Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tume_81
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 3:51 pm
Viesti:

Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja Tume_81 »

Olen pohtinut, että milläköhän välinellä lähtisi koittamaan kantojyrsimen kovapalaterien teroitusta.
Pala on vähän kynnen muotoinen ja osassa paloista on kantti mennyt aika pöyreäksi ja näin ollen kantoon pureminen on heikentynyt.
Uskoisin, että jos kantin saisi taas lähemmäs yli 90 asteiseksi niin kantoon pureminen paranisi huomattavasti.
Olisiko ihan laikkakoneeseen joku timanttilaikka vai millä lähtisi hommaa kokeilemaan.
Normi rälläkän laikka ei palaan pysty, on kokeiltu.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja C20 »

Timantilla ainakin menee eikä ne halpislaipat maltaita maksa, mutta jos enemmän hiottavaa kuin teroitus niin työksi saattaa sekin muuttua. Mulla on se mikälie halpismerkki vihreä jossa reikiä laikka, niin sillä olen terotellut kiviporanteriä ja noita Bahcon kaapimen kovametalliteriä, hyvin on terottunut.
nuc-64
Viestit: 2971
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Terän mallista päättelen, että sinulla on kiinalainen kantojyrsin? Itse piti moisen teriä yrittää teroittaa ja päättelin sopivaksi mirkelin valkoisen kiven. No homma jäi, kun sain asian hoitumaan muulla tapaa. Paljon ei noista edes voi teroittaa, kun muutoin ottaa teroitus jo kiinni kovapalojen juotoksiin. Nyt asiansa osavan teroittajan tekemänä ovat terät alkaneet puremaan aivan eri tyyliin, kuin tehdas"terävänä" , homman jippo on ollut teräpalojen, joihin kovametallipala on juotettu, uudelleen muotoilu. Tehtaan jäljiltä estävät terän puremista puuhun.
Viimeksi muokannut nuc-64, La Touko 13, 2017 11:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja rassari »

Meillä on sama onkelma terien kanssa niitä on yritetty terottaa vaikka millä mutta ei niihin oikein mikään pure.Uudet teräpalat maksaa 12-16e/kpl eihän sen maatakaada mutta kun niitä on 16kpl/kierros ja muutama kivi kannossa niin kyllä niihin hintaa tulee.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Valkoinen kivi on pikateräkselle. Jos kantojyrsimen terissä käytetään pikaterästä pitäisi mennä. Mulla tuli sorvin mukana vihreä kivi kovametalliterien teroitusta varten. Varmaan joku muistaa mikä kivi tuo vihreä on..
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja rassari »

Ei mene on kokeiltu lähes koko värikirjo ja timanttikivi ei muutakon kiillottaa,Mutta silti juotettu pala eli kovapala eli pitäis mennä muttei.
H_e_i_k_k_i
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2017 10:00 pm
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja H_e_i_k_k_i »

nuc-64 kirjoitti:Terän mallista päättelen, että sinulla on kiinalainen kantojyrsin? Itse piti moisen teriä yrittää teroittaa ja päättelin sopivaksi mirkelin valkoisen kiven. No homma jäi, kun sain asian hoitumaan muulla tapaa. Paljon ei noista edes voi teroittaa, kun muutoin ottaa teroitus jo kiinni kovapalojen juotoksiin. Nyt asiansa osavan teroittajan tekemänä ovat terät alkaneet puremaan aivan eri tyyliin, kuin tehdas"terävänä" , homman jippo on ollut teräpalojen, joihin kovametallipala on juotettu, uudelleen muotoilu. Tehtaan jäljiltä estävät terän puremista puuhun.
Olisiko tästä muotoilusta parempaa infoa? :)
H_e_i_k_k_i
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2017 10:00 pm
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja H_e_i_k_k_i »

Teroitin terät timanttiteroituslaikalla, se puri kohtalaisen hyvin tungsten-karbiditeriin
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Kantojyrsimen kovapalaterän teroitus

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Tungsten on siis volframin englanninkielinen nimi. Tuo vihreä kivi mitä kyselin taisi olla siis boorinitriitti. Hiomakivien värit ei ole standardoitu eli eivät kerro laadusta. Laitan tässä itselleni linkin muistiin...

http://www.uddeholm.fi/files/tyokaluterasten_hionta.pdf
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] ja 31 vierailijaa