Metsäkärry+Nosturi ja nyt uusia kuvia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
455
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 10:14 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Metsäkärry+Nosturi ja nyt uusia kuvia

Viesti Kirjoittaja 455 »

Tällaisen tos talven aikana värkkäilin.. Maalia vaille valmis..
Nosturin on peruskorjasin. Tapit, puslat, sylinterin tiivisteet ja huonot letkut vaihdoin. Täytyis lähteä viemään mettään et näkis jotta saako täl mitään aikaan.
Aisa ohjausta en aatellu vielä tehdä, kokeilen käyttää vehjettä savotalla ensin. lisään ohjauksen jälkeenpäin jos tarvitsee.

Maalia vailla kuvia:
http://i199.photobucket.com/albums/aa26 ... 1178189667
http://i199.photobucket.com/albums/aa26 ... 1178190067
Viimeksi muokannut 455, Pe Touko 16, 2008 9:48 am. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Näyttää ihan toimivalta vehkeeltä. Aisa ohjausta ei kuvassa näy. Kannattaisiko vielä smoilla maalauksilla pistää nivel?
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Onko toi runkopalkki 140 vai 150 paksu?
455
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 10:14 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 455 »

JIIHAA kirjoitti:Onko toi runkopalkki 140 vai 150 paksu?

Runko on 150*150*8 putkipalkki
455
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 10:14 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 455 »

Viimeksi muokannut 455, Ma Touko 28, 2007 10:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Pari seikkaa :

Ei ikävä kyllä puominkääntöä :( Varsinkaan hydraulista

pallorenkaat, mieluummin vaikka Nokian ELS. Tulee helpommin perässä lumihangessa ja metsässä, kun renkaat eivät luista.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Päädyit yksipalkkiseen runkoon.

http://i199.photobucket.com/albums/aa26 ... 1180039311


Onko jokin perusteltu syy siihen. Itse olen suosinut vastoin valtavirtaa kaksipalkkirunkoa.
anglia67
Viestit: 623
Liittynyt: La Heinä 29, 2006 8:40 pm
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

Asiallisesti rakennettu ja viimeistelty :wink:
"Hattu päähän ja hyvästi!"
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Nätisti tosiaan tehty,ei äkkiä erota alkuperäisestä patun 8t kärrystä :D
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Siis todella asiallisestihan tuo on tehty maalauksineen päivineen. Itseäni vaan jäisi harmittamaan,että nuo pari seikkaa puuttuu :(
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

ATH kirjoitti:Päädyit yksipalkkiseen runkoon.

http://i199.photobucket.com/albums/aa26 ... 1180039311


Onko jokin perusteltu syy siihen. Itse olen suosinut vastoin valtavirtaa kaksipalkkirunkoa.
Onhan se helpompi rakentaa. Kerroppa sinä miksi pitäisi rakentaa 2-palkkirunko, sulla kun on kuitenkin niistä kokemusta. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen viisastuakseni kun kokemusta ei oo niistä.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

JIIHAA kirjoitti:
ATH kirjoitti:Päädyit yksipalkkiseen runkoon.

http://i199.photobucket.com/albums/aa26 ... 1180039311


Onko jokin perusteltu syy siihen. Itse olen suosinut vastoin valtavirtaa kaksipalkkirunkoa.
Onhan se helpompi rakentaa. Kerroppa sinä miksi pitäisi rakentaa 2-palkkirunko, sulla kun on kuitenkin niistä kokemusta. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen viisastuakseni kun kokemusta ei oo niistä.
Ja materiaalikustannukset jäävät pienemmiksi jos alkaa rakentaa ihan alusta asti, ettei ole esim. vanhaa 2-palkkirunkoa mistä alkaa väsäilemään.

Mutta siis todella hieno kärry! Aivan kuin tehtaalta uuden olisi ostanut.
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Itsellä on juuri ongelmana tuon Evin suhteen tuo 8tonnin yksipalkkirunko. Sopivasti kun kurottelee, on kärrystä kaikki renkaat ilmassa. Melko usein tyhjällä kärryllä myös toinen puoli kärrystä nousee ilmaan. Kuorman on turhan iso kärryyn, tosin etuna on keveys. Kenties tuplapalkkirunko voisi itsellä olla parempi. Yksipalkkirunko antaa myös hieman periksi kun nosturilla nosteelee raskaampia. Täytyy toivoa,että kestää pienen notkumisen katkeamatta. Jos ei niin sitten lisätään rautaa.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Latvala kirjoitti:.....Yksipalkkirunko antaa myös hieman periksi kun nosturilla nosteelee raskaampia. Täytyy toivoa,että kestää pienen notkumisen katkeamatta. Jos ei niin sitten lisätään rautaa.
Se juuri on yksipalkkisen rungon etu että runko on joustava.
Jos runko ei jousta niin se repeää helpommin,tai sitten materiaalia on käytettävä enemmän=turhaa painoa.
Kun on joskus nähnyt kaksipalkkisia kärryjä joilla ajettu paljon on monesti runkoa hitsattu siitä heti kuormaajan kiinnityspisteiden takaa,siinä kun (huonosti suunnitelluissa) kärryissä pystysaumoja jotka aiheuttavat rasituksen kohdistumisen liian pienelle alalle...etenkin jos ei käytetä tukijalkoja niin lisäksi tulee vielä kiertoakin niille kohdille.

Kaksipalkkisen vakavavuus muodostuu hyvin todennäköisesti siitä että se yksinkertaisesti painaa enemmän?

Lisäksi yksipalkkiseen on helpompi toteuttaa tuo telin siirtomahdollisuus jota ainakin itse pidän tärkeänä.Omassa käytössä kärry on mahdollisimman lyhyenä(pääsääntöisesti 3m kuidunajoa;menee samasta paikasta jyrkissäkin mutkissa mistä traktorikin),kesällä kun päälle laitetaan lavapaketti siirretään teliä taaksepäin jotta akselin kohta on sopiva 3.6m lavalle.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Komia yhdistelmä!

Saako udella kustannuksia :D :?

Paljonko jaksaa nosturi nostaa?
Paljon kuormatilavuus kärrissä (tolppien tasolle)?
Miten saa kuskattua pitkiä (5.8, 6.1 MÄT, tms) kyytiin ja kyydissä?
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
455
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 10:14 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 455 »

Tulihan sille hintaakin mutta taisi melkein puoleen jäädä vastaavan kokoluokan uudesta..(Kesla)

Noista renkaista senverran et laitoin nuo hintansa takia, sain aika edullisesti verrattuna muihin merkkiin/malleihin. ja käyttökin senverran vähäistä et luulispa noi välttävän. Kuivilta paikoilta tolla kesällä ajetaan, ja talvella seisoo tallissa.. :wink:
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Siisti kärry on kyllä :wink:
Laita vielä tuohon sermin ja kuormaajan väliin tuki, ei niin helpolla taitu sermi sitten eteenpäin..
Jouduin hakin kärryyn vastaavan systeemin laittamaan, kun sermin yläpalkki otti nostosylinterin suojukseen kiinni. Sermin ja sylinterin väli on tosin paljon pienempi mitä tuossa patussa.

Ja kärryistä vielä:
Kovin suuria painoeroja ei ole 1 ja 2 palkkisen kärryjen välillä.
esim. hakin 9 tonniset, 1 ja 2 palkkiset kärryt on samanpainoisia (1100 kg)
8 tonninen patu on 150 kg kevyempi.
Seuraavan kokoluokan 2 palkkinen hakki painaa 1500 kg.
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Jos ja kun nykyisestä yksipalkkisesta aika jättää, hommaan ilman muuta kaksipalkkisen. Perustelut:
-paino suunnilleen sama, voidaan tehdä jopa yksipalkkista kevyemmäksi jos pyritään samaan lujuuteen

-kuormaimen kiinnitys helpompi toteuttaa runkopalkkien päihin, jos on yleismallinen eikä laippakiinnitteinen kuormain

-tolppien kiinnitys runkopalkkeihin helpompi, samoin akseliston

-kouralle voi tehdä lepuutuspaikan palkkien väliin, sieltä se ei valu

-ei kierry vanhemmiten kaikista liitoksistaan auki
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

arre kirjoitti:Jos ja kun nykyisestä yksipalkkisesta aika jättää, hommaan ilman muuta kaksipalkkisen. Perustelut:
-paino suunnilleen sama, voidaan tehdä jopa yksipalkkista kevyemmäksi jos pyritään samaan lujuuteen

-kuormaimen kiinnitys helpompi toteuttaa runkopalkkien päihin, jos on yleismallinen eikä laippakiinnitteinen kuormain

-tolppien kiinnitys runkopalkkeihin helpompi, samoin akseliston

-kouralle voi tehdä lepuutuspaikan palkkien väliin, sieltä se ei valu

-ei kierry vanhemmiten kaikista liitoksistaan auki
Mulla on yli 20v vanha itse värkätty 1-palkkirunkoinen mettäkärry, mitään ongelmaa sen kestävyydessä ei ole ollut, kuormain oli helppo laittaa siihen kiinni, nivelpuomi oli helppo tehdä, ei mitään vaikeuksia missään suhteessa. Kourallekkin tein telineen runkopalkin päälle . Kyse on palkin mitoituksesta. Oma on 15x25 cm palkki ja jotain 12 millä vahva.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
455
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 10:14 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 455 »

valmet_500 kirjoitti:Komia yhdistelmä!

Saako udella kustannuksia :D :?

Paljonko jaksaa nosturi nostaa?
Paljon kuormatilavuus kärrissä (tolppien tasolle)?
Miten saa kuskattua pitkiä (5.8, 6.1 MÄT, tms) kyytiin ja kyydissä?

Kuormatilan ala mahtais olla jotain 2,3 m2. Ja kuormatilan pituus 3300mm
Nosturin nosto voimasta ei kyl tietoo, ja pitkien puiden ajamisesta ei vielä kokemuksia.. :wink:


Niin ja tuohon ykspalkkiseen ratkaisuun päädyn koska:
Saa helposti siirto telin ja pankot.
Helppo jäljestäkin päin lisätä pankkoja,jos on tarve.
Suhkot nätti rakentaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Google [Bot], Semrush [Bot], ukkev ja 92 vierailijaa