Sat kakkaran työntötankomoottori

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Sat kakkaran työntötankomoottori

Viesti Kirjoittaja simppa »

Nyt tuli asiaan kuulumaton ongelma,millä jänniteellä toimii satelliitti kakkaran suuntausmoottori ?Tai onko kenelläkään edullista ongelman ratkaisua dieselin kaasun kaukosäätöön.12V oleva kaukosäätö on/off/impulssi ohjaukset löytyy vaan millä lisää/vähemmän kaasua pumpun vivusta.Käytössä ei ole kuin 12V. :?:
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Diiselin kierroksien säätöön vois olla ratkaisu moottoriruuvi. Pystyt sitä käyttämään katkaisijalla joka vaihtaa myös virran suunnan. Löytyy 12 volttisinakin ja pienikokoisina.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ihan oikea servo, joita käytetään rc kalustossa. Löytyy monenlaisia, mutta edullisuus on sitten asia erikseen...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jos kerrot mihinkä tarvitset niin yritän kehittää sopivan ratkaisun. Esim. jos tarvitset tarkkaan samaa kierroslukua, vaikka tehontarve vaihtelee.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Deutsin dieseli pyörittää välppää joka pitäisi saada tyhjäkäynnille kivien siirron ajaksi ilman että laskeutuu kaivurista alas ja taas sopivasti kierroksia kun alkaa seuloa.Kaukosäätö palikat on mutta mekaaninen vivun vetäminen on tällä hetkellä huonosti toteutettu.Moottoriruuvilla olisi helppo toteuttaa mutta kaikki tähän asti löytämäni ovat aika kalliita.Eli jos on linkkejä niin olisivat tervetulleita.
powertorque
Viestit: 195
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:48 pm
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja powertorque »

AIV-silppurin torven säädin.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Keskuslämmitys systeemeistä vois venttiileistä löytyä käypänen käytetty moottoriruuvi halvalla. Varmaan ei olis iso ongelma laittaa toista akkua että sais 24 volttia käyttöön.

Kun et tarvitse muuta kuin tyhjäkäynti / täydet kierrokset niin hoituu kyllä solenoidilla. On olemassa sellaisia jotka kestää jatkuvan virran päälläolon.
Varmaan jostain järeämmästä startistakin löytyy käypänen jonka voi soveltaa. Käytä siitä vain sitä käämiä jossa on ohempi lanka. Täänhän voi myös laittaa niinpäin, että vetää tyhjäkäynnille seisokin ajaksi.

Jostain lasinpyyhkimestä voisit myös rakentaa vipusysteemin tai moottoriruuvin.

Jos sulla on systeemissäsi paineilmaa käytössä, niin hommahan hoituu sillä systeemillä helposti.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Miten jos kokeilisit hydraulista kaukosäätöä malliin kytkimen työ//orjasylinteri? Purkaamosta löytyisi edullisesti.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kai se sinun täytyy työ tehdä jos meinaat siitä palkan
ottaa. Jos alla olevan lukemisen jäkeen ei ala tapahtumaan
mitään suosittelen että alat etsiskelemään jotain kädellistä.

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3f439adcc7

ps. kerro sitten mullekkin mitä sait aikaiseksi.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Kiitos Leyland 262 mies linkistäsi.Tosin kun sähkö palikat olivat jo olemassa niin en laittanut kaasuvivun säätöön vinssiä vaan sähköikkunan nostimen moottorin kun sattui hyllystä löytymään.Lasinpyyhkijän moottorissa oli ns.jälkikäyntiä jolla se oli ennen toteutettu joten oikea kierrosmäärä oli vaikea asettaa kohdalleen.Ikkunan nostimen moottori pyörittää kierretankoa jne :lol:
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Niin joo ja se satelliittiantennin työntötanko moottorin jännite on 13-18Vdc joten toiminta kyseenalaista 12V järjestelmissä.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

simppa kirjoitti:Niin joo ja se satelliittiantennin työntötanko moottorin jännite on 13-18Vdc joten toiminta kyseenalaista 12V järjestelmissä.
Ne 'perinteiset' isojen satelliittilautasten työntötankomoottorit on kyllä 36 V jännitteelle! Ulostulona on yksi pulssilähtö, kaikki 'äly' pitää olla vastaanottimessa tai erillisessä ohjaimessa.

Niitä, jotka toimivat tuolla mikropään käyttämällä 13..18 V jännitteellä, taas ohjataan DiSEqC-protokollalla eikä jännitteellä (eli jännite on koko ajan päällä ja tietysti aina samalla napaisuudella), joten tarvitset systeemiin myös DiSEqC-tuella varustetun satelliittivastaanottimen, jolla voit sellaista moottoria ohjata! :lol:
Vieras

Re: Sat kakkaran työntötankomoottori

Viesti Kirjoittaja Vieras »

simppa kirjoitti:Nyt tuli asiaan kuulumaton ongelma,millä jänniteellä toimii satelliitti kakkaran suuntausmoottori ?Tai onko kenelläkään edullista ongelman ratkaisua dieselin kaasun kaukosäätöön.12V oleva kaukosäätö on/off/impulssi ohjaukset löytyy vaan millä lisää/vähemmän kaasua pumpun vivusta.Käytössä ei ole kuin 12V. :?:
Kauan sitten tein säätövempaimen Morris Minin lasinpyyhkijä moottorista joka vaihtaa pyörimissuuntaa napaisuutta vaihtamalla. Muista en tuolloin vastaavaa ominaisuutta löytänyt. Nykyäänhän on kaikenlaisia ikkunannostimia etc.

Mietin tuolloin, josko olisin ottanut papan Letukasta moottoriantennin, mutta olisi voinut tulla nenä kipeäksi, joten päädyin mainitunlaiseen omavalmisteeseen.

Laitoin putken päähän hitsatusta mutterista vetokierteen ja jenkatangosta vetovarren. Rajakytkimet sai alan liikkeistä.

Hätäpysäyttimen olisi jälkeenpäin ajatellen voinut laittaa myös, jos omavalmiste "morse" pettää.

Metrivaijerilla olisi saanut paljon paremman ja varmemman.
Isora
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:58 am
Viesti:

Re: Sat kakkaran työntötankomoottori

Viesti Kirjoittaja Isora »

simppa kirjoitti:Nyt tuli asiaan kuulumaton ongelma,millä jänniteellä toimii satelliitti kakkaran suuntausmoottori ?Tai onko kenelläkään edullista ongelman ratkaisua dieselin kaasun kaukosäätöön.12V oleva kaukosäätö on/off/impulssi ohjaukset löytyy vaan millä lisää/vähemmän kaasua pumpun vivusta.Käytössä ei ole kuin 12V. :?:
Helppo nakki
mulla olis WV: tasakierrossäätäjä, ottaa käyttövoiman laturinhihnasta ja on vaijerikäyttöinen, voi löysätä kaasun tarvittaessa, ja kun vetäisee, palaa taas tasakierroksille. on alunperin vanhasta puimurista...
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

Eikös ilmastoinnin peltimoottori olisi passeli ? niitä on 12 ja 24 sekä 240 volttisia, hitaitahan ne on liikkumaan mutta tulis mulle ekana mieleen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, ch ja 39 vierailijaa