Hydrauliöljy varsinkaan ei muutu ulkonäöltään juuri mitenkään, mutta voi silti olla vaihtokunnossa.
Valmet 702
-
- Viestit: 1329
- Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Valmet 702
Sama juttu voimansiirtoöljyjen kanssa, jos ei ole vettä seassa.
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 647
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Oikeen tarkka nokkaset kehuu että haju muuttuu, ainakin silloin kun lämmennyt. Nykyisistä öljyistä en osaa ainakaan itse sanoa muuta kuin aika täys niin mielellään vaihtoon
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702
Tulipa hommattua lohkolämppäriin se johto. Ja tulikin testattua n. tunnin ajan, mutta eipä ole eloa tuossa lohkolämmittimessä..
Näyttävästi startti pitää purkaa, että sen lohkolämmittimen vastuksen saa irti / uuden asennettua? Ja jäähytinnesteet tietenkin pois.
Oma vallu on vm. -76, ja moottorin numeron koitin kattoa niin löytyi sellainen numero kuin 15945 laturin alapuolelta. Eli tämä moottori olisi sen perusteella 411 B malli? Tietää tilata vuan sopivan vastuksen siihen.
Näyttää olevan kahta erilaista mallia myytävänä, tälläinen pitkulainen joka näyttäisi tuon "rinkulan" mukaan olevan samallainen mitä entinenkin (ja kiinnitys ruuvilla). Tai sitten sellainen nysä, joka on kartiolla kiinnitettävä.
Edit: Tuli tilattua tuo Calixin lohkolämmitin + kaapelisarja siihen.
https://www.virtasenkauppa.fi/calix-loh ... lmet-65222
https://www.virtasenkauppa.fi/calix-kaa ... -25m-65212
Näyttävästi startti pitää purkaa, että sen lohkolämmittimen vastuksen saa irti / uuden asennettua? Ja jäähytinnesteet tietenkin pois.
Oma vallu on vm. -76, ja moottorin numeron koitin kattoa niin löytyi sellainen numero kuin 15945 laturin alapuolelta. Eli tämä moottori olisi sen perusteella 411 B malli? Tietää tilata vuan sopivan vastuksen siihen.
Näyttää olevan kahta erilaista mallia myytävänä, tälläinen pitkulainen joka näyttäisi tuon "rinkulan" mukaan olevan samallainen mitä entinenkin (ja kiinnitys ruuvilla). Tai sitten sellainen nysä, joka on kartiolla kiinnitettävä.
Edit: Tuli tilattua tuo Calixin lohkolämmitin + kaapelisarja siihen.
https://www.virtasenkauppa.fi/calix-loh ... lmet-65222
https://www.virtasenkauppa.fi/calix-kaa ... -25m-65212
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 702
Pahoittelut jälkiviisastelusta(ja jota pyrin välttämään viimeiseen saakka) mutta pumpullinen letkulämmitin on noissa aika yliveto.
Tuo 750w on auttamattoman alitehoinen jolla toki pärjää niinkuin "Aina on pärjätty".
Tuo 750w on auttamattoman alitehoinen jolla toki pärjää niinkuin "Aina on pärjätty".
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 702
Lämmittimen teho riippuu varmasti tarpeesta, millä nopeudella on töihin päästävä. Meikäläisen huru-ukko tahdilla perinteiset lohkolämmittimet on riittäneet hyvin. Kaksi Calixia ja yksi Defa koneissa on, kaikissa eri liitin ja kytkentäkaapeli. Laitoin edellistä talvea varten pistorasian ja johdon väliin etäohjattavan kikkareen, jolla saan laitettua koneen lämpenemään puhelimen sovelluksella. Hyvin se on toiminut, aina tarvittaessa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702
Itellä ei kiirutta tosioo ole, enkä käytä traktoria jos yli - 15 pakkasta ajastimen kanssa laittaa lohkolämppärin vua päälle sitte.
massikassa oli lohkolämppäri, sillä pärjäsin ainakin hyvin
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Tuollaisilla, mutta Defan tekemillä, vastuksilla minäkin Valmettejani lämmitän, hyvin ovat lämmenneet kovemmillakin pakkasilla kun ovat 2-3 tuntia piuhassa olleet. Ei tuo 750W ole mikään alitehoinen Valmetin koneeseen, minä laitoin henkilöauton 500W lohkolämmitinvastuksen Scanian 8-litraiseen 6-koneeseen väliaikaisratkaisuksi hajonneen vastuksen tilalle, mutta se jäikin pysyväisratkaisuksi, kun lämmitti moottorin parissa tunnissa oikein mukavasti kovassakin pakkasessa.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Valmet 702
Tähän moottorin lämmitykseen autoissa, traktoreissa yms koneissa.
Miettinyt joskus että miksi se moottori pitäisi saada esilämmitettyä pakkasella vähintään +30 asteiseksi, mielummin 60.
Kuitenkaan suurin osa ei varmasti käytä moottorin lämmitystä vielä +10 asteen lämpötilassakaan vaan kone käynnistetään mahdollisen hehkutuksen jälkeen? Jos edes hehkutetaan.
Saa joo ikkunat sulaksi traktorissa nopeammin yms, mutta kuten autoissakin niin kai näihinkin saisi sisälämppärin.
Miettinyt joskus että miksi se moottori pitäisi saada esilämmitettyä pakkasella vähintään +30 asteiseksi, mielummin 60.
Kuitenkaan suurin osa ei varmasti käytä moottorin lämmitystä vielä +10 asteen lämpötilassakaan vaan kone käynnistetään mahdollisen hehkutuksen jälkeen? Jos edes hehkutetaan.
Saa joo ikkunat sulaksi traktorissa nopeammin yms, mutta kuten autoissakin niin kai näihinkin saisi sisälämppärin.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Ajattelisin asiaa jotenkin niin, että akku antaa paljon huonommin virtaa startille -20 asteen pakkasessa kuin +10 kelissä, siksi moottorin pyörintä startatessa ei ole pakkasessa yhtä nopeaa ja puristussytytys dieselissä ei tapahdu yhtä tehokkaasti kuin moottorin pyöriessä nopeammin, kun moottori lämmitetään -20 asteesta vaikkapa +30 asteeseen, niin puristussyttyminen paranee huomattavasti ja käynnistys helpottuu huonommallakin pyörityksellä, moottori myös pyörii herkemmin lämmitettynä startatessa.zukka kirjoitti: ↑To Syys 21, 2023 10:36 pm Tähän moottorin lämmitykseen autoissa, traktoreissa yms koneissa.
Miettinyt joskus että miksi se moottori pitäisi saada esilämmitettyä pakkasella vähintään +30 asteiseksi, mielummin 60.
Kuitenkaan suurin osa ei varmasti käytä moottorin lämmitystä vielä +10 asteen lämpötilassakaan vaan kone käynnistetään mahdollisen hehkutuksen jälkeen? Jos edes hehkutetaan.
Saa joo ikkunat sulaksi traktorissa nopeammin yms, mutta kuten autoissakin niin kai näihinkin saisi sisälämppärin.
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 702
Niin, 500W:n vastus lämmittää 500W:n teholla ja se ei tuommosessa koneessa ole juuri mitään.SPS1975 kirjoitti: ↑To Syys 21, 2023 10:20 pm minä laitoin henkilöauton 500W lohkolämmitinvastuksen Scanian 8-litraiseen 6-koneeseen väliaikaisratkaisuksi hajonneen vastuksen tilalle, mutta se jäikin pysyväisratkaisuksi, kun lämmitti moottorin parissa tunnissa oikein mukavasti kovassakin pakkasessa.
Itse arvostan mm. sitä, että saan koneen käyntiin varttitunnissa siitä kun päätän lähteä sillä jotain tekemään. Enkä niinkään sitä, että lämmitän pakkasilmaa tuntitolkulla suunnilleen puolesta siitä tehosta mitä perinteisestä lohkiksesta lähtee.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Minä olen aina pyrkinyt selvittämään edellisenä päivänä seuraavan päivän ajon tarpeen ja laittanut koneet lämpiämään ajastuskellolla, lämmitykseen olen laittanut aina aikaa reilusti, 2-3 tuntia, niin ei tarvitse arpoa onko moottori lämmin vai ei vaikka vastus olisikin hieman pienempi tehoinen. Pakkasilmaa minäkään en lämmitä, vaan nestettä moottorin lohkossa.Jiitek kirjoitti: ↑Pe Syys 22, 2023 12:02 amNiin, 500W:n vastus lämmittää 500W:n teholla ja se ei tuommosessa koneessa ole juuri mitään.SPS1975 kirjoitti: ↑To Syys 21, 2023 10:20 pm minä laitoin henkilöauton 500W lohkolämmitinvastuksen Scanian 8-litraiseen 6-koneeseen väliaikaisratkaisuksi hajonneen vastuksen tilalle, mutta se jäikin pysyväisratkaisuksi, kun lämmitti moottorin parissa tunnissa oikein mukavasti kovassakin pakkasessa.
Itse arvostan mm. sitä, että saan koneen käyntiin varttitunnissa siitä kun päätän lähteä sillä jotain tekemään. Enkä niinkään sitä, että lämmitän pakkasilmaa tuntitolkulla suunnilleen puolesta siitä tehosta mitä perinteisestä lohkiksesta lähtee.
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702
Nyt on öljyt vaihettu valluun, ja päävirtakytkin asennettu.
Huomasin samalla, että tuo hihnaha vähän repalainen meinaa olla.. minkälainen homma on vaihtaa, mitä pitää purkaa?
Niitäkin näyttää niin monennäkösiä olevan 702 malliin, mikähän se niistä sitten on? '
Oisko tuo Tuul.hihna 13X1075LA? Vai 13X1275LA ? Kumpaakin näyttää 702 malleihin mukamas olevan.. ja joku sanoo että 10mm leviä myäs
https://www.virtasenkauppa.fi/tuul.hihn ... 75la-62048
Huomasin samalla, että tuo hihnaha vähän repalainen meinaa olla.. minkälainen homma on vaihtaa, mitä pitää purkaa?
Niitäkin näyttää niin monennäkösiä olevan 702 malliin, mikähän se niistä sitten on? '
Oisko tuo Tuul.hihna 13X1075LA? Vai 13X1275LA ? Kumpaakin näyttää 702 malleihin mukamas olevan.. ja joku sanoo että 10mm leviä myäs
https://www.virtasenkauppa.fi/tuul.hihn ... 75la-62048
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
-
- Viestit: 260
- Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
- Viesti:
Re: Valmet 702
Tuskin kovin suuria purkuoperaatioita. Hihnahan kiritään laturilla. Hihnan voi pujotella tuulettajan siipien yli paikalleen.
-
- Viestit: 647
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Ei se ole kuin vaihtaa, itsellä oli 1102 jossa keulapumppu niin oli pikkusen enemmän hommaa vaihtaa remmi tuli ostettua kaksi remmiä ja toinen varalle pumpun kardaanin läpi pujotettuna
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
-
- Viestit: 802
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Tuolla suunnalla kun askartelee niin kannattanee huohotin putki puhallella auki jos se tuosta moottorin päästä menee alas.
602 jääty pätkä ajossa ja alkoi sitten öljy tikun välistä huohottamaan.
Ohjaus sylinterin letkut on hyvä tarkistella samalla.
602 jääty pätkä ajossa ja alkoi sitten öljy tikun välistä huohottamaan.
Ohjaus sylinterin letkut on hyvä tarkistella samalla.
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702
Vielä näkyi himmeänä teksti tuossa repaleisessa hihnassa.. koko näyttää olevan 13/12,5 x 1300.
Näyttävästi mitä traktoriliikkeissä valmet 702:seen sopivia myyvät, niin ovat kokoa 13X1275LA tai 13X1325LA.
Eikös tuohon samanlainen hihna juuri piä olla, esim. ?
https://www.ikh.fi/fi/tuul-hihna-13x1300la-avx13-1300
https://www.adita.fi/varaosat/kiilahihn ... p/13X1300/
https://www.ptpoy.fi/tuulettimenhihna-a ... -5590.html
Näyttävästi mitä traktoriliikkeissä valmet 702:seen sopivia myyvät, niin ovat kokoa 13X1275LA tai 13X1325LA.
Eikös tuohon samanlainen hihna juuri piä olla, esim. ?
https://www.ikh.fi/fi/tuul-hihna-13x1300la-avx13-1300
https://www.adita.fi/varaosat/kiilahihn ... p/13X1300/
https://www.ptpoy.fi/tuulettimenhihna-a ... -5590.html
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702
Tulipahan mielee kun tuo polttoainemittari näyttää koko ajan täyttä, niin mistähän vikaa rupeisi aluksi tutkimhaan? Tankki näyttää olevan hytin alla, lattia irti että pääsee käsiksi?
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702
Lattian keskimmäisen palan kun ottaa irti, niin pääsee käsiksi tankin anturiin, jossa vika melko varmasti on, siellä on anturin kuparikäämit menneet myttyyn ja näyttää siksi täyttä, minulla on sama vaiva kummassakin 702:ssani. Mittarin toiminnan voi tarkistaa kun saa anturin johdon otettua irti, niin kääntää avaimesta virrat päälle ja tökkää anturin johdon suoraan runkoon ja katsoo meneekö mittarin viisari nollille ja kun ottaa johdon irti rungosta näyttää se taas täyttä, näin se muistaakseni toimii. Ainakin Marjakankaalla myydään sellaista hieman "tee se itse"-tyylistä anturia Valmetteihin, on vaan pirun kallis taisi olla lähemmäs pari sataa euroa hintaa, jostain luin, että joku oli laittanut Biltemasta ostetun veneentankin anturin 702:n tankkiin ja mittari toimii sillä, se on sellainen "pötkömallinen" anturi, niitä on eri mittaisia, en ole saanut vielä aikaiseksi selvittää minkä mittainen Valmetin tankkiin käy, mutta hinta on sopiva muistaakseni jotain 30-40€. Tässä linkki tuohon Bilteman anturiin:
https://www.biltema.fi/veneily/venemoot ... 2000037601
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702
SPS1975 kirjoitti: ↑Su Loka 01, 2023 10:04 pmLattian keskimmäisen palan kun ottaa irti, niin pääsee käsiksi tankin anturiin, jossa vika melko varmasti on, siellä on anturin kuparikäämit menneet myttyyn ja näyttää siksi täyttä, minulla on sama vaiva kummassakin 702:ssani. Mittarin toiminnan voi tarkistaa kun saa anturin johdon otettua irti, niin kääntää avaimesta virrat päälle ja tökkää anturin johdon suoraan runkoon ja katsoo meneekö mittarin viisari nollille ja kun ottaa johdon irti rungosta näyttää se taas täyttä, näin se muistaakseni toimii. Ainakin Marjakankaalla myydään sellaista hieman "tee se itse"-tyylistä anturia Valmetteihin, on vaan pirun kallis taisi olla lähemmäs pari sataa euroa hintaa, jostain luin, että joku oli laittanut Biltemasta ostetun veneentankin anturin 702:n tankkiin ja mittari toimii sillä, se on sellainen "pötkömallinen" anturi, niitä on eri mittaisia, en ole saanut vielä aikaiseksi selvittää minkä mittainen Valmetin tankkiin käy, mutta hinta on sopiva muistaakseni jotain 30-40€. Tässä linkki tuohon Bilteman anturiin:
https://www.biltema.fi/veneily/venemoot ... 2000037601
Ahaa. Eli se musta mötikkä poes?
Ei todellakaa meinaa löytyä alkuperästä sopivaa anturia. ihme homma kyllä..
Tuo bilteman systeemi kiinnostaisi kyllä, mutta se pituus pitäisi tietää ettei liian lyhkänen / pitkä sitten ole
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jussi_oulu, pniemi ja 35 vierailijaa