Jarruttoman kärrin kokonaismassa
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Korsteeni muistaa väärin.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... jettaminen
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... jettaminen
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
No perhana, muisti, tai paremminkin luulo petti totaalisesti....jäänyt vain muisto että yksi tuttu ei voinut millään kuskata pitkää tavaraa omalla venetrailerillaan, kun piti sitä lain vastaisena ja jouduin lainata sitten omaa kärryä, eli tulin hyväksikäytetyksi
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa??
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa??
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Avainsana on kuormatila. Jos venetraileriin heität levyn sopivaan paikkaan pohjaksi ja ladot harkkokuorman päälle niin sitomisesta huolimatta ei kyllä virkavalta tykkää.Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa??
Sopiva nippu paneeleita tai harjateräksiä on taasen eri juttu.
En muista oliko aiemmin lakitekstissä nimenomaan mainittu venetraileri joka on vain ja ainoastaan veneen kuljettamiseen tarjoitettu perävaunu.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa??
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Juu ei! Oli vaan erään palstalaisen oma keksimä laki, jota yritti laivoimaseks täällä pitkällä topikilla, ei tainnu kuitenkaa mennä läpi!?Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Jaa nii juu, muistan tapauksenTumppi 865 kirjoitti:Juu ei! Oli vaan erään palstalaisen oma keksimä laki, jota yritti laivoimaseks täällä pitkällä topikilla, ei tainnu kuitenkaa mennä läpi!?Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Ei kai etulaidan ylityksestä ole muuta haittaa, kuin että kärryn reunalla etuylitys pienentää kärryn kääntökulma, kun kuorma käännettäessä ottaa kiinni auton takaosaan. Näin etuylitys kannattaa laittaa keskelle kärryä.Mika 82 kirjoitti:Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa??
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Lisää myöskin aisapainoa ellei huomioi painopisteitä. Vein joskus pellitallin seinäelementtejä ja oli pakko ottaa aika lähelle auton perää. Mutkat meni vähän laakeilla kaarilla.
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Tässä video, miksi en laita vaijeria kiinni vetokoukun nuppiin, vaan vetokoukun rungon kiinnityslenkkiin:juha kirjoitti:Vähän on suunnitelmissa laittaa myös vaijeri ja kiinnitys sinne vatokoukun rungon lenkkiin, kun tuntuu että tuo irroitettava koukku saattaa myös irrota. Vaijeri on aika vahva.1sf kirjoitti:PuuhaPate kirjoitti:Millainen tuo vaijeri on ja onko sille käyttöohje?
Knott tekee turvavaijeria joka on tarkoitettu 750kg jarruttomille perävaunuille eli on "valmistajien" ostettavissa. Joku mainitsikin että Respossa se on vakiona.
https://www.youtube.com/watch?v=cs3sLrDDZWI
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta (ei ainakaan autossa). Mutta kyllä pikkusen vekkuli ajettava tulee kun etuylitystä on esim. 6 metriä.Jäärä kirjoitti:Ei kai etulaidan ylityksestä ole muuta haittaa, kuin että kärryn reunalla etuylitys pienentää kärryn kääntökulma, kun kuorma käännettäessä ottaa kiinni auton takaosaan. Näin etuylitys kannattaa laittaa keskelle kärryä.Mika 82 kirjoitti:Ei tietääkseni missään ole mainittu, että etulaitaa ei saisi ylittää?Tumppi 865 kirjoitti:Eikös aiemmin ollu venetrailerilla tavaran kuskaaminen kiellettyn listalla, vai oliko vaan jotain sääntötulkinta juttua!?
Mites venetrailerissa katotaa ettei ylitetä etulaitaa??
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
TunturiPappa kirjoitti. "En tiedä koskeeko 1m etuylitys perävaunua ja mitataanko se kuormatilan reunasta"
Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.
Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.
Eli kyllä se kärrin etuosa on se vetopää josta myös mitta otetaan rekisteriotteeseen.
Kyllä tuli lava-auton peräkärrissä kuljetettu esim. putkia työmaalle siten että putkien etupää huiteli lavan yllä. Eikä koskaan tullut mitään huomautusta miltään taholta tuollaisesta kuormauksesta. Ajoneuvolaista löytyy tallaiseen kuormaukseen pykälä joka koskee niinsanottua kääntymissäännöstä.
45 § (30.12.2015/1612)
Tavarakuljetus
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen.
2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.
49 §
Kuorman merkitseminen
1. Milloin kuorma ulottuu edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli yhden metrin ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa selvästi merkittävä. Merkintään on käytettävä punaista tai punakeltaista vähintään 300 mm x 300 mm suuruista merkkilippua.
2. Pimeän tai hämärän aikana tahi muulloinkin sääolosuhteiden taikka vastaavan syyn sitä edellyttäessä on kuormanulokkeen merkintään käytettävä edessä valkoista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta ja valkoista heijastinta sekä takana punaista valoa taaksepäin näyttävää valaisinta ja punaista heijastinta.
Ei laissa puhuta mitään kärrin etulaidasta ja monessa kärrissä ei etulaitaa olekkaan. Puhutaan vaan ajoneuvon etu- ja takaosista.
Aiemmin tällä Masinistipalstalla joku tai jotkut yritti soveltaa omaa tulkintaansa siitä etulaidasta ihan viimeiseen asti ja asiasta kirjoitettiin lukematon määrä kommentteja. Eli kiistely jatkui muistaakseni kuukausikaupalla.
Eli kyllä se kärrin etuosa on se vetopää josta myös mitta otetaan rekisteriotteeseen.
Kyllä tuli lava-auton peräkärrissä kuljetettu esim. putkia työmaalle siten että putkien etupää huiteli lavan yllä. Eikä koskaan tullut mitään huomautusta miltään taholta tuollaisesta kuormauksesta. Ajoneuvolaista löytyy tallaiseen kuormaukseen pykälä joka koskee niinsanottua kääntymissäännöstä.
45 § (30.12.2015/1612)
Tavarakuljetus
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen.
2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.
49 §
Kuorman merkitseminen
1. Milloin kuorma ulottuu edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli yhden metrin ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa selvästi merkittävä. Merkintään on käytettävä punaista tai punakeltaista vähintään 300 mm x 300 mm suuruista merkkilippua.
2. Pimeän tai hämärän aikana tahi muulloinkin sääolosuhteiden taikka vastaavan syyn sitä edellyttäessä on kuormanulokkeen merkintään käytettävä edessä valkoista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta ja valkoista heijastinta sekä takana punaista valoa taaksepäin näyttävää valaisinta ja punaista heijastinta.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Asian tekee mielenkiintoiseksi seikka, että minkä tahansa toisen ajoneuvon kanssa kytköksissä kahdesta tai traktoreiden tapauksessa kolmestakin ajoneuvosta tulee tällöin yksi ajoneuvoyhdistelmä eli käytännössä yksi ajoneuvo. Silloin sen/ajoneuvoyhdistelmän etupää on etummaisen etureuna ja takareuna katsotaan takimmaisesta ajoneuvosta. Ei kaikista erikseen.Ajoneuvoa ei saa kuormata siten
Toisekseen kuormatilaa ei saa ylittää sivusuunnassa yhtään paitsi vene. Kuormatila on peräkärrissä sen lava. Laissa ei puhuta tarpeeksi tarkkaan peräkärrin etuylityskohdasta mutta oman tulkintani mukaan se tarkoittaa kuormatilan eli lavan etureunaa korkeintaan koukkuun asti. Jos ei ole eriteltävissä kuormatilaa, silloin korkeintaan koukkuun eli toiseen ajoneuvoon asti.
Toki etuylitys saa olla metrin peräkärrinkin koukkupäästä katsottuna, kun sillä ajetaan yksittäisenä ajoneuvona yksinään jotenkin laillisesti...
Sitten on erikseen perävaunut, jotka kytketään satulamallilla vetävän ns. selkään. Niissäkin on kuormatila ja sen ylittäminen ei oikein kuulosta kovin turvalliselta edessä.
Tekemällä virheistä oppii.
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Joskusmuinoin noin oli, nykyään saa kuskata venekärrylläkin mitä vaan kun sen vaan saa sidottua kiinni eikä ole vaaraa, että voisi pudota kyydistä. Ennenhän oli, että jos rekisteriottteessa luki kärryn tarkoitus niin mitään muuta sillä ei saanut kuljettaa. Mulla oli joskus umpipohjainen autonkuljetuskärry ja siinä rekisteriotteessa luki ajoneuvonkuljetusperävaunu ja sillä ei sitten mitään muuta saanutkaan kuljettaa. Muutoskatsastin tavarankuljetusperävaunuksi niin sai luvallisesti kuskata kaikkea mahdollista kyytiin mahtuvaa.korsteeni kirjoitti:Muistanko väärin, kun olen ollut siinä luulossa ettei venetrailerilla saa (lain mukaan) kuskata mitään muuta kuin venettä?
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Tähänkin kannattaa tutustua mittoja miettiessä
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... IYhI5Sssol
Tuollahan mainitaan, että erikoiskuljetusmerkinnällä saa vielä henkilöauto-peräkärriyhdistelmällä peräylitys olla 4 metriä ilman erillistä lupahakua ja suuremmallekin on mahdollista saada lupa, kunhan kokonaismitta ei ylitä sallittua 20 m yhteensä.
Eeku, sehän taitaakin tarkoittaa, kun kuljetetaan yksinomaan vain venettä tai purjelentokonetta.. no voihan lautanippua väittää purjelentokoneeksi.. tee se itse malli..
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... IYhI5Sssol
Tuollahan mainitaan, että erikoiskuljetusmerkinnällä saa vielä henkilöauto-peräkärriyhdistelmällä peräylitys olla 4 metriä ilman erillistä lupahakua ja suuremmallekin on mahdollista saada lupa, kunhan kokonaismitta ei ylitä sallittua 20 m yhteensä.
Eeku, sehän taitaakin tarkoittaa, kun kuljetetaan yksinomaan vain venettä tai purjelentokonetta.. no voihan lautanippua väittää purjelentokoneeksi.. tee se itse malli..
Tekemällä virheistä oppii.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Olisikohan tässä hieman tuoreemmat määräykset.Superdextaaja kirjoitti:Tähänkin kannattaa tutustua mittoja miettiessä
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... IYhI5Sssol
Tuollahan mainitaan, että erikoiskuljetusmerkinnällä saa vielä henkilöauto-peräkärriyhdistelmällä peräylitys olla 4 metriä ilman erillistä lupahakua ja suuremmallekin on mahdollista saada lupa, kunhan kokonaismitta ei ylitä sallittua 20 m yhteensä.
Eeku, sehän taitaakin tarkoittaa, kun kuljetetaan yksinomaan vain venettä tai purjelentokonetta.. no voihan lautanippua väittää purjelentokoneeksi.. tee se itse malli..
https://www.ely-keskus.fi/documents/101 ... 9bf10e4920
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Näitten, varsinkin itse tulkittujen ja järjestettyjen "erikoiskuljetusten" kanssa, kannatta juoda kuppi tai toinenkin kahvia, ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen.
Pitkää rautatavaraa, kun ilmatteiseksi sai, hain paku-kärri yhdistelmällä.
Peräylitys varmaan 4m luokkaa.
Jos olis polliisi sattunu paikalle, olis saman roju määrän saanut kaupasta valmiiksi paikoilleen asennettuna halvemmalla.
Erikoislupia Elystä haettaessa, on vastaus usein "tilaa kuorma-auto".
Aivan varmasti kaikkien tiellä liikkujien kannalta turvallisempi vaihtoehto.
Pitkää rautatavaraa, kun ilmatteiseksi sai, hain paku-kärri yhdistelmällä.
Peräylitys varmaan 4m luokkaa.
Jos olis polliisi sattunu paikalle, olis saman roju määrän saanut kaupasta valmiiksi paikoilleen asennettuna halvemmalla.
Erikoislupia Elystä haettaessa, on vastaus usein "tilaa kuorma-auto".
Aivan varmasti kaikkien tiellä liikkujien kannalta turvallisempi vaihtoehto.
-
- Viestit: 28154
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Mutta voi sitä riemua, jos on onnistunut saamaan taakan perille ja vielä säästynyt sakoitta, niin kyllä siinä nyt pari viikonloppua sopii moista juhlia, ja sitten vielä vuosien päästä kerskua kavereille, että sellainen tapas.....PuuhaPate kirjoitti:Näitten, varsinkin itse tulkittujen ja järjestettyjen "erikoiskuljetusten" kanssa, kannatta juoda kuppi tai toinenkin kahvia, ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen.
Pitkää rautatavaraa, kun ilmatteiseksi sai, hain paku-kärri yhdistelmällä.
Peräylitys varmaan 4m luokkaa.
Jos olis polliisi sattunu paikalle, olis saman roju määrän saanut kaupasta valmiiksi paikoilleen asennettuna halvemmalla.
Erikoislupia Elystä haettaessa, on vastaus usein "tilaa kuorma-auto".
Aivan varmasti kaikkien tiellä liikkujien kannalta turvallisempi vaihtoehto.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
No onkos se nyt sitten poistunut tuo veneen peräylitysmahdollisuus? Kiinnostaa itseä kovasti, kun tuli tuossa viimeisimmän eli veneprojektin mukana liikennekäyttöinen traileri ja siinä teleskooppimallinen perävaloteline ympätty siihen. Akseleita hieman taakse siirtämällä saisi tuosta samalla kirkkoveneelle (12 m pitkä) ihan laillisen kuljetustrailerin jarruineen päivineen, jos peräylitys saa edelleen olla 4 metriä, kun valoteline on mittojen mukaan näköjään kärrin perälauta samalla ulos vedettynä eli vähän yli 8 metriä siis kärrin pituus. Veneen perään kuljetuksessa sitten vain joku ylimääräinen valo ja väritaulu.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa
Finlex, Trafi ja jos ei selkiä kysyy konttorilta niillä on velvollisuus neuvoa
Suomi kuuluu länsimaihin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, akkli, boxer2000, juntunen ja 43 vierailijaa