Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

No perhana, muisti, tai paremminkin luulo petti totaalisesti....jäänyt vain muisto että yksi tuttu ei voinut millään kuskata pitkää tavaraa omalla venetrailerillaan, kun piti sitä lain vastaisena ja jouduin lainata sitten omaa kärryä, eli tulin hyväksikäytetyksi :lol:
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa?? :lol: :lol: :mrgreen:
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa?? :lol: :lol: :mrgreen:
Avainsana on kuormatila. Jos venetraileriin heität levyn sopivaan paikkaan pohjaksi ja ladot harkkokuorman päälle niin sitomisesta huolimatta ei kyllä virkavalta tykkää.

Sopiva nippu paneeleita tai harjateräksiä on taasen eri juttu.

En muista oliko aiemmin lakitekstissä nimenomaan mainittu venetraileri joka on vain ja ainoastaan veneen kuljettamiseen tarjoitettu perävaunu.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa?? :lol: :lol: :mrgreen:
Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
Juu ei! Oli vaan erään palstalaisen oma keksimä laki, jota yritti laivoimaseks täällä pitkällä topikilla, ei tainnu kuitenkaa mennä läpi!?
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tumppi 865 kirjoitti:
Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
Juu ei! Oli vaan erään palstalaisen oma keksimä laki, jota yritti laivoimaseks täällä pitkällä topikilla, ei tainnu kuitenkaa mennä läpi!?
Jaa nii juu, muistan tapauksen :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Mika 82 kirjoitti:
Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa?? :lol: :lol: :mrgreen:
Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
Ei kai etulaidan ylityksestä ole muuta haittaa, kuin että kärryn reunalla etuylitys pienentää kärryn kääntökulma, kun kuorma käännettäessä ottaa kiinni auton takaosaan. Näin etuylitys kannattaa laittaa keskelle kärryä.
Kyllä se siitä.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Lisää myöskin aisapainoa ellei huomioi painopisteitä. Vein joskus pellitallin seinäelementtejä ja oli pakko ottaa aika lähelle auton perää. Mutkat meni vähän laakeilla kaarilla.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja juha »

juha kirjoitti:
1sf kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Millainen tuo vaijeri on ja onko sille käyttöohje?


Knott tekee turvavaijeria joka on tarkoitettu 750kg jarruttomille perävaunuille eli on "valmistajien" ostettavissa. Joku mainitsikin että Respossa se on vakiona.
Vähän on suunnitelmissa laittaa myös vaijeri ja kiinnitys sinne vatokoukun rungon lenkkiin, kun tuntuu että tuo irroitettava koukku saattaa myös irrota. Vaijeri on aika vahva.
Tässä video, miksi en laita vaijeria kiinni vetokoukun nuppiin, vaan vetokoukun rungon kiinnityslenkkiin:
https://www.youtube.com/watch?v=cs3sLrDDZWI
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jäärä kirjoitti:
Mika 82 kirjoitti:
Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa?? :lol: :lol: :mrgreen:
Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
Ei kai etulaidan ylityksestä ole muuta haittaa, kuin että kärryn reunalla etuylitys pienentää kärryn kääntökulma, kun kuorma käännettäessä ottaa kiinni auton takaosaan. Näin etuylitys kannattaa laittaa keskelle kärryä.
En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta (ei ainakaan autossa). Mutta kyllä pikkusen vekkuli ajettava tulee kun etuylitystä on esim. 6 metriä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

TunturiPappa kirjoitti. "En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta"

Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.

Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.

Eli kyllä se kärrin etuosa on se vetopää josta myös mitta otetaan rekisteriotteeseen.

Kyllä tuli lava-auton peräkärrissä kuljetettu esim. putkia työmaalle siten että putkien etupää huiteli lavan yllä. Eikä koskaan tullut mitään huomautusta miltään taholta tuollaisesta kuormauksesta. Ajoneuvolaista löytyy tallaiseen kuormaukseen pykälä joka koskee niinsanottua kääntymissäännöstä.


45 § (30.12.2015/1612)
Tavarakuljetus
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen.

2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.

49 §
Kuorman merkitseminen
1. Milloin kuorma ulottuu edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli yhden metrin ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa selvästi merkittävä. Merkintään on käytettävä punaista tai punakeltaista vähintään 300 mm x 300 mm suuruista merkkilippua.

2. Pimeän tai hämärän aikana tahi muulloinkin sääolosuhteiden taikka vastaavan syyn sitä edellyttäessä on kuormanulokkeen merkintään käytettävä edessä valkoista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta ja valkoista heijastinta sekä takana punaista valoa taaksepäin näyttävää valaisinta ja punaista heijastinta.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ajoneuvoa ei saa kuormata siten
Asian tekee mielenkiintoiseksi seikka, että minkä tahansa toisen ajoneuvon kanssa kytköksissä kahdesta tai traktoreiden tapauksessa kolmestakin ajoneuvosta tulee tällöin yksi ajoneuvoyhdistelmä eli käytännössä yksi ajoneuvo. Silloin sen/ajoneuvoyhdistelmän etupää on etummaisen etureuna ja takareuna katsotaan takimmaisesta ajoneuvosta. Ei kaikista erikseen.
Toisekseen kuormatilaa ei saa ylittää sivusuunnassa yhtään paitsi vene. Kuormatila on peräkärrissä sen lava. Laissa ei puhuta tarpeeksi tarkkaan peräkärrin etuylityskohdasta mutta oman tulkintani mukaan se tarkoittaa kuormatilan eli lavan etureunaa korkeintaan koukkuun asti. Jos ei ole eriteltävissä kuormatilaa, silloin korkeintaan koukkuun eli toiseen ajoneuvoon asti.
Toki etuylitys saa olla metrin peräkärrinkin koukkupäästä katsottuna, kun sillä ajetaan yksittäisenä ajoneuvona yksinään jotenkin laillisesti...
Sitten on erikseen perävaunut, jotka kytketään satulamallilla vetävän ns. selkään. Niissäkin on kuormatila ja sen ylittäminen ei oikein kuulosta kovin turvalliselta edessä.
Tekemällä virheistä oppii.
sportswgn

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

korsteeni kirjoitti:Muistanko väärin, kun olen ollut siinä luulossa ettei venetrailerilla saa (lain mukaan) kuskata mitään muuta kuin venettä? :roll:
Joskusmuinoin noin oli, nykyään saa kuskata venekärrylläkin mitä vaan kun sen vaan saa sidottua kiinni eikä ole vaaraa, että voisi pudota kyydistä. Ennenhän oli, että jos rekisteriottteessa luki kärryn tarkoitus niin mitään muuta sillä ei saanut kuljettaa. Mulla oli joskus umpipohjainen autonkuljetuskärry ja siinä rekisteriotteessa luki ajoneuvonkuljetusperävaunu ja sillä ei sitten mitään muuta saanutkaan kuljettaa. Muutoskatsastin tavarankuljetusperävaunuksi niin sai luvallisesti kuskata kaikkea mahdollista kyytiin mahtuvaa.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tähänkin kannattaa tutustua mittoja miettiessä

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... IYhI5Sssol

Tuollahan mainitaan, että erikoiskuljetusmerkinnällä saa vielä henkilöauto-peräkärriyhdistelmällä peräylitys olla 4 metriä ilman erillistä lupahakua ja suuremmallekin on mahdollista saada lupa, kunhan kokonaismitta ei ylitä sallittua 20 m yhteensä.

Eeku, sehän taitaakin tarkoittaa, kun kuljetetaan yksinomaan vain venettä tai purjelentokonetta.. no voihan lautanippua väittää purjelentokoneeksi.. tee se itse malli..
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdextaaja kirjoitti:Tähänkin kannattaa tutustua mittoja miettiessä

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... IYhI5Sssol

Tuollahan mainitaan, että erikoiskuljetusmerkinnällä saa vielä henkilöauto-peräkärriyhdistelmällä peräylitys olla 4 metriä ilman erillistä lupahakua ja suuremmallekin on mahdollista saada lupa, kunhan kokonaismitta ei ylitä sallittua 20 m yhteensä.

Eeku, sehän taitaakin tarkoittaa, kun kuljetetaan yksinomaan vain venettä tai purjelentokonetta.. no voihan lautanippua väittää purjelentokoneeksi.. tee se itse malli..
Olisikohan tässä hieman tuoreemmat määräykset.
https://www.ely-keskus.fi/documents/101 ... 9bf10e4920
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Näitten, varsinkin itse tulkittujen ja järjestettyjen "erikoiskuljetusten" kanssa, kannatta juoda kuppi tai toinenkin kahvia, ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen.
Pitkää rautatavaraa, kun ilmatteiseksi sai, hain paku-kärri yhdistelmällä.
Peräylitys varmaan 4m luokkaa.
Jos olis polliisi sattunu paikalle, olis saman roju määrän saanut kaupasta valmiiksi paikoilleen asennettuna halvemmalla.
Erikoislupia Elystä haettaessa, on vastaus usein "tilaa kuorma-auto".
Aivan varmasti kaikkien tiellä liikkujien kannalta turvallisempi vaihtoehto. :)
Ajomies
Viestit: 28154
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti:Näitten, varsinkin itse tulkittujen ja järjestettyjen "erikoiskuljetusten" kanssa, kannatta juoda kuppi tai toinenkin kahvia, ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen.
Pitkää rautatavaraa, kun ilmatteiseksi sai, hain paku-kärri yhdistelmällä.
Peräylitys varmaan 4m luokkaa.
Jos olis polliisi sattunu paikalle, olis saman roju määrän saanut kaupasta valmiiksi paikoilleen asennettuna halvemmalla.
Erikoislupia Elystä haettaessa, on vastaus usein "tilaa kuorma-auto".
Aivan varmasti kaikkien tiellä liikkujien kannalta turvallisempi vaihtoehto. :)
Mutta voi sitä riemua, jos on onnistunut saamaan taakan perille ja vielä säästynyt sakoitta, niin kyllä siinä nyt pari viikonloppua sopii moista juhlia, ja sitten vielä vuosien päästä kerskua kavereille, että sellainen tapas.....:D
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

No onkos se nyt sitten poistunut tuo veneen peräylitysmahdollisuus? Kiinnostaa itseä kovasti, kun tuli tuossa viimeisimmän eli veneprojektin mukana liikennekäyttöinen traileri ja siinä teleskooppimallinen perävaloteline ympätty siihen. Akseleita hieman taakse siirtämällä saisi tuosta samalla kirkkoveneelle (12 m pitkä) ihan laillisen kuljetustrailerin jarruineen päivineen, jos peräylitys saa edelleen olla 4 metriä, kun valoteline on mittojen mukaan näköjään kärrin perälauta samalla ulos vedettynä eli vähän yli 8 metriä siis kärrin pituus. Veneen perään kuljetuksessa sitten vain joku ylimääräinen valo ja väritaulu.
Tekemällä virheistä oppii.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Finlex, Trafi ja jos ei selkiä kysyy konttorilta niillä on velvollisuus neuvoa :shock:
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, akkli, boxer2000, juntunen ja 43 vierailijaa