Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Pöljä
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Helmi 18, 2014 10:58 pm
Viesti:

Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Pöljä »

Tarkoitus olisi heinäkuussa ajaa -66 vuoden Ford 4000 Mäntsälästä Joutsaan, matkaa n.170km. Mieleen nousee seuraavanlaisia kysymyksiä:
-Rengaspaineet edessä ja takana?
-Polttoaineen kulutus?
-Realistinen matka-aika taukoineen?
-Ajovalot? Edessä on perus-ajovalot, lokasuojien päällä parkit ja taaksepäin parkit ja heijastimet. Onko oltava vilkut, entä jarruvalot?

Öljyt on vaihdettu, polttoainetankki putsattu. Koeajo n. 30km suoritettu. Mitä muuta vois tarkastaa?
Matkalle mukaan ajattelin ottaa öljyä, vettä, teltan ja makuupussin sekä polkupyörän. Mitä muuta?
Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kännykkä taskuun ja baanalle, eihän tuo ny oo matka eikä mikään :mrgreen:
Asiat sattuu kun ne sattuu.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja V361 »

Traktorissa pitää olla valmistusvuoden aikaiset valaistuskomponentit toimivina, muuta ei tartte, paitsi nykymääräyksistä tulevan hitaan ajoneuvon kilven. Sitte ei setätätisininen voi muuta ku toivottaa hyvää matkaa.
Pikkasen laittelisin "ylipainetta" renkaisiin, etusiin varsinkin että kulkis asfaltilla mahdollisimman paljon kolmiriparenkaan keskimmäisellä. No, auraukset tarkistasin, jos sitä on reilusti eli liikaa, syö etusia kummasti toi nykyasfaltti.
Niinku edellä sanottiin, känny taskuun eväsreppu kainaloon ja baanalle. Tietysti jakari, ruuvimeisseli ja pätkä rautalankaa ku o varoilta niin niitä ei tarvita ....
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Dieseliä tankkiin.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Toki vois jokin liima/kem.metalli hyvä olla matkassa. Jos jokin alkaa vaikka vuotamaan. Ja painetta takarenkaisiin vähän yli 2 bar, eturenkaisiin enemmänkin. Ja vaikka ilmausruuveihin sopivan kokoset avaimet perus jakarin ja pihtien lisäksi.

Itelläkin voi olla n.50 km edestakanen matka majorilla ens keväänä eessä.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja MOP »

Jos on ristikudosrenkaat, niin taakse riittää hyvin 1,2 kiloa ja eteen korkeintaan 2,2 kiloa. Samanhan se on baareinakin. Olen ajanut Orimattilasta Toivakkaan 185 verkun. Ja ei ollut häävissä kunnossa. Ja kukaan ei kysynyt mitään. Toki tieliikennevarusteet toimi.
Vilkkuja ei tarvitse, jos ei ole koppia. Näytät kädellä.
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja ch »

Keskimääräistä rauhallista matkavauhtia semmoinen 9-10 tunnin ajelu taukoineen. Varsin kevyttä kuormaa verrattuna vaikka täyteen työpäivään pellolla. Ehkä siinä on vaan se pelko että jotain muka sattuu, kun ollaankin kävelymatkan ulkopuolella kotipiiristä.
Jos polttoainetaloutta haluaa vaalia, niin huipputehon kierrosluvun jälkeen alkaa yleensä aine maistua koneelle.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Muista myös tarkastaa ettei renkaat ole liian vanhat, niiden ajo-ominaisuudethan ovat varmasti suorastaan romahtaneet, jos ovat yli vuoden vanhat :wink:
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Eepee
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Jos kunnossa oleva kone, niin mukava reissu. Varmistat kaikki nesteet. Jos on lämmin keli, pitkässä marssissa voi ilmaantua uusia vuotokohtia lämpöjen noustessa. En tunne nelitonnista, mutta perä/vaihteistoöljyt syytä tsekata. Jos on epävarmuutta niiden laadusta, niin vaikka vaihtaa. Kerran ajelin Valmet 565:llä 140 km kerralla, se alkoi hieman vuotaa takapyörän toisesta navasta öljyä, ilmiötä ei ollut normikäytössä. Rautalankaa, nippusiteitä ja jesaria, muutama työkalu. Radiopeltorit. Laastaria :| .

Tärkeintä on ottaa ilo irti: Suosii pieniä teitä, varaa reilusti aikaa, uimatauot ovat traktorireissuilla mukavia, eväiden syönti ja paikallisten jututtaminen kioskilla kans :D .
The idea is to die young as late as possible
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ilman taustapeiliä on mielestäni orpoa ajella, kun ei tiedä mitä sieltä takaa tulee. En tiedä, onko pakollinen tuon ikäisessä laitteessa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja poweri »

Aihetta täällä aiemmin sivuttiinkin eli etupäässä ei pahoja välyksiä voi olla muuten tehtävästä tulee vaikea jopa mahdoton. Kasin kun laittaa tupaan ja 2t kierroksia selvii alkaako vatkaa etupyörät.
Kaikki nivelet etukeinua myöden kääntelee läpi ja olka akselin holkit ja pyöränlaakerit tutkittava. Auraus taitanee olla paras lähellä nollaa.
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

matkahan etenee noin 30kmh tuntivauhdilla hiukan ylikin jos kierroksia lisätty, tankki täyteen, lompakko ja puhelin mukaan, eväät jos ei halua matkan varrella olevia kuppiloita kannattaa, jos avo niin sateen varalle vermettä. jos 6h menis noin yhtä soittoa niin muutama tauko niin 8h päivä. tankki 60l pitäis riittää hyvin. ja saahan dieseliä matkalla jos epäillyttää riittävyys, pakkiin yleiset avaimet, etu pyörän laakereihin rasvaa ja ilmaa renkaisiin ja urku auki, ehkä 2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti. ite ajanu jotain 40km kilsan lenkkejä pisimmillään 4000, velipojan 7000 toin kerran vantaalta kotiin noin 80km, peräkärry ja se täynnä kalustoa, yhellä istumalla urku auki. mäntsäläs piti sen verran stopata et pyyhkäsin tuulilasia kun sade ja tiellä ollut kura lensi lasiin ja pyyhkijä oli irronnut työmaalla. lompakko, puhelin ja vissypullo oli eväinä. kulki jotain 35kmh
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
LUTTINEN
Viestit: 240
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 9:18 am
Paikkakunta: kajjjaani
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja LUTTINEN »

Kymminisen vuotta sitten ajoin 140km 5000:lla voortilla, Alkumatka meni hyvin n.30km, sitten halkesi ylävesiletku. Onneksi oli isäukko autolla perässä. Kävi ostamssa jeesusteippiä jolla letku "korjattiin" ja huoltoasemalta sai löntän ja vettä. Sillä yhistelmällä päästiin 10km kerrallaan ja piti pitää syylärin täyttö tauko. Kokopäivän homma oli kotia päästä, Viiistonnisesta sitten selvisi että siitä oli lohko halki. Ei ihme että vähän painetta keräsi jäähdytysjärjestelmään. Pari vuotta sitten ajoin 4000lla 120km, matkanopeus oli 24km/h viiden tunnin homma yhellä pysähyksellä. Se reissu onnistu hyvin.. Ei muutaku tien päälle vaan, mukavaa homma hyvällä kelillä.
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.
Tekemällä virheistä oppii.
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Minusta moottorin osiin ei kannata kajota ennen retkeä jos kone ehjä


Mukava ajaa jos renkaissa vähemmän painetta ja ohjaus vakaampi.

Selvästi esim oma Natikka mukava asfaltilla kun takana on 0.7 bar, kärryn kanssa pidettävä reilu 1.5

En tiedä Ford suositusta ja riippuu koneen painosta...Sanoisin että hiukan yli 1bar taakse edessä ei niin nuuka mutta tuskin yli 2 kannattaa
Suomi kuuluu länsimaihin
timoraimo

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Pari kaveria ajanut etelästä koneen tänne vm72 5000 vuonna 77 toisella oli hara hyttinen vm 73 5000 tämä tuli samalle kylälle vuonna 78 molemmilla ei ollut muuta ku rahaa mukana.Kolome vuotta sitte ajeli eteläpohojanmaallta jostain Countyn tänne rannikolle sillä oli kahavipullo virvokepullo rahaa kännykkä ja oso tiedos minne eli kotia (harrastelia) .Kesä aikana nämät kaikki on mennyt hienosti ja koneet omistajillaan.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Superdextaaja kirjoitti:
2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.
Ai nyt on siirrytty jo tietyn merkkisen polttoaineen suosittamiseen..eiköhän nuo polttoaineet ole samoja Suomessa pois lukien St1;n biopaska. Teboililla on ollut viime aikoina paras löpö,jos näistä nyt jotain vertailua pitää tehdä.
Itse kanssa laittaisin 2-t öljyä sekaan, varsinkin noin pitkälle matkalle. Polttoainefirmat laittaa juuri sen verran voiteluaineita polttoaineeseen, että kuluttaja maksaa pitkällä aikavälillä remontit..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Superdextaaja kirjoitti:
2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.
Jahas, taas 2t-öljyä. No ihan miten vaan... Löpöä ei kannata käyttää, ellei ole maataloudenharjoittaja. Tai jos käyttää, kannattaa maksaa se "päivämaksu". Myöskin jos rattorilla on aiemminkin ajettu löpöllä, kannattaa päivämaksu maksaa, vaikka tankkaisi dieseliä.
Paitsi jos tyhjentää ja huuhtelee tankin ja vaihtaa sen suodattimen, kuten Superi ehdotti. 2t:n jättäisin 2t -moottoreille.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja LasseE »

PuuhaPate kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:
2t öljyä loraus tankkiin niin voitelee pumppua mukavasti
Ennemmin kannattaa tyhjentää tankki ja laittaa ennen lähtöä uudet suodattimet ja tankata vilkkaassa käytössä olevalta Nesteen huoltoasemalta kesälaadun löpöä tai dieseliä. On varmuudella Suomen olosuhteisiin laitettu polttoaineeseen jo valmiiksi tarvittavat voiteluaineet mukaan ja oikea polttoaineen viskositeetti ja voitelevuus on pitkään urku auki ajoon kohdillaan. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen.
Jahas, taas 2t-öljyä. No ihan miten vaan... Löpöä ei kannata käyttää, ellei ole maataloudenharjoittaja. Tai jos käyttää, kannattaa maksaa se "päivämaksu". Myöskin jos rattorilla on aiemminkin ajettu löpöllä, kannattaa päivämaksu maksaa, vaikka tankkaisi dieseliä.
Paitsi jos tyhjentää ja huuhtelee tankin ja vaihtaa sen suodattimen, kuten Superi ehdotti. 2t:n jättäisin 2t -moottoreille.
Kyllä sitä löpöä voi käyttää ihan tavan ihminenkin, eikä tarvitse olla maajussi, kun laittaa työkoneen traktorin perään. Omassa on ollut joskus pelkkä juontorauta eli tanko, joka yhdistää vetovarret toisiinsa..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nelitonnisen kesäretki Keski-Suomeen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Seisoneen koneen tankin tyhjennystä ja suodattimien vaihtoa ei pidä aliarvioida. Se Cav pumpun tuloputken suodatinkin osaa tehdä tukkoisen tuntuista matka-ajoa ja jopa seisauttaa koneen yhenäkin kriittisellä hetkellä. 2-tahtiöljyn avulla saa tietysti tuonkin suodattimen pyydystämät ruostehitukokkareet hajoamaan ja hituset menemään pumpun läpi suuttimien kautta koneeseen niin avittaahan se käynnissä pysymiseen. Seisoneen koneen tankkiin kondensoituneet vedet vanhan talvilaadun seassa saa myös menemään samalla tavalla koneeseen. Eli pysyyhän se kone varmemmin 2-tahtiöljyn avulla käynnissä mutta onko terveellistä tehdä noin urku auki tai missään muussakaan ajossa, se on jokaisen hyvä itse pohtia.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Google [Bot], Jiitek, rattori, Semrush [Bot], Tessu85 ja 51 vierailijaa