Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Millainen tuo vaijeri on ja onko sille käyttöohje?
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Yleensä ne on niitä jarruvaijereita. Ei tietoa miksi jarruttomissa on vaijereita. Jos ne on jotain tommosen jarruvaijerin kaltaisia siimoja ei niistä mitään hyötyä ole varmistusmielessä. Napsahtaa heti poikki enkä usko että tuo oma ketjukaan kovin kauaa kestää jos siihen voimia kohdistuu. Sen tarkoitus on siis vaan antaa lisäaikaa sen verran että saa vauhdin pois ettei nyt pelkästään puskurilla tarvi villiintynyttä kärryä ohjata.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Amerikassa käyttävät ainakin jossain päin turvaketjua ja on kyllä järeydeltään sitä luokkaa, että ei ihan vähässä kummassa katkea.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei ole kyllä koskaan kärri autosta ironnut, mutta hyvällä mielikuvituksella voin jopa
nähdä, että kun vaunu irtoaa autosta ja vaijeri nykäisee alas tipahtaneen sekä vauhtia
hidastaneen kärryn aisoineen taas vauhtiin, auton samaan aikaan jarruttaessa,
voi aisa olla hyvinkin pyrkimässä takaikkunasta hytin puolelle.?! :?

Eikö niitä ketjuja käytetä Usassakin vain raskaammilla yhdistelmillä kuin "primera ja kevytkärri"?
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Pystyykös jarrullisesta kärrystä tekemään eli katsastamaan jarruttoman kärryn?
Olisi tievossa asuntovaunun alusta, mutta jarruvehkeet paskana. Tarve olisi satunnaisesti isommalle lavalle, mutta laillista kantavuutta ei tarvihe niin olla..
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja toyopet »

DexMasZet kirjoitti:Pystyykös jarrullisesta kärrystä tekemään eli katsastamaan jarruttoman kärryn?
Olisi tievossa asuntovaunun alusta, mutta jarruvehkeet paskana. Tarve olisi satunnaisesti isommalle lavalle, mutta laillista kantavuutta ei tarvihe niin olla..
Tuommoisen alustan kun halvalla saisi, voisi tehdä traktorikäyttöön matalan kärryn.
It has three speed: here, there and gone...
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

toyopet kirjoitti:
DexMasZet kirjoitti:Pystyykös jarrullisesta kärrystä tekemään eli katsastamaan jarruttoman kärryn?
Olisi tievossa asuntovaunun alusta, mutta jarruvehkeet paskana. Tarve olisi satunnaisesti isommalle lavalle, mutta laillista kantavuutta ei tarvihe niin olla..
Tuommoisen alustan kun halvalla saisi, voisi tehdä traktorikäyttöön matalan kärryn.
Just tuotakin vähän suunnittelin. Helppo hakea pitempää puu tavaraa vaikka traktorilla, hankala tavalliseen raktorin peräkärryyn käsin kuormata. Samoin kestäis raktorilla viedä pari apulantasäkkiä. Mutta pystyis vaikka autolla hakemaan jonkun 6m terästangon ja muuta pitempää tavaraa.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja MOP »

Mulla on edesmenneestä asuntovaunusta tehty venetraileri. Ihan jees ja ei siinä minun mielestä mitään jarruja ole. Venekin on vain 4 hengen Sunbuster.
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

DexMasZet kirjoitti: Just tuotakin vähän suunnittelin. Helppo hakea pitempää puu tavaraa vaikka traktorilla, hankala tavalliseen raktorin peräkärryyn käsin kuormata. Samoin kestäis raktorilla viedä pari apulantasäkkiä. Mutta pystyis vaikka autolla hakemaan jonkun 6m terästangon ja muuta pitempää tavaraa.
Eikö pitkän tavaran kuljetukseen venetraileri ole paras, kun vain tavarat kiinnittää kunnolla? Tällöin, kun vielä kahden metrin ylityksen käyttää hyväksi, niin kuljetettava pituus on mitä melkoisin.
Kyllä se siitä.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

PuuhaPate kirjoitti:Ei ole kyllä koskaan kärri autosta ironnut, mutta hyvällä mielikuvituksella voin jopa
nähdä, että kun vaunu irtoaa autosta ja vaijeri nykäisee alas tipahtaneen sekä vauhtia
hidastaneen kärryn aisoineen taas vauhtiin, auton samaan aikaan jarruttaessa,
voi aisa olla hyvinkin pyrkimässä takaikkunasta hytin puolelle.?! :?

Eikö niitä ketjuja käytetä Usassakin vain raskaammilla yhdistelmillä kuin "primera ja kevytkärri"?
Jos turvavaijeri on oikean mittainen ja kiinnitetty esim metallirenkaalla nupin juureen, riski isommista vaurioista on melko kaukaa haettua varsinkin verrattuna siihen mitä kärry voi aiheuttaa vastaantulijalle.
MikaH.
Viestit: 1722
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

PuuhaPate kirjoitti:Ei ole kyllä koskaan kärri autosta ironnut, mutta hyvällä mielikuvituksella voin jopa
nähdä, että kun vaunu irtoaa autosta ja vaijeri nykäisee alas tipahtaneen sekä vauhtia
hidastaneen kärryn aisoineen taas vauhtiin, auton samaan aikaan jarruttaessa,
voi aisa olla hyvinkin pyrkimässä takaikkunasta hytin puolelle.?! :?

Eikö niitä ketjuja käytetä Usassakin vain raskaammilla yhdistelmillä kuin "primera ja kevytkärri"?
Olen muuten nähnyt sivusta kun liikennevaloissa toinen auto ajoi kärryllisen henkilöauton perään ja se kärryn aisa meni koukkuineen päivineen takalasista sisään. Onneksi ei ollut takapenkillä ketään eikä osunut kuskiin,muita ei ollut kyydissä.
Sori taas kun menee vähän ohi alkuperäisestä aiheesta
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Perävaunun kanssa suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Jos autoon kytketään kokonaismassaltaan yli 750 kg:n hinattava jarruton ajoneuvo, suurin sallittu nopeus on 60 km/h.

Eli autoon voidaan kytkeä raskaampikin jarruton perävaunu mutta nopeus pitää pudottaa. Tottakai pitää ottaa huomioon millaista painoa autolla saa vetää.

Näitä kompuroita ym jarruttomia työkoneita vedettiin ennen auton perässä, ja ainakin silloin ne oli ihan laillisia kuljetuksia.

Samain alennettu 60 km/h nopeus oli vedettävällä vekottimella jossa ei ollut jousitusta.
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

sähömies kirjoitti:Eihän se ymmärtääkseni noin mene?

https://m.tori.fi/vi/47191109.htm
Näyttäisi ainakin... ...onkos siinä räystäs tai ainakin katemateriaali kuormatilan ulkopuolelle asti? Perämoottoriakaan ei näy.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
1sf
Viestit: 204
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja 1sf »

PuuhaPate kirjoitti:Millainen tuo vaijeri on ja onko sille käyttöohje?


Knott tekee turvavaijeria joka on tarkoitettu 750kg jarruttomille perävaunuille eli on "valmistajien" ostettavissa. Joku mainitsikin että Respossa se on vakiona.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja juha »

1sf kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Millainen tuo vaijeri on ja onko sille käyttöohje?


Knott tekee turvavaijeria joka on tarkoitettu 750kg jarruttomille perävaunuille eli on "valmistajien" ostettavissa. Joku mainitsikin että Respossa se on vakiona.
Vähän on suunnitelmissa laittaa myös vaijeri ja kiinnitys sinne vatokoukun rungon lenkkiin, kun tuntuu että tuo irroitettava koukku saattaa myös irrota. Vaijeri on aika vahva.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jäärä kirjoitti:
DexMasZet kirjoitti: Just tuotakin vähän suunnittelin. Helppo hakea pitempää puu tavaraa vaikka traktorilla, hankala tavalliseen raktorin peräkärryyn käsin kuormata. Samoin kestäis raktorilla viedä pari apulantasäkkiä. Mutta pystyis vaikka autolla hakemaan jonkun 6m terästangon ja muuta pitempää tavaraa.
Eikö pitkän tavaran kuljetukseen venetraileri ole paras, kun vain tavarat kiinnittää kunnolla? Tällöin, kun vielä kahden metrin ylityksen käyttää hyväksi, niin kuljetettava pituus on mitä melkoisin.
Tuo vene- ja autotrailerin käyttäminen muun tavaran kuljetukseen oli kielletty ainakin joskus. Onko laki siltä venetrailerin osalta muuttunut kun tuli se rekisteröinti näihin pakolliseksi?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Venetrailerilla saa kuskata vaikka soraa, jos sen asiallisesti pystyy lastaamaan.
Jos Jarrullisen kärryn jarruvaijerin kietoo vetokoukun kuulan varren ympärille, polliisi antaa joko huomautuksen tai sakot.
Onko kukaan löytänyt netistä minkäänlaista viteoo tuollaisen jarruttoman kärrin varmistusvaijerin käytännön testistä?
Munsta tuollainen vaijeri auton ja kärrin, joka painaa noin puolet auton painosta, välissä kuullostaa hurjalta.
Joku 2-3 sataa kilonen kärry eriasia.
Suomi tyyliset peräkärryt ymmärtääkseni aika markinaalinen muualla kuin pohjolassa!?!
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja himmeli »

PuuhaPate kirjoitti:Venetrailerilla saa kuskata vaikka soraa, jos sen asiallisesti pystyy lastaamaan.
Jos Jarrullisen kärryn jarruvaijerin kietoo vetokoukun kuulan varren ympärille, polliisi antaa joko huomautuksen tai sakot.
Onko kukaan löytänyt netistä minkäänlaista viteoo tuollaisen jarruttoman kärrin varmistusvaijerin käytännön testistä?
Munsta tuollainen vaijeri auton ja kärrin, joka painaa noin puolet auton painosta, välissä kuullostaa hurjalta.
Joku 2-3 sataa kilonen kärry eriasia.
Suomi tyyliset peräkärryt ymmärtääkseni aika markinaalinen muualla kuin pohjolassa!?!
No mihinkäs pate laittaapi sen turvavaijerin kiinni jos koukussa ei ole sitä silmukkaa ,johon kiinittää tuo vaijeri,laitatko puskurin ympäri vai minne tukevin kohta tuo kaula koukussa on ,ja onpa noita katsastettukin ilman huomautusta vaijeri kaulan ympärillä.esim westfalian koukku transportterissa ei ole muuta paikkaa laittaa tuota vaijeria.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Ei minunkaan mielestä missään vaiheessa ole vene ym:lla trailerilla kielletty kuljettamasta muuta tavaraa.
Eli ne kieltojutut oli niitä Essoparlamentin juttuja.
Tai sitten kuormaukset ja sitomiset oli mitä sattui ja niistä jotkut sai huomautuksia tai sakkoja. Sen perusteella sitten yleistettiin huhut ettei saisi vene trailerilla lautoja kuljettaa.

Nuissa kuorkin erikoiskuljetus hommelissa sitten vaikka minkälaista pykälää millä saa mitäkin kuljettaa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jarruttoman kärrin kokonaismassa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], ihmehitsari, jassukata ja 41 vierailijaa