Vaihtovirtalaturin testaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Harrastevehkeeni laturi lakkasi lataamasta. Löysin varaosahyllystäni kolme samannäköistä, en muista kyllä, mistä ovat peräisin. No kuitenkin arvelin, että joku niistä on varmaankin toimiva, joten kytkin ehdokkaan numero 1:n plussan akun plussaan, miinuksen miinukseen ja volttimittarin sitten akkuun. Porakoneella pyöritin ja kyttäsin voltteja. Ei muutu volttilukemat. Ei varmaankaan siis lataa. Koitin niitä kahta muutakin. Ei mitään.
Onko testausasetelmani jotenkin väärin? Vai onko mulla nyt vaan neljä toimimatonta laturia hallussani?
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olikos heräte kytkettynä,eli D+, ja millanen laturi, onko sisäinen vai ulkoinen säädin?
Tuossa jotain kytkentöjä.
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/latkytk.htm
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja jake74 »

oliko porakoneessa tarpeeksi kierroksia? jokku laturit vaatii paljon ennen ku alkavat lataamaan.
JiiSPee
Viestit: 1924
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Joo tarvii "herätekin" kytkeä voi kyllä sitten alkaa lataamaan jäännösmagneettikentän ansiosta kun tarpeeksi kierroksia antaa. Kannattaa pitää porakoneesta kunnolla kiinni testaillessa ettei mene ranteet solmuun jos herää ja akulle virta sattuu kelpaamaan...
Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Laturit ovat merkkiä Hitachi 70-80-luvulta. Herätevirrasta olen kuullut joskus, mutta en sitä tajua. Autossa on nyt siis paikoillaan laturi, joka toimi ennen. Nyt ei toimi. Ja siihen menee maajohto, plussajohto ja ilmeisesti merkkivalolle kaksinapainen liitin, nastat T-muodostelmassa.
Onko se herätevirta, mitä sitten tarkoittaakaan, tuossa kaksinapaisessa liittimessä? Että senkö puuttumisen takia ei testitilanteessa ollut edes toivoa saada voltteja nousemaan?
Nimim.Autosähköt tai muutkaan sähköt-ei mun juttu
Ajomies
Viestit: 28140
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

ARM, B, Bob, D, D+, DIN, DYN, GEN, IG, IGN, R, +, 15, 51, 61

Tuossa eri latureista löytyviä herätevirran merkintöjä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Merkkivalo ei ole pelkästään merkkivalo, sen kuluttama virta magnetoi roottorin että ylipäätään lataisi.
Kytke joku pikku lamppu sen merkkivalon pinnin ja laturin rungon väliin ja tietty 12v virtalähde sarjaan näiden kanssa. Varmaan kyllä 9V patterikin riittää testiin.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja masankp »

70-80-luvun hitachit yleensä tarvitsevat ulkopuolisen säätimen.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

masankp kirjoitti:70-80-luvun hitachit yleensä tarvitsevat ulkopuolisen säätimen.
Voiko sen tässä testitilanteessa korvata akkujännitteellä laturin liittimeen?
Siis saako helpolla tempulla aikaan latauksen "kaikin voimin" , säätelemättä?
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kyllä voi, kunhan syöttää mangnetointivirtaa staattorille hiiliin menevien liittimien kautta, lataus voi kyllä olla holtitonta, mutta seviää ainakin tuottaako virtaa.
sportswgn

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Onko laturin perässä jotain tämän näköistä?
Kuva

Jos on ilman ulkoista säädintä niin siihen pieneen T-haaran "yläviivaan" tulee normaalisti sytytysvirta (akkutunistin) ja "pystyviivaan" herätevirta merkkivalon kautta.
Helpoimmin teet testikytkennän seuraavasti:
akun plussasta johto esim. 3W polttimon kantaan ja polttimon toisesta navasta siihen pikkuliittimen pystyssä olevaan liittimeen (navassa kirjain L)
akun plussasta johto pikkuliittimen T:n yläviivaan (eli napa IG/S/R/S)
B/Bat navasta johto akun plussaan
Laturin rungosta/E liittimestä akun miinukseen

Porakoneessa ei riitä välttämättä kierrokset ja teho laturille...
Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Tommoinenhan se. Itse asiassa kojetaulussa ei syty laturin valo eikä myöskään ö-paineen valo kun virrat laittaa päälle. Taitaa latausongelma juontua herätevirtapuolelta eikä itse laturista.
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Taisin tuollaisen hitachin laittaa omaan traktoriin. Oli joku nissanin 80-luvun laturi, jonka sain kaverilta. Siinähän on se mittausliitin erikseen eli saa kompensoitua johtojen jännitehäviötä. oli sinänsä helppo laittaa valmetin tasavirtalaturin paikalle ja johdotuskin taisi hiukan yksinkertaistua.
sportswgn

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Tjsal kirjoitti:Tommoinenhan se. Itse asiassa kojetaulussa ei syty laturin valo eikä myöskään ö-paineen valo kun virrat laittaa päälle. Taitaa latausongelma juontua herätevirtapuolelta eikä itse laturista.
No hyvin pitkästi lataamattomuus johtuu tuosta. Lienee mittariston sulake kyrvähtänyt tai jotain muuta jänskää...
hoosuu
Viestit: 1037
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

sportswgn kirjoitti:
Tjsal kirjoitti:Tommoinenhan se. Itse asiassa kojetaulussa ei syty laturin valo eikä myöskään ö-paineen valo kun virrat laittaa päälle. Taitaa latausongelma juontua herätevirtapuolelta eikä itse laturista.
No hyvin pitkästi lataamattomuus johtuu tuosta. Lienee mittariston sulake kyrvähtänyt tai jotain muuta jänskää...
Siis jotkut laturit vaativat sen merkkivalon ja toimivan sellaisen, eivät muuten lataa.
mauri
Viestit: 6688
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja mauri »

hoosuu kirjoitti: Siis jotkut laturit vaativat sen merkkivalon ja toimivan sellaisen, eivät muuten lataa.
Latauksen merkkivalo varmistaa generaattorin heräämisen. Sen olisi siis hyvä olla kunnosssa.
Laturi voi herätä (alkaa ladata) vaikka merkkivalo ei toimisikaan. Tällöin täytyy kierroksia käyttää aluksi ylhäällä kunnes herää ja roottorissa olla remanenssimagnetismia.
Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Autossanihan onkin ampeerimittari ja öljynpainemittari, ei varoitusvaloja...
Öljynpaineet toimii ja ampeerimittari menee miinukselle, kun laitan valot päälle tyhjäkäynnillä.
Otin sen kaksinapaisen t-liittimen irti ja takaisin, jolloin se löi kipinää. Auto ei nyt ollut käynnissä, virrat päällä kyllä.
Voiko näistä päätellä, onko vika laturissa vai jossain muualla?
mauri
Viestit: 6688
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja mauri »

sportswgn kirjoitti:Onko laturin perässä jotain tämän näköistä?
Kuva

Jos on ilman ulkoista säädintä niin siihen pieneen T-haaran "yläviivaan" tulee normaalisti sytytysvirta (akkutunistin) ja "pystyviivaan" herätevirta merkkivalon kautta.
Helpoimmin teet testikytkennän seuraavasti:
akun plussasta johto esim. 3W polttimon kantaan ja polttimon toisesta navasta siihen pikkuliittimen pystyssä olevaan liittimeen (navassa kirjain L)
akun plussasta johto pikkuliittimen T:n yläviivaan (eli napa IG/S/R/S)
B/Bat navasta johto akun plussaan
Laturin rungosta/E liittimestä akun miinukseen
Tuossa on kaikki oleellinen ko laturin kytkennästä.

Jos ei ole latauksen merkkivaloa niin kyllä se alkuherätys olisi kuitenkin hyvä järjestää tavalla tai toisella. Tuo 3 W merkkilamppu on se mitä yleensä käytetään. Lopullisessa kytkennässä sen toinen pää tulisi laittaa virta-avaimen siihen napaan jossa on sähkö "käy-asennossa", tällöin ei lamppu jää palamaan kun kone ei käy.
Miten tuo akkujännitteen tunnustelu sitten kytketään? Mikäli on tarkoitus pitää akun napajännite latauksessa oikeana, johtimien jännitehäviöistä huolimatta, pitäisi sille sitten antaa tieto akunjännitteestä, mutta ei sitä kai suoraan akunnapaan voi kytkeä lopullisessa kytkennässä, saattaa kuluttaa virtaa? Siis virta-avaimelta sekin tieto.

Korjattu virheellinen käsitykseni akkkujännitteen tunnustelusta.
Viimeksi muokannut mauri, Pe Loka 05, 2018 10:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

mauri kirjoitti: Miten tuo akkujännitteen tunnustelu sitten kytketään? Mikäli on tarkoitus pitää akun napajännite latauksessa oikeana, johtimien jännitehäviöistä huolimatta, pitäisi sille sitten antaa tieto akunjännitteestä, mutta ei sitä kai suoraan akunnapaan voi kytkeä lopullisessa kytkennässä, saattaa kuluttaa virtaa? Siis virta-avaimelta sekin tieto. Onko ko kytkentä välttämätön ja säädin toimii ilmankin, en tiedä kun tuollaista laturia ei ole käsissäni ollut.
Jos en väärin muista, niin puuttuva tai viallinen tommonen johto saa laturin luulemaan, että akun jännite on liian matala ja yrittämään lataamista entistä pontevammin=niin korkealla jännitteellä kuin pystyy. Poikani Ratsunissa oli ropelmia, jonka hoitivat laittamalla puolalta tuon johdon, siis virtaa silloin, kun avain on käyntiasennossa. Siinä on sekin hyvä puoli, että jos virtaa lakkaa tulemasta, niin samalla kone sammuu, ei tulla pyörittäneeksi väärin informoitua laturia.
mauri
Viestit: 6688
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaihtovirtalaturin testaus

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tuo ylioyjan maininta on aivan aiheellinen, riippuen miten säätimen tunnustelu tehty.
Siksipä on syytä suhtautua tuohon viimeiseen lauseeseeni suurella varovaisuudella.

Joissakin latureissa jännitteentunnustelu otetaan myös B+ navan jännitteen mukaan varmuuden vuoksi jos akkujännitteen tunnustelu katkeaa. Samoin niissä latureissa joissa on akun lämpötilatunnustelun ohjaama latausjännitteen korjaus, jos (järkevää) tietoa ei ole toimitaan perussäädöillä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Majestic-12 [Bot] ja 54 vierailijaa