Neliveto pihatraktoriksi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Noniin, laitetaan ensimmäinen viesti palstalle. Tällä hetkellä käytössä on MF175 Solidin etukuormaajalla (olisiko malli 2400). Traktori on täysin yksityisessä harrastuskäytössä ja pääasiallinen käyttötarkoitus omakotitalon lumityöt (isohko piha ja 200m omaa tietä, linko perässä). Lisäksi tietysti tehdään kaikkia muutakin pientä, halkoruuvin pyöritystä, kukkapenkkien tekemistä ja etukuormaimella kuljetellaan milloin mitäkin (auton renkaita ylisille, polttopuu häkkejä, terassikalusteita). Polttopuutakin menee vain se, mitä takassa ja kohta valmistuvassa ulkosaunassa poltetaan. Eli rehellisesti sanottuna traktorille ei ole oikeasti käyttöä, mutta kiva harrastus, kun savuavat koneet kiinnostaa.

 Nyt talvella on alannut tympimään, kun tuo on aika onneton etenemään liukkaalla. Etukuormaaja on varmasti iso syyllinen siihen. Tilanne varmaan paranisi merkittävästi, jos irrottaisi kauhan, mutta sitä tarvitaan siihen, että saa pihan lumet kasattua läjälle. Voishan ne lingota ympäristöönkin, mutta lumikasasta saa hyvän leikkipaikan lapsille. Meidän pihasta tulee jonkin verran nousua yleiselle tielle, niin liukkaalla pitää ajaa linko ylhäällä tielle ja tulla sitten lingoten myötämaahan. Takarenkaiden nestetäyttö pitäisi tehdä, kun joutaa, mutta sekään ei välttämättä vielä auta riittävästi.

Tämän vuoksi on alannut kiinnostamaan nelivedot. Hinta pitäisi olla kovin alhainen, että hankintaa voisi itselle perustella ja etukuormaajakin pitäisi olla. Sanotaanko niin, että mitä halvempi sen parempi, mutta max.8000€. Tiedän, että tällä hintaa ei saa hyvää, mutta sellaista en olekkaan katselemassa. Ei pysty oikein perustelemaan kalliimpaa konetta näihin muutaman kymmenen tunnin vuotuisiin ajoihin. Haaveena olisi löytää teknisesti toimiva, mutta ulkoisesti kärsinyt. Siitä saisi vähän iltapuhdetta, kun hipistelisi kuntoon. Meinasinkin saada kärsineestä Jontikasta kaupat, mutta toinen ostaja tarjosi paljon enemmän.

Nykyisessä etukuormaajassa ihmetyttää, miksi kauha tulee niin kauas eteen ala-asennossa. Näyttäisi tuossa 70-80 -lukujen taitteessa kuormaajan varret lyhentyneet huomattavasti (tai siis kulma muuttunut jyrkemmäksi). Mikäköhän tämänkin historia oikein on? Vai onko näissä vanhoissa systeemeissä jotain rajoitteita, miksi eivät voineet olla samanmoisia. Tuo lähempänä oleva kauhahan olisi parempi painonjakauman kannalta sekä veisi vähemmän tilaa. Lämpimän autotallin kokonaispituus on 8m ja MF175 + perälevy mahtuu juuri sisälle (jäisikö 30cm löysää). Autotallin ovessa on kyllä korkeutta 3m, joten siitä tulevakaan traktori ei jää kiinni.

Vanhojen nelivetojen kankeus kiinnostaisi myös. Isällä on Ford 6810 ja sillä on tullut ajettua 9 vuotiaasta lähtien, kun se taloon tuli uutena. Se on oikeastaan ainut neliveto, josta on kokemusta. Se on ilmeisesti aika ketterä nelivedoksi. Olen ymmärtänyt, että Fergu 590 olisi huomattavasti kankeampi, mutta onko se sitten liian kankea. Siitä saa esittää mielipiteitä.

Käytännössä traktori pitäisi saada ostettua etukuormaimella, koska erikseen ostamalla tulee poikkueksetta kalliimmaksi + työtä kuitenkin enskertalaiselle aika lailla sen asentamisessa. Siis noista etukuormaajista pyydetään ihan mahdottomasti, tyyliin pari tonnia. Tiedän, että etuakseli olisi päässyt helpommalla ilman kuormainta ja kalliimmassa hintaluokassa voisi olla järkevääkin ostaa ilman kuormainta, mutta tässä hintaluokassa kuormaajan hinta on aika merkittävä.

 Mitään aatetta merkin suhteen ei ole, varaosien saatavuus on tietysti asia, jolla voi olla merkitystä. Fergu olisi varmaan varaosien saatavuuden suhteen paras, mutta olen kuullut paljon ikävää nelivedon kestävyydestä ja kankeudesta. Jokin Valmet 604 olisi passeli, mutta niihen hinta on reilusti yli kymppitonnin. Zetorikin on vaihtoehto, nytkin olisi myynnissä 7245, mutta hinta on vielä toistaiseksi yli budjetin. Eli varteen otettavia vaihtoehtoja saa ehdottaa ja kommentoida muutenkin. 

Kun nelivetotraktorille ei ole mitään järkiperusteita, ei sitä ole mikään pakko ostaakkaan eli kestän kyllä katsella ilmoituksia (tämäkin on osa harrastusta) ja etsiä sitä sopivaa. Tosin kuume saattaa, toisinaan rynnätä punarajalle...

Itse asiassa tämän hintainen kone on sijoitus, koska hinta tulee nousemaan tulevaisuudessa. Jos nyt katsoo 15 vuotta vanhoja keskusteluja ja siellä vilahtelevat hinnat on aivan naurettavia.
OM
Viestit: 333
Liittynyt: Ti Maalis 21, 2006 1:54 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja OM »

Fiiatti on mielestäni ihan kelpo pihatraktori ja varaosiakin saa.
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

Meinasin ja ehdotankin Fiat 580DT, 680DT, 780DT, 880DT malleja. Idioottivarmaa tekniikkaa, joskin sähkölaitteet reistailee ja hytti lokasuojineen on herkkä ruostumaan. Viitisen vuotta sitten oli täsmälleen samanlaiset kriteerit koneen hankinnalle, pienehkö nelivetotraktori etukuormaajalla ja lopulta 8000,- pintaan löytyi 580DT vm.1981 Bertta 1200 kuormaajalla. Muita vaihtoehtoja oli saman ikäluokan Valmetit, Massikat ja Fordit, tosin niiden hinnat oli jonkin verran kovempia ja aikaisemmat kokemukset Fiatin 80 ja 90 sarjalaisista tekivät valinnasta helpon. Varaosasaatavuus on hyvä, osia saa New Holland liikkeistä, IKH:lta, Marjakankaalta ja viime kädessä ulkomailta. Tosin neliveto+etukuormaajakoneet on tuossa hintaluokassa niin haluttuja, että nopea pitää olla ja tuostakin syntyi kaupat pienoisella riskillä näkemättä konetta puhelimessa saatujen tietojen perusteella, muuten olisi 100% varmasti jobbari korjannut pois.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mitä jos ensin pistää suolat takasii, tai mahollisesti vannepainoa, ja kunnolliset 7 korkeintaa 8mm ketjut?!

Noin vähillä ajoilla ei kannata loppuunajettua nelivetoa hommata, ellei tykkää rassata ja sijottaa kalliisii etuakselin osiin!
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Heh...luin ensin aloituksen ja mietin että kunnon ketjut alle tai Fiiatti. No siinähän hyö tul mainituiks :D .

Omana mielipiteenä vielä: Jos ihan älysti tekee mieli nelikkoa ja jopa kuormaajalla, niin mitä jos vähän säästäis lisää ja pyrkis ostamaan sitten vähän mukavamman pitkäaikaisen kumppanin? Oman kokemuksen mukaan hyvän ostaminen ei kaduta koskaan, halvan kyllä. Sitten vaan keksimään tekemistä, siinä noheva harrastaja on kyllä hyvä.
The idea is to die young as late as possible
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tumppi 865 kirjoitti:Mitä jos ensin pistää suolat takasii, tai mahollisesti vannepainoa, ja kunnolliset 7 korkeintaa 8mm ketjut?!

Noin vähillä ajoilla ei kannata loppuunajettua nelivetoa hommata, ellei tykkää rassata ja sijottaa kalliisii etuakselin osiin!
Tämä olis tietysti halvin ja järkevin ratkaisu. Toisaalta en tiedä, onko kalliimpi kone yhtään huono taloudellisesti, koska hinta nousee varmasti yli 5% vuodessa, mikä on ilmeisesti metsän tuotto-odotus.

Tuo etuakseli on tosiaankin vähän sellainen musta pekka. Sinne palaa helposti tonni poikineen. Kuinka hyvin etuakseliston kunnon pystyy arvioimaan ostaessa ja miten se tehdään? Jos se ostaessa on kohtuullisessa kunnossa, se tuskin hajoaa mun käytöllä, jos 10 vuodessa saisi ajettua 500 tuntia.
sopanja
Viestit: 470
Liittynyt: La Touko 22, 2010 6:47 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja sopanja »

Toi on ihan kuin mun tarina. Mulla oli MF185, johon laitoin solidin kuormaajan. Pihatietä 250m ja jyrkkä mäki. Mulla oli vannepainot ja aina joku kone takana painona mutta tuo kuormaaja "pilasi" tuon ferkun. Sopivalla kelillä ei meinannut päästä mäen päälle työkone kannatuksessa vaikka oli hybät ketjut. Nyt on ollut muutaman vuoden 4wd DB1294, johon laitoin kuormaajan. Toi kääntyy pienessä tilassa, lähtee hyvin käyntiin ja ei vie paljoa polttoainetta. Koppi on lämmin ja aikalaisekseen ihan ok. Toki oon tehnyt remonttia ihan riittävästi ja parempiakin koneita löytyy näin ferkumiehen vinkkelistä mutta tolla on pärjätty. Tosin ketjut tuokin vaatii.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Eepee kirjoitti:Heh...luin ensin aloituksen ja mietin että kunnon ketjut alle tai Fiiatti. No siinähän hyö tul mainituiks :D .

Omana mielipiteenä vielä: Jos ihan älysti tekee mieli nelikkoa ja jopa kuormaajalla, niin mitä jos vähän säästäis lisää ja pyrkis ostamaan sitten vähän mukavamman pitkäaikaisen kumppanin? Oman kokemuksen mukaan hyvän ostaminen ei kaduta koskaan, halvan kyllä. Sitten vaan keksimään tekemistä, siinä noheva harrastaja on kyllä hyvä.
Tämän hetken varallisuus ei ole rajannut budjettia, vaan piheys. Laittaa niin vastaan sijoittaa 15 tonnia tälle käytölle.

Minkälaiset on kunnon ketjut? Jotkin aika kuluneet ketjut jo on. Takarenkaissa on muuten jo osittainen nestetäyttö, mutta en ole tutkinut, kuinka paljon nestettä on; luulen että korkeintaan puolet.

Nuo kunnon ketjut maksaa sitten uutena aika paljon - meneekö lähelle tonnia. Sitä rahaa en tuu sitten saamaan takaisin, kun kone lähtee eteenpäin. Sen verran on tuota tummaa verta, että kauppa ilman voittoa on turha.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mulla on tuollasessa vastaavassa pihapyörittelyssä ja harrastelussa pikku nelikko Deutzi ja takapotku MF175. Paremmin lana liikkuu massikalla ja hyvillä piikkiketjuilla mitä nelikolla ilman kettinkejä : :D mrgreen: Että järkiperusteita nelikolle ei varmaan ole mutta jos sellasen haluaa niin ostamalla siitä selviää :mrgreen: Vai viekö se kuormaaja niin paljon pitoa takasilta ettei silti liiku... Sama tilanne oli tutulla tuossa pari vuotta sitten, juurikin helmikuntoisen 175:n osti lumitöihin mutta moitti että ei sillä homma käy kun ei lana liiku mäkeen. Ei ollut kaverilla mitään kokemusta raktorihommista eikä uskonu kun sanoin että hommaa vaan kunnon ketjut. Nelikkoa teki mieli silläkin ja nyt oli ostanu Same Merkkurin, oli kyllä siistin näkönen. Eilen huomasin torissa jonkun nelikko Samen kuormaajalla 7 tonnia, ei varmaan paljoo halvemmalla löydy käyttökuntosta. Mulla ei ole muista nelikoista kokemusta kun tuosta Deutz Fahrin DX3.50 päkättimestä ja Jontikan 2040 mallista. Molemmat olleet ihan riittävän ketteriä pihahommiin, deutsin akseliväli pirun lyhyt ja jontikassa käänty etuset tosi linkkuun.

Kettinkeistä, ostin syksyllä täältä masinistipalstan kautta omaan massikkaan hyvät Tryggin piikkiketjut, makso 250 euroa. Kyllä niitä löytyy markkinapalstoilta kun aikansa kyttää. Noista Tryggeistä oon tykänny kun ne on helppo laittaa päälle, istuvat hyvin ja pysyy paikallaan. Itseasiassa mulle on sattunu joka koneeseen sellaset. On ollu vanhoja ja venyneitä kuluneita lisujakin, ne ei oo niin kivoja harsia päälle ja käyttää.
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

sopanja kirjoitti:Toi on ihan kuin mun tarina. Mulla oli MF185, johon laitoin solidin kuormaajan. Pihatietä 250m ja jyrkkä mäki. Mulla oli vannepainot ja aina joku kone takana painona mutta tuo kuormaaja "pilasi" tuon ferkun. Sopivalla kelillä ei meinannut päästä mäen päälle työkone kannatuksessa vaikka oli hybät ketjut. Nyt on ollut muutaman vuoden 4wd DB1294, johon laitoin kuormaajan. Toi kääntyy pienessä tilassa, lähtee hyvin käyntiin ja ei vie paljoa polttoainetta. Koppi on lämmin ja aikalaisekseen ihan ok. Toki oon tehnyt remonttia ihan riittävästi ja parempiakin koneita löytyy näin ferkumiehen vinkkelistä mutta tolla on pärjätty. Tosin ketjut tuokin vaatii.
Onko sulla takapyörissä ketjut?

Olen miettinyt, että laittaisi tarvittaessa etupyöriin ketjut. Sitä hommaa pelotellaan, mutta tuskin tulee ongelmaksi näillä ajoilla. Tietysti asiaa voi miettiä uudestaan, jos ostaisi hammaslukollisen koneen.

Kukaan ei kokeilematta voi uskoa, kuinka huonosti Fergu etenee etukuormaajalla. Olin käytännössä ajanut ainoastaan isän nelikolla (mitä nyt muutaman vuoden ehdin pellolla harjoitella edellisellä 602:sella). Melkoinen järkytys oli, kun Fergu ei mennyt suht. tasaisella lumisella pellolla. Lunta oli ehkä 30cm, mutta oli urat, joita pitkin sai päästellä ja tasauspyörästö lukossa. Tietysti oli ketjut ja takana oli ehkä 200kg painoa (+osittainen nestetäyttö). Siis vaivoin sai etenemään tuossa, nippanappa tuli pois. Jos erehtyy tiputtamaan etupyörän matalaan (ehkä 40cm syvä) ojaan, ei tule peruuttamalla pois. Siinä tilanteessa olen ajanut suoraan ojan yli pellolle. Onnistuin viime talvena tiputtamaan etupyörän ojaan samassa kohdassa varmaan 2 tai 3 kertaa (ojanpiennar tekee jonkin äkkikäännöksen, nyt senkin muistaa).
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Julle kirjoitti: Eilen huomasin torissa jonkun nelikko Samen kuormaajalla 7 tonnia, ei varmaan paljoo halvemmalla löydy käyttökuntosta.
Tämähän on ihan siistin näköinen kone:
https://www.nettikone.com/same/explorer-75/1586328

Mutta hinnan päälle tulee alv (toki tinkivaraakin on) ja edestä on pari ratasta hajalla navasta. Purkaamo osa maksaa noin tonnin.

Tuossa sotku ilmoituksessa joku joppari myy samanmoista 7500€:
https://www.nettikone.com/fiat/fiat-780 ... pu/1518774
Soitinkin sille ja piti olla kunnossa, mutta ei ollut niitä luotettavimman kuuloisia puhelimessa.

Sitten olisi vähän vanhempi Fiiu:
https://www.nettikone.com/fiat/640-dt/1581336
Millainen tuo olisi? "Ergonomia" on varmaan nykyisen MF175 tasoa. Paljon huonompi se ei voi olla :lol:
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

mtalo kirjoitti: Melkoinen järkytys oli, kun Fergu ei mennyt suht. tasaisella lumisella pellolla. Lunta oli ehkä 30cm, mutta oli urat, joita pitkin sai päästellä ja tasauspyörästö lukossa. Tietysti oli ketjut ja takana oli ehkä 200kg painoa (+osittainen nestetäyttö). Siis vaivoin sai etenemään tuossa, nippanappa tuli pois. Jos erehtyy tiputtamaan etupyörän matalaan (ehkä 40cm syvä) ojaan, ei tule peruuttamalla pois. Siinä tilanteessa olen ajanut suoraan ojan yli pellolle. Onnistuin viime talvena tiputtamaan etupyörän ojaan samassa kohdassa varmaan 2 tai 3 kertaa (ojanpiennar tekee jonkin äkkikäännöksen, nyt senkin muistaa).
Minulla on tuohon verkuun verrattuna puutarha traktori (fordson dexta) ja siinä liki uudet ofan tapio ketjut. Kulkee vaivatta 30cm hangessa, silloin kun lunta on etuakseliin asti alkaa meno topata, mutta kulkee silloinkin jos takana on painoa. Eikä tässä ole edes lukkoa..
Ennen oli paljon huonommat ketjut, eikä niillä tahtonut hangessa päästä, ja samalla tavalla piti ajaa ojan yli jos eturengas tipahti sinne.
Itse heittäisin sen kuormaajan pois verkusta, ainakin talveksi. Takakuormaaja olisi paljon passelimpi peli, jos takapotku traktorilla pitää kuormata.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Linko on kuitenkin aika näppärä tien aukaisussa. Etukuormaajaa ei viitsisi irrottaa, kun sen idea on kuitenkin siinä, että on aina paikallaan eli aina pikkuiseen tarpeeseen se on valmiina. Itse asiassa isällä on tuo nelikkonsa tuossa 200 metrin päässä ja voisin käyttää sitäkin, mutta hän ei tarvitse sitä auraamiseen ja usein sen perässä on jokin muu kuin auraamiseen sopiva kone (reki, kärry, halkoruuvi). Ennen omaa traktoria en koskaan aurannut sillä, kun koneitten vaihtoon menee kolminkertainen aika verrattuna itse auraamistapahtumaan. Silloin myös oli ostettu aurauspalvelu.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Miten olisi nämä minitraktorit, Kubotat ja Isekit + kiinan vehkeet. Kuulen jo takarivistä naurun pyrskäyksiä :D

Noitahan saa nelivetonakin, mutta eteneekö ne mihinkään, kun on niin kevyt (vaikka kuski on ylipainoinen)? Eihän se tietysti ole verrattavissa kutos-Urkkiin, mutta hoitaisko se nämä hommat. Ärsyttävää tietysti, kun ulosotto pyörii väärään suuntaan, joten ei käy halkoruuvit yms. perään.

Tuossa olisi yksi kiinalainen lumilinjolla:
https://www.nettikone.com/jinma/164y/1573975

Näyttäisi olevan aika paljon vähän käytettyjä Jinmoja myynnissä. Tarkoittanee ilmeisesti sitä, että kone on ollut pettymys eikä olekaan pystynyt niihin töihin, joihin oli ajateltu. Minkähänlaiset odotukset ihmisillä on ollut?

Itse asiassa minulla oli ennen Fergua hetken Murray ajoleikkuri + lumilinko yhdistelmä. Sillä pystyi aukaisemaan joten kuten pihan, kun tie aukaistiin ostopalveluna, mutta olihan se nyt kyllä melkoista leikkimistä. Lunta ei pystynyt työntämään ollenkaan, koska loppui pito.
satunnainen
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Jos kerran on niin lähellä nelikko käytettävissä kannattanee vaihtaa talveksi takapotku isälle ja nelikko itelle :)

En hirveästi koneista ymmärrä mutta etuakselin tilannetta katselisin tunkin avulla, keulaa kun nostaa ilmaan ja katsoo miten paljon "tyhjää" ilmestyy pyörän kiinnityksiin tai "vääntyy" akselin kiinnitys niin jotain jo kertonee laakerien tilasta.
Samalla voi pyöritellä käsin renkaita ja tunnustella jos jotain epämääräistä tuntuu/kuuluu.

edit unohtui tottakai että etuakselin öljyt kertoo jotain nekin, ylipäätään että löytyy :)
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Tuon hintaluokan neliveto etukuormaajalla on kyllä aika isolla todennäköisyydellä kohtuu loppu(tai ihan loppu). Miksei jos rakentelemaan alkaa niin sitten mutta rahaa palaa siihenkin.
Jos pelkkää kuormaaja hommaa teet niin mites pyöräkone? Siinä ei ole sitäkään vähää järkeä mutta olisihan se hyvä alku taudille. Metsamanin videoltakin näkee kun mies on onnellinen kun sai kunnon koneen!
Paalari
Viestit: 2007
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Ei taida vielä tuollaista L-75 Viiattia saada tuohon rahaan. http://www.konedata.net/Traktorit/NH_L_35.htm
Muuten on mukava peli. Tosi ketterä, mukava hyvän näkyvyyden omaama hytti.
Itellä 1996 malli, ostettu muutaman vuoden vanhana. Ei ole ollut murheita, joitain sähköhimmeleitä vaihdettu muiden fiattien tapaan.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja NH »

Epäilemättä niin koneet, käyttötarkoitukset kuin kohteetkin ovat kaikki erilaisia, mutta itse lopetan lumi- ja jääkelien tullessa nelivedon käytön kokonaan, ketjujen asennuksen jälkeen.
Kaikki talven lumityöt tulee tehtyä etukuormaajalla vain takaveto kytkettynä, ketjuina vanhat mutta hyväkuntoiset Tryggit.
Pito on ketjuilla jäällä parempi, kuin kesällä.

Veto päällä ketjuttomat etupyörät vain luistelevat liukkaalla pinnalla. Tilanne olisi ihan toinen, mikäli ketjut olisivat myös edessä, mutta ei ole ollut mitään tarvetta.
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

Itsellä on harrastekäytössä tuo 6610 Foorti ja etukuormaajalla. Ihan notkea on ollut pienessäkin pyörityksessä ja ok kaikin puolin :mrgreen:
1995 JCB Robot 150
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Neliveto pihatraktoriksi

Viesti Kirjoittaja Jammu »

......

Kaikki traktorimerkit ja mallit 0...200hv, nelivedolla ja ilman :mrgreen:
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jkohvakk, Kardaani, rattori, turilas ja 68 vierailijaa