Valmet 702

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Lattiasta puretaan tuo muovikoppa pois, kynnyslistat pois ja kumimatto irti etureunastaan, sen jälkeen pääsee käsiksi kolmesta teräslevystä koostuvaan lattiaan joka on pulteilla kiinni hytin alareunoissa. Näistä levyistä keskimmäinen, joka muodostaa tuon ns. tasalattian, otetaan irti ja sen alta paljastuu tankinanturi. Jotkut ovat tässäkin asiassa oikaisseet siten, että kun matto on pois niin on tähystelty ja mittailtu millä kohtaa anturi on ja on rälläkällä leikattu n. 15cmX15cm "huoltoluukku" lattialevyyn anturin kohdalle ja tehty remontti sitä kautta ja luukku on sitten hitsattu kiinni, kun nuo lattian kiinnityspultit osaavat olla kovinkin kiinni ruostuneita ja osa niistä voi katkeillakin irrottaessa. Lattian pultit kannattaa voidella esim. vaseliinilla tai kuparitahnalla kasattaessa, niin aukeavat sitten helpommin seuraavalla kerralla, jos vaikka joutuu lattian alle joskus kurkistelemaan esim. kytkinremontin tai riukuakselin stefan vaihdon merkeissä.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Ookkeit, eli vähän isompi homma olisi kyseessä.

https://www.konekorjaamo.fi/va30910200- ... nturi.html

Tuollainen sattui löytymään, taitaa yleis osa olla, eikä suoraan passeli?

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SSe »

Jos toimii niin saattaa olla vähän helpommin asennettava kuin Bilteman pötkömalli. Siinä se tankin ulkopuolelle jäävä mötikkä on sen verran usi ettei se alkuperäinen lätkä sovi joka pitää anturin paikallaan. Vaatii uuden peltilätkän tai vanhan leikkelyä.

Yksi odottaa hyllyssä 702:een asennusta, nyt en pääse varmistamaan pituutta valitettavasti. Jotain 30cm luokkaa se taisi olla...
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SSe kirjoitti: Ma Loka 02, 2023 8:31 am Jos toimii niin saattaa olla vähän helpommin asennettava kuin Bilteman pötkömalli. Siinä se tankin ulkopuolelle jäävä mötikkä on sen verran usi ettei se alkuperäinen lätkä sovi joka pitää anturin paikallaan. Vaatii uuden peltilätkän tai vanhan leikkelyä.

Yksi odottaa hyllyssä 702:een asennusta, nyt en pääse varmistamaan pituutta valitettavasti. Jotain 30cm luokkaa se taisi olla...

Ookkeit. Kun en tiedä minkä näköinen se siellä mahtaa olla, onko samallainen kuin 903:sessa esim?

Siellä näyttäisi olevan tuollainen mutkikas / pitkä

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SSe »

Samanlainen se on, ei kai sillä mallilla ole niin väliä kunhan on suunnilleen oikean pituinen/syvyinen, sopii reikäänsä ja resistanssialue on oikea. Mut tosiaan tuon kolmella pultilla kiinni olevan metallilätkän joutuu tekemään ainakin Bilteman anturin kanssa uusiksi.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Uusi lohkolämmitin toimii, kun lämpömittarilla tarkistin.

Mutta, kokeilin käynnistää eilen nesteitten vaihdon jälkeen vallua, niin eipäs lähteny.. mukana tullut akku tie kuinka vanha, näytti n. 12.10V silloin. Annoin olla latingissa täyteen asti älylaturilla, ja sitten näytti 12,35V..

Eli uus akku etinnässä. Ei enään nykyään kannata varmaan olla tälläisiä, joissa täytetään tarvittaessa?

Onko suosituksia? IKH:lla esim olisi tälläinen..

https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-13 ... 83-bc80110


En löytänyt erikseen akuille omaa ketjua, niin tänne laitoin.

Edit. Hihna vaihdettu, laturi ei enää pyöri sitte..

Onkohan laturi mennyt sököksi, kun ei pyöri se pyörä siinä millään? Kokeilin käsivoimin, ei yhtää minnekään. Sitten kokeilin tuosta mutterista räikän avulla, niin helvetin hankalasti kumpaakaa suuntaa, voimaa todella paljo saa käyttää..

Kuva
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Mazaman
Viestit: 646
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

Keltainen optima 75ah, tuntuu ehkä kalliilta mutta potkinut 11v 702s käyntiin. Kunnon akunkengät ja kaapelit pitää olla.
No menikö laakeri jumiin laturista, ei mitenkään ennennäkemätön tilanne?
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Mazaman kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 10:47 am Keltainen optima 75ah, tuntuu ehkä kalliilta mutta potkinut 11v 702s käyntiin. Kunnon akunkengät ja kaapelit pitää olla.
No menikö laakeri jumiin laturista, ei mitenkään ennennäkemätön tilanne?

Pääasia on, että kestäisi jonkun aikkoo ja virta riittää sitten. Ettei ainakaa liian pientä ole..

Se laakerin jumi selittäisi kyllä tuon, kun niin jumissa on. Pystyykö noihin itse niitä vaihtamaan, vai joutuuko uuen laturin ostoon?
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Eräilves kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:00 am
Mazaman kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 10:47 am Keltainen optima 75ah, tuntuu ehkä kalliilta mutta potkinut 11v 702s käyntiin. Kunnon akunkengät ja kaapelit pitää olla.
No menikö laakeri jumiin laturista, ei mitenkään ennennäkemätön tilanne?

Pääasia on, että kestäisi jonkun aikkoo ja virta riittää sitten. Ettei ainakaa liian pientä ole..

Se laakerin jumi selittäisi kyllä tuon, kun niin jumissa on. Pystyykö noihin itse niitä vaihtamaan, vai joutuuko uuen laturin ostoon?
Nyt hieman tyhmä kysymys tähän väliin, oliko laturin hihna pois paikaltaan vai oliko se paikallaan, kun laturia yritit pyörittää? Sillä vaan ajattelin, että jos hihna on paikallaan ja kireällä, niin laturia pyrittäessä pyörii moottorikin mukana. Jos hihna on pois, niin laturin tulee pyöriä aivan herkästi sormilla pyörittämällä. Laakereita voi laturiin vaihtaa itsekin, mutta helpoimmalla taitaa päästä kun vaihtaa uuden laturin kun laturissa voi olla jo muutakin sanomista siinä vaiheessa kun laakeri antautuu, tarvike laturi kustantanee noin 100€ esim. IKH:lla.
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ei se vaihtovirtalaturin laakerien vaihto ole mitenkään vaikea tehdä, jos on vielä alkuperäinen merkkilaturi niin kannattaakin tehdä eikä vaihtaa johonkin epämääräiseen tarvikelaturiin. Tietysti jos siellä on jotain muuta mekaniikkaa tai käämejä kärsinyt niin on jo vaikeampi. Hiilet kannattaa katsoa ja vaihtaa samalla, ne ei paljoa maksa, Liukurenkaille tarvittaessa hionta, sorvin omistaja voi ottaa vaikka pienen lastun jos siltä näyttää. Pölyt voi puhaltaa pois samalla kun on auki niin jäähtyykin paremmin kun on puhdas.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

SSe kirjoitti: Ti Loka 03, 2023 8:18 am Samanlainen se on, ei kai sillä mallilla ole niin väliä kunhan on suunnilleen oikean pituinen/syvyinen, sopii reikäänsä ja resistanssialue on oikea. Mut tosiaan tuon kolmella pultilla kiinni olevan metallilätkän joutuu tekemään ainakin Bilteman anturin kanssa uusiksi.
903:ssa on eri tankki kardaanin vuoksi, että voi hyvinkin olla erilainen varsi anturissa.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:18 am
Eräilves kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:00 am
Mazaman kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 10:47 am Keltainen optima 75ah, tuntuu ehkä kalliilta mutta potkinut 11v 702s käyntiin. Kunnon akunkengät ja kaapelit pitää olla.
No menikö laakeri jumiin laturista, ei mitenkään ennennäkemätön tilanne?

Pääasia on, että kestäisi jonkun aikkoo ja virta riittää sitten. Ettei ainakaa liian pientä ole..

Se laakerin jumi selittäisi kyllä tuon, kun niin jumissa on. Pystyykö noihin itse niitä vaihtamaan, vai joutuuko uuen laturin ostoon?
Nyt hieman tyhmä kysymys tähän väliin, oliko laturin hihna pois paikaltaan vai oliko se paikallaan, kun laturia yritit pyörittää? Sillä vaan ajattelin, että jos hihna on paikallaan ja kireällä, niin laturia pyrittäessä pyörii moottorikin mukana. Jos hihna on pois, niin laturin tulee pyöriä aivan herkästi sormilla pyörittämällä. Laakereita voi laturiin vaihtaa itsekin, mutta helpoimmalla taitaa päästä kun vaihtaa uuden laturin kun laturissa voi olla jo muutakin sanomista siinä vaiheessa kun laakeri antautuu, tarvike laturi kustantanee noin 100€ esim. IKH:lla.
Oli paikallaan kun kokeilin. Otin sen laturin irti ja silloin pyörii kuten pitääkin, ihan helposti sormilla. Mutta, jos tuon hihnan laittaa ja edes vähääkään kiristää sitä laturia paikalleen, niin aikalailla samoitei rupiaa vaikiammaks ja vaikiammaks pyörimine menemhää. Jos haluaa että se pyörii paikalla ollessaa, niin sitten laturi heiluu kyllä miten sattuu siellä kun niin löysällä on. Ja hihnasta puhettakaa..
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Mazaman
Viestit: 646
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

Joo tosiaan,ei ole vapaa kytkintä näissä :D kyllähän remmin kiriällä pitää olla, moottori hoitaa pyörityksen sillä :)
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Eräilves kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:55 am
SPS1975 kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:18 am
Eräilves kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:00 am
Mazaman kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 10:47 am Keltainen optima 75ah, tuntuu ehkä kalliilta mutta potkinut 11v 702s käyntiin. Kunnon akunkengät ja kaapelit pitää olla.
No menikö laakeri jumiin laturista, ei mitenkään ennennäkemätön tilanne?

Pääasia on, että kestäisi jonkun aikkoo ja virta riittää sitten. Ettei ainakaa liian pientä ole..

Se laakerin jumi selittäisi kyllä tuon, kun niin jumissa on. Pystyykö noihin itse niitä vaihtamaan, vai joutuuko uuen laturin ostoon?
Nyt hieman tyhmä kysymys tähän väliin, oliko laturin hihna pois paikaltaan vai oliko se paikallaan, kun laturia yritit pyörittää? Sillä vaan ajattelin, että jos hihna on paikallaan ja kireällä, niin laturia pyrittäessä pyörii moottorikin mukana. Jos hihna on pois, niin laturin tulee pyöriä aivan herkästi sormilla pyörittämällä. Laakereita voi laturiin vaihtaa itsekin, mutta helpoimmalla taitaa päästä kun vaihtaa uuden laturin kun laturissa voi olla jo muutakin sanomista siinä vaiheessa kun laakeri antautuu, tarvike laturi kustantanee noin 100€ esim. IKH:lla.
Oli paikallaan kun kokeilin. Otin sen laturin irti ja silloin pyörii kuten pitääkin, ihan helposti sormilla. Mutta, jos tuon hihnan laittaa ja edes vähääkään kiristää sitä laturia paikalleen, niin aikalailla samoitei rupiaa vaikiammaks ja vaikiammaks pyörimine menemhää. Jos haluaa että se pyörii paikalla ollessaa, niin sitten laturi heiluu kyllä miten sattuu siellä kun niin löysällä on. Ja hihnasta puhettakaa..
Hihna tiukalle vaan, kyllä se laturi sitten pyörii moottorin pyörittämänä kun moottori on käynnissä, ei sen laturin kuulukaan pyöriä tyhjää silloin kun hihna on paikallaan. Jos laturi pyörii ilman hihnaa helposti, niin se on kunnossa siltä osin, jos ei se paikallaan ollessa pyöri ilman hihnaa, niin silloin sen jäähdytyssiivet täytyy ottaa moottorinlohkoon kiinni. Toimiiko laturi normaalisti kun moottori käy vai eikö se pyöri silloinkaan ja hihna "sutii tyhjää"? Jos se ei pyöri nyt moottorin pyörittämänä uuden remmin laiton jälkeen, niin uusi hihna on lienee liian lyhyt ja laturin siivet ottavat siksi lohkoon kiinni kun laturi ei pääse kääntymään riittävästi moottorista pois päin.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 1:26 pm
Eräilves kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:55 am
SPS1975 kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:18 am
Eräilves kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 11:00 am
Mazaman kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 10:47 am Keltainen optima 75ah, tuntuu ehkä kalliilta mutta potkinut 11v 702s käyntiin. Kunnon akunkengät ja kaapelit pitää olla.
No menikö laakeri jumiin laturista, ei mitenkään ennennäkemätön tilanne?

Pääasia on, että kestäisi jonkun aikkoo ja virta riittää sitten. Ettei ainakaa liian pientä ole..

Se laakerin jumi selittäisi kyllä tuon, kun niin jumissa on. Pystyykö noihin itse niitä vaihtamaan, vai joutuuko uuen laturin ostoon?
Nyt hieman tyhmä kysymys tähän väliin, oliko laturin hihna pois paikaltaan vai oliko se paikallaan, kun laturia yritit pyörittää? Sillä vaan ajattelin, että jos hihna on paikallaan ja kireällä, niin laturia pyrittäessä pyörii moottorikin mukana. Jos hihna on pois, niin laturin tulee pyöriä aivan herkästi sormilla pyörittämällä. Laakereita voi laturiin vaihtaa itsekin, mutta helpoimmalla taitaa päästä kun vaihtaa uuden laturin kun laturissa voi olla jo muutakin sanomista siinä vaiheessa kun laakeri antautuu, tarvike laturi kustantanee noin 100€ esim. IKH:lla.
Oli paikallaan kun kokeilin. Otin sen laturin irti ja silloin pyörii kuten pitääkin, ihan helposti sormilla. Mutta, jos tuon hihnan laittaa ja edes vähääkään kiristää sitä laturia paikalleen, niin aikalailla samoitei rupiaa vaikiammaks ja vaikiammaks pyörimine menemhää. Jos haluaa että se pyörii paikalla ollessaa, niin sitten laturi heiluu kyllä miten sattuu siellä kun niin löysällä on. Ja hihnasta puhettakaa..
Hihna tiukalle vaan, kyllä se laturi sitten pyörii moottorin pyörittämänä kun moottori on käynnissä, ei sen laturin kuulukaan pyöriä tyhjää silloin kun hihna on paikallaan. Jos laturi pyörii ilman hihnaa helposti, niin se on kunnossa siltä osin, jos ei se paikallaan ollessa pyöri ilman hihnaa, niin silloin sen jäähdytyssiivet täytyy ottaa moottorinlohkoon kiinni. Toimiiko laturi normaalisti kun moottori käy vai eikö se pyöri silloinkaan ja hihna "sutii tyhjää"? Jos se ei pyöri nyt moottorin pyörittämänä uuden remmin laiton jälkeen, niin uusi hihna on lienee liian lyhyt ja laturin siivet ottavat siksi lohkoon kiinni kun laturi ei pääse kääntymään riittävästi moottorista pois päin.

Tämä uusi hihna on juuri pitenpi, mitä entinen. Entinen oli 13/1300, uusi 13/1325. Ja sutii tyhjää tosiaan, kun paikallaan kiristettynä ei pyöri se laturin siipi osio.

Tässä ootellessa olen ny putsannu tankin ja pa suodattime vaihtanut yms. Mutta nyt ruiskutuspumppu kun pitäisi ilmata, niin ei millään meinaa tulla sieltä? Onhan nyt oikea ruuvi kai auki..(tuo oikeassa yläkulmassa oleva talttapää)?

Kuva

Ja on tuo käsipumppu aikamoinen, kun sieltä kautta pumpatessa vaikka kuinka helkutist tulloo ain..
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
tono
Viestit: 2147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja tono »

Väärä ruuvi.

viewtopic.php?t=89804

Tuolta ensimmäisestä kuvasta ylhäältä(päältä) vasemmalta löytyy ilmausruuvi. Tuon ison ympyrän yläpuolelta missä on reikä keskellä. Olikohan 11 tai 12mm avaimella avattava ja taisi olla latta-ura vielä päällä
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

tono kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 2:31 pm Väärä ruuvi.

viewtopic.php?t=89804

Tuolta ensimmäisestä kuvasta ylhäältä(päältä) vasemmalta löytyy ilmausruuvi. Tuon ison ympyrän yläpuolelta missä on reikä keskellä. Olikohan 11 tai 12mm avaimella avattava ja taisi olla latta-ura vielä päällä
Kiitoksia, ohjeissa oli erilaiselle pumpulle tuo kuva niin älynnynnä.

Ei vuoja mistään, ja tulipa se laturin kanssa tapeltua vielä. Tul mielheen, ettei se hihna ollu tarpeeksi kireällä. Sehän se syy oli :D

Tuli sopivan kireälle saatua se, ja sitten laittelin laturin kunnolla kiinni. Alapäästä eka, että pysyy siellä paikassaa, ja sitte ylhäältä. Ois kannattanu toistenpäit nähtäväste..

Kuva

Eipä tuota silumiinia pysty hitsaamaa, enkä luota oikein tuohon että pysyy kovin kauaa nuinkaan :?

Mutta toimi täysin hyvin tuollainkin, vähän toki meinaa vatkuttaa kun ei kunnolla ole kiinni nyt..
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Sumi
Viestit: 259
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2017 8:10 am
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Sumi »

Ei varmaan laturin linjaus ole ollu oikein ja joutunut väännätykselle tai olisi pitänyt olla pidempi holkki pultin alla
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuolla aiemmassa laturin kuvassa näyttikin että korvakko vääränä,mut aattelin että kuva vääristää!? :roll:
Yläpultin ja laturin välissä oltava sopivat holkit ja rikat, ja lisäksi laturin takakorvakossa on liukuholkki, jotta ei tarvi välirikkojen olla just millillee passelit! :wink:
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Sumi kirjoitti: Ke Loka 04, 2023 4:48 pm Ei varmaan laturin linjaus ole ollu oikein ja joutunut väännätykselle tai olisi pitänyt olla pidempi holkki pultin alla
Käytin näitä samoja, jotka tässä oli tullessaan ja toimivat silloin. Mutta pitteepä uuden kanssa kattoa tarkemmin, ja tehä ite soppelit.. :D
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe ja 57 vierailijaa