Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.
Painotus sanoilla: ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle. Yhdistelmässä uloin osa pituussuunnassa on joko vetoajoneuvon edessä tai vedettävän takana. Ei näiden välissä. Näin vetävän ajoneuvon ja peräkärrin lasti ei saa tämän mukaan ulottua koukkua pidemmälle. Vetävässä saa taas edessä olla punalippumerkinnän kanssa metriin asti ja kärrissä taakse ylitystä ilman merkintää yhden ja merkinnän kanssa kahteen metriin asti.
49 §
Kuorman merkitseminen
1. Milloin kuorma ulottuu edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli yhden metrin ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa selvästi merkittävä. Merkintään on käytettävä punaista tai punakeltaista vähintään 300 mm x 300 mm suuruista merkkilippua.
2. Pimeän tai hämärän aikana tahi muulloinkin sääolosuhteiden taikka vastaavan syyn sitä edellyttäessä on kuormanulokkeen merkintään käytettävä edessä valkoista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta ja valkoista heijastinta sekä takana punaista valoa taaksepäin näyttävää valaisinta ja punaista heijastinta.
Pidempikin etu- tai/ja peräylitys on käsittääkseni mahdollista merkitsemällä kuorma asianmukaisesti erikoiskuljetussäännöin:
Pitkän kuljetuksen merkinnät Kuorman ylittäessä ajoneuvon pituuden edessä yli 1,00 metriä tai takana yli 2,00 metriä, tulee pituuden ylittävä osa merkitä edessä eteenpäin ja takana taaksepäin suunnatulla tunnuskilvellä ja tunnusvalaisimella sekä sivuvalaisimilla, sivuvalaisinnauhalla tai sivuheijastinnauhalla.
rastuhannu kirjoitti:TunturiPappa kirjoitti. "En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta"
Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.
Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.
rastuhannu kirjoitti:TunturiPappa kirjoitti. "En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta"
Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.
Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.
Ajoneuvoyhdistelmän edessä ja takana katsotaan koko yhdistelmän edestä ja koko yhdistelmän takaa eikä kahden tai kolmen ajoneuvon kytkentäkohdasta näiden välissä. Voidaan tätä tosiasiaa vääntää ihan niin kauan kuin haluatte vääntää, mutta ei muutu totuus asiasta mihinkään.
Ajoneuvoyhdistelmän edessä ja takana katsotaan koko yhdistelmän edestä ja koko yhdistelmän takaa eikä kahden tai kolmen ajoneuvon kytkentäkohdasta näiden välissä. Voidaan tätä tosiasiaa vääntää ihan niin kauan kuin haluatte vääntää, mutta ei muutu totuus asiasta mihinkään.
Päätylaitojen kohta on siinä, missä sivulaidat alkaa ja loppuu. Etulaidan yli ei saa mennä mikään muu kuin vene,
On sentää jokin asia muuttunu aikaamyöten, kun ottaa huomioo, että yllä olevat tekstit on saman kirjottajan
Periaatteessa, kun noudatetaan lain määräämää yleistä varovaisuutta ja vaaran aiheuttamattomuutta itselle ja muille, ei käytännössä kovin montaa muuta isompaa yksittäistä tavaraa tule mieleen kuin vene, jonka voi ulottaa kärrin päällä vetävän auton koukkuun asti ja tämäkin vetävän auton muodosta riippuen takana. Muut rojut ylittäessään peräkärrin kuormatilan edessä estävät vetävän auton kääntymisen helposti tökkiessään perään kääntyillessä tiukissa mutkissa. Edelleen on määräys olemassa laissa, että mahdollisuuksien mukaan lasti pitäisi tukea kuormatilan etulaitaa vasten. Eli aina, kun vain suinkin mahdollista.
rastuhannu kirjoitti:TunturiPappa kirjoitti. "En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta"
Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.
Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.
Ei oikein, mutta laitetaan taas uusiksi.
Ripa kun tulee metrin-pari yli kärryn niin siitä väännetään, mutta näihin ei vissiin kukaan puutu
Käsitykseni mukaan varsinaisen ajoneuvon takaylitys on merkitty rekisteriotteeseen ja pitkää tavaraa kuskatessa tulevat nämä merkintäsäännökset voimaan vasta peräylityksen jälkeen tulevan pituuden perusteella Itselläkin on ammattiajokortti,että jotain komppetenssiä pitisi löytymän.
Minkähän takia valmistaja on minunkin kevytperäkärryyni tehnyt irroitettavat taka- ja etulaidat ellei niitä saa irroittaa?
On muuten paljon turvallisempaa kuljettaa vaikka 6-metristä puutavaraa 3-metrisellä kärryllä, kun voi jatkaa vetoaisaa (merkitty rekisteriotteeseen) ja laittaa pisimmät lankut edestä toistametriä yli aisan päälle ja lyhyemmät sitten sivummalle. Näin pysyy aisapainokin oikean suuntaisena.
Kerran kokeilin ajaa (ihan vähän ja hiljaa vaan) negatiivisella aisapainolla.
Jo parinsadan metrin ja alle 60 km/h jälkeen piti kuormata oikein ja toista kertaa en samaa virhettä tee! Niin, vaikka autokin oli jopa matkailuperävaunuveturinakin aikoinaan hyvin yleinen 240 Volvo, eikä mikään heppoinen rimpula.
rastuhannu kirjoitti:TunturiPappa kirjoitti. "En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta"
Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.
Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.
Ei oikein, mutta laitetaan taas uusiksi.
Ripa kun tulee metrin-pari yli kärryn niin siitä väännetään, mutta näihin ei vissiin kukaan puutu
Käsitykseni mukaan varsinaisen ajoneuvon takaylitys on merkitty rekisteriotteeseen ja pitkää tavaraa kuskatessa tulevat nämä merkintäsäännökset voimaan vasta peräylityksen jälkeen tulevan pituuden perusteella Itselläkin on ammattiajokortti,että jotain komppetenssiä pitisi löytymän.
Kyllähän se siitä kohdasta mitataan, mikä kulloinkin on ajoneuvon mittauksen hetkellä uloin kohta. Ei sitä ajoneuvon ulointa kohtaa sata varmasti mistään auton paperista tarkisteta. Mietihän nyt hyvä mies vähän.
mahdollisuuksien mukaan lasti pitäisi tukea kuormatilan etulaitaa vasten. Eli aina, kun vain suinkin mahdollista.
Eka lainaus kuulostaa melko ehdottomalta, ja jälkimäisessä on jo lupa soveltaa!?
Kyllä etulaidasta voi tavara ylittyä montakymmentä senttiä, riippuen aisan pituudesta, ettei se rajota kääntymistä mitenkää.
6 metrinen rautapalkki, rumpuputki, kakkosnelonen, terassilauta, onhan näitä pitkiä kappaleita.
Mut näkyy jotenkin asia selvinny jo aiemmin.
mahdollisuuksien mukaan lasti pitäisi tukea kuormatilan etulaitaa vasten. Eli aina, kun vain suinkin mahdollista.
Eka lainaus kuulostaa melko ehdottomalta, ja jälkimäisessä on jo lupa soveltaa!?
Kyllä etulaidasta voi tavara ylittyä montakymmentä senttiä, riippuen aisan pituudesta, ettei se rajota kääntymistä mitenkää.
6 metrinen rautapalkki, rumpuputki, kakkosnelonen, terassilauta, onhan näitä pitkiä kappaleita.
Mut näkyy jotenkin asia selvinny jo aiemmin.
Saa KAIT se kääntymistä rajoittaa, kunhan vain tämä ehto täyttyy:
"26 § (8.12.2011/1227)
Ajoneuvoyhdistelmän kääntyminen
1. Auton ja puoliperävaunun sekä auton ja varsinaisen tai keskiakseliperävaunun enintään 18,75 metrin pituisen yhdistelmän on kyettävä liikkumaan kumpaankin suuntaan sellaisen koko ympyrän 360 asteen alueella, jonka määrittävät kaksi samankeskistä ympyrää siten, että ajoneuvon uloimman etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 5,30 metrin säteistä kaarta pitkin."
Superdextaaja kirjoitti:Ajoneuvoyhdistelmän edessä ja takana katsotaan koko yhdistelmän edestä ja koko yhdistelmän takaa eikä kahden tai kolmen ajoneuvon kytkentäkohdasta näiden välissä. Voidaan tätä tosiasiaa vääntää ihan niin kauan kuin haluatte vääntää, mutta ei muutu totuus asiasta mihinkään.
Eli peräkärryssä voi olla 6m etuylitystä, kunhan kääntymissääntö täyttyy...
Onneksi uskomukset on sen verran vahvassa, että näitä ei näy tien päällä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
timberi kirjoitti:Ostin uuden respon kevytkärrin,niin niissä on kaikissa tuo varmistusvaijeri.
Onko nuo Respon kärrit ihan hyviä? Ovatko suomessa tehtyjä? Meinaan ostaa kuomullisen Respo -kärrin. Joensuussa Kärripojat -liikkeessä hintaa 1690€. Onko hinta kohillaan?
MORSKU kirjoitti:MIllä autolla saa vetää tuon sallitun maximin 75 + 750kg ???? en ole yhtään vielä nähnyt !
Kaikilla joissa koukkun on merkitty riittävä pystysuuntainen kuorma ja autolla saa vetää jarrutonta 750kg:n kuormaa.
Perävaunun otteesta pitää sitten löytyä tuo 825kg. https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaist ... lla_825_kg
Niin, yhdenkään uudemman auton valmistaja ei salli 750 kilon kokonaispainoa jarruttomalle. Kannattaa lukea rekisteriotteesta se paino, jonka valmistaja sallii.
minulla 9v vanha auto jossa jarruton pv paino 750kg +80kg aisapainoa valmistajan lupaama.
timberi kirjoitti:Ostin uuden respon kevytkärrin,niin niissä on kaikissa tuo varmistusvaijeri.
Onko nuo Respon kärrit ihan hyviä? Ovatko suomessa tehtyjä? Meinaan ostaa kuomullisen Respo -kärrin. Joensuussa Kärripojat -liikkeessä hintaa 1690€. Onko hinta kohillaan?
Muutama vuosi sitten puolet Suomessa myydyistä kärryistä oli Respon valmistamia. Niitä myytiin monilla eri suomalaismerkeillä ja tuskin on tilanne paljoa muuttunut muuten kuin siinä mielessä, että nykyään Respo toimii myös omalla tuotemerkillään. Baltiassa on tehtaat ja hyviä kärryjä ovat.
timberi kirjoitti:Ostin uuden respon kevytkärrin,niin niissä on kaikissa tuo varmistusvaijeri.
Onko nuo Respon kärrit ihan hyviä? Ovatko suomessa tehtyjä? Meinaan ostaa kuomullisen Respo -kärrin. Joensuussa Kärripojat -liikkeessä hintaa 1690€. Onko hinta kohillaan?
Muutama vuosi sitten puolet Suomessa myydyistä kärryistä oli Respon valmistamia. Niitä myytiin monilla eri suomalaismerkeillä ja tuskin on tilanne paljoa muuttunut muuten kuin siinä mielessä, että nykyään Respo toimii myös omalla tuotemerkillään. Baltiassa on tehtaat ja hyviä kärryjä ovat.
Respo kärryt on jämäkästi tehty, eli painavia. Tuota respoa 180×350 lavalla katellu, mutta kantavuus 400kg, eli eipä kuletella kahta kelkkaa laillisesti.
Vastaavasti pläkkipelti muulissa samankokoisella lavalla kantavuus 500+75kg, sillä jo kaksi kelkkaa kulkeekin painojen rajoissa. Muuli vaan jo jonkun satasen kalliimpi.
Millä riisikupeilla työ kärrejä vejätte, v70 volvossa jarruton 750kg, samoin w124 mersussa..