sopiva turbo fordson 6syl

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tommi3
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2011 9:36 pm
Viesti:

sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja tommi3 »

mikä turbo olis sopiva trader kutoseen, hukkaportillinen mikä ahtas suht alaalta, ettei mene liian pieneksi. oisko joku 2,5l diesel auton esim volvo tai 300 mesen sopiva vai meneekö liian pieneks? ei oo raskaalla käytöllä kone. lumen työtöö ja paalin siirtoa.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja JURO »

Jos kerran ei ole raskaalla käytöllä misitä turboa tarvitaan. Mulla ainakin Customin 6 riittää vallan mainiosti auraa työntämään ja tukkikärryn vetoon pito ennen loppuu kun teho.
tommi3
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2011 9:36 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja tommi3 »

Sama vika pito loppuu. äänien takiahan näitä rakennellaan ja naapureitten ihmeteltäväks. turbo on kyllä ollu kupeessa koko ajan mutta turhan iso.
Wesulius
Viestit: 58
Liittynyt: Su Joulu 31, 2017 4:48 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tehon mukaan valitaan turbo. Olikos tuossa joku 100hp vaparina?
Silloin joku 150hv dieselin turbo olis aika sopiva.
Kuutioita kun on paljon niin ison hukkaportin tarvittee muuten karkaa paineet.
tommi3
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2011 9:36 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja tommi3 »

jotain 100hp joo. näin mäkin muistelin et noin tehojen mukaan.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Wesulius kirjoitti:Tehon mukaan valitaan turbo. Olikos tuossa joku 100hp vaparina?
Silloin joku 150hv dieselin turbo olis aika sopiva.
Kuutioita kun on paljon niin ison hukkaportin tarvittee muuten karkaa paineet.
150hp dieselauton turbo on pieni. Kyseessä kuitenkin hyvin erilaiset ja -kokoiset moottorit. Joku valmetin turbo niin ei kovin pieleen mene. Miksikö valmetin, no siksi että niissä on turboja ollut jo kauan.
Wesulius
Viestit: 58
Liittynyt: Su Joulu 31, 2017 4:48 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

8400 kirjoitti: La Loka 27, 2018 10:38 am
Wesulius kirjoitti:Tehon mukaan valitaan turbo. Olikos tuossa joku 100hp vaparina?
Silloin joku 150hv dieselin turbo olis aika sopiva.
Kuutioita kun on paljon niin ison hukkaportin tarvittee muuten karkaa paineet.
150hp dieselauton turbo on pieni. Kyseessä kuitenkin hyvin erilaiset ja -kokoiset moottorit. Joku valmetin turbo niin ei kovin pieleen mene. Miksikö valmetin, no siksi että niissä on turboja ollut jo kauan.
Mistä kohtaa se on pieni?
Pakopuoli tietysti on pieni , siksi juuri iso hukkaportti, toisaalta jos koneesta tulee 100hv edestä pakokaasua niin ei se ole sen enempää pakokaasua vaikka kone onkin isompi.
Tietysti jos pelkää hyvää alaväänöä ni sitten kannattaa laittaa joku isompi.
Toki jos ahtimeksi valitsee hieman isomman niin varmasti hyvä , katsos turbotkin ovat kehittyneet 50 vuoden aikana.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Wesulius kirjoitti: La Elo 03, 2019 4:53 pm
8400 kirjoitti: La Loka 27, 2018 10:38 am
Wesulius kirjoitti:Tehon mukaan valitaan turbo. Olikos tuossa joku 100hp vaparina?
Silloin joku 150hv dieselin turbo olis aika sopiva.
Kuutioita kun on paljon niin ison hukkaportin tarvittee muuten karkaa paineet.
150hp dieselauton turbo on pieni. Kyseessä kuitenkin hyvin erilaiset ja -kokoiset moottorit. Joku valmetin turbo niin ei kovin pieleen mene. Miksikö valmetin, no siksi että niissä on turboja ollut jo kauan.
Mistä kohtaa se on pieni?
Pakopuoli tietysti on pieni , siksi juuri iso hukkaportti, toisaalta jos koneesta tulee 100hv edestä pakokaasua niin ei se ole sen enempää pakokaasua vaikka kone onkin isompi.
Tietysti jos pelkää hyvää alaväänöä ni sitten kannattaa laittaa joku isompi.
Toki jos ahtimeksi valitsee hieman isomman niin varmasti hyvä , katsos turbotkin ovat kehittyneet 50 vuoden aikana.
Se on kaikella lailla liian pieni. Jotain tekemistä asian kanssa on silläkin että hlöauton 150 hp moottorissa on noin 300-350Nm vääntöä ja samantehoisessa traktorissa 600Nm.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja poweri »

En lähtisi pelaa ahtimella jos ei oikein tarvettakaan, tätähän ei kysytty mutta saa mielipiteen kertoa.
Vanha Fordsonni hengittää niin tukkoisesti nykykoneisiin nähden että alapäätä ei saa niin hyväksi vaikka mikä hybridi hukkaportilla olisi. Vanhoissa käytettiin mielummin reilulla pakopesällä niin vetää kierroksilla eikä pakopaineet ja lämmöt ala vaivaamaan ja riko konetta.
Olen nyt muutaman vuoden viljelly alkuperäisellä turbo Fordilla ja olen tyytyväinen hintalaatusuhteeseen ja kun huomioi että konstruktio on 70 luvulta. Garrett ilman hukkista ja välijäähyä, patarauta kutonen toimii hyvin mutta nyykähtää alhaalla herkästi oltava kierroksia sitten vetää. Ei noilla ajeta millään 1200rpm vaan kaasua kunnolla niin alkaa pauhaamaan. On joku miettiny että tuollainen on keskimäärin parempi isommalla ahtimella, en usko että pienempi ahdin kannattaa. On tehtävä muitakin muutoksia, välijäähy, parempi kannen hengitys, syöttöpumppukin vaatisi päivitystä.
Kun vanha Fordi tuli meille en tiennyt siitä mitään kuin että nätisti käy. Vein sen suoraan huollon jälkeen jarruun, antoi 157hv ulosotosta. Kai sillä voi pellolle mennä, tiputin vanttiruuvista 140 heppaan ja mukavaa on ollut vaikka ei mistään momentinnousuista voi nauttiakkaan.
Uudempimallinen Valmetti Valtra on kokonaisuutena niin paljon uudempi kasetti että hukkisahdin välijäähyllä tuskin toimii yhtä hyvin jossain 60 luvun Fordsonnissa.
Heti alkuun on ymmärrettävä että alavedon määritys kovin kirjavaa, toinen tekee klapeja ja pökkii lumia. Toinen taas muokkaa peltoa 3.5t painavalla äkeellä tai 15t soraa perässä...ettei tule uutta vääntötopiccia :)
jiba

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja jiba »

eisinne minkään tehon mukaan turboo voi väsätä.
enempi tilavuuden mukaan .ja miten honkää tulee putkesta jos junttaat liian pienen solmun niin pakopaineet karkaa ja eihän se hukka portti auki mitään aha niin mihin sitä sillon tarvitaan.
rukaat siitä myllystä syötöö lisää ja isompaa nestepäätä ja reilumpaa suutinta .sieltä myllystä on tultava usvaa putkesta.
ja nyky turbot ja nyky kotkotukset on unohettava .niissä on jo nyky aikaset polttoaineen syötöt ja ajotukset ei sovellu sellasinaan rautakauden vehkeisiin.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Nyt täytyy vähän olla erimieltä edellisten kanssa, vaikka ihan asiaakin on. Kyllä vanhaankin koneeseen voi laittaa nykyaikaisen hukkaporttiahtimen, miksei voisi, paremmin se toimii kuin se 70 luvulla suunniteltu hyrrä. Eikä se moottori tiedä mikä sen polttoaineen sinne palotilaan ruikkaa, ajoituksilla ei merkitystä. Samaten moottorin hengittävyys ei oikein kuulu näihin ellei rakenneta jotain pulling traktoria. Ei noi pitkälle 2000 luvulle tehdytkään moottorit olleet mitään erikoisia rakenteeltaan, perustaltaan ihan ehtaa 60 lukua. Mutta samankokoinen turbo mitä vastaavissa tehtaan turbomoottoreissa niin toimii.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Minä taas olen ollut siinä uskosa, että juuri se tavoiteltu teho määrittelisi ahtimen kokoluokkaa.
Toki traktorin moottori on isompi litratilavuudeltaan vaikka autoon verrattuna, mutta kierroksiakin puolet vähemmän.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Juu ja teho on vääntömomentin ja kierrosluvun tulo, eli kyllä se taitaa kuitenkin olla karkeasti ottaen teho joka parhaiten sitä tarvittavan turbon kokoa kuvaa.
Microsoft- vapaa vyöhyke
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Niin on, mutta huomattavasti suuremmat on ahtimet traktoreissa. Jossain 6400 valmetissakin paljon isompi mitä jossain volkkarin 1,9 tdi:ssä, ja silti se jää pieneksi jos meinaa syöttöä enemmänkin ruuvata. Johonki 8400 laittais nii varmaan sulais koko solmu jos täydellä teholla päästäis menemään.
jiba

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja jiba »

totta moottorithan ei ole muuttunut mikskään keksimisestään noin niikun perusta.
mut kaikki muu siinä onkin .
mut totta onse et siihen on turha ruveta mitään 1.1l nissanin turpoo ruveta asentaa 6.0l koneseen vaikka olisivat molempikin 100hv
toki nisun turpo kyllä ahtaa jo 3bar tyhjä käynnillä .ja jostain on sen pakokaasun tultava ulos
se ei vaan onnistu millään mopon osilla .
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja poweri »

Moottorin hengitys ja kaasunvaihto ei näköjään täällä puhuttele joka nyt on oleellinen asia moottorissa kuinka ahdin pelaa ja muu moottorinohjaus tukee toinen toisiaan.
Neliventtiilikannet, moottorinohjaus common reilit, hybridiahtimet ollu jo iät ajat traktoreissakin. Turhaanko niitä tehdään jos se sodanaikainen majorin kansi on hyvä.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kaasunvaihto ja hengitys ei traktorinmoottorista puhuttaessa oikein ole oleellinen asia. Kun ei niistä juuri puhuta ees noiden "superturbojen" kohdalla, tietysti siinä vaiheessa kun litratehot alkaa diselissä olla 150 hp luokkaa niin niitäkin pitää miettiä. 4v kansi tuli linnavuorelaiseen joskus vasta reilu 10v sitten, vanhemmat moottorit ei rakenteeltaan paljo eroa kuuskytlukulaisista. En halua vängätä joutavasta asiasta mutta onhan noita tullut purettua. Tietysti nyt jotain kehitystä tapahtunu, muttei näissä sellaista eroa ole kun jos vertaa jotain 60 luvun auton dieselmoottoria nykypäivän moottoriin, ei lähellekkään. Luotettavuus vaan mennyt surkeaksi ja polttoaineen kulutus tainnu kasvaa.
jiba

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja jiba »

mut eikös nuo linnavuoren vehkeet ookin aina ollu kehityksessä aika lailla jälessä muita.
ne on huono esimerkki moottorin kehitys työssä.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Voi v*ttu. Tiiä sit miks kaikissa uusissa massikoissa on linnavuorelainen, tai ainakin sielä suunniteltu. Samate fordin moottorit ollu jo kauan historian havinaa. Valmetin vahvin osa on ollu aina moottori, no siitä lähtien kun tuli eka diesel. Heti suoraan suoraruisku ja turboahdin ensimmäisten joukossa. Kannattais tutustua historiaan eikä elää sielä jossain omassa tynnyrissä.
jiba

Re: sopiva turbo fordson 6syl

Viesti Kirjoittaja jiba »

mut silti kehityksessä jälessä oottelee et muut tekee kehitys työn ja kopioi sen.
ihan alusta asti ovat kopioineet .eivät ole oikeestaan keksineet mitään
ja se miks massikasta tehtiin yhtä huono kun valametista sitä ei vaan voi kasittää.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni, Paalari, riude, Semrush [Bot] ja 47 vierailijaa