Kalenterissa on päiviä. Projekti alkoi 5.4, joten konehan on voinut jo unohtaa, miten sitä käydäänkorsteeni kirjoitti:Kyllä se siitä, mutta vaatii vähän aikaa...
Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Jaa, tuo onkin sitten jokin erikoisempi rakenne, jos ei voi kanaviin puhaltaa?!Ei voi käyttää paineilmaa. Venttiilit ovat kupissa ja kupit auki alaosasta.
Mut eiköhän se venttiilien tiiveys sitten selviä, vaikkapa siellä koneistamolla jos ei aiemmin.
Jotain muutakin pitää olla pielessä, jos kone sammuu hetkenaikaa käytyää, ja niikun kuvailit, että hirttää kiinni?!
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Voihan kanaviin puhaltaa, mutta sitten pitäisi rakentaa monimutkainen suukappale. Tietenkin olisi helpompi panna imusarja paikoilleen ja rakentaa siihen suukappale. Mutta pakosarja on autossa kiinni - toisaalta pakoputkesta ei kuulunut suhinoita ja ne vettiilitkään eivät ole olleet vaarassa asennuksen aikana. Eikä sinne koneistamolle nyt enää yhden venttiilin vuoksi kannata lähteä vähiä rahoja tuhlaamaan. Koko remonttihan johtuu vain ja ainoastaan köyhyydestä tai ainakin saituudesta.Tumppi 865 kirjoitti:Jaa, tuo onkin sitten jokin erikoisempi rakenne, jos ei voi kanaviin puhaltaa?!Ei voi käyttää paineilmaa. Venttiilit ovat kupissa ja kupit auki alaosasta.
Mut eiköhän se venttiilien tiiveys sitten selviä, vaikkapa siellä koneistamolla jos ei aiemmin.
Jotain muutakin pitää olla pielessä, jos kone sammuu hetkenaikaa käytyää, ja niikun kuvailit, että hirttää kiinni?!
Kiinnihirttäminen ei ole vielä selvinnyt, mutta nokat saavat voitelua ja pukit oli asennettu oikein, eikä naarmuja näkynyt.
Koko savotta on mennyt pieleen. Syitä on monia ja ne ovat kaikki minun. Kone olisi pitänyt ottaa irti, ettei tarvitsisi peilien kanssa katsoa merkkejä. Tutkin varaosamoottorista ketjua ja hammasratasta todeten, että vaikka olenkin maalannut koko ketjulenkin valkoiseksi, tietystä ja lähes ainoasta mahdollisesta kulmasta peilillä katsottaessa rattaan merkki onkin ketjun niitin kohdalla ja silloin ollaan hampaan pielessä. Mäntää lienee mahdoton saada niin tarkasti ykk:hon, ettei alemman hammasrattaan merkillä olisi väliä. Tässähän on kaksi ketjua: alempi on kampiakselin ja korkeapainepumpun välillä. Pumpun rattaan merkki takaa, että ylempi ketju lähtee oikeasta asennosta pyörittämään nokkia. Ja pumpun rattaan merkki on oltava keskellä ketjun vetolenkkiä. Ja se on vaikea katsoa koneen ollessa paikoillaan.
Periksi en varmasti anna. Tuo kone varmasti käy ennen juhannusta. Ja minun laittamana, vaikka se vaatisi vieläkin enemmän opiskelua. Jo nyt alkaa tuntumaan, että jotakin on kevään aikana oppinut. Toivottavasti tästä ketjusta on jollekin muullekin hyötyä.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
En epäile etteikö sun toimesta kävisi. Selvästi huomaa ettet pelkää isojakaan remppoja. Ite en uskaltaisi lähteä hommaan..pitäis joihinkin romumoottoreihin ekana harjoitella.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Niin, sitähän ei tarvi mitenkää saada paineistettua, vaan pelkkä pistoolilla puhallus venttiilikanavaan riittää. Tietysti jos kanava on niin mutkikas, ja jokin egr kanava on vielä siellä johon ilma haluaa mielummin mennä kun venttiilin juureen, niin sitten on hankalampi.Voihan kanaviin puhaltaa, mutta sitten pitäisi rakentaa monimutkainen suukappale.
Eiköhän se kone vielä täysin kukkuvaksi tule, että pääsee juhannus ajot ajamaa, ja paljon muutakin.
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Eli tod. näk venttiilit ovat taas tehneet tuttavuutta mäntien kanssa.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... i-2004-10/
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... i-2004-10/
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Tuolla töissä ollessa ideoin hieman jatkoa ja tiiviyden tarkastamista. Ennen nokkien tai minkään muunkaan asentamista paineilmaa hehkunreiästä ja stetoskoopilla kuuntelua imu/pakosarjasta, jos paine vähänkään laskee. Ja sitten pitää olla tosi tarkkana nokkien asentamisessa.
Ja se yksi vaikea jakopään merkki: Digikamera vaikka videokuvaksella vaikka narun nokassa kohteeseen, että varmasti näkee oikean kohdan. Avaan nyt illalla kopan ja katson, onko se ollut kohdallaan, vai hampaan pielessä.
Pöljyyttäni aloin näin kovaan hommaan. Eihän tuo nuorempana olisi ollut kuin päivän parin homma. Ja silloin ei ollut kunnon avaimiakaan. Nyt on viimeisen päälle laitteet ja värkit, mutta se draivi, jota ennen oli liikaakin, puuttuu.
Ja se yksi vaikea jakopään merkki: Digikamera vaikka videokuvaksella vaikka narun nokassa kohteeseen, että varmasti näkee oikean kohdan. Avaan nyt illalla kopan ja katson, onko se ollut kohdallaan, vai hampaan pielessä.
Pöljyyttäni aloin näin kovaan hommaan. Eihän tuo nuorempana olisi ollut kuin päivän parin homma. Ja silloin ei ollut kunnon avaimiakaan. Nyt on viimeisen päälle laitteet ja värkit, mutta se draivi, jota ennen oli liikaakin, puuttuu.
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Paineilma oli painanut jakoa sekaisin. Yläkuolokohdan tarkka paikka edellyttäisi paljon purkamista, että alemman ketjun merkit saisi kohdalleen. Miten vältyn purkamiselta, miten yläkuolokohta saadaan tarkasti? Pitää ilmeisesti pyörittää konetta molemmista suunnista ja käyttää astelevyä määrittämiseen.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Saat vissii hehkun tai suuttimen rejästä jonkin mittatikun männän korkeutta todentamaa?!
Kuolokohta löytyy, kun kierrät konetta reilusti n 20-30 astetta kuolokohan yli, mittaat tarkasti männän korkeuden johonkin kannen tasoon. Merkkaat lohkoo kiintopisteen, ja hihnapyörään merkin tuon lohkon merkin kanssa samaan kohtaan. Pyöritä konetta toiseen suuntaan jolloin mäntä on taas täsmällee samalla korkeudella. Merkkaa hihnapyörään merkki lohkon merkin kanssa linjaan.
Nyt hihnapyörän merkkien puolvälissä pitäs olla, ja tietysti onkin tarkka kuolokohta.
Kuolokohta löytyy, kun kierrät konetta reilusti n 20-30 astetta kuolokohan yli, mittaat tarkasti männän korkeuden johonkin kannen tasoon. Merkkaat lohkoo kiintopisteen, ja hihnapyörään merkin tuon lohkon merkin kanssa samaan kohtaan. Pyöritä konetta toiseen suuntaan jolloin mäntä on taas täsmällee samalla korkeudella. Merkkaa hihnapyörään merkki lohkon merkin kanssa linjaan.
Nyt hihnapyörän merkkien puolvälissä pitäs olla, ja tietysti onkin tarkka kuolokohta.
-
- Viestit: 3592
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Tikulla mittailemalla juu, mutta tuossa hommassa on kyllä myös meleko suuri epäonnistumisen riski...yhtään en tunne kyseistä moottoria, mutta jos se hehkun reikä on sopivasti, tai paljon vinossa sylinteriin/mäntään nähden, niin juuri yläkuolokohtaa lähestyttäessä "tikku" alkaa olla lähes vaakatasossa ja kriittiset millin ei enää olekkaan tarkkoja, ja missä se tikku sattuu olemaan männän päällä...voiko liikahtaa esim. keskeltä toiseen laitaan-> tulee taas monen millin heitto
Kyllä minä tuossa tilanteessa tekisin vielä sen lisäliikkeen, että kaivaisin sen vauhtipyörän merkin esiin, oli se sitten vaikka miten monen muovin takana.... tulisi sitten ainakin varmasti kohilleen.
Kyllä minä tuossa tilanteessa tekisin vielä sen lisäliikkeen, että kaivaisin sen vauhtipyörän merkin esiin, oli se sitten vaikka miten monen muovin takana.... tulisi sitten ainakin varmasti kohilleen.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 6:18 pm
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
En oo koko juttua lukenu, mut viimesin ongelma on vissiin YKK:n löytäminen?
Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
Tätä voi käyttää muuhunki ku siihen kiljun tekemiseen..
Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
Tätä voi käyttää muuhunki ku siihen kiljun tekemiseen..
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Toki se mittapiste pitää olla varma, ja aina samassa kohtaa männän päällä!Tikulla mittailemalla juu, mutta tuossa hommassa on kyllä myös meleko suuri epäonnistumisen riski...yhtään en tunne kyseistä moottoria, mutta jos se hehkun reikä on sopivasti, tai paljon vinossa sylinteriin/mäntään nähden, niin juuri yläkuolokohtaa lähestyttäessä "tikku" alkaa olla lähes vaakatasossa ja kriittiset millin ei enää olekkaan tarkkoja, ja missä se tikku sattuu olemaan männän päällä...voiko liikahtaa esim. keskeltä toiseen laitaan-> tulee taas monen millin heitto
Ehkä, jos ei venttiilit tai sylinteri päästä yhtää ohivirtausta läpi!? Ja samalla tavalla ne mekit pitää hakea puolelta ja toiselta, vai mitenhän meinaat?Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Herra eversti!
Tänään keskustelin asiasta poikien kanssa, jotka tekevät käymättömistä käypiä. heidän neuvonsa oli, että EGR venttiilissä on vika. Sen kuuluu olla startatessa kiinni. Sanoivat ,että kannattaa tehdä kaljapurkin pellistä laippa EGR:lle ja porata siien 8 millin reikä, niin lähtee käyntiin, eikä polta mitään vikavaloja.Siinä EGR:n venttiiliissä on on ilmeisesti luuku jumissa tai peräti rikki, joten aiemmin mainitsemani nokka-akselin ajoituksen kääntäjän vika on ilmeisesti virrheellistä tietoa.
Tänään keskustelin asiasta poikien kanssa, jotka tekevät käymättömistä käypiä. heidän neuvonsa oli, että EGR venttiilissä on vika. Sen kuuluu olla startatessa kiinni. Sanoivat ,että kannattaa tehdä kaljapurkin pellistä laippa EGR:lle ja porata siien 8 millin reikä, niin lähtee käyntiin, eikä polta mitään vikavaloja.Siinä EGR:n venttiiliissä on on ilmeisesti luuku jumissa tai peräti rikki, joten aiemmin mainitsemani nokka-akselin ajoituksen kääntäjän vika on ilmeisesti virrheellistä tietoa.
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Tässä konkurssissa öljypohjan, kampiakselin kiilahihnapyörän, öljypumpun, öljyjen ja kopan irroitus ei tunnu missään. Yläkuolokohta pitää olla just, eikä melkein. Onhan minulla kansi irti ja männät näkyvillä, mutta ykk ei noin vain löydy.
Ja EGR:ssä ei ole vikaa ollut, eikä se itsestään hajoa.
Ja EGR:ssä ei ole vikaa ollut, eikä se itsestään hajoa.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 6:18 pm
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Ehkä, jos ei venttiilit tai sylinteri päästä yhtää ohivirtausta läpi!? Ja samalla tavalla ne mekit pitää hakea puolelta ja toiselta, vai mitenhän meinaat?[/quote]Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
Jos mäntä nostetaan suurinpiirteen ylös, esim. tolla tikku touhulla. Sen jälkeen vesilukko kiinni (ja tietysti sinne vettä sen verran että näkee mihin päin virtaa) ja pyöritetään lisää, jos vedenpinta nousee oik.puolen laajennuksessa: mäntä nousussa. vedenpinta laskee/ vaihtaa toiseen lajennukseen: mäntä laskee.. Siitä aika tarkasti näkee.. En osaa nyt tarkemmin selittää..
Jos kansi on irti niin mittakellolla se löytyy..
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Jos männät näkyvillä niin saat kuolokohan määriteltyä just kohallee mittakellolla, ja riittävän tarkasti vaikka tönärillä mitaten, ja pyörität konetta niikun aiemmin kerroin.Yläkuolokohta pitää olla just, eikä melkein. Onhan minulla kansi irti ja männät näkyvillä, mutta ykk ei noin vain löydy.
vedenpinta nousee oik.puolen laajennuksessa: mäntä nousussa. vedenpinta laskee/ vaihtaa toiseen lajennukseen: mäntä laskee.. Siitä aika tarkasti näkee.. En osaa nyt tarkemmin selittää..
Näkeehän sen suunillee, mut kuolokohassa akselia saa heilutella jonkun asteen puolelta toiselle männän ollessa paikallaa!
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
No jos kansi on irti niin se ykk löytyy alta minuutin. Silmälläkin näkee riittävän tarkasti missä kohtaa mäntä on hetken ylhäällä pysähdyksissä. Sitten on laakerit loppu jos astekaupalla saa heilutelle ilman, että mäntä liikkuu. Tarkemmin jos haluaa niin vaikka parin puukapulan avulla stoppaa männän ennen ykk:ta, merkki ja pyöräytetään toistakautta stoppiin ja merkki. Tarkka ykk on merkkien välissä.
Mutta ketjun vaihdossa kampiakselin rattaan kiilaura suoraan ylös klo 12 niin on ykk. Linkittämässäni kuvassa näkyy, on tokikin YD25 moottorista mutta jakopää on sama. Kuvassa näkyy myös miten ketjujen ja rattaiden merkit pitää olla. Nyt arveluttaa merkkien oikeellisuus kun on itse lenkkejä maalailtu.
EGR hajoaa sitten ihan itsekseen. Huomaat kyllä kun jää auki, loppuu vedot ja mustaa tulee putkesta. Kiinni juuttunutta ei sitten huomaakaan muuta kuin hieman hitaamin lämpiävästä moottorista. Yksi joutava riesa.
Mutta ketjun vaihdossa kampiakselin rattaan kiilaura suoraan ylös klo 12 niin on ykk. Linkittämässäni kuvassa näkyy, on tokikin YD25 moottorista mutta jakopää on sama. Kuvassa näkyy myös miten ketjujen ja rattaiden merkit pitää olla. Nyt arveluttaa merkkien oikeellisuus kun on itse lenkkejä maalailtu.
EGR hajoaa sitten ihan itsekseen. Huomaat kyllä kun jää auki, loppuu vedot ja mustaa tulee putkesta. Kiinni juuttunutta ei sitten huomaakaan muuta kuin hieman hitaamin lämpiävästä moottorista. Yksi joutava riesa.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Suunillee samaa yrittäny esittää, mut en vissii oikeen osaa asiaa ilmasta, että kukaa ymmärtäs.Tarkemmin jos haluaa niin vaikka parin puukapulan avulla stoppaa männän ennen ykk:ta, merkki ja pyöräytetään toistakautta stoppiin ja merkki. Tarkka ykk on merkkien välissä.
Muutamasta asteesta olikin puhe, niikun toteat että mäntä on pysähyksissä.Silmälläkin näkee riittävän tarkasti missä kohtaa mäntä on hetken ylhäällä pysähdyksissä. Sitten on laakerit loppu jos astekaupalla saa heilutelle ilman, että mäntä liikkuu.
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Ettei se kuitenki olis se kiertokangenlaakeri... Oliko kaikkien mäntien laet samannäkösiä? Väljä KK-laakeri ei itsessään juurikaan ääntä anna, se ääni alkaa tulla sitten kun mäntä alkaa hipasta kanteen. Eli tuntuu kuuluvan, ja kuuluukin ylhäältä. Ja siinä vaiheessa siellä ei ole liuskoista paljon selkiäkään jäljellä. Ko. pytty ei tahdo enää käydä tyhjää, kierroksilla kyllä. Sopis se hirttäminenkin ehkä tuohon.
Microsoft- vapaa vyöhyke
Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???
Ei pelkoa. Hammasrattaassa on kolo, johon tipautin valk. maalia. Määrätyt ketjulenkit olivat mustia - nyt valkoisia. Kiitos selkeästä kuvasta. Katson tänään, onko se alempi ketju edes hypännyt. Pitää vaan pyöritellä useampi moottorin kierros, että ketjun valkoiseksi maalattu lenkki sattuu syöttöpumpun hammasrattaan merkin kohdalle. Sehän ei ole joka kierroksella merkissä, eikä edes joka toisella.sportswgn kirjoitti: Mutta ketjun vaihdossa kampiakselin rattaan kiilaura suoraan ylös klo 12 niin on ykk. Linkittämässäni kuvassa näkyy, on tokikin YD25 moottorista mutta jakopää on sama. Kuvassa näkyy myös miten ketjujen ja rattaiden merkit pitää olla. Nyt arveluttaa merkkien oikeellisuus kun on itse lenkkejä maalailtu.
Ja kyllä yläkuolokohta löytyisi astemitalla, mutta vainohulluna tarvittaessa avaan kopan. Ja on se tervekin moottori sellainen, että ykk on useamman asteen verran samassa kohtaa ja oikea ykk on puolivälissä näitä asteita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa