Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Eversti

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Eversti »

korsteeni kirjoitti:Kyllä se siitä, mutta vaatii vähän aikaa...
Kalenterissa on päiviä. Projekti alkoi 5.4, joten konehan on voinut jo unohtaa, miten sitä käydään :D
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei voi käyttää paineilmaa. Venttiilit ovat kupissa ja kupit auki alaosasta.
Jaa, tuo onkin sitten jokin erikoisempi rakenne, jos ei voi kanaviin puhaltaa?!

Mut eiköhän se venttiilien tiiveys sitten selviä, vaikkapa siellä koneistamolla jos ei aiemmin.

Jotain muutakin pitää olla pielessä, jos kone sammuu hetkenaikaa käytyää, ja niikun kuvailit, että hirttää kiinni?!
Eversti

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Tumppi 865 kirjoitti:
Ei voi käyttää paineilmaa. Venttiilit ovat kupissa ja kupit auki alaosasta.
Jaa, tuo onkin sitten jokin erikoisempi rakenne, jos ei voi kanaviin puhaltaa?!

Mut eiköhän se venttiilien tiiveys sitten selviä, vaikkapa siellä koneistamolla jos ei aiemmin.

Jotain muutakin pitää olla pielessä, jos kone sammuu hetkenaikaa käytyää, ja niikun kuvailit, että hirttää kiinni?!
Voihan kanaviin puhaltaa, mutta sitten pitäisi rakentaa monimutkainen suukappale. Tietenkin olisi helpompi panna imusarja paikoilleen ja rakentaa siihen suukappale. Mutta pakosarja on autossa kiinni - toisaalta pakoputkesta ei kuulunut suhinoita ja ne vettiilitkään eivät ole olleet vaarassa asennuksen aikana. Eikä sinne koneistamolle nyt enää yhden venttiilin vuoksi kannata lähteä vähiä rahoja tuhlaamaan. Koko remonttihan johtuu vain ja ainoastaan köyhyydestä tai ainakin saituudesta.

Kiinnihirttäminen ei ole vielä selvinnyt, mutta nokat saavat voitelua ja pukit oli asennettu oikein, eikä naarmuja näkynyt.

Koko savotta on mennyt pieleen. Syitä on monia ja ne ovat kaikki minun. Kone olisi pitänyt ottaa irti, ettei tarvitsisi peilien kanssa katsoa merkkejä. Tutkin varaosamoottorista ketjua ja hammasratasta todeten, että vaikka olenkin maalannut koko ketjulenkin valkoiseksi, tietystä ja lähes ainoasta mahdollisesta kulmasta peilillä katsottaessa rattaan merkki onkin ketjun niitin kohdalla ja silloin ollaan hampaan pielessä. Mäntää lienee mahdoton saada niin tarkasti ykk:hon, ettei alemman hammasrattaan merkillä olisi väliä. Tässähän on kaksi ketjua: alempi on kampiakselin ja korkeapainepumpun välillä. Pumpun rattaan merkki takaa, että ylempi ketju lähtee oikeasta asennosta pyörittämään nokkia. Ja pumpun rattaan merkki on oltava keskellä ketjun vetolenkkiä. Ja se on vaikea katsoa koneen ollessa paikoillaan.

Periksi en varmasti anna. Tuo kone varmasti käy ennen juhannusta. Ja minun laittamana, vaikka se vaatisi vieläkin enemmän opiskelua. Jo nyt alkaa tuntumaan, että jotakin on kevään aikana oppinut. Toivottavasti tästä ketjusta on jollekin muullekin hyötyä.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

En epäile etteikö sun toimesta kävisi. Selvästi huomaa ettet pelkää isojakaan remppoja. Ite en uskaltaisi lähteä hommaan..pitäis joihinkin romumoottoreihin ekana harjoitella.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Voihan kanaviin puhaltaa, mutta sitten pitäisi rakentaa monimutkainen suukappale.
Niin, sitähän ei tarvi mitenkää saada paineistettua, vaan pelkkä pistoolilla puhallus venttiilikanavaan riittää. Tietysti jos kanava on niin mutkikas, ja jokin egr kanava on vielä siellä johon ilma haluaa mielummin mennä kun venttiilin juureen, niin sitten on hankalampi.

Eiköhän se kone vielä täysin kukkuvaksi tule, että pääsee juhannus ajot ajamaa, ja paljon muutakin.
sportswgn

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Eli tod. näk venttiilit ovat taas tehneet tuttavuutta mäntien kanssa.

http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... i-2004-10/
Eversti

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Tuolla töissä ollessa ideoin hieman jatkoa ja tiiviyden tarkastamista. Ennen nokkien tai minkään muunkaan asentamista paineilmaa hehkunreiästä ja stetoskoopilla kuuntelua imu/pakosarjasta, jos paine vähänkään laskee. Ja sitten pitää olla tosi tarkkana nokkien asentamisessa.

Ja se yksi vaikea jakopään merkki: Digikamera vaikka videokuvaksella vaikka narun nokassa kohteeseen, että varmasti näkee oikean kohdan. Avaan nyt illalla kopan ja katson, onko se ollut kohdallaan, vai hampaan pielessä.

Pöljyyttäni aloin näin kovaan hommaan. Eihän tuo nuorempana olisi ollut kuin päivän parin homma. Ja silloin ei ollut kunnon avaimiakaan. Nyt on viimeisen päälle laitteet ja värkit, mutta se draivi, jota ennen oli liikaakin, puuttuu.
Eversti

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Paineilma oli painanut jakoa sekaisin. Yläkuolokohdan tarkka paikka edellyttäisi paljon purkamista, että alemman ketjun merkit saisi kohdalleen. Miten vältyn purkamiselta, miten yläkuolokohta saadaan tarkasti? Pitää ilmeisesti pyörittää konetta molemmista suunnista ja käyttää astelevyä määrittämiseen.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Saat vissii hehkun tai suuttimen rejästä jonkin mittatikun männän korkeutta todentamaa?!

Kuolokohta löytyy, kun kierrät konetta reilusti n 20-30 astetta kuolokohan yli, mittaat tarkasti männän korkeuden johonkin kannen tasoon. Merkkaat lohkoo kiintopisteen, ja hihnapyörään merkin tuon lohkon merkin kanssa samaan kohtaan. Pyöritä konetta toiseen suuntaan jolloin mäntä on taas täsmällee samalla korkeudella. Merkkaa hihnapyörään merkki lohkon merkin kanssa linjaan.
Nyt hihnapyörän merkkien puolvälissä pitäs olla, ja tietysti onkin tarkka kuolokohta. :)
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Tikulla mittailemalla juu, mutta tuossa hommassa on kyllä myös meleko suuri epäonnistumisen riski...yhtään en tunne kyseistä moottoria, mutta jos se hehkun reikä on sopivasti, tai paljon vinossa sylinteriin/mäntään nähden, niin juuri yläkuolokohtaa lähestyttäessä "tikku" alkaa olla lähes vaakatasossa ja kriittiset millin ei enää olekkaan tarkkoja, ja missä se tikku sattuu olemaan männän päällä...voiko liikahtaa esim. keskeltä toiseen laitaan-> tulee taas monen millin heitto :?

Kyllä minä tuossa tilanteessa tekisin vielä sen lisäliikkeen, että kaivaisin sen vauhtipyörän merkin esiin, oli se sitten vaikka miten monen muovin takana.... tulisi sitten ainakin varmasti kohilleen.
Tomba2
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 6:18 pm
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tomba2 »

En oo koko juttua lukenu, mut viimesin ongelma on vissiin YKK:n löytäminen?
Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
Tätä voi käyttää muuhunki ku siihen kiljun tekemiseen.. :mrgreen:
Kuva
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tikulla mittailemalla juu, mutta tuossa hommassa on kyllä myös meleko suuri epäonnistumisen riski...yhtään en tunne kyseistä moottoria, mutta jos se hehkun reikä on sopivasti, tai paljon vinossa sylinteriin/mäntään nähden, niin juuri yläkuolokohtaa lähestyttäessä "tikku" alkaa olla lähes vaakatasossa ja kriittiset millin ei enää olekkaan tarkkoja, ja missä se tikku sattuu olemaan männän päällä...voiko liikahtaa esim. keskeltä toiseen laitaan-> tulee taas monen millin heitto :?
Toki se mittapiste pitää olla varma, ja aina samassa kohtaa männän päällä!
Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
Ehkä, jos ei venttiilit tai sylinteri päästä yhtää ohivirtausta läpi!? Ja samalla tavalla ne mekit pitää hakea puolelta ja toiselta, vai mitenhän meinaat?
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Herra eversti!

Tänään keskustelin asiasta poikien kanssa, jotka tekevät käymättömistä käypiä. heidän neuvonsa oli, että EGR venttiilissä on vika. Sen kuuluu olla startatessa kiinni. Sanoivat ,että kannattaa tehdä kaljapurkin pellistä laippa EGR:lle ja porata siien 8 millin reikä, niin lähtee käyntiin, eikä polta mitään vikavaloja.Siinä EGR:n venttiiliissä on on ilmeisesti luuku jumissa tai peräti rikki, joten aiemmin mainitsemani nokka-akselin ajoituksen kääntäjän vika on ilmeisesti virrheellistä tietoa.
Eversti

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Tässä konkurssissa öljypohjan, kampiakselin kiilahihnapyörän, öljypumpun, öljyjen ja kopan irroitus ei tunnu missään. Yläkuolokohta pitää olla just, eikä melkein. Onhan minulla kansi irti ja männät näkyvillä, mutta ykk ei noin vain löydy.

Ja EGR:ssä ei ole vikaa ollut, eikä se itsestään hajoa.
Tomba2
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 6:18 pm
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tomba2 »

Vesilukko hehkun reikään tiiviisti ja kertoo yläkuolokohdan...
Ehkä, jos ei venttiilit tai sylinteri päästä yhtää ohivirtausta läpi!? Ja samalla tavalla ne mekit pitää hakea puolelta ja toiselta, vai mitenhän meinaat?[/quote]
Jos mäntä nostetaan suurinpiirteen ylös, esim. tolla tikku touhulla. Sen jälkeen vesilukko kiinni (ja tietysti sinne vettä sen verran että näkee mihin päin virtaa) ja pyöritetään lisää, jos vedenpinta nousee oik.puolen laajennuksessa: mäntä nousussa. vedenpinta laskee/ vaihtaa toiseen lajennukseen: mäntä laskee.. Siitä aika tarkasti näkee.. En osaa nyt tarkemmin selittää..

Jos kansi on irti niin mittakellolla se löytyy..
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Yläkuolokohta pitää olla just, eikä melkein. Onhan minulla kansi irti ja männät näkyvillä, mutta ykk ei noin vain löydy.
Jos männät näkyvillä niin saat kuolokohan määriteltyä just kohallee mittakellolla, ja riittävän tarkasti vaikka tönärillä mitaten, ja pyörität konetta niikun aiemmin kerroin.
vedenpinta nousee oik.puolen laajennuksessa: mäntä nousussa. vedenpinta laskee/ vaihtaa toiseen lajennukseen: mäntä laskee.. Siitä aika tarkasti näkee.. En osaa nyt tarkemmin selittää..

Näkeehän sen suunillee, mut kuolokohassa akselia saa heilutella jonkun asteen puolelta toiselle männän ollessa paikallaa!
sportswgn

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

No jos kansi on irti niin se ykk löytyy alta minuutin. Silmälläkin näkee riittävän tarkasti missä kohtaa mäntä on hetken ylhäällä pysähdyksissä. Sitten on laakerit loppu jos astekaupalla saa heilutelle ilman, että mäntä liikkuu. Tarkemmin jos haluaa niin vaikka parin puukapulan avulla stoppaa männän ennen ykk:ta, merkki ja pyöräytetään toistakautta stoppiin ja merkki. Tarkka ykk on merkkien välissä.

Mutta ketjun vaihdossa kampiakselin rattaan kiilaura suoraan ylös klo 12 niin on ykk. Linkittämässäni kuvassa näkyy, on tokikin YD25 moottorista mutta jakopää on sama. Kuvassa näkyy myös miten ketjujen ja rattaiden merkit pitää olla. Nyt arveluttaa merkkien oikeellisuus kun on itse lenkkejä maalailtu.

EGR hajoaa sitten ihan itsekseen. Huomaat kyllä kun jää auki, loppuu vedot ja mustaa tulee putkesta. Kiinni juuttunutta ei sitten huomaakaan muuta kuin hieman hitaamin lämpiävästä moottorista. Yksi joutava riesa.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tarkemmin jos haluaa niin vaikka parin puukapulan avulla stoppaa männän ennen ykk:ta, merkki ja pyöräytetään toistakautta stoppiin ja merkki. Tarkka ykk on merkkien välissä.
Suunillee samaa yrittäny esittää, mut en vissii oikeen osaa asiaa ilmasta, että kukaa ymmärtäs. :?
Silmälläkin näkee riittävän tarkasti missä kohtaa mäntä on hetken ylhäällä pysähdyksissä. Sitten on laakerit loppu jos astekaupalla saa heilutelle ilman, että mäntä liikkuu.
Muutamasta asteesta olikin puhe, niikun toteat että mäntä on pysähyksissä.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Ettei se kuitenki olis se kiertokangenlaakeri... Oliko kaikkien mäntien laet samannäkösiä? Väljä KK-laakeri ei itsessään juurikaan ääntä anna, se ääni alkaa tulla sitten kun mäntä alkaa hipasta kanteen. Eli tuntuu kuuluvan, ja kuuluukin ylhäältä. Ja siinä vaiheessa siellä ei ole liuskoista paljon selkiäkään jäljellä. Ko. pytty ei tahdo enää käydä tyhjää, kierroksilla kyllä. Sopis se hirttäminenkin ehkä tuohon.
Microsoft- vapaa vyöhyke
Eversti

Re: Nissan 2,2 Dci kilkattaa venttiileistä???

Viesti Kirjoittaja Eversti »

sportswgn kirjoitti: Mutta ketjun vaihdossa kampiakselin rattaan kiilaura suoraan ylös klo 12 niin on ykk. Linkittämässäni kuvassa näkyy, on tokikin YD25 moottorista mutta jakopää on sama. Kuvassa näkyy myös miten ketjujen ja rattaiden merkit pitää olla. Nyt arveluttaa merkkien oikeellisuus kun on itse lenkkejä maalailtu.
Ei pelkoa. Hammasrattaassa on kolo, johon tipautin valk. maalia. Määrätyt ketjulenkit olivat mustia - nyt valkoisia. Kiitos selkeästä kuvasta. Katson tänään, onko se alempi ketju edes hypännyt. Pitää vaan pyöritellä useampi moottorin kierros, että ketjun valkoiseksi maalattu lenkki sattuu syöttöpumpun hammasrattaan merkin kohdalle. Sehän ei ole joka kierroksella merkissä, eikä edes joka toisella.

Ja kyllä yläkuolokohta löytyisi astemitalla, mutta vainohulluna tarvittaessa avaan kopan. Ja on se tervekin moottori sellainen, että ykk on useamman asteen verran samassa kohtaa ja oikea ykk on puolivälissä näitä asteita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa