Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

On kesäyö ja mielensäpahoittajat vaeltavat vapaina :| .
The idea is to die young as late as possible
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja NH »

skuikka kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 10:17 am Minä olen ruukannut moikata kiitokseksi jos joku on vilkutellut minulle pitkistä.
Pitkillä ajosta ei ollut puhe.
Niin hönö en ole, että käytän tietämättäni pitkiä. Jos olisin, niin näkisin mittaristossa pitkien merkkivalon.
korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

NH kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 12:20 pm
skuikka kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 10:17 am Minä olen ruukannut moikata kiitokseksi jos joku on vilkutellut minulle pitkistä.
Pitkillä ajosta ei ollut puhe.
Niin hönö en ole, että käytän tietämättäni pitkiä. Jos olisin, niin näkisin mittaristossa pitkien merkkivalon.
Näin ymmärsin myös aiemmasta kirjoituksestasi, mutta mistäs se vastaantulija tietää ajatko pitkillä, vai ylös näyttävillä lyhkäisillä, kun valon määrä on kuitenkin sama...eli häiritsevä :roll:

Tästä vaan itsellä kokemusta vaimon puolelta...sillä on iän myötä lisääntynyt silmissä valoherkkyys ja nykyään joutuu kirkkaassa valossa (päivällä) käyttämään kokoajan aurinkolaseja omilla voimakkuuksillaan, koska muuten silmiin sattuu + vuotaa solkenaan siristelyistä huolimatta. Ja samassa autossa liikuessamme hän parahtaa kirkkaita valoja jo siinä vaiheessa, kun itse en kiinnitä niihin vielä mitään huomiota. Lääkärit "määräsi" aurinkolasit nokalle, kun ei kerran muuta vakavampaa syytä löytynyt, jolle olisi jotain voinut tehdä.

Niin ei tätä vierestä seuranneena voi taas oikein muuta kuin todeta, että aina ei ihminen tajua miten oma toiminta voi olla toiselle ikävää...vähä kuin syöttäisi keliakikolle vehnästä ja rinta rottingilla kehuisi että ei vain mulla tunnu missään :?
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Itseä on jo pitkään ihmetyttänyt noiden liikennevalojen toiminta ja varsinkin se, miksi niitä valoja ei vaihdeta vilkuttamaan keltaista silloin, kun liikennemäärä on alhainen, toimisi tuo liikenne paljon sujuvammin kun sivutieltä pääsisi tulemaan heti kun päätiellä ei ole autoja, eikä tarvitsisi taas katkaista päätien liikennevirtaa siksi ajaksi kun sivutieltä joku on tulossa!
Samoin ihmetyttää se, miksi T-mallisessa risteyksessä ei voi olla vihreää valoa samaan aikaan sivusta tulevalle oikealle kääntyvälle ja päätieltä vasemmalle kääntyvälle? Nämähän ei pysty törmäämään toisiinsa! Lahdessa on näin toimivat valot ainakin Kivimaan ABC:n risteyksessä. Tämän risteyksen valot ovat raivostuttavan hitaat liikennemäärään nähden!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Pitkien valojen merkkivalon voi teipata himmeämmäksi, ei käy silmiin.

Muutenkin pitkien käyttöä vältellään turhaan, auttavathan vastaantulijan lukuisat pistekaukovalot myös vastaantulijaa hahmottamaan öistä maisemaa.

Vastaantulijoita ei tarvitse muistuttaa, jos itsellä on hyvät valot. Puhdas tuulilasi ja häikäisyläppä niin ei haittaa vastaantulija. Vasta-aurinkoonkin pystytään ajamaan, miksei sitten ylös säädettyjä sumuvaloja tai lähivaloja vastaan.

Vastaantulijan valot häiritsevät vähemmän, jos ei itse vaihda lyhyille ensin. Liian aikainen lyhyille vaihtaminen on työläs pois-oppia, varsinkin kuperalla tiellä voi kokea ikäviä valonvälähdyksiä kun vastaantulija vaihtaa vasta mäen päällä, eli pidetään ne pitkät päällä, kunnes toinen vaihtaa.

Monesti ei ole tarvinnut vaihtaa ollenkaan.

-SS-
Ruurikki
Viestit: 157
Liittynyt: La Syys 08, 2018 12:22 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruurikki »

Major58 kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 11:28 am Minä väläytän valoja kahdesta syystä, joko ne vastaantulevan valot on liian kirkkaat ja oikeasti rupee vaikeuttamaan näkemistä, lisävalot yms ja ei hoksaa puoliunessa vaihtaa lyhyille. tai sitten varoitan jos olen ajanut vasta hirvien tai peurojen ohi, että koitan vähän herätellä että ny kannattaa olla terävänä.
Seurannut vierestä kun emäntä ajaa: valoja vilkuttelevat vastaantulijat kun emäntä posottaa pitkät päällä vastaan :roll: koittanu sanoo että keskityppä nyt vähän siihen ajamiseen mutta ei auta, 10km ja taas vilkkuu valot....
Tinde
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 10:33 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tinde »

-SS- kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 1:47 pm Pitkien valojen merkkivalon voi teipata himmeämmäksi, ei käy silmiin.

.
.
.

Monesti ei ole tarvinnut vaihtaa ollenkaan.

-SS-
Ookko tosissas? :shock:
Henkinen masinisti. No on mulla vanhoja autoja.
Metsämies
Viestit: 189
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 8:33 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Metsämies »

korsteeni kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 11:19 am :D Niin ettäkö jostain wanhasta lamasta johtuu jos joku vilkauttaa vastaan pitkillä ajavaa..?
Ei, mutta idioottimainen käytös periintyy kuten nähdään.
Enkä puhunut pitkien "muistuttelusta" vaan omaa kirjoitustani aiemmasta jossa oli :
skuikka kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 10:17 am Minä olen ruukannut moikata kiitokseksi jos joku on vilkutellut minulle pitkistä.
Pitääkin koittaa ensi kerralla ajatella että tuossapa taitaakin mennä vaimonsa tossun alla oleva kotipoliisi.
Samoin koitan muistaa miettiä myös silloin jos on perässä painoa ja lyhyet häikii, pahaa oloaanhan ne purkaa.
Kirjoitus on oiva ja kirjoittaja on asian ytimessä hyvinkin monella tasolla.
Nyt puhutaan suoraan, kestääkö kyökkipiian hermot ?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Minä poistin ajovalojen korkeussäätimet autostani, kun toisen puolen säätö alkoi taas temppuilemaan.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tinde kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 2:30 pm
-SS- kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 1:47 pm Pitkien valojen merkkivalon voi teipata himmeämmäksi, ei käy silmiin.

.
.
.

Monesti ei ole tarvinnut vaihtaa ollenkaan.

-SS-
Ookko tosissas? :shock:
Ties vaikka. Olen monta kertaa todennut, että valoasioissa oma silmä on tärkein. Jos löytyy puolen tusinaa ämpärinkokoista tehopitkää keulalta, niin ei enää tarvitse kiinnittää kovin paljon huomiota muiden ajosuoriruksiin, vaan voi keskittyä omaan ajamiseen.

Monet vuodet suuntailin valoja turvamarginaalin verran alaspäin, aina laillisilla polttimotehoilla, vältin kirkkaalla säällä sumuvalojen käyttöä, vaihdoin aina kumpareella lyhyille, juuri ennen kuin valot olisivat päässeet kiilumaan vastaantulijan silmiin. Yritin kohteliaasti huomioida sen, jos ajoi suoralla kahden muun kohtaavan auton vaikutuspiirissä, että pudorin lyhyille vähän aikaisemmin, etten häikäisisi kohtaamistilanteessa olevaa kanssa-autoilijaa.Vastaantulijat xenoneineen tai led-paneeleineen eivät ajattele näin. Yleensä seurauksena oli kuin ydinräjähdykseen tai hitsauksen valokaarta päin olisi ajanut, näkökentän reunassa näkyi violetteja jälkikuvia vielä seuraavanakin päivänä.

Tajusin vasta myöhään, että liikenteen yhteispelin tarkoituksena on alistaa vastaantulija valoteholla.

No vanhoilla silmillä pitääkin jo pysyä poissa pimeiltä teiltä.

-SS-
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

En minä ala räpsytellä jos vastaantulija ei älyä pitkiä pudottaa. Yleensä räppäsen pitkät viimeistään kohdalla päälle.

Toisaalta vikasuunnattuja tai edes opikeinkaan suunnattuja valoja en tuijota, koska se syö hämäränäköä silmistä, kohdatessa katse reunaviivan tienoille.

Isompi provosointi ja provosoituminen jääköön niille jotka ovat jääneet huonommille osille mitä ikinä ollutkin jaossa... pimppiä tms...
Suomi kuuluu länsimaihin
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jammu kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 4:05 pm valoja en tuijota, koska se syö hämäränäköä silmistä, kohdatessa katse reunaviivan tienoille.
Tuota olen myös neuvonut kollegoille hitsaamisen pirkkavinkiksi, hitsaaminen siis onnistuu hyvin ilman silmikkoa, kun katsoo sivuun valokaaresta. Jotkut sitten ovat kiittämättömyyttään valittaneet jälkeenpäin karvastelusta silmissä ja siitä, että ei oikein näe toiselle puolelle. Katsooko silmä sittenkään kapeassa pillissä, vaan hajavalokin sinne pääsee ?

-SS-
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja imppu »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 3:26 pm Minä poistin ajovalojen korkeussäätimet autostani, kun toisen puolen säätö alkoi taas temppuilemaan.
Vaatiiko lipatonmies niitä? Millon tuli pakollisiksi?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mikä siinäkin on kun jollakin on haittaa vaikka kirkaista valoista, niin tämä ongelmasta kärsivän kimppuun hyökätään ja syyllistetään, tai kehotetaan pysymään kotonaan? Sitten ollaan kotipoliisia, viherpipertäjiä tai jotain muuta kuin "normaali". Ammatikseen autoilevatkin ovat usein myös kaksinaamaisia, jos onnettomuus on tapahtunut ja osapuolena on ulkomaalainen kuljettaja, alkaa sen päivänen moittiminen ettei pitäisi päästä moisia rattiin jne... huomauttelua. Mutta sitten kun otsakkeisiin "päässyt" onkin suomalainen kuljettaja, niin sitten ihan toisen suuntaisia tarinoita tulee, kun sattuuhan sitä ja aletaan jopa syyttelemään muita tapahtuneesta. Ihminen nyt vaan tekee virheitä, ja olisi hyvä jos joskus edes osattaisiin myöntää se oma "moka" ilman että keksitään jotain mistä moittia muita. Ehkäpä joskus tulee sellainen aika että tuo tapahtuisi, vielä se päivä ei ole lähelläkään. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

imppu kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 4:53 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 3:26 pm Minä poistin ajovalojen korkeussäätimet autostani, kun toisen puolen säätö alkoi taas temppuilemaan.
Vaatiiko lipatonmies niitä? Millon tuli pakollisiksi?
Ei ne ole pakolliset, kuin löysillä jousilla varustetuissa autoissa.
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja voortit »

Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Kyllä ainakin minun silmiin käy pimeällä nuo ksenonit pahasti vaikka olis suunnattu oikein. Leimuavat eri värisävyissä inhottavasti,varsinkin sininen väri sähköttää kuin valokaari konsanaan eikä vähään aikaan näe mitään. Lopettaisin itse pimeällä autoilun,mutta töissä pitää käydä prkl....
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Vanhaan hyvään aikaan verrattuna liikenteessä on nykyään moninkertainen määrä meitä yli 55- vuotiaita vanhuksia, joiden reaktiokyky ja näkökyky ei ihan riitä tähän nykyliikenteen hektiseen rytmiin. Vaurastuneet ja urallaan menestyneet vasta keski-ikää lähestyvät urheilulliset autoilijat ovat syystä ärsyyntyneitä, kun tuntuu, ettei liikenne etene, ja hitaat vanhukset ja - naiset tietenkin - tumpeloivat ja estävät näiden tien päällä tienaavien päälliköiden toimeentuloa.

Tämä tilanne pahenee koko ajan. Eläkeläiset lisääntyvät liikenteessä 50000 - 70000 kappaleen vuosivauhdilla. Suomessa on tällä hetkellä jopa 740 000 65 - 75 - vuotiasta, ja näistä suurin osa saavat vielä ajaa autoilla yleisessä liikenteessä.

Tulemmepa pian näkemään kansalaisaloitteen, jossa vanhusten, naisten ja tehottomien autojen poistaminen tieliikenteestä on pääaiheena.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

-SS- kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 6:41 pm Vanhaan hyvään aikaan verrattuna liikenteessä on nykyään moninkertainen määrä meitä yli 55- vuotiaita vanhuksia, joiden reaktiokyky ja näkökyky ei ihan riitä tähän nykyliikenteen hektiseen rytmiin. Vaurastuneet ja urallaan menestyneet vasta keski-ikää lähestyvät urheilulliset autoilijat ovat syystä ärsyyntyneitä, kun tuntuu, ettei liikenne etene, ja hitaat vanhukset ja - naiset tietenkin - tumpeloivat ja estävät näiden tien päällä tienaavien päälliköiden toimeentuloa.

Tämä tilanne pahenee koko ajan. Eläkeläiset lisääntyvät liikenteessä 50000 - 70000 kappaleen vuosivauhdilla. Suomessa on tällä hetkellä jopa 740 000 65 - 75 - vuotiasta, ja näistä suurin osa saavat vielä ajaa autoilla yleisessä liikenteessä.

Tulemmepa pian näkemään kansalaisaloitteen, jossa vanhusten, naisten ja tehottomien autojen poistaminen tieliikenteestä on pääaiheena.

-SS-
Kunhan vievät äänioikeudenkin, niin sitten voi meille vanhuksille koittaa huonot ajat.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja juha »

-puolmiljoonaa tuli mittariin ja auto jää eläkkeelle.
https://www.youtube.com/watch?v=q2MxXLMqP5o
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jäärä, RS, zukka ja 41 vierailijaa