Multi-powerin paine.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
KH
Viestit: 807
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja KH »

massikka 185 kyseessä. mites voi mitata multi powerin paineen?
eilen ajaessa hieman luisti.
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

En nyt tiedä juur tästä mallista, mutta ainakin joissain on perän vasemmassa pyöreässä sivuluukussa pieni tulppa, josta kohtaa voi mitata. Siis samassa luukussa, josta menee ulosoton kytkentävivun akseli läpi ja suurtehopumpullisen hydrauliputket kanssa läpi. Jos ei ole tulppaa niin sitte ei ole.
KH
Viestit: 807
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja KH »

onko se tulppa miten pieni? en vielä purkanut, mutta olisko siinä luukussa n. 6 mm kuusiokolo ruuvi. voiko se olla mistä mitata?
mites keulalle tulevista putkista? onnistuuko mitata?
Vääpeli
Viestit: 59
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 6:52 pm
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Vääpeli »

Se pieni tulppa on 500-sarjassa ja satasarjan 8-loppuisissa, joissa on hyrd. voimanoton pakka. Niissä MP:n painetta käytetään myös ulosoton kytkentään. Koko on jotain 1/8".
Niissä malleissa, joissa on lauhdutin nokalla, kiertää MP:n paine mutta en muista onko se jo alennettu paine.
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Ei sivuluukussa ainakaan mitään muuta pientä tulppaa pitäisi olla. Kannattaa kokeilla tuleeko öljyä vaikka startilla pyörittäen, jos vaan tulpan auki saa kohtuudella.

Keulalla pitäisi olla MP-piirissä ainakin suodatin. 590 on etupellissä pitkän mutterin tai lieriön näköinen jousikuormitteinen venttiili, joka määrää MP paineen. Jäähdytin ja suodatin on sen jälkeen paineettomalla puolella käsittääkseni. Luulisin 185 olevan samanlainen systeemi. Venttiilin edestä saisi T-haaralla tietysti mitattua.
Vääpeli
Viestit: 59
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 6:52 pm
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Vääpeli »

MP-pumpussa on paineensäädin, joka määrää paineen. Nokalla oleva varaventtiilinä toimii silloin, kun lauhdutin tukkeutuu. Vanhemmissa 100-sarjan MP:ssa ei lauhdutinta /suodatinta ollut lainkaan.
Mutteriuuno
Viestit: 2774
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Lemmy kirjoitti:Keulalla pitäisi olla MP-piirissä ainakin suodatin. 590 on etupellissä pitkän mutterin tai lieriön näköinen jousikuormitteinen venttiili, joka määrää MP paineen. Jäähdytin ja suodatin on sen jälkeen paineettomalla puolella käsittääkseni. Luulisin 185 olevan samanlainen systeemi. Venttiilin edestä saisi T-haaralla tietysti mitattua.
Meidän 185:ssä on suodattimen jalassa varoventtiilin näköinen jousikuormitteinen kuula. En osaa sanoa onko koko systeemin paineenrajoitin vaiko suodattimen tukkeutuessa päästää öljyn ohi suodattimen. Muuta ulkopuolista venttilin näköistä en muista nähneeni.
390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja 390 »

Joskus aikoinaan Hankkijan huoltomies mittasi 168:n paineita kun siinä oli luistoa niin sillä oli semmonen läpivirtausmittari jonka laittoi suodatinputken väliin. Sanoi että mittaaminen on tarkkaa hommaa kun siinä on pieni, muistaakseni 18 barin paine ja iso ohivuoto. Se paineöljyhän hoitaa samalla kytkinakselin laakerin voitelun. Muunlaisella mittarilla ei kuulemma saisi riittävän tarkkaa tulosta.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja lukke »

Hankkian Miehillä Avaruus tiedettä niin, ilimankos ne oli joka mökin pihalla kuin tilattuna enti vanhaan :D
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

185 on sarjanumeroon 320846 asti Mark 2 nostolaitehydrauliikka ja siitä eteenpäin Mark 3, joka on sama kuin 500-sarjassa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että mullipowerissa olisi sama systeemi, mutta sekin varmaan voi muuttua matkan varrella. Voin olla pihalla tuon 590 jutun kanssa, omassa on sitäpaitsi pumppu vain ulosoton kytkentään eli ei ole MP, joten voi olla senkin takia erilainen systeemi.
KH
Viestit: 807
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja KH »

kiitoksia vastailuista.

öljyt lasettiin pois ja laitettiin dieseliä 10 ltr ja hieman ajoa jos olisi huuhdellut hieman. sitten monitraa ja kokeilemaan. laiskasti kytkee multin päälle edelleen. nostolaite ja etukuormaajan trhot tuntuu olevan tallessa.

eli.. paineet pitäs varmaan mitata? Laitanko mittarin suodattimen putkeen t haaralla? onko mp paine koko suodatin ja lauhdutin piirissä?
KH
Viestit: 807
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja KH »

kiitoksia vastailuista.

öljyt lasettiin pois ja laitettiin dieseliä 10 ltr ja hieman ajoa jos olisi huuhdellut hieman. sitten monitraa ja kokeilemaan. laiskasti kytkee multin päälle edelleen. nostolaite ja etukuormaajan trhot tuntuu olevan tallessa.

eli.. paineet pitäs varmaan mitata? Laitanko mittarin suodattimen putkeen t haaralla? onko mp paine koko suodatin ja lauhdutin piirissä?
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

lukke kirjoitti:Hankkian Miehillä Avaruus tiedettä niin, ilimankos ne oli joka mökin pihalla kuin tilattuna enti vanhaan :D
Oon kuullut, että joku oli vienyt Hankkijan varaosatiskille ehkäisykierukan ja varaosamies oli miettinyt että "missä vitussa oon nähnyt tämmösen". Kuulemma Hankkijan varaosamyyjät tiesivät joka osan.
Vääpeli kirjoitti:MP-pumpussa on paineensäädin, joka määrää paineen. Nokalla oleva varaventtiilinä toimii silloin, kun lauhdutin tukkeutuu. Vanhemmissa 100-sarjan MP:ssa ei lauhdutinta /suodatinta ollut lainkaan.
Kuumaa on peräöljy jos lauhduttimen vaatii :roll:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja mauri »

lukke kirjoitti:Hankkian Miehillä Avaruus tiedettä niin, ilimankos ne oli joka mökin pihalla kuin tilattuna enti vanhaan :D
Aikoinaan oli mainoslause "Hankkija - monessa mukana"
Vitsailijat siihen lisäsivät - liiankin monessa!

Hyvä Osmo_ että huomautit tuosta lauhduttimesta.
Minä olen jo väsynyt, kun ei se täällä kuitenkaan tunnu perille menevän. :(
KH
Viestit: 807
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja KH »

Ei taida massikka tietäjiä olla lueskelemassa nyt tätä aihetta?
390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Multi-powerin paine.

Viesti Kirjoittaja 390 »

Nokalla mitään paineensäätöä ole. Pelkkä suodatin ja/tai sitten ei, lauhdutin. Se jousi on tukkeutunutta suodatinta varten. Tarvis kolmannen putken linjaan jos olis säädin. Paineensäätö on siellä kytkinkotelossa samassa paketissa kuin kytkentäventtiilikin mutta se koko systeemi on tehty alunperinkin melko vuotavaksi. Ne männänrengasta muistuttavat stefat vuotaa aina jonkunverran siellä kytkinakselilla. Nekin muuten on yks todennäköinen vikakohde jos on poikki tai syöny urat kytkinakseliin. Joskus korjattu sorvaamalla mutta nyt niitä saa jo uusiakin kohtuuhinnalla. Kasteleeko kytkinkotelon luukkua öljyllä? Se paine pitäs teoriassa pystyä mittaan sillä T-haaramittarilla juurikin siitä nokalle menevästä putkesta mutta joku pointti siinä oli että piti olla se virtausmittari joka tuli siihen putken liitosten väliin tai sitten se mittas myös pumpun tuoton. Se mutkistaa tota mittausta kun siinä pitää olla riittävä tuotto ja paine koska siellä loppupäässä on sitä hukkavuotoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], mtalo, Tuhti5 ja 43 vierailijaa