O&K rh6 lataus ongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

Tervehdys. Olis RH6 pms lataus ongelma, ei tule herätettä. Sitten kun ottaa laturin perästä d+ johdon irti nii johtoon tulee 24v ja kun laittaa johdon kiinni nii ei tuu mitään. Laturi ja akut on uudet. Onko kellään vinkkiä mikä on vikana?
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Rh:sta mitää tiiä, mut jos tavallinen boschin tyylinen laturi, niin se heräte tulee virtalukon ja latausvalon kautta. Palaako latausvalo missää vaiheessa?
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

On boshinlaturi se se ongelma onkin kun ei latausvalo sammu missään vaiheessa. palaa himmeästi.
mauri
Viestit: 6689
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kai se latausvalo silloin sammuu kun siltä D+ napaan tuleva johto on irti?

Jos siitä irrallaan olevasta johdosta on jännitemittarilla mitattu 24 V kun virta-avain on päällä ja kytkettäessä D+ napaan, tippuu jännite nollaan ja lamppu palaa himmeästi, niin vaikuttaisi siltä että se merkkilamppu (latausvalo) ei saa sieltä virta-avaimen puolelta kunnolla sähköä. Huono liitos, hapettumaa?

Kokeile kuormittaa sitä lamppua kytkemällä se D+ napaan tullut johto maahan kun moottori ei käy. Jos palaa silloinkin himmeästi on vika sen lampun virta-avaimen puolella. Jos taas palaa kirkkaasti on vika jännitteensäätimessä.

Sitä jännitteensäädintä ja laturia voi testata myös kytkemällä D+ napaan akusta vaikka 5 W erillisen polttimon kautta herätysvirtaa. Jos se syttyy kirkkaasti ja sammuu moottorin käydessä, ja alkaa ladata, on vika siellä latausmerkkivalon/virta-avaimen puolella. Jos ei laturi tällä keinolla herää on vika säätimessä tai itse laturissa.
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

Joo kyllä valo sammuu kun johto on irti ja palaa kirkkaasti kun johto on kiinni. Käynnissä olessa palaa himmeästi ja kun kytkee suoraan akusta herätteen niin silloin lataa.
mauri
Viestit: 6689
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja mauri »

Siis lataako sillä irtopolttimolla ja polttimo sammuu kun kone käy.
Vai otitko suoraan akusta tukevaa sähköä, ei ehkä ole hyvä idea. Meinaan jos on mennyt yksi magnetointidiodi niin saattaa toimia noin.

Jos se alkuperäinen merkkivalo palaa kirkkaasti koneen seisoessa, niin kyllä silloin siltä virtalukolta saa riittävästi sähköä alkumagnetointiin. Varsinainen magnetointivirta tulee sitten kolmelta "kenttädiodilta" (tai sitten päätasasuuntaussillalta jos on sellainen systeemi missä on kuusi päädiodia ja seitsemäs joka erottaa sitten magnetointi- ja latauspiirin toisistaan). En tiedä harrastaako bosch sellaista nykyään, aikoinaan ei.

Minulla teki joskus boschilaisessa niin että käydessä merkkivalo paloi himmeästi, silloin oli yksi diodi mennyt. En mitannut latasiko kuitenkin jonkin verran.
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

Otin suoraa B+ hyppy johdolla d+, oon käyttänyt sen jälkeen laturin korjaamolla mitattavana ja on kunnossa.
mauri
Viestit: 6689
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja mauri »

Onko siinä säädin samassa paketissa vai irrallinen?

Jos on, kuten nykyisin yleensä laturin yhteydessä, niin laturissa on vain D- (runko), B+ (akulle) ja D+/61 (latauksen merkkivalolle) ja kenties w (kierroslukumittarille) liittimet. Jos on irtosäädin, niin sille sitten vielä DF liitin.

Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi rungon ja B+ välillä olla noin 28 V jännite. Samoin rungon ja merkkivalon liittimen välillä. Jos näin ei ole ja merkkivalo palaa, on jossain jännitehäviötä tai laturi ei annakaan säätimelle magnetointiin täyttä jännitettä josta säädin sitten laskisi magnetointikäämille tarpeellisen määrän. Jos säädin ei saa tarpeeksi jännitettä se voi silti osakuormalla magnetoida tarpeeksi, mutta ei nimelliseen asti. Onko laturin kunto mitattu myös täydellä kuormalla?

Mittaisin koneen käydessä jännitteet laturin rungon ja B+ välillä, samoin rungon ja merkkivaloliittimen väliltä, sekä akun jännitteen. Kaikki nämä mahdollisimman pienellä kuormalla sekä sitten kun on kaikki valot ja muut sähkölaitteet päällä.

Mikäli merkkivalon liittimessä ei ole lähes sama jännite kuin latausjännite on, ei säädin pysty antamaan magnetointivirtaa tarpeeksi. Tuo että laturi ei lähde lataamaan merkkivalon herätteen avulla, mutta lataa kun annetaan täyttä jännitettä B plussasta D plussaan viittaisi että magnetointia ei kenttädiodeita tule.

Myöskin on syytä tarkistaa kaikki päävirtapiirien liitokset (pulttiliitokset, kaapelikenkien puristusliitokset sekä akkukaapelien ja -kenkien liitokset. Myöskin maavirtapiirit! Niissä voi olla piilossa hapettumia jotka kuormavirralla aiheuttaa jännitehäviötä ja siten merkkivalon himmeästi hehkumaan.

Enhän minä varmuudella voi sanoa sitä enkä tätä, kunhan arvailen saamieni tietojen pohjalta. Kaukoparannus on tunnetusti vaikeaa. :shock:
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Re: O&K rh6 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

On säädin laturin kanssa samassa paketissa. Täytyy mittailla ohjeiden mukaan, kun poutaantuu keli.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kuuskakkone, Rh-, transit ja 73 vierailijaa