Masinisti perii maan

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Oletko perinyt maata (tai todennäköisesti perimässä)?

0 ha
16
31%
0 - 1 ha
3
6%
1 - 20 ha
13
25%
20 - 50 ha
10
20%
50 - 100 ha¨
4
8%
100 - 200 ha
3
6%
200 - 300 ha
1
2%
yli 300 ha
1
2%
 
Ääniä yhteensä: 51

steami

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja steami »

361 kirjoitti:
poweri kirjoitti:Perunkirja itse tehden, kai sekin on mahdollista.
Voi sen itse tehdä, ja kannattaakin. Jos yhtään haisteltavissa eripuraa, ei kannata....
Oikeusaputoimisto on velvollinen tekemään perunkirjat. Kannattaa valita pesän ilmoittajaksi porukan pienituloisin. Perunkirjoituspalkkio määräytyy pesän ilmoittajan tulojen, sekä pesän omaisuuden mukaan. Muutaman sadan tonnin pesän perunkirjoitus maksaa alle viiden sadan, jos ilmoittaja on köyhä eläkeläinen. Tulee tehtyä oikein ja verottaja hyväksyy muitta mutkitta..
steami

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja steami »

ihmehitsari kirjoitti:
masankp kirjoitti:
EKo kirjoitti:
ihmehitsari kirjoitti:Huolta ja murhettako haluaisin maata, metsää hamuamalla?
Tämä ketju ei ikävä kyllä koske maan hamuamista, vaan perimistä. Perimiseen taas ei oikeastaan pysty itse vaikuttamaan . . .
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan.
Niin, perintöä ei ole pakko ottaa. Vai onko? Oletan että mikään laki ei velvoita.

Ite jo sen verran mukavuudenhaluinen että perinnön voisi hyppyyttää yhden sukupolven yli. Pazkaakos ehtoopuolen kulkija mailla...Tai no, tuhkaoikeuden voisin itselle pidättää. Sen verran jos "omaa" maata olisi. Nuorille hyvinkin, se maa.
Hyvä ajatus, jos et lisää mammonaa kaipaa. Tässä tapauksessa sinun ei tarvitse maksaa perintöveroa. Jos sinulla on useampi jälkeläinen, voi olla ,että heidänkään ei tarvitse maksaa perintöveroa. Olikohan muistaakseni 20 000€ se raja. Jos sen alle jää per nokka, ei perintöveroa peritä ollenkaan.. Yli menevästä osasta peritään sitten jotain, olikohan rintaperillisten osalta 7%? Sinun kannattaa tehdä kirjallinen ilmoitus luopumisestasi perinnöstä ja kiikuttaa se jo perunkirjoitukseen. Tieto menee verottajalle jo tuolloin, eikä ne sen jälkeen kiusaa sinua perintöverolla..
Avatar
rattori
Viestit: 11134
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja rattori »

Jos ei ole maata ja mantuja niin perunkirjoitus helppo nakki. Pyytää pläjän virkatodistuksia ja sitten plussat ja miinukset paperille. Kutsukirjeet asianomaisille. Hiukan teettää töitä kun joutuu metsästämään noita papereita esim. maistraatista ja seurakunnilta. Ortodoksit sitten löytyy Oulusta täällä. Kulut voi velottaa jos ei tee talkoilla.
Nimet papruihin ja yksi lappu verottajalle. Jako sitten aikanaan osuuksien mukaan jos jtn jäänyt.
------------
tractors
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja Jammu »

En peri.
Suomi kuuluu länsimaihin
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mistä sitä etukäteen tietää. Mutta ehkä siskon kanssa tuo vanhempien paikka joskus, toivottavasti vuosikymmenien päästä peritään. Mahtaisko pari-kolme hehtaaria olla? Sellaistakin miettinyt, josko kehtaisi ehdottaa vanhemmille, että ostaisin osan tontista. Saisivat käyttörahaa vanhuuden päiville.
Jonkin verran joutavaa kaislikkoa/ruovikkoa. Sinne periaatteessa saisi ruopattua veneväylää, ja vuokrapaikkoja veneille. Jos niinkuin hyötykäyttöä ajattelee. Vaatisi vain ison investoinnin ja oman aikansa, ennen kuin mitään tuottaisi.

Ja alue on kodin välittömässä läheisyydessä.
Tahtooko sitä nurkat täyteen vieraita ihmisiä muutaman roposen tähden.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
steami

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja steami »

Jammu kirjoitti:En peri.
En peri minäkään. Reittä pitkin taitaa tulla jotain... :-)
steami

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja steami »

rattori kirjoitti:Jos ei ole maata ja mantuja niin perunkirjoitus helppo nakki. Pyytää pläjän virkatodistuksia ja sitten plussat ja miinukset paperille. Kutsukirjeet asianomaisille. Hiukan teettää töitä kun joutuu metsästämään noita papereita esim. maistraatista ja seurakunnilta. Ortodoksit sitten löytyy Oulusta täällä. Kulut voi velottaa jos ei tee talkoilla.
Nimet papruihin ja yksi lappu verottajalle. Jako sitten aikanaan osuuksien mukaan jos jtn jäänyt.
Näin se menee! Varsin helppo homma. Olen ollut pesän ilmoittaja kolmessa perunkirjoituksessa. Kokemusta on kertynyt.
Kaikissa tapauksissa olen myös jakanut rahat ja omaisuuden pesän osakkaille. Ei ongelmia.
Markku_poika
Viestit: 548
Liittynyt: To Loka 29, 2009 11:06 am
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja Markku_poika »

Perukirjan laatiminen ei ole mikään ongelma, eikä siinä tarvita sen kummoisemmin lakimiestä, jos kaikki pesän osakkaat ovat oikeustoimikelpoisia. Suurin ongelma on saada tiedot pankeilta - ja tilin käyttöön oikeudet.
Itse olen metsäarviotkin tehnyt - olen käynyt katselemassa paikat ja mitannut pinta-alat ilmakuvista - vertailun vuoksi paikalliset metsäkaupat parin vuoden ajalta ja puun hinnan kehitys. Ihan varmasti kelpaa verottajalle, jos on asiallisesti tehty.
Just elokuulla luovuin perinnöstä ja loputkin kotilasta menevät lapsille äitimuorin testamentin mukaan - talo itse on minun kyllä, mutta eipä sen alla maata ole! Huoleton on hevoseton poika siltä osin - nämä ostetut maat on asia erikseen - myykööt tonteiksi sitten minun jälkeeni!
MaUu
steami

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja steami »

Markku_poika kirjoitti: Just elokuulla luovuin perinnöstä ja loputkin kotilasta menevät lapsille äitimuorin testamentin mukaan - talo itse on minun kyllä, mutta eipä sen alla maata ole!
MaUu
Eikö olisi ollut järkevää jättää talon alle maata pieni pläntti? Ei muuten, mutta jos maanomistaja joskus vaihtuu ja uusi maanomistaja sanoo, että siirrähän talosi ja käy? :-)
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja olliki »

Itse on tarvinnut hankkia, ilmaiseksi en ole saanut mitään. Enkä kovin isoja alueita hallitse vieläkään, mutta minulle aivan riittävästi. Tonttimaata karvan alle hehtaarin ja metsää 1,5ha. Tontilla mahtuu kasvattamaan kaiken tarvittavan ja jää vielä riittästi rantetta polttopuu hommiin. Metsä on hyväkasvuista ja sieltä on löytynyt kaikki tarvitseman sahamateriaali ja toki polttopuutakin. Tosi tärkeä läntti minulle, josta on kiva pitää huolta.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja Eepee »

olliki kirjoitti:Itse on tarvinnut hankkia, ilmaiseksi en ole saanut mitään. Enkä kovin isoja alueita hallitse vieläkään, mutta minulle aivan riittävästi. Tonttimaata karvan alle hehtaarin ja metsää 1,5ha. Tontilla mahtuu kasvattamaan kaiken tarvittavan ja jää vielä riittästi rantetta polttopuu hommiin. Metsä on hyväkasvuista ja sieltä on löytynyt kaikki tarvitseman sahamateriaali ja toki polttopuutakin. Tosi tärkeä läntti minulle, josta on kiva pitää huolta.
Tuossa on totuuden siementä. Jos tavoitteena on vain kotitarvekäyttö, niin metsää ei tosiaan ole tarvis olla kymmeniä hehtaareita. Nuori metsä tuottaa polttopuutakin sitä tahtia, että hehtaarinkin kanssa saa jo klapittaa kovasti. Tarkalle miehelle pieni metsä on myös hyvä, helppo pitää priimassa kunnossa.
The idea is to die young as late as possible
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja manner »

Peritty on. Kysymättä ja kertomatta yllättäen annettiin. Kaikki oli valmiiksi laitettu ja kuitattu. Soitto advokaatilta et tule käymään. Nimi paperiin ja avaimet käteen. Ei ole ilmaita lounaita. Aina on koira haudattuna. Ei varmaa vieläkään oisko ollut parempi jättää väliin.
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

ylioyja kirjoitti:Rehellisyys perii maan, epärehellisyys rahat.
Tämä on nykyaikana yhä enemmän totta. Olenkin työstänyt aiheesta jo pitempään juttua ja julkaisen sen sitten joskus.
velimatti
Viestit: 1274
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja velimatti »

Toivottavasti ei "kaupunkilaisserkut" lue palstaa...
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja savinen »

Sitten joskus kun nuo vanhukset ovat edesmenneet, jää tota ryteikkö siskolle ja mulle ainakin lakien mukaan jotakuinkin noin, Pellot on jo myyty. Joskaan eipä niitä paljon ollutkaan mutta Olis voinu harrasteena niitä sitten kuokkia. Rakennuksista taitaa ennemminkin olla huolta, lisäksi talo on mielestäni alkujaankin tosi kurjasti tehty kun alkuperäinen rakennuttaja ollut liian nuuka esim perustusten suhteen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
steami

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja steami »

Eepee kirjoitti:
olliki kirjoitti:Itse on tarvinnut hankkia, ilmaiseksi en ole saanut mitään. Enkä kovin isoja alueita hallitse vieläkään, mutta minulle aivan riittävästi. Tonttimaata karvan alle hehtaarin ja metsää 1,5ha. Tontilla mahtuu kasvattamaan kaiken tarvittavan ja jää vielä riittästi rantetta polttopuu hommiin. Metsä on hyväkasvuista ja sieltä on löytynyt kaikki tarvitseman sahamateriaali ja toki polttopuutakin. Tosi tärkeä läntti minulle, josta on kiva pitää huolta.
Tuossa on totuuden siementä. Jos tavoitteena on vain kotitarvekäyttö, niin metsää ei tosiaan ole tarvis olla kymmeniä hehtaareita. Nuori metsä tuottaa polttopuutakin sitä tahtia, että hehtaarinkin kanssa saa jo klapittaa kovasti. Tarkalle miehelle pieni metsä on myös hyvä, helppo pitää priimassa kunnossa.
Samat on ajatukset ! :-) Eipä olisi uskonut, mitä 35 vuotta sitten ostamamme rintamamiestalo + 2ha tontti tuo tullessaan. Silloin tontilla kasvoi hirveän ylitiheänä lähinnä onkivavan paksuista koivikkoa ja männyn taimikkoa. Nyt tontilla on puuta niin, että sitä on aika-ajoin yli oman tarpeen tullut tehtyä polttopuuksi. Minun ei enää tarvitse ostaa polttopuuta koskaan. Mukavaa puuhastelua eläkepäivien ratoksi. Ei tarvitse punttisalille lähteä.. :-)
Markku_poika
Viestit: 548
Liittynyt: To Loka 29, 2009 11:06 am
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja Markku_poika »

steami kirjoitti:
Markku_poika kirjoitti: Just elokuulla luovuin perinnöstä ja loputkin kotilasta menevät lapsille äitimuorin testamentin mukaan - talo itse on minun kyllä, mutta eipä sen alla maata ole!
MaUu
Eikö olisi ollut järkevää jättää talon alle maata pieni pläntti? Ei muuten, mutta jos maanomistaja joskus vaihtuu ja uusi maanomistaja sanoo, että siirrähän talosi ja käy? :-)
Siitä on yhteismetsää perustettaessa laadittu paperi - jos on tarpeen, niin talon omistajan ilmoituksesta talon alle lohkotaan valmiiksi katsottu 6 ha määräala. Se kattaa pihapiirin ja vähän peltoa ja yhteismetsään jää silti vielä yli 260 ha.
MaUu
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Masinisti perii maan

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Pieni osa metsäyhtymää tuli osinkona ja loput on ostettu omalla rahalla. Metsää on riittävästi ja peltoa liikaa, mutta jos samalla seudulla tulee tiloja myyntiin niin rajattomasti ostetaan lisää. Raudassa ei ole raha hukassa, mutta ei se ole maassakaan , sillä maan valmistus on lopetettu nyt vaan jaetaan sitä mikä on jo valmiina.
Tukia ei oteta periaatteesta ja teidenkin käytöstä saa päättää ihan itse.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ch, Ferkku, Google [Bot], juntunen, Mpaseppä, retsi, Sederi, ylioyja ja 46 vierailijaa