Taavetti 990 -72

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
998877
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
Viesti:

Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja 998877 »

Tommosta taavettia hieman ostatellut, mutta myyjän mukaan: ulosoton hitaampi puoli ei pyöri koska siirtäjä ratas lohki, uusi ratas 150 € ja voi vaihtaa perä luukun kautta. Miten lie? Ja kone on väriltään punainen? Epäilen että oli alunperin valkoinen?
Avatar
rattori
Viestit: 11136
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja rattori »

------------
tractors
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Tarvasjoen seon pihalla on tuollainen valkoinen david, onko runko ruskea vai punanen tuossa sinun raktorissa?
Eikös se väri vaihtunut kun omistaja vaihtui, vai miten se meni?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
998877
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja 998877 »

Ruskea runko. https://www.nettikone.com/david-brown/990/1665223
Tuo ohjaamo myös ihmetyttää, mutta taavi-koppi kai tuli myöhemmin.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja sata10 »

kyllä ne valkoiset pellit kuuluis tuossa olla,joku maalannu pilalle.rungon väri vaihtu punaseksi ,kun case tuli mukaan kuvioihin,oliko joskus 70-luvun puolesvälissä mutta pellit pysy valkoisena,pieni case teksti vaan lisättiin.
jouto
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja jouto »

Se rattaan vaihto vaatii koko takaulosottovaihteen irrottamista, mistään luukusta ei onnistu. Toisaalta se ei ole vaikeaa.
Tuohan on siis 3,2-litrainen eikä enää märkäputkimoottori, ilmoituksen perustiedoissa kummittelee 3,0 litraa. Eron näkee siitä, että öljytikku on moottorin runkopalkissa, kolmelitraisessa se on öljyntäyttökorkissa.

Päävärit vaihtuivat ja kulmikkaammat pläkit tulivat 1965, kun DB pääsi voimainsa tunnossa USA:aan, jo ennen kuin koko pulju päätyi Tennecolle Casen kylkeen vuonna -72. Orchid white on peräisin Bolensin puutarhatraktorista. Se oli silloisen maahantuojan vaatimus markkinoinnilleen. Oli erottuvampi silloisessa merkkikirjopaletissa.

t. Kauko Ollila

ediitti: Juu valkoinen kuuluis pelleistään olla. Runko oli valkopeltisissä pitkään ruskea, myöhemmin DB-Case-aikaan sitten punainenkin.
998877
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja 998877 »

Kiitokset tiedoista. Ei ennen ole tuommoinen punainen, kolmas vaihdekeppikään tullut vastaan, ilmeisesti kysymys ryömintävaihteista? Pitää miettiä jos tuosta jonkunmoisen tarjouksen tekisi, eihän noiden peltien maalaus ja ulosoton korjaus ihan mahdoton tehtävä liene.
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

3-Keppinen on Selectamatic-sarjaa:

http://konedata.net/traktorit/david-bro ... -770-1200/

Punainen runko tuli ainakin härmään 74-malleihin.
jouto
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja jouto »

Nuinhan ne värit meni; tuossa värjätyssä näkyy olevan myös vasemmalla istuimen vieressä kolmitieventtiili joka on kätsy laitos kun vivun kanssa voi valita meneekö nostolaitehantaakin paine varsille, kippiliittimeen vaiko johonkin kolmanteen käyttöön. Vaan nyt en muista oliko vallan niin, että se yksi asento tuottaa paineen rinnan nostosylinterin kanssa.

Selectamatic tarkoittaa yhden kepin hallintaa kaikille nostolaite- ja hydraulipainetoiminnoille, se ei ota kantaa vaihteiden lukumäärään. En tosin tiedä, tarkoittiko Fred sitä. Kuvissa taitaa näkyä kaksi kippiliitintä, lieneekö sitten vapaa paluu se toinen.

Ohjauksen tehostinta tuossa ei ole, klappia saattaa olla, mutta aina sitä tuon ikäisessä.

Siistin oloinen vaikka hassun värinen. Ja hyvät kuvat, mikä on aika harvinaista herkkua näinä päivinä, kun kameroita käytetään ihan miten sattuu.

t. Kauko Ollila
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Livedrive 12 oli 3-keppisen mallinimi, jossa ryömintävaihteet.
998877
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja 998877 »

Kysäisin niin tommoista sille on tehty:

· kytkin laitettu kaikkine hiluineen 2 vuotta sitten 1350 €
· kansi laitettu ,uudet venttiilit ,kiertokangen laakerit ,männänrenkaat ja hoonattu ja tiiviste sarja
· pakoputki uusittu
· penkki uusittu
· etu ikkuna tiivisteineen uusittu
· lohkolämmitin uusi
· kaikki nivelet uudet
· sähköt uusittu ja valoja
· mittareita uusittu
· uudet etu renkaat takapyörät 30 % ajaa vielä vaikka kuinka pitkään.
· syöttöpumpun kaikki tiivisteet uusittu
· suihkut hiottu ja tarkistettu
· termostaatti ja nesteet vaihdettu
· syyläri ja loki huuhdeltu
· imusarjahehku uusittu
korjailija
Viestit: 5528
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Tuo kytkinremppa on varmaan tehty jossain marmoritiskillä, kun katsoo mitä ne kytkimen osat maksaa niin työn hintaa taitaa olla suurin osa; https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... eries__990
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
jouto
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja jouto »

Fred Scuttle kirjoitti:Livedrive 12 oli 3-keppisen mallinimi, jossa ryömintävaihteet.
Livedrive tarkoittaa kaksoiskytkintä. Myöhemmissä malleissa 996:sta alkaen on parikytkin.

Jo punaisen Implematic-sarjan 880 ja 990 tulivat mallikaarensa aikana saataville 12-vaihteisella loodalla.

t. Kauko Ollila
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

jouto kirjoitti:
Fred Scuttle kirjoitti:Livedrive 12 oli 3-keppisen mallinimi, jossa ryömintävaihteet.
Livedrive tarkoittaa kaksoiskytkintä. Myöhemmissä malleissa 996:sta alkaen on parikytkin.

Jo punaisen Implematic-sarjan 880 ja 990 tulivat mallikaarensa aikana saataville 12-vaihteisella loodalla.

t. Kauko Ollila
Niinpä olikin.
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

jouto kirjoitti:
Fred Scuttle kirjoitti:Livedrive 12 oli 3-keppisen mallinimi, jossa ryömintävaihteet.
Livedrive tarkoittaa kaksoiskytkintä. Myöhemmissä malleissa 996:sta alkaen on parikytkin.

Jo punaisen Implematic-sarjan 880 ja 990 tulivat mallikaarensa aikana saataville 12-vaihteisella loodalla.

t. Kauko Ollila
Tätä minäkin muistelin. Ostattelin joskus muistaakseni '64 880 Impleä, mikä oli kolmekeppinen.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
998877
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja 998877 »

Meillä oli aikanaan -67 990 kopittomana ja -76 990 ilmeisesti taavi-kopilla. Mutta mikäs koppi tässä sitten on? Valmistenumeron perusteella olisi -71 valmistettu, mutta koppi kai on asennettu Suomessa? Lisäksi tuo lumilinko kiinnostaa, kun ei tuonmerkkistä ja tyylistä vielä ole tullut vastaan.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja sata10 »

eikö tuo ole kantti klippan hytillä.
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja ch »

Ei se voimanoton hammaspyörän vaihto mikään mahdoton homma ole, jos vaan pikkuisen pysyy avaimet kädessä, kuten jouto sanoikin. Toki ulosottovaihde pitää ottaa kokonaan irti, mutta siinä nyt ei muuta ihmeellistä ole kuin hieman varautuu painavan möykyn käsittelyyn ettei ihan käsipelillä sitä saattele lattialle.
Tuosta kuvasta näet rakenteen. Siis joko vaihtopyörä (5) rikki tai sitten voimanoton akselilla oleva ratas (12).

https://partstore.caseih.com/us/parts-s ... 6ar1302586

Muuten koneen hinnassa olisi mielestäni tinkivaraa.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

998877 kirjoitti:Meillä oli aikanaan -67 990 kopittomana ja -76 990 ilmeisesti taavi-kopilla. Mutta mikäs koppi tässä sitten on? Valmistenumeron perusteella olisi -71 valmistettu, mutta koppi kai on asennettu Suomessa? Lisäksi tuo lumilinko kiinnostaa, kun ei tuonmerkkistä ja tyylistä vielä ole tullut vastaan.
Kanttiklippani näkyy olevan
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
998877
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
Viesti:

Re: Taavetti 990 -72

Viesti Kirjoittaja 998877 »

Muuten koneen hinnassa olisi mielestäni tinkivaraa.[/quote]

No siihen tuo kauppa varmaan kariutuikin.
Kiitokset asiantuntijoille, tuli hyvä oppitunti taaveteista!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Rottelo, tiko ja 49 vierailijaa