Sivu 1/3

Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: To Loka 18, 2018 10:16 am
Kirjoittaja perttimakimaa
Millä tavalla olette avanneet sahan kampiakselin neulalaakerin vaihtoa varten ?

Itse olen taistellut 2 kpl auki 7 € pallonivelen avaamistyökalulla, mutta ne ei tahdo kestää kovin hyvin. Olen siis vetänyt toisen lohkon irti ja toiseen on akseli jäänyt paikalleen. Kun lohkoja saa hieman erilleen, mahtuu tavallinen ulosvetäjä siihen sitten kiinni. Ilman vasaran apua ne ei irtoa. Kalliita työkaluja ei tätä varten kannata ostaa eikä niitä tarvita.

Onko näppärämpiä ideoita kenellekään?

Kuva

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: To Loka 18, 2018 10:58 am
Kirjoittaja Ropottaja
Paljon kaikenlaisten kaksitahtisten kampiakseleita tehnyt kaveri sanoi aina, että kaikkein hankalimmat purettavat on Husqvarnan sahojen akselit. On kokoisekseen tiukassa, ja pienen koon takia tarpeeksi vahvoja työkaluja ei tahdo saada tehtyä. Prässin kanssa touhusi, mutta en muista tyrkkäsikö tapin ulos molempien limppujen läpi noissa, yleensä otti auki vaan toisen puolen. Oletko selvitelly miten valmistaja neuvoo purkamaan, ja millaisilla vehkeillä?

Voisihan tuommoisen ulosvetäjän tehdä vähän paremmasta raudasta, teräksissäkin on eroja :wink: . Kätevähän tuo olisi tuohon hommaan, jos vaan kestäisi.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ma Loka 22, 2018 9:22 pm
Kirjoittaja Universal Four
Minulla on tehty ulosvetäjää varten tarkkamittainen tartuntareunuksellinen
U-muotoinen laippa. Hyvä periksiantamaton ja riittävän kova laippa syntyy rälläkällä auton lehtijousesta.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 10:50 am
Kirjoittaja Osmo_
Mitenkäs tuossa saadaan puolikkaat samaan asemaan?

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 10:58 am
Kirjoittaja hamsteri
joksus sorvasin sopivan reiän joho puotin mp limpun ja sit toinen perään ja prässäsystä niin tuli heti aika lähelle joten kellotuskin oli helpompaa

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 11:10 am
Kirjoittaja Tumppi 865
Mitenkäs tuossa saadaan puolikkaat samaan asemaan?
Laittamalla osat kohallee toisiinsa nähen. Sorvissa pyörittelee, ja koputtelee akselilinjan kohallee.

Tuo sahan akseli purkeentuu kun rässää tapin limpuista läpi, mut pitäs melkeimpä olla uus tappi ja laakeri, kun vaarana että pois otettavaan tulee naarmuja laakeripintaa läpirässätessä!?

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 9:15 pm
Kirjoittaja savinen
Joskus vein mopon kampparin korjattavaksi ja siihen oli mielestäni annettu kuumat tohon toiseen limppuun.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ke Loka 24, 2018 11:35 am
Kirjoittaja klm
Aika paljon tullut noita kiertokangen laakerivikaisia korjattua, jos laakeri väljä yleensä ollut jo pinta rikki tapissakin. Aikoinaan sain erinäisien yhteyksien vuoksi Ruotsin sahoihin tappi, laakeri, kiertokanki paketit silloin sai hyvän . Muutamia vaihtoja olen tehnyt esm. Husgvarna 346 niistä katkesi kampiakseleita kytkimen kierteen juuresta, katkenneesta akselista tappi, laakeri, kiertokanki akseliin jossa laakeri mennyt. Korjaamolla oli puristin tuohon purkuun mutta savottakämpillä se avattiin kylmästi kiilaamalla kone oli saatava miehelle kuntoon seuraavaksi päiväksi.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ke Loka 24, 2018 12:07 pm
Kirjoittaja Mika 82
Siittä mallia, vaikkei nyt sahasta olekaan :D
https://m.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ke Loka 24, 2018 12:32 pm
Kirjoittaja klm
Hienoa Mika löysitpä hyvän, Tarkkasilmäinen kaveri oikaisee akselin ihan terävästi katsoen.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ke Loka 24, 2018 3:29 pm
Kirjoittaja sininen
Ei oo turhia turvakenkiä eikä suojalaseja :D

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: To Loka 25, 2018 7:16 am
Kirjoittaja Ford8N
Otat esim. 10kpl sopivan pituisia m6 ruuveja+muttereita. Ruuvin pituus sellainen että juuri menee tuohon rakoon.
Mutteri ruuvataan ruuviin ja asetellaan limppujen väliin. Sitten vaan alaat vuoropuolilta ja tasaisesti "avaamaan" mutteria siten että se auetessaan kampeaa limput irti.
Jos voi käyttää pitempää jatkomutteria niin aina parempi..Muuten voi joutua vaihtamaan pykälää pitemmät ruuvit työn edetessä.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: To Loka 25, 2018 9:00 am
Kirjoittaja Mika 82
Olen melko skeptinen tuon pultti ja mutteri metodin suhteen. Mahtuuko ylipäätään limppujen väliin? Ja jos mahtuisi, vääntö tulisi toispuoleisesti varsinkin tämän muotoisessa kampiakselissa.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: To Loka 25, 2018 2:28 pm
Kirjoittaja Ford8N
Mika 82 kirjoitti:Olen melko skeptinen tuon pultti ja mutteri metodin suhteen. Mahtuuko ylipäätään limppujen väliin? Ja jos mahtuisi, vääntö tulisi toispuoleisesti varsinkin tämän muotoisessa kampiakselissa.
Njoo ehkä pyöreä limppu olisi helpompi avata.

Toisaalta ei pidä väheksyä voimaa jonka jo muutama m6-kokoinen ruuviliitos voi "tuottaa"..Nopeastikatsottuna noin 11600N eli n.1180kg per pultti on vetolujuus!

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: To Marras 01, 2018 7:04 pm
Kirjoittaja perttimakimaa
Tavallinen ulosvetäjä, jossa on ensin sopiviksi hiotut kynnet ja sitten hitsattu vaikkapa tuollainen systeemi leukien pysymiseksi paikallaan, toimi aika hyvin:

Kuva

sahan kampiakselin laakeri

Lähetetty: Ma Marras 05, 2018 4:20 pm
Kirjoittaja Samikuupas
Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:

Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#

Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.

Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA

Re: sahan kampiakselin laakeri

Lähetetty: Ma Marras 05, 2018 4:38 pm
Kirjoittaja Woodsman
Samikuupas kirjoitti:Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:

Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#

Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.

Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Kyllä INA:n luettelossa mainitaan tuo KZK laakerityyppi kierokangen alapään laakeriksi.
Männäntapin laakeriksi KBK tyyppi.

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Ti Marras 06, 2018 5:12 pm
Kirjoittaja Samikuupas
Juurikin noin eli kiertokankeen neulalaakerit tietenkin tulee.

Tuon KBK tyypin laakerin saa sitten:
https://www.agrolager.de/

ja KZK puolestaan:
http://rolling.hu/#

Re: sahan kampiakselin laakeri

Lähetetty: Pe Marras 09, 2018 8:00 pm
Kirjoittaja ari
Woodsman kirjoitti:
Samikuupas kirjoitti:Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:

Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#

Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.

Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Kyllä INA:n luettelossa mainitaan tuo KZK laakerityyppi kierokangen alapään laakeriksi.
Männäntapin laakeriksi KBK tyyppi.
Nyt ei kysymys sahasta, mutta Husqvarnasta kuitenkin.

Kiertokangen alapäässä juurikin tuollainen kzk neulalaakeri. Koko 20x26x12 ja aika pahasti vaurioitunut. Onkohan näitä saatavana ylikokona? Kiertokanki aika hankala löytää ja ajatuksena olisi hoonata kk alapäätä suuremmaksi.

Kiertokangen tappi ihan tasapaksu d20, eli kohtalaisen helppo tehdä tai hankkia uusi.

Toinen vaihtoehto olisi laitta tuumaset neulat ja hoonata reikä sitten sopivaksi. Neulat saattaisi saada sovitettua vanhaan neulakehään.

Löytyyköhän mistään 1/8" tuuman neuloja? Ja onko "normaalit" neulalaakerin neulat riittävän kestäviä kiertokanki-käytössä?

Onko tuon KZK-merkintä osoitus jostain erikois lujasta aineesta? Vai tuon häkin merkintä.

Kuva kiertokangen alapäästä
Kuva

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Lähetetty: Pe Marras 09, 2018 8:19 pm
Kirjoittaja Woodsman
Paljonko neulahäkki antaa pelivaraa kasvattaa tappia ?