Osmon Datsun 100A -projekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Avatar
Osmo_
Viestit: 9182
Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Osmon Datsun 100A -projekti

ViestiKirjoittaja Osmo_ » 13.06.2018, 23:23

Tuli hankittua pienimuotoinen projekti. Datsun 100A. Ehkä hieman aikaista kysellä että mistä tuollaiseen saa osia, sitä pitää katsoa jahka kynmyskoteloiden väli on taas yhtenäinen :mrgreen: Tänään katselin töissä eri varaosakatalookeja ja tuli todettua saatavuus melko kehnoksi. Jarruhihnoja ei saa, ei myöskään virranjakajan kantta jne. Osiltaan tuo on muuten täydellinen, mutta hylsy on rapeahko. Mulla on rasvamontun ja nosturin välimuoto. Järeät pukit, minkä päälle saa ajosillat. Joten sinänsä allepääseminen ei oo ongelma. Äkkiäkatsottuna tukivarsien välissä oleva kotelo oli hapan. Samaten 20cm leveydeltä kynnyskoteloista keskemmälle päin. En oo ennen hitsannut pohjaa, joten neuvot tulevat myös tarpeeseen. Millaisia paloja tuonne kannattaa tehdä, pieniä tilkkuja vai koko suikale kerrallaan? Miten muotoonlaittaminen? Ja hitsaako paikan lattian ylä- vai alapuolelle? Peltihommiin koneena on Kemppi Migomag 180, 0,8mm lankaa ja AirLiquide Arcal5:sta, jolla on pirun hyvä kone paikkaansa.
Viimeksi muokannut Osmo_, 20.06.2018, 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IH 584 '81+Solid 2100, IH 784 4X4 TA Turbo '79, Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
Jonsered CS2145, Stihl 025, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jaa jaa sano Jaakko poikiaan
https://www.facebook.com/riponiementalo/

ILU
Viestit: 50
Liittynyt: 26.09.2007, 12:30
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja ILU » 14.06.2018, 07:25

Onnittelut uuden harrastuksen aloittamisesta.
Kaada se auto kyljelleen, niin on paljon helpompaa tuo hitsaushomma ja osien tekeminen.
Ja muutenkin saa paremman käsityksen siitä pohjasta.
Hitsuuttamislanka kannattaa olla 0,6 millistä, niin pystyy ohuemmaksikin mennyttä
pelliä hitsaamaan. Yleisesti voisi sanoa, että kannattaisi jollain menetelmällä hoitaa se pelli
puhtaaksi ruosteesta, niin on hitsaus helpompaa ja maalaus ym. jatkotoimenpiteet
menestyksekkäämpiä. Hauskaa kesää!

pajs
Viestit: 1127
Liittynyt: 20.12.2011, 18:01
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja pajs » 14.06.2018, 07:49

ja isoja paloja, ei mitään postimerkkejä. Useasti hitsaus kelvotonta kaukanakin reiästä. :D

sportswgn
Viestit: 2361
Liittynyt: 03.11.2011, 17:58
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja sportswgn » 14.06.2018, 08:37

Kulutusosia kyllä löytyy, ei välttämättä Suomesta kaikkia, mutta maailmalta kyllä. Netin varaosapuljujen hakukoneet tunnistavat yleensä korikoodilla E10 (tai Cherry I). Jakajankansi sopii myös uudemmasta Cherrystä ja Sunnystä sekä Subarun farkku Leonesta. Pisteosien ja peltiosien kanssa onkin sitten vaikeampaa. Tarkista takatukivarret huolella, niissä luultavasti on mätävikaa kun kerran poikkipalkkikin on laho. Ja joskus on käynyt niin, että tukivarsien korvat ovat ajossa erkaantuneet siitä lahosta poikkikotelosta. Nykyisin tukivarret saa hitsata kun uusia tai ehjiä käytettyjä ei enää löydy. Mulla olisi ollut tehtaan vahvikehitsatut tukivarret, mutta menivät historic satiaiseen. Peltejä tehdessä pieni kantti on varsin kätevä, sikkikonekin olisi hyvä mutta ilmankin pärjää. Ja isoja paikkoja, ei postimerkkejä. Joku metallipaja kyllä pokkaa sen poikkikotelon kun otat vanhasta mitat ja piirrät profiilin paperille. Alustan koteloita ja pohjaa hitsatessa korigrilli olisi kätsy. Itselläkään ei sitä ole, ja kun altapäin hitsaaminen on suolesta niin olen kellauttanut korit renkaiden päälle kyljelleen. Ei tule lommoja kun hitaasti muutaman kaverin kanssa kaataa. Kannattaa liittyä NCF-kerhoon, siellä on muutama tyyppi joilta voi löytyä harvinaisempaakin osaa. Tuossa melkein naapurissa seisoo talon päässä keltainen 100A, pitääköhän joku ilta mennä utelemaan olisiko myynnissä? Ei päällepäin näytä hirveän pahalta. Multa ei enää löydy satiaisen osia kuin takaluukun 100A -merkki.
Peugeot Boxer 2.2 HDi
mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)


DexMasZet
Viestit: 12751
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja DexMasZet » 14.06.2018, 08:39

Paikka lattian ylä vai alapuolelle!?
Ei kumpikaan, vaan siihen keskelle, eli päittäis liitoksella. Jos hitsaat peltiä päällekkäin ns ratsupaikoilla, lahoaa paikat äkkiä.
Sitä peltiä kannattaa kerralla uusia, kerralla reiän ympärys auki niin isolta alalta, että on varmasti tervettä peltiä mihin paikka hitsataa, muuten taas turhaa työtä kun ruostuu heti kohta paikan vierestä puhki.

Avatar
Osmo_
Viestit: 9182
Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja Osmo_ » 14.06.2018, 08:45

ILU kirjoitti:Onnittelut uuden harrastuksen aloittamisesta.
Kaada se auto kyljelleen, niin on paljon helpompaa tuo hitsaushomma ja osien tekeminen.
Ja muutenkin saa paremman käsityksen siitä pohjasta.
Hitsuuttamislanka kannattaa olla 0,6 millistä, niin pystyy ohuemmaksikin mennyttä
pelliä hitsaamaan. Yleisesti voisi sanoa, että kannattaisi jollain menetelmällä hoitaa se pelli
puhtaaksi ruosteesta, niin on hitsaus helpompaa ja maalaus ym. jatkotoimenpiteet
menestyksekkäämpiä. Hauskaa kesää!


Mitenkäs tuollaisen raaskii kaataa kyljelleen? Osiinhan tuo täytyy purkaa sitä ennen eikä hirveesti huvittaisi irrottaa tekniikoita. Ja entäs, kannattaako kyljen alle laittaa lankut ettei oo suoraan maata vasten? Ja mitenkäs tuollaisen mätäpohjaisen uskaltaa kaataa ettei lattia kavennu? Joskus tein pohjan yhteen Sunnyyn mooonta vuotta sitten ja pellin hitsaus ei oo ollut ikinä mun juttu. Joten siinä menee aikaa.
En laskisi harrastukseksi. Sillä kaipaan tekemistä talveksi jolloin projektia tekee mieli
Peltiosia oon teettänyt ilmastointifirmalla. Ittellä ei oo pokkaukseen kuin listapihdit ja niiden kanssa on pärjännyt aika pitkälle.
Ja päättämisen vaikeus. Amis vai museo :mrgreen:
IH 584 '81+Solid 2100, IH 784 4X4 TA Turbo '79, Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
Jonsered CS2145, Stihl 025, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jaa jaa sano Jaakko poikiaan
https://www.facebook.com/riponiementalo/

Avatar
Matsikka
Viestit: 13904
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja Matsikka » 14.06.2018, 09:11

Joskus 60-luvulla kehitettiin pyörän tilalle ruuvattavat rautaiset kaaret millä auton voi kaataa kyljelleen. Varmaan jotakin tukia pitää anturan ja korin väliin laittaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

8400
Viestit: 8612
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja 8400 » 14.06.2018, 09:14

Ystävällinen neuvo, unohda koko projekti :mrgreen: Maailman veemäisin harrastus hitsata autoa. No sitten jos oikeita neuvoja, jos meinaat tehdä muutakin kuin katsastuspaikkoja, niin tarvit paljon erilaisia työkaluja. Tuohon kun ei taida saada tarvikkeenakaan mitään peltiosia niin täytyis olla ainakin kanttikone, sikkikone, venytin/kutistinlaite, pistosaha, kulmavinku ja ripakopallinen 2” roloc laikkoja, pokkaus/reijitystyökalu, nauhahiomakone eli koneviila. Näilläkään ei vielä mitään pyöreää lokasuojaa muotoilla mutta alkuun pääsee. Pelkällä hitsillä ja rälläkällä ei pitkälle pääse.

PuuhaPate
Viestit: 6632
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja PuuhaPate » 14.06.2018, 09:40

Voihan auton rakennella pienistäkin pellin palasista.
http://www.torinoproject.com/tech/torin ... orks_8.htm
"Kun Stefa laittaa ni se on jämpti" 8)

sportswgn
Viestit: 2361
Liittynyt: 03.11.2011, 17:58
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja sportswgn » 14.06.2018, 09:50

Kannattaa hitsata huonekaluputket esim. oviaukkoihin sekä B-pilareiden väliin ristiin niin pysyy kori muodossaan. Kyljelleen kellistäminen onnistuu kun laittaa pilareiden kohdalle maahan pari-kolme vanteetonta rengasta päällekkäin ja niiden päälle kallistaa korin. Ei paina kylkipellit maahan kun rengaskasat on siellä katon puolella. Jos pelottaa niin irrottaa lasit, ovet ja etulokasuojat. Tekniikanhan tuommoisesta irrotaa helposti, ja samalla saa siistittyä konehuoneenkin kun sielläkin kumminkin on ruostetta. Helpottaa kummasti sitä korin kääntelyäkin kun keulalta on paino pois. Korigrillikään ei ole mahdoton tehtäväksi kun hakee motonetistä tai biltemasta pari moottoripukkia ja niistä muokkaa telineet. Ongelmallisinta on löytää oikea korkeus että kori on kokolailla tasapainossa eikä pyörähdä vauhdilla tai osu maahan käännettäessä. Vähemmilläkin vehkeillä pärjää kuin 8400, kantti olisi melko etopeli niin ei tarvitsisi käydä missään pokkauttamassa peltejä vaan saisi sitä mukaan taitella kun työ etenee. Hitsikoneella, rälläkällä, vingulla ja peltisepän vasaroilla saa kyllä pohjapellit kuntoon. Porakone ja muutama terä on kätsy kun hitsaa esim. kotelon tai helmapellin tulpilla kiinni. Itse kun ensimmäisen auton pohjan hitsasin niin välineinä oli hitsauskone, rälläkkä ja pari vasaraa. Pokkaukset tein kahden kakkosnelosen välissä vasaralla naputtelemalla. Jälki ei ollut museokelpoista, mutta ajoi kyllä asiansa käyttöautossa. Tuommoisia moneen suuntaan kaarevia paikkoja on pakko tehdä palasista, tai sitten pitää olla rahaa hankkia kaikenmaailman peltisepän vehkeet.
Peugeot Boxer 2.2 HDi

mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)

Superdextaaja
Viestit: 14208
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja Superdextaaja » 14.06.2018, 10:12

Pieni ja kompakti korihan noissa on eli aika tukeva pysymään kasassa maatuneenakin. Silti ei kyllä kannata letkuavasta korista irrotella laseja eikä leikellä kuin pieniä palasia korvattavaksi kerrallaan hyvin hitsaamalla ennen isompien palojen ja lokasuojien irrottelua. Nekin voi toteuttaa yksi kerrallaan kohde kohteelta ja tarvittaessa ruuvaa lokaritkin paikoilleen ennen toisen puolen aloittamista. Etenee näin isompiin paikkoihin ja seuraa samalla, kuinka ovet menevät kiinni uudelleen ensimmäisen oven aukaisun jälkeen. Jos on jo ihan vetkula ja meinaa kaataa kyljelleenkin ne ovet ja muutkin luukut voi heftata runkoon nätisti kiinni ja ristiin rastiin sisälle hitsata myös putkia ja tankoja kuten jo ehdotettu.
Tekemällä virheistä oppii.

Avatar
Osmo_
Viestit: 9182
Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja Osmo_ » 14.06.2018, 10:47

Pintapellit ovat suorat eikä kaarissakaan oo sen kummemmin ruostetta. Lattia on paha kun on säilötty ulkona. Eihän tuon konetta toisaalta irrtoa kuin tunnin. Vetarit, johdot ja letkut irti, pilkki koneeseen ja nosto. Ovet eivät paukkuneet kun avasi ja löi kiinni. Todennäköisesti aloitan hitsuuttamisen lattiasta, että se muuttuu tukevammaksi, jonka jälkeen uskaltaa kipata kyljelleen. Silloin on helpompi hitsata kaikki palkit.
Kuinkahan tuollaista uskaltaa hinata? Kilometri olisi kuskattavana. Meinaan kuinka helposti tuollainen katkeaa ja alkaako piirtää neljää pyöränjälkeä
Onneks My Summer Car on tuonut selville tälläsen Satsuman rakennetta :mrgreen:
IH 584 '81+Solid 2100, IH 784 4X4 TA Turbo '79, Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
Jonsered CS2145, Stihl 025, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jaa jaa sano Jaakko poikiaan
https://www.facebook.com/riponiementalo/

sportswgn
Viestit: 2361
Liittynyt: 03.11.2011, 17:58
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja sportswgn » 14.06.2018, 11:49

Kyllä sen hinata kärsii jos vaan takatukivarret pysyy siinä lahonneessa poikkipalkissa kiinni ja pyörät pyörii. Puomilla hinaisin kun jarrut eivät varmaankaan toimi. Ovet, etulokasuojat ja lasit eivät juuri koria jäykistä. Huonekaluputkesta vaan sisälle muutama ristikko niin pysyy muodossaan. Luukkuja ja ovia en heftaisi kiinni, pintapelti vetelelee varmasti mutkille ja sitten on vielä kovempi työmaa edessä, mahdollisesti uusien luukkujen etsiminen. Ja pyörillään olevaan autoon on sangen pirullinen hitsata lattiaa jos ovet on hitsattu kiinni. Lasit kannattaisi muutenkin irrottaa hitsaamisen ajaksi, tai ainakin pitää suojata hyvin molemmin puolin. Hionta- ja hitsauskipinät kun palavat lasiin kiinni ja karkaistut sivu- ja takalasit saattavat jopa hajota kipinöistä. Muissa laseissa kipinäknöölit eivät niin haittaa mutta tuulilasi on kyllä käyttökelvoton kun siinä on useampi kipinä kiinni palaneena.
Peugeot Boxer 2.2 HDi

mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)

kokkola
Viestit: 323
Liittynyt: 10.03.2006, 15:05
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja kokkola » 14.06.2018, 12:39

Mulla voi löytää joitakin piste osi siis juuri niitä joita ei löydy mistään :D

Aikanaan saanut palasiksi muutamaan 100A

Eli voi löyttyä :wink: peilejä, merkkejä, sisustan nippeli osaa ja jotain koneen osia.

Deippa
Viestit: 1427
Liittynyt: 11.03.2008, 07:24
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja Deippa » 14.06.2018, 12:49

Osmoko alotti my summer carin pelaamisen ihan livenä :lol: :lol:

Ladamiesten vinkkejä kaatoon:
https://goo.gl/images/P8rit5
https://goo.gl/images/F9eQVS
joskus nähnyt myös sellasen kuvan että pystyssä oleva rengas laitettu "alle" jäävän kyljen tueksi
Ei muiden riemulla rajaa kun FORDilla ajaa

poweri
Viestit: 1783
Liittynyt: 30.10.2013, 16:10
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja poweri » 14.06.2018, 13:11

sportswgn kirjoitti:. Nykyisin tukivarret saa hitsata kun uusia tai ehjiä käytettyjä ei enää löydy. .



Tähän tarkennusta ettei synny vääriä käsityksiä, ihan noin vaan tämä ei mene.
Saa hitsata jos valmistajan ohje asiasta.
Sallitaan museoautoon JOS valmistajan tai varaosamaahantuojan selvitys että ei ole enää saatavissa.
Yksittäinen harrastaja ei päätä onko osaa saatavilla vai ei.
Tässä en ota kantaa yksittäisiin tapauksiin ja toimijoihin, vaan esitän Trafin kannan.

https://www.trafi.fi/filebank/a/1483450 ... aminen.pdf ja tuolta kohta 6 voi lukea.

jopetin
Viestit: 11588
Liittynyt: 04.03.2012, 21:11
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja jopetin » 14.06.2018, 13:52

8400 kirjoitti:Ystävällinen neuvo, unohda koko projekti :mrgreen: Maailman veemäisin harrastus hitsata autoa.


Kerrankin olet jonkun jäljillä. Ja näinhän tossa tulee käymään. Into loppuu ja seuraava innokas jatkaa tai stena voittaa. Tai no stena voittaa jokatapauksessa. :mrgreen: :mrgreen:
Ja just ton vuoksi ei kannata ostatella tai osteskella vielä yhtään mitään. Paitsi lankaa,kaasua ja peltiä. Lätkii nyt pelliä vaan alkuun ja polttaa lankaa ja katsoo tuleeko siitä mitään. Jos tulee niin katselee niitä koneenkorin osia ja muita myöhemmin jos niitä vielä tarvitaan. Ettei mene niin (kuten tahtoo mennä) että intoa piukassa ostetaan ja haalitaan romua ja sitten jää...

Avatar
Osmo_
Viestit: 9182
Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja Osmo_ » 14.06.2018, 14:08

Deippa kirjoitti:Osmoko alotti my summer carin pelaamisen ihan livenä :lol: :lol:


Summer Caarasta sain pienen innostuksen :oops:
Ja Jopetin, mistä päättelit että heitän hanskat tiskiin? Ei kuulu tapoihini. Tosiaan niin teen eka ton lattian ja sitten suunnittelen muuta.
Kokkola, pidän korvan takana :)
IH 584 '81+Solid 2100, IH 784 4X4 TA Turbo '79, Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
Jonsered CS2145, Stihl 025, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jaa jaa sano Jaakko poikiaan
https://www.facebook.com/riponiementalo/

jopetin
Viestit: 11588
Liittynyt: 04.03.2012, 21:11
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

ViestiKirjoittaja jopetin » 14.06.2018, 14:10

Yleiseen elämänkokemukseen...


Palaa sivulle “Koneet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa