kingi kateruuvi

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, valmet_500

Mika 82
Viestit: 6066
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 25.11.2016, 19:04

Tuollaisia mainoksia tässä tovin tullut vastaan http://kingi.fi/?gclid=Cj0KEQiA39_BBRD0 ... AtIU8P8HAQ

No nyt on pelko perseessä, että pellit lähtee tuulen mukana, jos nuo nykyiset ruuvit ruostuu pois, -08 katto uusittu ruukin tuotteilla.

Uskaltaisiko odottaa kevääseen, ja sitten vaihtaisi uudet kunnon ruuvit :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

jiipee
Viestit: 7136
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja jiipee » 25.11.2016, 19:21

Siinä on vaan sellainen juttu, että uusi ruuvi ei yleensä vedä vanhassa reiässä yhtä hyvin kuin se edellinen, jos on samaa kokoluokkaa. Tarttis olla pikkuisen paksumpi tai hyvän matkaa pidempi, mitä sinne vanhaan reikään tunkee. Siis sellaista saneerausruuvia nyt tarkoitan, en sellaista juttua, joka kumminkin on aina mielessä ;)

Sillä tapaa saa väljän reiän vähän tiukemmaksi, kun vuolee puusta sopivia kiilatappeja reikiin ja ruuvaa vakiokokoiisella vasta sitten.

Jammu
Viestit: 17448
Liittynyt: 08.01.2010, 22:39
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Jammu » 25.11.2016, 19:27

Laittaa ruoteisiin jotkut levyankkurit tai niittimutterit ja sitten pellit koneruuvein kiinni voi vaihtaa trendien mukaan rosteria haponkestävää tai vaikka titaani ruuvia :mrgreen:
Kormikilla mennään :D

Ajomies
Viestit: 20328
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 25.11.2016, 19:46

Kuinka mahtaa nuo tiivisteet kestää, kun nekin tahtoo ajan ja auringon vaikutuksesta haprastua?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Jammu
Viestit: 17448
Liittynyt: 08.01.2010, 22:39
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Jammu » 25.11.2016, 21:50

Juu mietin tossa poikaa nukuttaessa sitä ja ei oikein kestävää tiivistettä tullut mieleen. Lyijyprikka voisi olla paras peltiin sekä ruuviin juotettuna
Kormikilla mennään :D

pienitalli
Viestit: 1749
Liittynyt: 20.03.2016, 09:29
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja pienitalli » 25.11.2016, 22:02

En oo kuullut kenenkään kertoneen peltikattoruuvien ruostuneen. Ja katon
karanneen, kun peltikattoruuvien kannat ovat ruostuneet pois.

Monesti kattopellin alla on laudat, joihin pelti on kiinnitetty ruuveilla.
Eli laudan läpi ulottuneen ruuvin korvaaminen saman mittaisella uudella
ruuvilla heikentää pellin kiinnitystä, kun uuden ruuvi puuhun kiertyvän
ruuvinkierre leikkaa puuhun uuden viillon. Ja puun lujuus ruuvin ympärillä
heikkenee.

Lisäksi uutta ruuvia vanhaan reikään kiertäessä ruuvi voi pyörähtää tyhjää
edellisen ruuvin avaamassa reiässä.

Kattopeltiruuvien vaihto pidempiin onnistuu vain, jos pellin alla oleva puu
on reilusti ruuvin pituutta paksumpaa, siis 32 tai 50 millistä.

Mika 82
Viestit: 6066
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 25.11.2016, 22:15

Oli tujaus sarkasmia tuossa aloitusviestissä. En sitä sano, varmaan ihan hyvä ruuvi. Mutta onko sellaiselle tarvetta. Ei ainakaan ole kuullut, että olisi kauhea ongelma, nämä ruostuvat ruuvit. Jossain nettikaupassa oli 250kpl 37€. Versus normi ruuvi ~15€. Jokainen sitten päättää omalla kohdallaan mihin päätyy.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Ajomies
Viestit: 20328
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 25.11.2016, 23:09

Reilut kymmenen vuotta vanhaa kattoa tuossa muutama vuosi sitten uusittiin, kun seinäremontissa hivenen ulkomitat muuttui ja katolle tuli lisä eristettä. Ei kyllä noissa ruuveissa mitään ongelmia ollut, aivan räystään reunalla olevista oli tiivisteet osittain haljenneet, nekin etelän puolelta. En ainakaan itse ole huolissani niiden kestosta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

jopetin
Viestit: 6467
Liittynyt: 04.03.2012, 21:11
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja jopetin » 26.11.2016, 00:45

Kyllä rakentamisessa kuten monessa muussakin pyritään keksimään pyörää uudestaan kerta toisensa jälkeen. Melkein aina samasta syystä. Kyllähän tuo linkin ruuvijuttu oli tavallista ja ehkä tavallista parempaakin kitsiä jo nimestä alkaen. Erityismaininnan ansaitsisi tuo 460% parempi porautuvuus. :D
Ei jaksanut tutkia sen enempää.

Ajomies
Viestit: 20328
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 26.11.2016, 01:00

jopetin kirjoitti:Kyllä rakentamisessa kuten monessa muussakin pyritään keksimään pyörää uudestaan kerta toisensa jälkeen. Melkein aina samasta syystä. Kyllähän tuo linkin ruuvijuttu oli tavallista ja ehkä tavallista parempaakin kitsiä jo nimestä alkaen. Erityismaininnan ansaitsisi tuo 460% parempi porautuvuus. :D
Ei jaksanut tutkia sen enempää.
Varmaan vaarallinen jos se porautuu itsestään, niin mihin ne muut prosentit menee? ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

JKH
Viestit: 530
Liittynyt: 20.06.2006, 23:38
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja JKH » 26.11.2016, 02:07

Porautumis- ja kantajuttuun todettava että siinä on parannettavaa ainakin tietynmerkkisillä ruuveilla, vuosi sitten ruuvattiin räystäs- ja muita verhopeltejä niin piti hakea toisen merkkisiä ruuveja kaupasta, eka paketti oli sellaisia että nostimen korista kun ylöspäin koitti ruuvata ja toisella kädellä pitää peltiä niin 30% ruuveista putosi ennenkuin sai pellin kiinni, huono kanta ja tylsä kärki niin eihän se mene millään. Ei ollut kingejä tarjolla, taisi olla wurthilta seuraavat, niissä oli terävämpi kärki. Tai ehkä jopa porakärki, siinä taas omat hyvät ja huonot puolensa.
Kattoja ketkä työkseen urakalla tekee niin varmasti ruuvien laadulla ja ruuvausominaisuuksilla merkitystä. Korroosionkestävyys ehkä sitten se millä se saadaan asiakkaalle myytyä.

C20
Viestit: 1497
Liittynyt: 02.02.2013, 11:30
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja C20 » 26.11.2016, 08:36

Kesällä tein Ruukin toimittaman peltikaton ja ruuveja siinä manasin, en muista kenen valmistajan ruuvit oli mukana porakärkisiä kumminkin, niin mahdottoman pitkiä leikkuu lastuja tuli porauksista että suurimman osan ruuveista käytin irti ennen loppukiristystä kun olisi lastu ylettänyt sen kumin ulkopuolelle. Siinä sitten sormenpäät verillä nyppi ja taitteli niitä lastuja ja kirosi. Kuinkahan monella katolla noi lastut siellä kumin välissä tekee myyräntyötänsä? Tarkkaa ja laadukasta työtä kun koittaa tehdä niin hain sitten piikkikärkisiä ruuveja ja taas taistelua juurikin JKH, n mainitseman todella surkean läpimenon takia, yhtään kauempaa kun yritti ruuvata niin yritykseksi jäi. Jos tommosista erikoisruuveista olisi ollut mitään tietoa niin varmasti olisivat katolle päässeet, ainakin kokeiluun. Lopuksi vielä niissä Ruukin ruuveissa mukana tullut ruuvauskärki rikkoi maalipinnoitteen ruuvin kannasta, teki viillon maaliin. Heitin roskiin ja käytin kunnollista mangneettikärkeä, liekö se Ruukin kärjen rautalankalipare tarkoitettu rst ruuveille jotka ei mangneetissa pysyisi ?

jopetin
Viestit: 6467
Liittynyt: 04.03.2012, 21:11
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja jopetin » 26.11.2016, 15:17

Mun mielestä noita porakärkiä ei kannata ruuvata puuruoteisiin ollenkaan mainituista syistä. Silloin vaan jos kiinnittää metalliin tai jotakin tavalista paksumpaa peltiä. Kyllä piikkikärki menee tavallisesta pellistä läpi riittävän hyvin.
Ei ossoo noista ruuvilaaduista niin sanoa. Kaikki on laitettu mitä eteen tuotu.

Ajomies
Viestit: 20328
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 26.11.2016, 15:44

Voi tuokin olla "riesa" enemmän tekevälle, mutta kerran tai kaksi elämässään ruuvailevalle sillä tuskin hirveän iso merkitys on. Aina se homma on kuitenkin "vaikeaa". ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Jusi
Viestit: 564
Liittynyt: 21.12.2005, 14:23
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Jusi » 26.11.2016, 16:17

Laitoin muutaman pellin kiinni neliö metalliputkeen jonka ainevahvuus oli jotain 1,5mm. Ostin Wyrtin porakärkiruuveja ja ne meni poikki melkein jokainen, vaikka porasi esireiän. Piti hakea sitten piikkikärkiruuveja jotka kesti hyvin. En ole enää vakuuttunut Wyrthin laatuun.

Hervast
Viestit: 4650
Liittynyt: 22.01.2008, 23:34
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Hervast » 26.11.2016, 17:18

Sittenhän ne on linjassaan wyrtin ruuvauskärkien kanssa, ne olen huomannut liian pehmeiksi. Biltemastakin saa parempia ja halvemmalla. Myös wyrtin oma AW kärkityyppi oli pettymys pitkien rst ruuvien kanssa, aivan liian vähän otepintaa pyörähtämistä estämässä.

Mika 82
Viestit: 6066
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 26.11.2016, 17:25

Jusi kirjoitti:Laitoin muutaman pellin kiinni neliö metalliputkeen jonka ainevahvuus oli jotain 1,5mm. Ostin Wyrtin porakärkiruuveja ja ne meni poikki melkein jokainen, vaikka porasi esireiän. Piti hakea sitten piikkikärkiruuveja jotka kesti hyvin. En ole enää vakuuttunut Wyrthin laatuun.
Voiko tuo esireikä olla syypää? Haukkaa liikaa?

Esim. Käsiporalla saa ihan jees 13mm reiän teräkseen. Mutta jos 10mm reikä pitää suurentaa 13:ksi, vaikeuksia tulee.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

doni
Viestit: 1058
Liittynyt: 23.12.2005, 20:24
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja doni » 26.11.2016, 17:53

Tuollaisen asian olen huomannut muissa kuin kateruuveissa, jos porakärkiruuville poraa valmiiksi reijän, täytyy se olla porakärjen kokoinen. Jos on pienempi niin ruuvin kärki haukkaa ja ainakin ohut porakärkiruuvi tavallinenkin katkeaa.

Jusi
Viestit: 564
Liittynyt: 21.12.2005, 14:23
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Jusi » 26.11.2016, 18:02

Voiko tuo esireikä olla syypää? Haukkaa liikaa?
Ensin laitettiin ilman esireikää niin melkein jokainen meni poikki, esireiällä jäi edes joku ehjäksi. Kun esireikä oli melkein ruuvin kokoinen, niin kesti muttei pitänyt.
Se ruuvin porakärki meni hyvin läpi, mutta kun kierreosa tuli niin ei kestänyt.

Ajomies
Viestit: 20328
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: kingi kateruuvi

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 26.11.2016, 20:20

Tein sellaisen kevyt katoksen autoa varten vanhasta antautuneesta pressuteltan putkista ja wurtin itseporaavilla liitin ne. No eipä kestänyt yhtään lumen painoa kun lähes kaikki ruuvit menivät poikki. Sitten laitoin reikiin mistä sain pätkät pois, ihan tavalliset peltiruuvit ja on nuo nyt pari talvea koossa pysyneet.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -VJ-, Ajomies, ETS, Garde72, Google [Bot], laaksot, nuhvi46063, Superdexta-64 ja 43 vierailijaa