Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Se termarihan ohjaa kiinni ollessaan nesteen kiertoa ympäri moottoria
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Noniin, tein ohitusleikkauksen ja tälläsin termarin kiinni. Lämmöt ovat syylärin yläpäässä infrapunalla mitaten 92c°, termarikotelossa 84c° ja ylävesiletkussa 76c°. Eli ihan normi käyntilämpötila. Ja kansinahka on oikeinpäin, jokainen vesireikä on oikeassa lävessä, kyllä nyt sen verran osaan katsoa että mitenkäpäin nahka tulee. Taidan melkeist tällätä orkkis lämpöanturin kylkeen T-haaran ja laittaa tarvikemittarin jemmaan jonnekkin kuskin jalkatilaan. Ei tohon orkkis hehtaariasteikkomittariin oo luottoa.
Pitää vielä laittaa pariin kohtaan alustamassaa, kumisuikale pakoputken ja korin väliin, kidukset kiinni, teipata pakoputki ja ajaa jarrut kuntoon. Sitten alkaisi olemaan leimakunnossa.
Mitäs kaikkea pitää varrota rekisteröintikatsastuksessa? Iskari ja jarrutesti, hallintalaitteiden toiminta ja alustan tutkiminen?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Osmo_ kirjoitti: Ti Kesä 04, 2019 8:47 pm Noniin, tein ohitusleikkauksen ja tälläsin termarin kiinni. Lämmöt ovat syylärin yläpäässä infrapunalla mitaten 92c°, termarikotelossa 84c° ja ylävesiletkussa 76c°. Eli ihan normi käyntilämpötila. Ja kansinahka on oikeinpäin, jokainen vesireikä on oikeassa lävessä, kyllä nyt sen verran osaan katsoa että mitenkäpäin nahka tulee. Taidan melkeist tällätä orkkis lämpöanturin kylkeen T-haaran ja laittaa tarvikemittarin jemmaan jonnekkin kuskin jalkatilaan. Ei tohon orkkis hehtaariasteikkomittariin oo luottoa.

Mitäs kaikkea pitää varrota rekisteröintikatsastuksessa? Iskari ja jarrutesti, hallintalaitteiden toiminta ja alustan tutkiminen?
Niin se kehui "entinenkin asentaja" ja käänsi tiivisteen. Hyvä että vika kuitenkin löytyi.
Alkuperäinen mittari on tarpeeksi tarkka oikein toimiessaan.
Rekisteröintikatsastuksessa katsotaan samat asiat kuin tavallisessakin.
korjailija
Viestit: 5528
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Paperit ja valmistenumerot syynätään rekisteröintikatsastuksessa yleensä vähän tarkemmin, muuten ei eroa tavallisesta katsastuksesta.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mitäs, jos tulee hylky esmes iskaritestistä tai jarruvoimista niin saako rekisteröintileimasta ajaa silloin kotiin? Jos siis menee hylsyllä eikä ajokiellolla.
Mitä kaikkia dokumentteja pitää varata mukaan? Mulla on kauppakirja/luovari, jäljennös viimeisimmästä rekisteriotteesta ja vakuutus auton 10v omistajahistoriasta. Omat tiketit tarvitaan tietysti kun haluan lyhkäsen kilven alkuperäsellä numerolla
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
korjailija
Viestit: 5528
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Iskareista tuskin tulee hylkyä.
Aivan kaikki mahdolliset paperit kannattaa ottaa mukaan, mutta kannattaa varautua henkisesti myös siihen että nekään ei riitä vaan vaativat vielä jotain muita papereita, on ihan konttorista ja katsastajasta kiinni.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Suzukin, motskari, kävin rekisteröintikatsastamassa aikoinaan, noin 25 vuoden "seisonnan" jälkeen. Jarrupoljin puuttui, moottori ei käynnistynyt ja runkonumero ei täsmännyt viimeisen numeron osalta!
Rekisteröinti onnistui toteamuksella: " Varmaan sää tuon takajarrun hoidat?"
Ja nummero korjattiin tiedostoihin.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Sitä alkuperäistä kilpeä varten ei tarvita mitään tikettejä. Kilpitilaus tehdään konttorilla, maksetaan ja jäädään odottamaan kilpien valmistumista. (Noin 2vko) Jos et ole niitä etukäteen tilannut et niitä myöskään rekisteröintikatsastuksen yhteydessä saa.

Tosin voit käydä sen katsastuksen tekemässä etukäteen
Ja rekisteröinnin (paperihommat) samalla kun haet kilvet silloin ei autoa enää tarvita konttorilla. Kilvet kotona kiinni ja radalle....
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Eikös paperien kanssa olu niin että jos on rekisteriote niin siitä tarvii olla katkeamaton omistushistoria
luovareineen rekisteröintihetkeen asti, Muutoin tökkää.
Nykyään on varmasti helpompaa mutta joskus olen taistellu ja etsiny puuttuvia dokumentteja vuosien varrelta kun ei muuten kelpaa.'
Nykyään tarkastutan peperit etukäteen ettei tule yllätyksiä.

Mahdetaankohan rekisterikatsastuksessa antaa korjauskehotuksia vaan hylsy automaattisesti?
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja samiko »

Vararengas, tunkki ja varoituskolmio pitää olla rek.katsastuksessa nimim.kokemusta on :)
No toikin saattaa riippua katsurista, mutta itsellä ainakin pompautti hyvinkin asiallinen vanha tuttu katsuri.
Viiksetti vaan kun akun laittoa varten perkasin ne pois kusiaisen tavaratilasta ja jätin verstaan lattialle katsastuksen ajaksi :)
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

samiko kirjoitti: Ke Kesä 05, 2019 9:13 am Vararengas, tunkki .. ...pitää olla rek.katsastuksessa nimim.kokemusta on :)
No ei kyllä tarvi olla. Vain joskus kaukaisessa menneisyydessä, viime vuosituhannelle, tuollaisia on saatettu vaatia.
Nykyautoissa kun ei välttämättä moisia ole edes uutena.
Ja muinaisten autojen muinais-tunkit pitäisi lailla kieltää vaarallisuutensa vuoksi.
Ainakin niihin pitäisi laittaa teksti:
VAIN KORISTE KÄYTTÖÖN!
HAlosseppä
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Ota ne koekilvet katsastusta varten pariksi päiväksi. Ensimmäisenä päivänä "autoa pitää käyttää 10km päössä korjaamolla" niin päöset kokeilemään jarrut ym jsa toisen päivän käytät katsastusreisuun. Takaisin saa ko kilvillä ajaa vaikka tulis hylky. Kielto eri asia. Mutta nyt heti niitä kilpiä tilaamaan ni saat ne siinä konttorin pihalla panna kiinni...
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja samiko »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Kesä 05, 2019 10:04 am
samiko kirjoitti: Ke Kesä 05, 2019 9:13 am Vararengas, tunkki .. ...pitää olla rek.katsastuksessa nimim.kokemusta on :)
No ei kyllä tarvi olla. Vain joskus kaukaisessa menneisyydessä, viime vuosituhannelle, tuollaisia on saatettu vaatia.
Nykyautoissa kun ei välttämättä moisia ole edes uutena.
Ja muinaisten autojen muinais-tunkit pitäisi lailla kieltää vaarallisuutensa vuoksi.
Ainakin niihin pitäisi laittaa teksti:
VAIN KORISTE KÄYTTÖÖN!
2010 suoritettu tämä rekisteröintikatsastus. Auton vuosimalli 1972.
Eiköhän nykyautoistakin löydy nykypäivän säännösten mukaiset vastaavat tarvikkeet.
Ja mainitsi että vain ja ainoastaan rek.katsastuksessa vaaditaan eli aivan sama onko kyydissä enää seuraavassa vuosikatsastuksessa.
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Tunkkia ja vararengasta eivät ole ikinä katsoneet, mutta puuttuvasta varoituskolmiosta on tullut huomautus vuosikatsastuksessa.
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Katsoin kalenteria ja nousi karvat pystyyn. Deadlineen 2,5vk.
Vaihtelin tänään lämpömittarin anturin. Mittarilukema laski hieman. Samaten ajelin kylän pienellä moottoriradalla ja kelasin enämpi vauhtia. Ajonopeudessa pitää lämmöt mittarin mukaan 3/4 kohdassa ja infrapunalla mitaten käyntilpt normaali. Tovin aikaa kun ajeli niin hävitti joutokäynnin. Kaippa seosruuvia saisi aukaista hieman.
Mutta nyt alkoi oikeasti stressata leimalle meno. Lähinnä nimenomaan vauhdin surmaajien osalta. Nimittäin etulevyissä oli jonkinverran pistesyöpymää. Millälailla näitä tulkitaan katsastuksessa? Sillä uusia levyjä ei saa enää ja ne mitä löytää käytettynä, eivät kestä enää sorvausta. Takajarrut pitää säätää vielä kerran ja satulat pitää rasvata. Sen paremmaksi noita ei enää saa. Tänään kumminkin hioin osia toisiinsa niin, että jarrut alkoivat jo haisemaan.
Mutta, näkemyksiä. Mitkä kohdat syynätä vielä?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Jos ne jarrut pitää niin kolmio konttiin ja konttorille 8)
Ei siellä ketään ammuta :mrgreen:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Mika 82
Viestit: 7905
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Juu, turha sitä on enempää stressata. Ja vaikka jostain sanomista tulisikin, pistää ne kuntoon ja maksaa sen kympin uusintakatsastuksesta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Osmo_ kirjoitti: Ke Kesä 05, 2019 11:11 pm Nimittäin etulevyissä oli jonkinverran pistesyöpymää. Millälailla näitä tulkitaan katsastuksessa? Sillä uusia levyjä ei saa enää ja ne mitä löytää käytettynä, eivät kestä enää sorvausta.
Oletko Turun jarruosasta kysynyt levyjä?
It has three speed: here, there and gone...
Superdextaaja
Viestit: 12989
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Mutta, näkemyksiä. Mitkä kohdat syynätä vielä?
Kyllä tuo polkimen syvään painuminen ja pehmeyden tuntu ja heikko jarrutusteho kuulostaa pääsylinteriongelmalta, että tulihan sekin kunnolla ilmailtua ja kuplat kopisteltua pois täytettäessä. Alipaineen tekemiseksi jarrutehostimessa pitää olla tarkoitukseen sopiva ehjä letku sen kyljestä kaasariin/imusarjaan ja liitokset ehjät sekä kalvo siellä tehostajan sisällä saisi myös olla ehjä. Joku takaiskuventtiili on yleensä letkun sisäänviennin jälkeen tehostajan kupolissa eli on siellä paljon vielä potentiaalisia hajalla olopaikkoja ja siksipä nuo koko elementit korvataan yleensä vikahommissa kaikki uusilla.
Tekemällä virheistä oppii.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Superdextaaja kirjoitti: To Kesä 06, 2019 9:05 am
Mutta, näkemyksiä. Mitkä kohdat syynätä vielä?
Kyllä tuo polkimen syvään painuminen ja pehmeyden tuntu ja heikko jarrutusteho kuulostaa pääsylinteriongelmalta, että tulihan sekin kunnolla ilmailtua ja kuplat kopisteltua pois täytettäessä. Alipaineen tekemiseksi jarrutehostimessa pitää olla tarkoitukseen sopiva ehjä letku sen kyljestä kaasariin/imusarjaan ja liitokset ehjät sekä kalvo siellä tehostajan sisällä saisi myös olla ehjä. Joku takaiskuventtiili on yleensä letkun sisäänviennin jälkeen tehostajan kupolissa eli on siellä paljon vielä potentiaalisia hajalla olopaikkoja ja siksipä nuo koko elementit korvataan yleensä vikahommissa kaikki uusilla.
100A:ssa ei ole jarrutehostinta alkujaan....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl, sja ja 50 vierailijaa