Hydraulilohkoon kara

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

502 Valmetissa on 2kpl hydlohkoja yksitoimisella karalla. Vickersin lohkoja. 1 ja 2 toiminen kara eroaa vain siten että 1 toimisen ylimmäinen ohennus on noin 10mm pitkä ja 2 toimisessa noin 5mm. Lohkot muuten samat. Purkupojat myy 220 uuden karan, tuntuu köyhästä kalliilta.

Vaihto ehto 1. Täyttää ohennus ja sorvata oikeaan mittaan, riski on että kara vääntyy hitsatessa.

2. Tehä kokonaan uus kara?, kova homma. Mistä materiaalista?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vaihtoehto 3.

Laittaa lisälohko.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Älä nyt hyvä mies ainakaan hitsaa...

Sorvilla uusi, jos tekemäpäälle satut ja harrastuneisuutta on. Eihän tuossa muuten ole mitään kummallista; pinnankarheus, venttiilin reunat samoille kohdille ja suora kara-ei kiero...
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

No joo, mutta sen karan verran palaa euroja jos lisälohkon rakentaa.
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

korpirampa kirjoitti:Älä nyt hyvä mies ainakaan hitsaa...

Sorvilla uusi, jos tekemäpäälle satut ja harrastuneisuutta on. Eihän tuossa muuten ole mitään kummallista; pinnankarheus, venttiilin reunat samoille kohdille ja suora kara-ei kiero...
Mitä värkkiä suosittelisit, 19mm halkaisija
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

En ainakaan tiedä onko materiaalilla juurikaa väliä, kun ei sitä mikään rasita. Pinnan karheus ja osien tiukkuus on tärkeitä, jos löytyys esim. männän tai iskarinvartta oikialla halkaisijalla nii tekisin siitä.
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko lohko tuonnäköinen https://m.tori.fi/vi/52709595.htm
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

Tuo on uudemmasta, tämä neljällä pultilla kiinni.
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

Taijan messingistä tehä puslan jonka halkaisen ja juotan koko ohennuksen umpeen ja sorvaan pinnan siihen ja uuden uran.

Kuulostaa suunnitelmalta...
204
Viestit: 22
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 8:30 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja 204 »

Mitä maksaisit lisälohkosta?
Otettiin pois yhdestä etukuormaaja jossa oli lisä hydrauliikkaa ja on tallin hyllyllä suojapusissa.
karsaka@gmail.com
valtsu864
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Täpinä kirjoitti:Taijan messingistä tehä puslan jonka halkaisen ja juotan koko ohennuksen umpeen ja sorvaan pinnan siihen ja uuden uran.

Kuulostaa suunnitelmalta...
Epäilen että kara taipuu juotettaessa sen verran että ei liiku enää kunnolla lohkon sisällä. Lohkon ja karan välykset ovat erittäin pieniä, puhutaan millin sadasosista. Korjatkaa jos olen väärässä.
jiba

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja jiba »

ite tein sorvilla joskus kakstoimisia karoja .auton iskarin varresta käy muutkin sylinterin varret.noissa oli sopivan paksustakamaa.
hommaa ei kanna aristella ei ole mitään avaruus tekniikkaa.
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

jiba kirjoitti:ite tein sorvilla joskus kakstoimisia karoja .auton iskarin varresta käy muutkin sylinterin varret.noissa oli sopivan paksustakamaa.
hommaa ei kanna aristella ei ole mitään avaruus tekniikkaa.
Oliko ulkohalkaisija varsissa oikea vai sorvasikko oikeaan mittaan? Tuo pinnan laatu arveluttaa...

Mitäänhän tässä ei häviä, jos tulee susi niin hommaa sitten sen uuden karan
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja SSe »

Tuon Purkupoikien karan hinnalla saa IKH:n purkamolta jo koko lohkon, ainakin muutama vuosi sitten.

Jaa tuolla ylempänähän asia jo mainittiinkin...
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Täpinä kirjoitti:
jiba kirjoitti:ite tein sorvilla joskus kakstoimisia karoja .auton iskarin varresta käy muutkin sylinterin varret.noissa oli sopivan paksustakamaa.
hommaa ei kanna aristella ei ole mitään avaruus tekniikkaa.
Oliko ulkohalkaisija varsissa oikea vai sorvasikko oikeaan mittaan? Tuo pinnan laatu arveluttaa...

Mitäänhän tässä ei häviä, jos tulee susi niin hommaa sitten sen uuden karan
Ainakka käytetystä varresta en tekis, mikäli mitta olis valmiiks sopiva. Kromipinta kulunu epätasasesti, ja sekun rupeaa purkeentumaa käytössä niistä urien ja viisteitten kohalta, niin tulee terävää silppua öljynkiertoo, ja mahollisesti jumii koko karan reikäänsä.
Ja muutenkin mitta oltava tarkka, että ei vuskaa paine vika osastoo kuumilla öljyillä.
Alkuperäsen karan hitsaamiset ja juottamiset voi unohtaa, kun se ei kuitenkaa enää mahu sinne reikäänsä.
Muutenhan siinä karan sorvauksessa ei mitää ihmeempää, kun ihmisen tekemä se on alkuunkin.
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Ei tuon aineen niin väliä, näillä tehoilla ja toiminnalla(ei istukkapintoja jne). Jos sulla on aihioksi joku jäännösjännutyksetön tangon pala, niin sellasesta koittaisin. Ekaks koittaisin että tuleeko sorvilla pyöreätä profiilia. Sitten porkkana tarkkailua- ja lopuksi pinnankarheuden testi, kiiltävään pintaan, mitä tuo sitten ikinä on ra jotain alle 1,6? Väljän karan saa toki aina tehtyä, mikä ehkä tälläsessä tapauksessa on ihan ok, vuotovirtausts ja hukkatehoa tuo vain on. Toiminnallisuuden varmaan saat kyllä testattua. Sitten extralisä/vaihtokara vielä jos vaikka haluat kellutuksen...?

Varohan sulla oli kai ennen karaa, niin ei pumppu halkea? Ja karan muodon muutoksen osaat ajatella että tankkikanava(ja samalla vapaakierto?) pysyy sopivasti auki/kiinni suhteessa karan liikematkaan.
jiba

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja jiba »

ulko halkasia oli oikean kokonen .pikku rälläkkä sorviin kiinni 1mm laikalla urat.iskari oli uus .
lohko vieläkin käytossä ja toimii.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja TKH »

Eiks noi karat ole yleensä kovakromattuja pinnaltaan, se ei taida kotikonstein onnistua ja kromauksen paksuus on huomioitava aihion teossa?

Tuli vaan mieleen, kun on yksi venttiilistö tullut aikoinaan kunnostettua, uudella kovakromauksella ja lohkojen hoonauksella.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
jiba

Re: Hydraulilohkoon kara

Viesti Kirjoittaja jiba »

kyllä se onnistuu ihan koti konstein .kunhan ei rupee liian pelokkaaks
suomesta tulossa kiinalaisten rahottajia kun mikään ei muka onnistu enää kotikonstein.taitaa muuten olla sama homma makkari hydrauliikassa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ekolandia, Hsippe, Mauri Tähkä, Pamare2222, Rh-, teemu272, Urbo ja 44 vierailijaa