jotta monet vivut, puimureissa & kaivureissa sunmuissa toimii TASANTARKKAANNIINKUIN NETOIMII 100-sarjan Ferkuissa, ja vain Ferkku toimii VÄÄRIN??????
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
- Paikkakunta: Luvia
- Viesti:
-
- Viestit: 7660
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Auttaisko jos Verkua ajaessa ei ajatteliskaan käyttävänsä namiskuukkelia
ylös-alas, vaan ajattelis vipuavansa vetovartta, istuimen alla on sitte
onneks NOSTONTEHOSTIN joka vahvistaa VIVUN kanssa aikaansaadun väännön. Muuten ei vipu kestäisi.
Piikkilangankiristäjä-Valmetissa on vastaava vipu, alkuun ilman tehostinta.
Jos ny kukaan ymmärsi.
ylös-alas, vaan ajattelis vipuavansa vetovartta, istuimen alla on sitte
onneks NOSTONTEHOSTIN joka vahvistaa VIVUN kanssa aikaansaadun väännön. Muuten ei vipu kestäisi.
Piikkilangankiristäjä-Valmetissa on vastaava vipu, alkuun ilman tehostinta.
Jos ny kukaan ymmärsi.
Tuo Ferkun 100-sarjan väärinpäin toimiva sekavanoloinen nostolaitejuttu aiheutti 70-luvulla vahingon, jostasyystä koko merkki jäi lapspuolen asemaan.
On aikapaljon tarjontaa uudemmista vaihto-Ferkuista ja on ne tuon tapauksen vuoksi tullut ikään kuin jätettyä kokonaan huomiomiotta. Pitäisi varmaan käydä vilkaisemassa jossain fabriikissa hytin puolella, että mitenkä on. Täälläpäin kun ei taida 10 km säteellä olla montaakaan Ferkua tiloilla, niin pitääntynee selvitellä tätäkin omatoimisesti.
Siis:
Mites on, onko näissä uudemmissa Ferkuissa tuo sama omituisuus?
Niin taikka näin, mutta tuon nostolaitejutun ja sen 100-sarjan "ohjaamoergonomian" vuoksi Ferku on varmaan menettänyt markkinaosuuttaan vielä tänä päivänäkin. Ainakaan omia muistoja ei ole aika kullannut niiden osalta
On aikapaljon tarjontaa uudemmista vaihto-Ferkuista ja on ne tuon tapauksen vuoksi tullut ikään kuin jätettyä kokonaan huomiomiotta. Pitäisi varmaan käydä vilkaisemassa jossain fabriikissa hytin puolella, että mitenkä on. Täälläpäin kun ei taida 10 km säteellä olla montaakaan Ferkua tiloilla, niin pitääntynee selvitellä tätäkin omatoimisesti.
Siis:
Mites on, onko näissä uudemmissa Ferkuissa tuo sama omituisuus?
Niin taikka näin, mutta tuon nostolaitejutun ja sen 100-sarjan "ohjaamoergonomian" vuoksi Ferku on varmaan menettänyt markkinaosuuttaan vielä tänä päivänäkin. Ainakaan omia muistoja ei ole aika kullannut niiden osalta
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
ATH kirjoitti:Tuo Ferkun 100-sarjan väärinpäin toimiva sekavanoloinen nostolaitejuttu aiheutti 70-luvulla vahingon, jostasyystä koko merkki jäi lapspuolen asemaan.
On aikapaljon tarjontaa uudemmista vaihto-Ferkuista ja on ne tuon tapauksen vuoksi tullut ikään kuin jätettyä kokonaan huomiomiotta. Pitäisi varmaan käydä vilkaisemassa jossain fabriikissa hytin puolella, että mitenkä on. Täälläpäin kun ei taida 10 km säteellä olla montaakaan Ferkua tiloilla, niin pitääntynee selvitellä tätäkin omatoimisesti.
Siis:
Mites on, onko näissä uudemmissa Ferkuissa tuo sama omituisuus?
Niin taikka näin, mutta tuon nostolaitejutun ja sen 100-sarjan "ohjaamoergonomian" vuoksi Ferku on varmaan menettänyt markkinaosuuttaan vielä tänä päivänäkin. Ainakaan omia muistoja ei ole aika kullannut niiden osalta
Asian selvennykseksi, se vipu EI TOIMI VÄÄRINPÄIN. Kyseinen asennonsäätövipu toimii nostolaitevivun kaaren takaossassa ja IHAN OIKEAOPPISESTI se tekee justiinsa samansuuntaisen liikkeen kuin vetovarret, kun vipua siirtää TAAKSE ALASPÄIN niin vetovarret LASKEVAT TAAKSE ALASPÄIN, kun vipua vetää TAKAA ALHAALTA YLÖSPÄIN, niin vaetvarret NOUSEVAT TAKAA YLÖSPÄIN. Jos asia olisi toisin, niin se olisi väärin.
Asiaa voisi selventää vaikkapa tossa omassa 680-rupu-Sampossa jossa leikkuupöydän vipua TYÖNNETÄÄN ETÄÄNPÄIN niin leikkuupöytä LASKEE ETEENPÄIN, ihan niinkuin 100-sarjan Ferku-Kunigkaassa tekee nostolaitteet, vipu ja varret liikkuu SAMAAN SUUNTAAN . Kun rupu-Sampon pöydän NOSTOVIPUA vedetään taksepäin niin PÖYTÄ LIIKKUU SAMAAN SUUNTAAN.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], gastbaan, Superdexta-64 ja 38 vierailijaa