ferguson/massey-ferguson 23c.video lisätty.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

foordi
Viestit: 414
Liittynyt: 28.11.2013, 10:27
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

ferguson/massey-ferguson 23c.video lisätty.

Viesti Kirjoittaja foordi » 08.10.2017, 00:07

tänään haettiin kangasniemeltä ferguson,rivin jatkoksi.http://kuvanjako.fi/hb0y0.jpg http://kuvanjako.fi/00ptw.jpg
näissä kolmessa on kumma vika,lähtevät käyntiin ilman taikatemppuja.
sana on vapaa,eli käyttäjä kokemuksia 23c moottorista.
mistä tulee sanonta,ei lähe heinäseipään takaa käyntiin.
Viimeksi muokannut foordi, 29.10.2017, 15:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jopetin
Viestit: 6467
Liittynyt: 04.03.2012, 21:11
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja jopetin » 08.10.2017, 01:05

Oisko heinäseipään varjossa jo sen verran vilpoista että ei enää vehkeet pelaa.
Oli vissiin alkupään koneiden ongelmia. Myöhemmät korjattiin ja sitten konekin vaihtui. Joku traktoritohtori joskus jutteli että kun laskee kannen ja laittaa hehkut niin hyvin toimii. Puristussuhteessa tms. oli kuulemma joku piirustuspöytävika.

Aloittelija
Viestit: 1521
Liittynyt: 04.07.2017, 19:33
Paikkakunta: Turun saaristo/Marttila
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja Aloittelija » 08.10.2017, 07:48

No hyvän raktorin ostit,
Moottorista: itsellä moottori lähti käyntiin jopa ilman hehkua (onkohan hyväksi) kesällä mutta nyt kun päivälämpötila on noin 10°c niin olen lämmitintä käyttänyt, silloin on suorastaan räjähtänyt käyntiin tai sitten ei ole käynnistynyt ollenkaan. Moottorin ääniä on aika runsaasti minulla ollut, kalkatusta,"sivakointia", kolinaa mutta muuten ihan hyvältä on kuulostanut. Lanatessa olen huomannut että ferkusta loppuu paino ennen kuin moottori hyytyy, ja nostolaite toimii ilman voimanottoakselia toisin kuin fordsonissa.
Ferguson fe 35 diesel,vm. 1957
Fordson major diesel,vm. 1955
International 824,vm.1972
Volvo 240 GL vm.1984

p.h
Viestit: 416
Liittynyt: 18.12.2005, 18:40
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja p.h » 08.10.2017, 08:13

hyvä rivi koneita
itelläki tollanen ja hyvin se käymään lähtee
se sanonta on vaa jääny jokaisen mieleen et huono käynnistymään
voi tietty olla niitäkin versioita ku kahta samanlaista ei ole
ja onhase sen ajan koneista jos vaik majoriin vertaa ni pakkasella hankalempi käynnistää

joniv
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2016, 23:56
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja joniv » 09.10.2017, 07:52

Omistin myös standardin koneella olevan ja lähti hyvin käyntiin talvellakin kun hehkutti. Joka pytylle oli oma hehku. Ne joissa oli vain imusarjahehku eivät olleet hyviä käyntiin lähtijöitä. Mulla on yksi moottori mikä on ollut venekäytössä, pitäisi koittaa minkälainen käyntiinlähtijä se on,siinäkin taisi olla hehkut joka sylinterille. Ostin koneen kun se oli veneestä jo poistettu, kuulemma täysin toimivana.

pikikoura
Viestit: 293
Liittynyt: 07.09.2009, 22:59
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja pikikoura » 10.10.2017, 18:27

Kylläpä se totta on ettei lähre heinäseipään varjostakaan ilman hehkuttamata ,alkuperäis kuntoisena
Apukammio kone niin aivan selvä asia ,eihän ne muutkaan vastaavat lähre ilman hehkua
Niissähän oli kahta eri kantta ,ensin imusarja hehkulla , sitten tuli joka sylinteille oma hehkutulppa
Kannen laskeminen auttoi käyntiin lähtemistä sekä palokammioiden kunto kannessa
Moottorihan on ns: tunneli moottori ja jakopää ketjulla ,helppo putkittaa mutta työläs ottaa kampiaksila pois
Traktoria oli kahta mallia Tandar ja De Lux mallit ,erona toisessa kaksoi kytkin tunti mittari sekä parempi istuin
Tätä Standard-moottoria 23C käytettiin myös jossain Standard autoissa ym , mutta ainakin kytkinkoppa oli erilainen

MOP
Viestit: 5867
Liittynyt: 22.03.2006, 13:09
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja MOP » 10.10.2017, 18:35

Niitä oli KOLMEA mallia: Normal, Standart ja De Luxe. Normalissa 10 tuuman pyörät, ei työvaloa ja pelti penkki. Standartissa työvalo, tuntimittari, peltipenkkija 11 tuuman pyörät. Ja De Luxessa pehmustettu istuin , yleismittari ja kaksoiskytkin. Muuten traktori oli ihan sama, vain noissa varusteissa oli nuo erot. Olen tuollaisen Standartin peltikaukalossa kai jonkun tuhat tuntia istunut. Oli sitä moottoria
ainakin Allis Chalmerssissa ja taisipa olla Renaultissakin.

foordi
Viestit: 414
Liittynyt: 28.11.2013, 10:27
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja foordi » 10.10.2017, 23:22

nämä on varmaan yksilöitä,koska mulla yli kymmenen vuotta ollut yksi hehkuinen lähtee kesällä ilman hehkua.
näillä ilmoilla vaatii jo hehkutuksen,mikä on kyllä normaalia kammio koneelle.tämä yksilö lähtee käyntiin hehkulla myös muutaman asteen pakkasella,tosin talvella käytän aina lämmitintä.kone on lähes päivittäin käytössä,tuntaja tulee n,200-250 vuodessa.
suunnittelu virheenä alku pään moottoreissa on,sylinteri kohtaisten hehkujen puuttuminen.
vuoden 58 lopulla tullut 4hehkuinen kansi ja mm erilaiset männät,helpottivat huomattavasti käyntiin lähtöä.
miten varuste versiot oikasti menee.ohjekirjassa vuodelta 57 kuvassa diesel 35 koelauta,jossa on öljynpaine,kierrosluku ja ampperi mittari mutta ei lämpö mittaria eikä ilmanpuhdistajaa konepellillä.
meillä on yksi 59 35 jossa ei ole kaksoiskytkintä eikä kierroslukumittaria,muut mittarit on hieman oudosti,vasemmalla öljynpaine,oikealla lämpö ja amppeeri.muissa meillä on öljynpaine ja lämpö vasemmalla.

konty
Viestit: 602
Liittynyt: 28.12.2011, 00:52
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja konty » 11.10.2017, 06:42

Mulla on ollut useampia kultamahoja, osa tarkkoja männänrenkaista. Suurin syy vissiin kun in vaihdettu nopeemmin pyörittävä startti niin lähtee tulille hyvin.

Avatar
Osmo_
Viestit: 6891
Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja Osmo_ » 11.10.2017, 10:44

foordi kirjoitti:nämä on varmaan yksilöitä,koska mulla yli kymmenen vuotta ollut yksi hehkuinen lähtee kesällä ilman hehkua.
näillä ilmoilla vaatii jo hehkutuksen,mikä on kyllä normaalia kammio koneelle.tämä yksilö lähtee käyntiin hehkulla myös muutaman asteen pakkasella,tosin talvella käytän aina lämmitintä.kone on lähes päivittäin käytössä,tuntaja tulee n,200-250 vuodessa.
suunnittelu virheenä alku pään moottoreissa on,sylinteri kohtaisten hehkujen puuttuminen.
vuoden 58 lopulla tullut 4hehkuinen kansi ja mm erilaiset männät,helpottivat huomattavasti käyntiin lähtöä.
miten varuste versiot oikasti menee.ohjekirjassa vuodelta 57 kuvassa diesel 35 koelauta,jossa on öljynpaine,kierrosluku ja ampperi mittari mutta ei lämpö mittaria eikä ilmanpuhdistajaa konepellillä.
meillä on yksi 59 35 jossa ei ole kaksoiskytkintä eikä kierroslukumittaria,muut mittarit on hieman oudosti,vasemmalla öljynpaine,oikealla lämpö ja amppeeri.muissa meillä on öljynpaine ja lämpö vasemmalla.
250h vuoteen? Mulla tulee 25ha alalla noin 350h kolmeen traktoriin
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187

Aloittelija
Viestit: 1521
Liittynyt: 04.07.2017, 19:33
Paikkakunta: Turun saaristo/Marttila
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja Aloittelija » 11.10.2017, 17:10

Mulla on toi deluxe malli, mittareita on ampeeri,kierros,tunti,veden lämpötila,öljynpaine. :D
Ferguson fe 35 diesel,vm. 1957
Fordson major diesel,vm. 1955
International 824,vm.1972
Volvo 240 GL vm.1984

foordi
Viestit: 414
Liittynyt: 28.11.2013, 10:27
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja foordi » 11.10.2017, 21:50

vai meina se osmo ettei ferkuun tulisi tuon verran tunteja.tänä vuonna tulee tunteja huomatavan vähän,huonon kesän takia mm,vieraille pienpaalausta ei ollut yhtään,avo kesannointi epäonnistui lähes täysin.peltoa viljelyssä 19,8ha.
nyt tunti määrät traktoria kohti pienenee kun kalusto on kahdella taas lisääntynyt.
http://kuvanjako.fi/kpo3v.jpg
http://kuvanjako.fi/igj7t.jpg fergu ei nuku talvi unta.
http://kuvanjako.fi/51l1u.jpg
http://kuvanjako.fi/ettnz.jpg
http://kuvanjako.fi/zyd0y.jpg
http://kuvanjako.fi/pb2aj.jpg
touko töitä http://kuvanjako.fi/ernj2.jpg
http://kuvanjako.fi/3jmge.jpg
http://kuvanjako.fi/r9cf0.jpg
eli fergulla ajetaan ympäri vuoden joten tunteja tulee.10 vuodessa tullut reilu 2000 tuntia.

foordi
Viestit: 414
Liittynyt: 28.11.2013, 10:27
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja foordi » 12.10.2017, 07:17

onko kellään 4hehkuista fergua missä olis alkuperäiset sähköjohdot.
niistä näkis kuuluuko niissä olla hehkun merkkivalo.
4hehkuisen sähkökaaviota en löytänyt netistä.

MOP
Viestit: 5867
Liittynyt: 22.03.2006, 13:09
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja MOP » 12.10.2017, 08:33

Kyllä on hehkun merkkivalo. Kaavioista en tiedä, verku vaihtui syksyllä -69. Ja se merkkivalo toimi siten, että kun hehkutusaloitettiin, niin vain pikkuisen kiilui. Kun verku oli valmis startattavaksi, niin paloi kirkkaana. Näin aikoinaan uudessa verkussa.

kalvaana
Viestit: 6553
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 12.10.2017, 10:44

Kyllä se niin on, että pelkällä imusarjahehkulla oleva 23 C on todella huono lähtemään käyntiin plussakelilläkin. Nuorena miehenä tuli sellasella ajettua, kun isän kaverilla oli 57 vuoden kultamaha. Kotona oli 3-pyttynen kolmivitonen, joka tärähti ihan erilailla tulille.
Asia tullut hiljan uudelleen esille, kun kaveri osti kultamahan ja manaili käynnistyksen vaikeutta. Testattiin sitten 124 kopan diiseli-Mersulla käynnistyvyyttä ottamalla hehkun releen liitin irti. Smalla lailla lähti Mersun etukammiodiiseli hehkujen puuttuessa pitkän startin saattamana ja savua puskien ronklottamaan, kuin Fergusonin Standardin moottori.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

pikikoura
Viestit: 293
Liittynyt: 07.09.2009, 22:59
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja pikikoura » 12.10.2017, 14:39

Näitä oli kahta eri varuste tasoa ei kolmea Standar ja De Lux , imusarja hehkulla sekä -58 vuoresta pakkas mottori 4 hehkua
Erona oli kaksois kytkin tunti mittari ja pelti istuin se niittokone malli , moottoseita oli Diesel että myös Bensa oli saatavana
Hinta oli jonkin verran halvempi Tandar mallilla olisiko ollut noin 1000mk sen aikaista rahaa ,
myös 3 pyttyistä oli Standar mallia kun mottoriksi vaihtui Berkinssi
Valot ja heijastimet laitettiin Suomessa yleensä piirimyijän toimesta , tulivat ilman valoja maahan
Valot oli sitten mitä varastosta löytyi saaattoi olla montakin eri mallia lyhtyjä ,työvalokin oli lisävaruste ,
Samoin myös vetokoukkukin oli ostettava erikseen
Renkaatkin sattoi olla eri merkkiä ja koko erojakin ,sopihan harmaan Ferkusonin takapyörät myös 35 seen
Tässä 4 hehkuisessa oli-on etuvastus joka hehkui merkki lampun lasin takana kun hehkutettiin
Maahantuoja oli Farming , Ferkuson ja MF traktoreilla kunnes vaihtui Hankkijaksi -60 luvun alussa
Suurin syy varmaanki oli huonoon tarttaukseen nämä 2 akkua 6 voltin ,toinen astinlauralla toinen konepllin alla
Niitä yhristi ohut pitkä kaapeli ja maaroitus meni akkukotelon pultin alle joka yleensä ruosteessa
Tarttasi huomattavasti premmin yhrellä 12 v akulla joka sopi kenepellin alle ,vielä kuin vei maajohron tartille

kalvaana
Viestit: 6553
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 12.10.2017, 15:24

Mulla on kaks 12 voltin 60 Ah akkua kolmivitosessa niissä alkuperäsissä telineissä (toinen pellin alla, toinen vasemman taka-aksleinputken edessä) rinnan kytkettyinä. Startti pyörii ilosesti ja löytyy 120 Ah kapasitettia 8)
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

MOP
Viestit: 5867
Liittynyt: 22.03.2006, 13:09
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja MOP » 12.10.2017, 16:25

Nimenomaan oli kolmea eri varustetasoa. Normal, Standart ja De Luxe.

pikikoura
Viestit: 293
Liittynyt: 07.09.2009, 22:59
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja pikikoura » 12.10.2017, 20:55

Mikähän tämä 3 malli " Normal" sitten oli ?,ei vain uutena Suomeen tuoruissa malleissa ole vastaan tullut ?
Eikä näytä alkuperäinen varaosa kirjakaan tunteva muuta kuin nuo 2 mallia
Vain nämä 2 versiota , (Standar että De Lux mallit ) mottorin osalta myös 2 mallia , maahan tuojan toimesta uutena tuotu
Se on eri juttu mitä tehtiin muolle kuin Suomeen ,ja tuotu tänne yksityisesti
Saihan puolitela varstuksellaki sekä umpi kumi pyörillä myös etukuormaajalla sekä kaivurilla varustettuna
Tuonti säännöstely purkautui -57 ja traktoria sai tuora vapaammin maahan ,lisä varusteitakin rupesi saamaan

foordi
Viestit: 414
Liittynyt: 28.11.2013, 10:27
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

Re: ferguson/massey-ferguson 23c

Viesti Kirjoittaja foordi » 12.10.2017, 22:06

kiitos,MOP.hehku asia selvis,täytyy ruveta ettimään sopivaa valoa.
mutta mikä varuste versio tämä fergu on,vm59 4hehkua,yksikytkin ei kierroslukumittaria,öjynpaine vasemmalla,oikealla lämpö ja amppeeri mittari,penkistä ei tietoa minkälainen ollut.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ekolandia, fiat 640 dt, Humis, Ilmiö, Jampe83, JiiSPee, m.jaskari, standard10, zukka ja 53 vierailijaa