Scania tietäjät hoi!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

pontsei
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012, 13:32
Viesti:

Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja pontsei » 14.01.2019, 07:50

Kyseessä opticruise Scania g480, ajettu 70tkm, tunnit 11000 vm. -12.
Vapaalla kuuluu aika voimakas kolina, ääni tulee vaihteistosta, jarrua painaessa ääni loppuu, eli kun laatikko pysähtyy. Kolina alkaa kun auto on käynyt noin 3min tyhjäkäyntiä, vaihteisto ulosotto päällä kolina loppuu, mutta kuuluu metallinen sivuääni pienillä kierroksilla. Vaihteisto laakeroitu, ei vaikutusta, moottori laakeroitu koska vauhtipyörässä tuntui välys, ei vaikutusta. Mistä voi ääni kuulua? :? Kytkin yms. Tarkistettu silmävaraisesti.

aapa
Viestit: 324
Liittynyt: 03.02.2013, 17:14
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja aapa » 14.01.2019, 09:50

kerro lisää , miten ääni alkoi ,oliko ,onko metallia mangeettipropussa.
kytkinlevyn keskiöjouset kuluneet jonkinlainen resonanssi ääni olisi mahdollista.
kokeilla voisi poistaa ulosoton pyörä tai akseli muuttuuko ääni
mitä sillä pyöritetään ajokilometritrejä noin vähä.

Melvis
Viestit: 79
Liittynyt: 20.08.2018, 20:50
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Melvis » 14.01.2019, 10:19

Onko laatikossa hidastin?

sata10
Viestit: 905
Liittynyt: 12.01.2013, 08:54
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja sata10 » 14.01.2019, 11:29

jakopää noissa on vähä heikko ollu,menee laakerit ja alkaa rallattamaan.ei kyllä noin vähillä kilometreillä..jos paikkansa pitää.

Talumees
Viestit: 2508
Liittynyt: 12.05.2014, 10:35
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Talumees » 14.01.2019, 11:31

sata10 kirjoitti:jakopää noissa on vähä heikko ollu,menee laakerit ja alkaa rallattamaan.ei kyllä noin vähillä kilometreillä..jos paikkansa pitää.
tunnit 11000 vm. -12. Ilmeisesti joku hakkurin tms. alusta?

pontsei
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012, 13:32
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja pontsei » 14.01.2019, 12:37

Se on betoni pumpun alusta, käy paljon ulosotto päällä. On kolissut koko viime kesän, keväällä alkoi pikkuhiljaa, nyt voimistunut. On hidastin. Vaihteistosta oli koolien pesät kulunut, ne koneistettiin ja holkitettiin, kaikki laakerit uusittiin, paitsi rattaiden keskiössä olleet neulalaakerit. Ei muuttunut juurikaan,ehkä vähä vaimeni.

Melvis
Viestit: 79
Liittynyt: 20.08.2018, 20:50
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Melvis » 14.01.2019, 12:58

Hidastimien öljyn vaihot aika monesti laiminlyödään, varsinkin siinä vaiheessa, kun huoltosopimukset loppuu. Moni laatikon temppuilu ja kolina yleensä alkaa hidastimen porsimisesta, kun laakerit on kuivana itsensä hangannu piloille.

aapa
Viestit: 324
Liittynyt: 03.02.2013, 17:14
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja aapa » 14.01.2019, 13:46

mitä ulosoton käyttämät laitteet ovat. pumpulle varmaan on oma moottori vai pyöritetäänkö kardaanilla.
voi hampaissa olla kulumaa kun kuoretkin kuluneet kosketus ollut huono . kuitenkin ulosottoakselin epätasainen
kuormitus saattaisi aiheuttaa värinää ja ääntä.ulosoton laakerointi on alamitoitettu isommille kuormille.
öljyt vaihtaisin 80/140 seen ja laittaisin jotain lisäainetta sekaan.

pontsei
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012, 13:32
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja pontsei » 14.01.2019, 14:03

Vaihteisto Ulosotto pyörittää itse betoni pumpun hydrauli pumppua, moottori ulosotto taas pytyn pyöritys hydrauliikkaa. Hidastimen öljyt oli aivan mustat. Mutta eihän hidastin pyöri kun auto vapaalla?

aapa
Viestit: 324
Liittynyt: 03.02.2013, 17:14
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja aapa » 14.01.2019, 14:21

saakohan vaihteisto ulosotosta ottaa noin isoa kuormitusta ,meillä olibetoni pumppu, jota pyöritti v8 gatepillarin moottori.

forssu
Viestit: 1829
Liittynyt: 17.11.2006, 20:23
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja forssu » 14.01.2019, 15:37

Hidastin tai ulosoton pahkuran sisuskalut?
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90

Melvis
Viestit: 79
Liittynyt: 20.08.2018, 20:50
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Melvis » 14.01.2019, 18:39

pontsei kirjoitti:Vaihteisto Ulosotto pyörittää itse betoni pumpun hydrauli pumppua, moottori ulosotto taas pytyn pyöritys hydrauliikkaa. Hidastimen öljyt oli aivan mustat. Mutta eihän hidastin pyöri kun auto vapaalla?
En tarkkaan muista miten ko. Laatikossa akselit meni, mutta esim. Volvon roboteissa hidastin pyörii aina kun vaihteistonpääakseli pyörii.

pontsei
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012, 13:32
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja pontsei » 14.01.2019, 20:03

Jotenkin alkaa tuntumaan että kytkin voisi olla syyllinen... Koska kytkinkopan luukusta katselin kytkintä auton käydessä ja kun kolina alkaa niin painelaakeri alkaa tärisemään reilusti, kun nostaa pari sataa kierroksia värinä loppuu ja kolina kanssa. Kun kytkee ulos oton päälle painelaakeri alkaa jälleen väristämään ja metallinen rohina kuuluu, taas kun nostaa kierroksia värinä ja ääni loppuu :roll: :roll:

forssu
Viestit: 1829
Liittynyt: 17.11.2006, 20:23
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja forssu » 14.01.2019, 20:11

Luulisi painelaakerin jo pamahtaneen tuollaisella tärinällä. Ainakin 4 sarjassa niitä paukkui tämän tästä asetelmasta läpi.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90

aapa
Viestit: 324
Liittynyt: 03.02.2013, 17:14
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja aapa » 14.01.2019, 21:48

onko pumppu kiinni vaihdelaatikossa vai onko siellä akseli välissä, laakeroitko itse, oliko kytkinakselin laakeri tiukka akseliin?

pontsei
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012, 13:32
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja pontsei » 15.01.2019, 05:28

Korjaamolla kävi laakeroinnissa, olisi luullut äänen muuttuvan johonkin päin laakeroinnin jälkeen, mutta ei :? pumppu on kiinni suoraan vaihteistossa.

aapa
Viestit: 324
Liittynyt: 03.02.2013, 17:14
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja aapa » 15.01.2019, 08:50

on sitten varmaan laakeriien puolesta kunnossa,hidastimessa käytetään moottoriöljyä ja pyörii silloin kun kardaani pyörii.
laatikon ja pumpun välissä luultavasti suunnanvaihtaja muuten ei sovi kuin pikkuinen pumppu, joka ollut ongelma kestävyyden kanssa huono laakerointi.josta metalli jauhoa öljyn kiertoon ja ääniä lähtee.
se parempi öljy pienentää ääniä ja parantaa pintapaineen kestoa hampaissa mutta kylmässä huonommin vaihtaa vaihdetta.

Avatar
Osmo_
Viestit: 6176
Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja Osmo_ » 15.01.2019, 09:32

Pumpun kartaanin nivelet?
IH 584 '81+Solid 2100, IH 784 4X4 TA Turbo '79, Nuffield 4/65 '67, Case 895XL '93, David Brown 996+Esa 2000 '74, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl MS025, Stihl MS181
Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73
https://www.facebook.com/riponiementalo/

aarne
Viestit: 298
Liittynyt: 20.01.2014, 02:00
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja aarne » 15.01.2019, 11:27

Osmo_ kirjoitti:Pumpun kartaanin nivelet?
pontsei kirjoitti:pumppu on kiinni suoraan vaihteistossa.
:!: :D

teemuk
Viestit: 23
Liittynyt: 01.04.2015, 14:26
Viesti:

Re: Scania tietäjät hoi!

Viesti Kirjoittaja teemuk » 15.01.2019, 12:01

Voiko ääni kantautua kompurasta?

Onko väliä onko puolittaja isolla tai pienellä puolella?

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: cimo, crd ja 31 vierailijaa