Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Lähetetty: Pe Syys 13, 2019 1:55 pm
93km/h saa rajoitin antaa kulkea.
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=87143
89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään?
No onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään?
Kyllä se vakuuttavasti näin esitettiin, kun Konginkankaan raporttiin niitä 80 km/h rajoittimia esittivät. Kyllähän aina kaikkeen keksitään "hyvä" peruste, vaikka laissa lukisi mitä.Aakku kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:26 pmNo onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään?
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Tuon rytinän jälkeen Onnikoiden rajoittimet ruuvattiin tasan satkuun. Myös tuo ryntäysnopeus eli vanhan rajøttimen autot meni 97-98 tasaisella ja hetkellisesti sen satkun. Uudemmat piti sitten sen tasan satasen.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:29 pmKyllä se vakuuttavasti näin esitettiin, kun Konginkankaan raporttiin niitä 80 km/h rajoittimia esittivät. Kyllähän aina kaikkeen keksitään "hyvä" peruste, vaikka laissa lukisi mitä.Aakku kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:26 pmNo onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään?
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Ne ajat on enää muistoja jolloin vielä ammattikuljettajilla oli yhteispeli toimintaa, osattiin näyttää ohittamiseen merkkiä ja vielä helpotettiin sitä tarpeen mukaan. Nykyään ei enää näitä ritareita tapaa kuin todella harvoin. Kyllä osataan esiintyä täysammattilaisina ja peruutettukin viisikertaa pitempään kärryn kanssa kuin mitä tavan pulliaiset ajanut eteenpäin. Mutta siihen retosteluun se jääkin, kännykkä on heti kourassa jos pienikin vika ajopelissä ilmenee, renkaat vaihtaa rengasukot, kun puukenkä pentti istuu kopissa, eikä edes valoa voi näyttää saati että kävelisi jotain varoitukolmiota viemään peräkärryn nurkkaa pidemmälle. Mutta osaavat kyllä jaella viisauksia varsinkin ulkomaisille kuljettajille, näiden hankaluuksista ja tapahtumista. No onhan ne muutenkin nuo ajosysteemit menneet "persiilleen", ettei kai sitä muuta voi odottaakaan.Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 9:15 pmTuon rytinän jälkeen Onnikoiden rajoittimet ruuvattiin tasan satkuun. Myös tuo ryntäysnopeus eli vanhan rajøttimen autot meni 97-98 tasaisella ja hetkellisesti sen satkun. Uudemmat piti sitten sen tasan satasen.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:29 pmKyllä se vakuuttavasti näin esitettiin, kun Konginkankaan raporttiin niitä 80 km/h rajoittimia esittivät. Kyllähän aina kaikkeen keksitään "hyvä" peruste, vaikka laissa lukisi mitä.Aakku kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:26 pmNo onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään?
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Ei tuon muutoksen jälkeen enää ohituskaistat riittänyt niinkuin aiemmin. Eikä tosin ko.tapauksen jälkeen enää ollut niin kiirekkään...
Oli joku vuosi sitten tilanne että vt13 Lemin ja Savitaipaleen rajalla eli linksillan suora?lla tuli vastaan rekka jota lähti onnikka ohittamaan. Rekkamies ei antanu yhtään helppoa ja aika äkkiä tuli selväksi että ny ei onnistu, ei muuta kun Saabilla penkalle ja pysäyksiin valmiina ajamaan niin pitkälle kun pääsee jos peiliin ilmestyy esim.sininen hake scania. belsebuubi sen suoran päässä on aika pimeä kurvi ja sinne ne paino rinnakkain.
Harvoin tulee annettua kenenkään suorituksista palautetta mutta tuolloin soitin molempiin firmoihin. Onnikkafirman dirikka pahoitteli asiaa ja sanoi ottavansa asian puheeksi. Mutta rekkafirman pamppu änkytti ettei autot mee ku 90 ja siinä o 80 rajoitus ym.sontaa. Heräsi viimein kun muistutin mitä olisi käynyt jos perässäni olisi tullut ketään. Esim. Joku toinen rekka.
Ja ennen soittoa ko.puljihin, lausuin ensin isommat fontit ex työnantajalle joka joutui asiassa sijaiskärsijäksi.
Se on nykyään niin että parempi antaa ammattilaisten tehdä. Ajomies ajaa ja korjaaja korjaa. Tehokkaampaa se on että sellanen kaveri korjaa joka oikeasti osaa ja tietää mitä tehdä ja jolla on vieläpä kunnon työkalut.Mutta siihen retosteluun se jääkin, kännykkä on heti kourassa jos pienikin vika ajopelissä ilmenee
Kyllä jos ei polttimoa osata vaihtaa, eikä renkaan vaihtaminenkaan pitäisi ylivoimainen tehtävä olla, paitsi kun ne vararenkaat on jätetty pois kustannussyistä. Jos tuolla maailmalla liikkuu, vaikka Norjassa, niin siellä kun toppaa ajo siihen mikäli enemmän kuin kaksi valoa on pimeänä ( näsäviisaille: niistä joiden kuuluu palaa) . Olihan tuo viimeiseksi jääneessä työpaikassakin niin että itse ei saanut korjata, mutta se kyllä johtui siitä että innokkaita "asentajia" joiden korjaukset sitten teetti vähintään tuplatyön, kun niitä parsittiin. Muissa firmoissa kyllä ajoon lähtötarkastuksessa havaitut palaneet polttimot piti vaihtaa, joskus joutui vaihtamaan renkaankin ennen kuin pääsi lähdölle. Mutta nekin hommat oli ainakin koulutuksen yhteydessä jokaisen tehtävä. Tosin kolmen hengen ryhmissä aina joku onnistui luistelemaan. Selvisi sitten mm. tilausajossa kun soitti että nyt on ongelmia eikä osaa tehdä mitään. No ei jos ei ollut haluakaan opetella. Laturin remmikin on yksi sellainen mikä näissä uudemmissa perätuuppari busseissa pitäisi hallita, kun muutaman minuutin homman takia lähettää jonnekin jumalan selän taakse ukkoa sitä tekemään. sekin kun onnistuu autossa mukana tulevilla välineillä, kun vaan vähänkään on halua perehtyä asiaan.Nuffield kirjoitti: ↑Pe Syys 13, 2019 11:12 pmSe on nykyään niin että parempi antaa ammattilaisten tehdä. Ajomies ajaa ja korjaaja korjaa. Tehokkaampaa se on että sellanen kaveri korjaa joka oikeasti osaa ja tietää mitä tehdä ja jolla on vieläpä kunnon työkalut.Mutta siihen retosteluun se jääkin, kännykkä on heti kourassa jos pienikin vika ajopelissä ilmenee
Enemmän tai vähemmän vanhat (omalla kokemuksella varmuudella sanottuna 80-90-luku) henkilöautotkin on suunniteltu niin,että se paras vääntömomentti suhteessa pienimpään polttoaineen kulutukseen tulee n. 85km/h nopeudella.Juhis.T kirjoitti: ↑Su Joulu 11, 2016 3:50 pm Itse tulee pidettyä rekalla marssivauhtina 83-84, kun kulkee sen taloudellisesti ja ei puudu joka mäkeen. Aika moni henkilöauto vain tahtoo tulla tuolla nopeudella peräedellä vastaan, kun heillä monesti vauhti 76-78, kun gps:stä kahtoo. Toki itse ohitan vain turvallisessa paikassa, mutta moni valitettavasti lähtee ohittaessa nostamaan nopeutta.
Mitenhän niillä selviää sitten paikoissa joissa on 70 km/h rajoitukset tai vieläkin pienemmät? Volvo ja Scaniat on tehty Ruotsissa, ja tietääkseni sielläkin on tuo 80 km/h rajoitus?tippiwatti kirjoitti: ↑La Syys 14, 2019 12:17 amEnemmän tai vähemmän vanhat (omalla kokemuksella varmuudella sanottuna 80-90-luku) henkilöautotkin on suunniteltu niin,että se paras vääntömomentti suhteessa pienimpään polttoaineen kulutukseen tulee n. 85km/h nopeudella.Juhis.T kirjoitti: ↑Su Joulu 11, 2016 3:50 pm Itse tulee pidettyä rekalla marssivauhtina 83-84, kun kulkee sen taloudellisesti ja ei puudu joka mäkeen. Aika moni henkilöauto vain tahtoo tulla tuolla nopeudella peräedellä vastaan, kun heillä monesti vauhti 76-78, kun gps:stä kahtoo. Toki itse ohitan vain turvallisessa paikassa, mutta moni valitettavasti lähtee ohittaessa nostamaan nopeutta.
Siis ainakin Saab/Volvo/Audi/saksalaiset Fordit missä nopeusmittari pitää paikkansa.
Siihen on syykin; täys-puolperävaunun vetäjät/niiden koneet/vaihdelaatikot/välitykset ja henkilöautotkin em. osalta on suunniteltu Suomea isommille myyntimarkkinoille,missä nopeusrajoitus on pääsääntöisesti 90 km/h.
Toyjotista tms. ei ole isommin kokemusta,mutta niissähän näkyy olevan järjestään 10km/h mittarivirhe.
Ei tietenkään ajettaessa kolmeakymppiä,mutta prosenteissa kulkunopeudesta.
Siks tuntuukin muulla autolla ajaessa,että ne jäävät "jalkoihin"...
No tuollaisiahan riittää loputtomiin jo pelkästään tässä 2km matkalla kauppaan.steami kirjoitti: ↑To Syys 12, 2019 8:31 pmAjelin tänään tietä taajamien välissä. 4 km 80 km rajoitus. Wanhan Carinan mittari näytti 90 km (todellinen nopeus jotain 84 km). Eikös joku "kiireinen" lähtenyt mersullaan ohittamaan ja ajoi ohi noin 500 m ennen kuin nopeusrajoitus muuttui 60 km. Siinä sitä ajeltiin peräkkäin loppumatka. Herää kysymys: Oliko tämä tarpeellinen vai tarpeeton ohitus? Hän oli taajamassa 5 sekuntia minua ennen..
Ymmärrän, että onhan se alentavaa ajella vanhan Carinan perässä mersulla. Joku saattaa kuvitella, että eikö mersu kovempaa kulje.. Tosin se mersukin oli vanha. Lykkäsi ihan komeat savut kiihdyttäessä ohi..
Kannattaa varmaan päivittää näkemyksensä ettei vallan hupipuheiksi menisi.tippiwatti kirjoitti: ↑La Syys 14, 2019 12:17 am
Toyjotista tms. ei ole isommin kokemusta,mutta niissähän näkyy olevan järjestään 10km/h mittarivirhe.
Ei tietenkään ajettaessa kolmeakymppiä,mutta prosenteissa kulkunopeudesta.
Siks tuntuukin muulla autolla ajaessa,että ne jäävät "jalkoihin"...
Paitsi sade- ja rapakelillä reipasta vauhtia kulkevat peippailijat aiva käväisevät roiskuttamassa kurat ennen kuin jatkavat eteen päin. Ihan sama, ajatko metrin vai kolmenkymmenen metrin päässä. Aina ängetään siihen väliin. Onko se sitten joku statementti meikäläiselle siinä rekan takana. Se jatkuva siksakin ajo ihmetyttää.Aakku kirjoitti: ↑La Syys 14, 2019 8:10 am Ei rekoista yleensä ole haittaa, kun lukitsee vakkarin nopeuteen 89km/h. Pysyvät turvamatkan päässä takana.
Mikäli saavuttaa rekan, joka ajaa hiljempaa, niin lukitsee vakkarin edellämenevän nopeuteen turvavälin päähän. Silloin harva ohittaja tunkee siihen väliin. Ei ainakaan motarilla monikaan halua rekan taakse jäädä.
Ootko oikeasti kokeillut?-SS- kirjoitti: ↑La Syys 14, 2019 8:59 amPaitsi sade- ja rapakelillä reipasta vauhtia kulkevat peippailijat aiva käväisevät roiskuttamassa kurat ennen kuin jatkavat eteen päin. Ihan sama, ajatko metrin vai kolmenkymmenen metrin päässä. Aina ängetään siihen väliin. Onko se sitten joku statementti meikäläiselle siinä rekan takana. Se jatkuva siksakin ajo ihmetyttää.Aakku kirjoitti: ↑La Syys 14, 2019 8:10 am Ei rekoista yleensä ole haittaa, kun lukitsee vakkarin nopeuteen 89km/h. Pysyvät turvamatkan päässä takana.
Mikäli saavuttaa rekan, joka ajaa hiljempaa, niin lukitsee vakkarin edellämenevän nopeuteen turvavälin päähän. Silloin harva ohittaja tunkee siihen väliin. Ei ainakaan motarilla monikaan halua rekan taakse jäädä.
-SS-