Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ti Helmi 18, 2014 10:58 pm
- Viesti:
Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Tarkoitus olisi heinäkuussa ajaa -66 vuoden Ford 4000 Mäntsälästä Joutsaan, matkaa n.170km. Mieleen nousee seuraavanlaisia kysymyksiä:
-Rengaspaineet edessä ja takana?
-Polttoaineen kulutus?
-Realistinen matka-aika taukoineen?
-Ajovalot? Edessä on perus-ajovalot, lokasuojien päällä parkit ja taaksepäin parkit ja heijastimet. Onko oltava vilkut, entä jarruvalot?
Öljyt on vaihdettu, polttoainetankki putsattu. Koeajo n. 30km suoritettu. Mitä muuta vois tarkastaa?
Matkalle mukaan ajattelin ottaa öljyä, vettä, teltan ja makuupussin sekä polkupyörän. Mitä muuta?
-Rengaspaineet edessä ja takana?
-Polttoaineen kulutus?
-Realistinen matka-aika taukoineen?
-Ajovalot? Edessä on perus-ajovalot, lokasuojien päällä parkit ja taaksepäin parkit ja heijastimet. Onko oltava vilkut, entä jarruvalot?
Öljyt on vaihdettu, polttoainetankki putsattu. Koeajo n. 30km suoritettu. Mitä muuta vois tarkastaa?
Matkalle mukaan ajattelin ottaa öljyä, vettä, teltan ja makuupussin sekä polkupyörän. Mitä muuta?
-
- Viestit: 1144
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
- Paikkakunta: Oulainen E
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Kännykkä taskuun ja baanalle, eihän tuo ny oo matka eikä mikään
Asiat sattuu kun ne sattuu.
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Traktorissa pitää olla valmistusvuoden aikaiset valaistuskomponentit toimivina, muuta ei tartte, paitsi nykymääräyksistä tulevan hitaan ajoneuvon kilven. Sitte ei setätätisininen voi muuta ku toivottaa hyvää matkaa.
Pikkasen laittelisin "ylipainetta" renkaisiin, etusiin varsinkin että kulkis asfaltilla mahdollisimman paljon kolmiriparenkaan keskimmäisellä. No, auraukset tarkistasin, jos sitä on reilusti eli liikaa, syö etusia kummasti toi nykyasfaltti.
Niinku edellä sanottiin, känny taskuun eväsreppu kainaloon ja baanalle. Tietysti jakari, ruuvimeisseli ja pätkä rautalankaa ku o varoilta niin niitä ei tarvita ....
Pikkasen laittelisin "ylipainetta" renkaisiin, etusiin varsinkin että kulkis asfaltilla mahdollisimman paljon kolmiriparenkaan keskimmäisellä. No, auraukset tarkistasin, jos sitä on reilusti eli liikaa, syö etusia kummasti toi nykyasfaltti.
Niinku edellä sanottiin, känny taskuun eväsreppu kainaloon ja baanalle. Tietysti jakari, ruuvimeisseli ja pätkä rautalankaa ku o varoilta niin niitä ei tarvita ....
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Dieseliä tankkiin.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Toki vois jokin liima/kem.metalli hyvä olla matkassa. Jos jokin alkaa vaikka vuotamaan. Ja painetta takarenkaisiin vähän yli 2 bar, eturenkaisiin enemmänkin. Ja vaikka ilmausruuveihin sopivan kokoset avaimet perus jakarin ja pihtien lisäksi.
Itelläkin voi olla n.50 km edestakanen matka majorilla ens keväänä eessä.
Itelläkin voi olla n.50 km edestakanen matka majorilla ens keväänä eessä.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 7533
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Jos on ristikudosrenkaat, niin taakse riittää hyvin 1,2 kiloa ja eteen korkeintaan 2,2 kiloa. Samanhan se on baareinakin. Olen ajanut Orimattilasta Toivakkaan 185 verkun. Ja ei ollut häävissä kunnossa. Ja kukaan ei kysynyt mitään. Toki tieliikennevarusteet toimi.
Vilkkuja ei tarvitse, jos ei ole koppia. Näytät kädellä.
Vilkkuja ei tarvitse, jos ei ole koppia. Näytät kädellä.
-
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Keskimääräistä rauhallista matkavauhtia semmoinen 9-10 tunnin ajelu taukoineen. Varsin kevyttä kuormaa verrattuna vaikka täyteen työpäivään pellolla. Ehkä siinä on vaan se pelko että jotain muka sattuu, kun ollaankin kävelymatkan ulkopuolella kotipiiristä.
Jos polttoainetaloutta haluaa vaalia, niin huipputehon kierrosluvun jälkeen alkaa yleensä aine maistua koneelle.
Jos polttoainetaloutta haluaa vaalia, niin huipputehon kierrosluvun jälkeen alkaa yleensä aine maistua koneelle.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Muista myös tarkastaa ettei renkaat ole liian vanhat, niiden ajo-ominaisuudethan ovat varmasti suorastaan romahtaneet, jos ovat yli vuoden vanhat
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 6379
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Jos kunnossa oleva kone, niin mukava reissu. Varmistat kaikki nesteet. Jos on lämmin keli, pitkässä marssissa voi ilmaantua uusia vuotokohtia lämpöjen noustessa. En tunne nelitonnista, mutta perä/vaihteistoöljyt syytä tsekata. Jos on epävarmuutta niiden laadusta, niin vaikka vaihtaa. Kerran ajelin Valmet 565:llä 140 km kerralla, se alkoi hieman vuotaa takapyörän toisesta navasta öljyä, ilmiötä ei ollut normikäytössä. Rautalankaa, nippusiteitä ja jesaria, muutama työkalu. Radiopeltorit. Laastaria .
Tärkeintä on ottaa ilo irti: Suosii pieniä teitä, varaa reilusti aikaa, uimatauot ovat traktorireissuilla mukavia, eväiden syönti ja paikallisten jututtaminen kioskilla kans .
Tärkeintä on ottaa ilo irti: Suosii pieniä teitä, varaa reilusti aikaa, uimatauot ovat traktorireissuilla mukavia, eväiden syönti ja paikallisten jututtaminen kioskilla kans .
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Ilman taustapeiliä on mielestäni orpoa ajella, kun ei tiedä mitä sieltä takaa tulee. En tiedä, onko pakollinen tuon ikäisessä laitteessa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Aihetta täällä aiemmin sivuttiinkin eli etupäässä ei pahoja välyksiä voi olla muuten tehtävästä tulee vaikea jopa mahdoton. Kasin kun laittaa tupaan ja 2t kierroksia selvii alkaako vatkaa etupyörät.
Kaikki nivelet etukeinua myöden kääntelee läpi ja olka akselin holkit ja pyöränlaakerit tutkittava. Auraus taitanee olla paras lähellä nollaa.
Kaikki nivelet etukeinua myöden kääntelee läpi ja olka akselin holkit ja pyöränlaakerit tutkittava. Auraus taitanee olla paras lähellä nollaa.
-
- Viestit: 6512
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
matkahan etenee noin 30kmh tuntivauhdilla hiukan ylikin jos kierroksia lisätty, tankki täyteen, lompakko ja puhelin mukaan, eväät jos ei halua matkan varrella olevia kuppiloita kannattaa, jos avo niin sateen varalle vermettä. jos 6h menis noin yhtä soittoa niin muutama tauko niin 8h päivä. tankki 60l pitäis riittää hyvin. ja saahan dieseliä matkalla jos epäillyttää riittävyys, pakkiin yleiset avaimet, etu pyörän laakereihin rasvaa ja ilmaa renkaisiin ja urku auki, ehkä 2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti. ite ajanu jotain 40km kilsan lenkkejä pisimmillään 4000, velipojan 7000 toin kerran vantaalta kotiin noin 80km, peräkärry ja se täynnä kalustoa, yhellä istumalla urku auki. mäntsäläs piti sen verran stopata et pyyhkäsin tuulilasia kun sade ja tiellä ollut kura lensi lasiin ja pyyhkijä oli irronnut työmaalla. lompakko, puhelin ja vissypullo oli eväinä. kulki jotain 35kmh
-
- Viestit: 240
- Liittynyt: La Kesä 10, 2006 9:18 am
- Paikkakunta: kajjjaani
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Kymminisen vuotta sitten ajoin 140km 5000:lla voortilla, Alkumatka meni hyvin n.30km, sitten halkesi ylävesiletku. Onneksi oli isäukko autolla perässä. Kävi ostamssa jeesusteippiä jolla letku "korjattiin" ja huoltoasemalta sai löntän ja vettä. Sillä yhistelmällä päästiin 10km kerrallaan ja piti pitää syylärin täyttö tauko. Kokopäivän homma oli kotia päästä, Viiistonnisesta sitten selvisi että siitä oli lohko halki. Ei ihme että vähän painetta keräsi jäähdytysjärjestelmään. Pari vuotta sitten ajoin 4000lla 120km, matkanopeus oli 24km/h viiden tunnin homma yhellä pysähyksellä. Se reissu onnistu hyvin.. Ei muutaku tien päälle vaan, mukavaa homma hyvällä kelillä.
Fiat 780 -79
http://aijaa.com/a/Cwhwvc
http://aijaa.com/a/Cwhwvc
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 22704
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Minusta moottorin osiin ei kannata kajota ennen retkeä jos kone ehjä
Mukava ajaa jos renkaissa vähemmän painetta ja ohjaus vakaampi.
Selvästi esim oma Natikka mukava asfaltilla kun takana on 0.7 bar, kärryn kanssa pidettävä reilu 1.5
En tiedä Ford suositusta ja riippuu koneen painosta...Sanoisin että hiukan yli 1bar taakse edessä ei niin nuuka mutta tuskin yli 2 kannattaa
Mukava ajaa jos renkaissa vähemmän painetta ja ohjaus vakaampi.
Selvästi esim oma Natikka mukava asfaltilla kun takana on 0.7 bar, kärryn kanssa pidettävä reilu 1.5
En tiedä Ford suositusta ja riippuu koneen painosta...Sanoisin että hiukan yli 1bar taakse edessä ei niin nuuka mutta tuskin yli 2 kannattaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Pari kaveria ajanut etelästä koneen tänne vm72 5000 vuonna 77 toisella oli hara hyttinen vm 73 5000 tämä tuli samalle kylälle vuonna 78 molemmilla ei ollut muuta ku rahaa mukana.Kolome vuotta sitte ajeli eteläpohojanmaallta jostain Countyn tänne rannikolle sillä oli kahavipullo virvokepullo rahaa kännykkä ja oso tiedos minne eli kotia (harrastelia) .Kesä aikana nämät kaikki on mennyt hienosti ja koneet omistajillaan.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Ai nyt on siirrytty jo tietyn merkkisen polttoaineen suosittamiseen..eiköhän nuo polttoaineet ole samoja Suomessa pois lukien St1;n biopaska. Teboililla on ollut viime aikoina paras löpö,jos näistä nyt jotain vertailua pitää tehdä.Superdextaaja kirjoitti:Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Itse kanssa laittaisin 2-t öljyä sekaan, varsinkin noin pitkälle matkalle. Polttoainefirmat laittaa juuri sen verran voiteluaineita polttoaineeseen, että kuluttaja maksaa pitkällä aikavälillä remontit..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Jahas, taas 2t-öljyä. No ihan miten vaan... Löpöä ei kannata käyttää, ellei ole maataloudenharjoittaja. Tai jos käyttää, kannattaa maksaa se "päivämaksu". Myöskin jos rattorilla on aiemminkin ajettu löpöllä, kannattaa päivämaksu maksaa, vaikka tankkaisi dieseliä.Superdextaaja kirjoitti:Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Paitsi jos tyhjentää ja huuhtelee tankin ja vaihtaa sen suodattimen, kuten Superi ehdotti. 2t:n jättäisin 2t -moottoreille.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Kyllä sitä löpöä voi käyttää ihan tavan ihminenkin, eikä tarvitse olla maajussi, kun laittaa työkoneen traktorin perään. Omassa on ollut joskus pelkkä juontorauta eli tanko, joka yhdistää vetovarret toisiinsa..PuuhaPate kirjoitti:Jahas, taas 2t-öljyä. No ihan miten vaan... Löpöä ei kannata käyttää, ellei ole maataloudenharjoittaja. Tai jos käyttää, kannattaa maksaa se "päivämaksu". Myöskin jos rattorilla on aiemminkin ajettu löpöllä, kannattaa päivämaksu maksaa, vaikka tankkaisi dieseliä.Superdextaaja kirjoitti:Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Paitsi jos tyhjentää ja huuhtelee tankin ja vaihtaa sen suodattimen, kuten Superi ehdotti. 2t:n jättäisin 2t -moottoreille.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen
Seisoneen koneen tankin tyhjennystä ja suodattimien vaihtoa ei pidä aliarvioida. Se Cav pumpun tuloputken suodatinkin osaa tehdä tukkoisen tuntuista matka-ajoa ja jopa seisauttaa koneen yhenäkin kriittisellä hetkellä. 2-tahtiöljyn avulla saa tietysti tuonkin suodattimen pyydystämät ruostehitukokkareet hajoamaan ja hituset menemään pumpun läpi suuttimien kautta koneeseen niin avittaahan se käynnissä pysymiseen. Seisoneen koneen tankkiin kondensoituneet vedet vanhan talvilaadun seassa saa myös menemään samalla tavalla koneeseen. Eli pysyyhän se kone varmemmin 2-tahtiöljyn avulla käynnissä mutta onko terveellistä tehdä noin urku auki tai missään muussakaan ajossa, se on jokaisen hyvä itse pohtia.
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Google [Bot], Jiitek, rattori, Semrush [Bot], Tessu85 ja 51 vierailijaa