Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja juha »

jussi77 kirjoitti: To Kesä 13, 2019 10:09 am Olisi muuten kätevää, että ennen kameraa olisi nopeusrajoitusmerkki niin ei tarttis arvailla. Tutulla tiellä ei tartte, mut joskus ei oo varma.
Aamulla, namibiasta pääkaupunkiin päin, edellä ajava ajoi 90 sadan alueella. Kameran kohdalla käytiin alle 75. Epäilen tätä kulkijaa työmatkalaiseksi ja luulisi olevan tuttu tie. VArma on varmaa.
Eikä olisi epäselvää:
Kuva

Merkki maksaisi autoilijoille itsensä takaisin parissa päivässä.
Valtiolle taas tulisi tulojen menetystä nykyisistä vahinkovälähdyksistä arvioltani 35 miljoonaa.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voisihan ne vaikka maalata/teipata eri värisiksi eri rajoituksien osalta, mutta nuo uudemmathan mittaa sen vauhdin jo sen verran kaukaa ettei koko tolppaa tällainen puolisokea edes näe. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Jahka diktaattoriksi etenemiseni lähtee vauhtiin, pyrin ensin eduskuntaan. Vaalimainokseni ripustan kameratolppiin: Komia kuva, nimi ja nummero sekä teksti "minulla välähtää". Siitä se ura sitten...
The idea is to die young as late as possible
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Uusia liikennemerkkejä tulossa, mm. vähimmäisnopeuden kyltti ja vetoketjuperiaatteen merkki kaistojen yhdistyessä. Ehkä vetskarin kuva olisi ollut parempi muistuttaja.

https://www.is.fi/autot/art-2000006141998.html
The idea is to die young as late as possible
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eepee kirjoitti: Pe Kesä 14, 2019 10:18 am Uusia liikennemerkkejä tulossa, mm. vähimmäisnopeuden kyltti ja vetoketjuperiaatteen merkki kaistojen yhdistyessä. Ehkä vetskarin kuva olisi ollut parempi muistuttaja.

https://www.is.fi/autot/art-2000006141998.html
Tuo vähimmäisnopeus onkin mielenkiintoinen juttu, minkälainen sakotuskaavio otetaan käyttöön ja mitenkä sitten se nopeusmittarin virhe noteerataan? Kuitenkin jonkin tulkinnan mukaan tarkoituksena on vaan rajoittaa hitaammin kulkevia ajoneuvoja pois, eli mopo-autot ja traktorit. Tuskin kuitenkaan kovin yleisesti tulee käyttöön?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Pe Kesä 14, 2019 10:16 pm ja mitenkä sitten se nopeusmittarin virhe noteerataan?
Ihan samalla tavalla kuin ylinopeustapauksissakin. Jokaisen autoilijan on tiedettävä oman koslansa todellinen nopeus
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Se, joka tietää "koslansa" todellisen nopeuden, ja ajaa sen mukaisesti joko kyltin osoittamaa maksimi- tai miniminopeutta, on tulevaisuudessa teiden vihatuin kuljettaja. Pitäisi siltikin ajaa 15 - 60 km/h yli sen kyltin osoittaman nopeuden, jotta RS tehoilla varustettu kuli-insinööri pääsisi käyttämään täysiä ahtopaineitansa.

Miniminopeusrajoitusmerkkejä ei kovin helposti tavallisille maanteille tule, koska silloin pitäisi tehdä esimerkiksi maatalousliikenteelle kokonaan uudet väylät. Jopa jotkut kuorma-autoyhdistelmätkään eivät pysty saavuttamaan 100 km/h nopeutta pitkissä ylämäissä, jos kyydissä on muutakin kuin terveisiä. Lähempänä 50 km/h näkyy olevan.

Että joka vaaran laella olisi alinopeussakkorysä odottamassa ? Näkisipä vaan senkin.

-SS-
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ajomies kirjoitti: Pe Kesä 14, 2019 10:16 pm Tuo vähimmäisnopeus onkin mielenkiintoinen juttu, minkälainen sakotuskaavio otetaan käyttöön ja mitenkä sitten se nopeusmittarin virhe noteerataan? Kuitenkin jonkin tulkinnan mukaan tarkoituksena on vaan rajoittaa hitaammin kulkevia ajoneuvoja pois, eli mopo-autot ja traktorit. Tuskin kuitenkaan kovin yleisesti tulee käyttöön?
Velvoittaako tuo merkki käyttämään tuota nopeutta myös nollanäkyvyydessä tai vetäisemään laillista miniminopeutta pysähtyneen jonon perään?

Olen muutenkin ihmetellyt tätä liikennevalvonnan takertumista sellaiten asioiden seurantaan, joissa kiistaton tulos saadaan mittalaitteesta kuten tutka tai alkometri. Muista liikenteen törkeyksistä poliisi vähät välittää.

Vaikka ymmärränhän minä tilanteen: poliisikin tekee mieluiten työnsä pienimmän vaivan periaatteella. Ei heitä kiinnosta lähteä oikeuteen todistamaan sitä, oliko jokin ohitus vaarallinen vai ei. Varsinkaan, kun haastettu ei ilmaannu kolmeen ensimmäiseen oikeudenistuntoon, joissa asiaa olisi käsitelty.
Kyllä se siitä.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jäärä kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:10 pm Velvoittaako tuo merkki käyttämään tuota nopeutta myös nollanäkyvyydessä tai vetäisemään laillista miniminopeutta pysähtyneen jonon perään?
Voi olla, mutta se merkintä helpottaa näitä 40 auton ruuhkakolarirytöjä, joista vaivalloisesti etsitään syyllistä. Nyt on selvä syyllinen mahdollista löytää, ja se on kasan ensimmäinen auto.

-SS-
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei nuo rytöläjät johdu liian pienestä nopeudesta, vaan liian suuresta.
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

-SS- kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:19 pm
Jäärä kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:10 pm Velvoittaako tuo merkki käyttämään tuota nopeutta myös nollanäkyvyydessä tai vetäisemään laillista miniminopeutta pysähtyneen jonon perään?
Voi olla, mutta se merkintä helpottaa näitä 40 auton ruuhkakolarirytöjä, joista vaivalloisesti etsitään syyllistä. Nyt on selvä syyllinen mahdollista löytää, ja se on kasan ensimmäinen auto.
-SS-
Tuo on totta, sillä havaintojeni mukaan liikennepalstat ovat täynnä kirjoituksia, joiden mukaan alinopeus on suurin syy onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin. Jonon vetäjä on aivan selvästi ajanut alinopeutta.
Kyllä se siitä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8295
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ymmärtääkseni näitä vähimmäisnopeusmerkkejä sijoitetaan sellaisille tieosuuksille, joissa on vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan.
Mottoritien vähimmäisnopeus nostetaan ilmeisesti 70km/h, jotta nopeakulkuiset traktorit eivät alkaisi siellä liikkua.
Mitä tulee huonoon näkyvyyteen, tai vaikkapa keliin, niin lain mukaan oikea tilannenopeus on määäävämpi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aakku
Viestit: 8295
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jäärä kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:38 pm
-SS- kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:19 pm
Jäärä kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:10 pm Velvoittaako tuo merkki käyttämään tuota nopeutta myös nollanäkyvyydessä tai vetäisemään laillista miniminopeutta pysähtyneen jonon perään?
Voi olla, mutta se merkintä helpottaa näitä 40 auton ruuhkakolarirytöjä, joista vaivalloisesti etsitään syyllistä. Nyt on selvä syyllinen mahdollista löytää, ja se on kasan ensimmäinen auto.
-SS-
Tuo on totta, sillä havaintojeni mukaan liikennepalstat ovat täynnä kirjoituksia, joiden mukaan alinopeus on suurin syy onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin. Jonon vetäjä on aivan selvästi ajanut alinopeutta.
Peräänajajan mielestä se on juuri näin.
Tosiasia lienee, että peräänajo johtuu liian pienestä turvavälistä ja puusilmäisestä kuskista.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Aakku kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:41 pm
Mottoritien vähimmäisnopeus nostetaan ilmeisesti 70km/h, jotta nopeakulkuiset traktorit eivät alkaisi siellä liikkua.
Mitä tulee huonoon näkyvyyteen, tai vaikkapa keliin, niin lain mukaan oikea tilannenopeus on määäävämpi.
Aika hurjalta kuullostaa tuo 70-vähimmäisnopeus, kun on paljon ajoneuvoja joilla EI SAA ajaa yli 80:tä.
Aika pieneksi käy marginaali?
Avatar
Aakku
Viestit: 8295
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

PuuhaPate kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 11:04 pm
Aakku kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 10:41 pm
Mottoritien vähimmäisnopeus nostetaan ilmeisesti 70km/h, jotta nopeakulkuiset traktorit eivät alkaisi siellä liikkua.
Mitä tulee huonoon näkyvyyteen, tai vaikkapa keliin, niin lain mukaan oikea tilannenopeus on määäävämpi.
Aika hurjalta kuullostaa tuo 70-vähimmäisnopeus, kun on paljon ajoneuvoja joilla EI SAA ajaa yli 80:tä.
Aika pieneksi käy marginaali?
Joo, ei se ihan noin mene, kuin kerroin.
Homma menee niin, että motarille ei saa ajaa ajonevolla, jonka rakenteellinen nopeus on alle 70. Motarilla ei siis ole nyt, eikä tulevaisuudessakaan miniminopeutta.
Tällä blokataan sieltä pois ensisijaisesti traktorimönkijät.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Per*le....jos on 100km/h tie, niin miksi siellä joku ajaa 70km/h nopeutta? :twisted: ...seli-seli kaikenmaailman "muullon sellainen auto että ei pysty" tai "mulla ei oo mihinkään kiire"-tuubaa... ajaa sitten niitä vaihtoehtoisia seututeitä ja katselee maisemia kaikessa rauhassa, piruako kuluttamaan joutoaikaa pääteille muiden vitutukseksi :twisted:
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

EKo kirjoitti: Pe Kesä 14, 2019 10:24 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Kesä 14, 2019 10:16 pm ja mitenkä sitten se nopeusmittarin virhe noteerataan?
Ihan samalla tavalla kuin ylinopeustapauksissakin. Jokaisen autoilijan on tiedettävä oman koslansa todellinen nopeus
Mittarivirhe kun vaan usein on liian vähän näyttävä, eikä silloin ole mittarin mukaan rajoitusten mukaan ajamisesta sakon uhkaa, mutta toisinpäin sitten onkin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti: Ma Kesä 17, 2019 1:50 am Per*le....jos on 100km/h tie, niin miksi siellä joku ajaa 70km/h nopeutta? :twisted: ...seli-seli kaikenmaailman "muullon sellainen auto että ei pysty" tai "mulla ei oo mihinkään kiire"-tuubaa... ajaa sitten niitä vaihtoehtoisia seututeitä ja katselee maisemia kaikessa rauhassa, piruako kuluttamaan joutoaikaa pääteille muiden vitutukseksi :twisted:
Kiireisemmät voisi ihan hyvin mennä niille vähemmän liikennöidyille teille, saisi paahtaa kovempaa, kun ei olisi köröttelijöitä jaloissa! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ajomies kirjoitti: Ma Kesä 17, 2019 2:06 am
korsteeni kirjoitti: Ma Kesä 17, 2019 1:50 am Per*le....jos on 100km/h tie, niin miksi siellä joku ajaa 70km/h nopeutta? :twisted: ...seli-seli kaikenmaailman "muullon sellainen auto että ei pysty" tai "mulla ei oo mihinkään kiire"-tuubaa... ajaa sitten niitä vaihtoehtoisia seututeitä ja katselee maisemia kaikessa rauhassa, piruako kuluttamaan joutoaikaa pääteille muiden vitutukseksi :twisted:
Kiireisemmät voisi ihan hyvin mennä niille vähemmän liikennöidyille teille, saisi paahtaa kovempaa, kun ei olisi köröttelijöitä jaloissa! :)
:D No se! Eikös ne puuhaa helsinkiin jotain useampikaistaisia kehäteitä fillarikäyttöön....saa autoMIEHET kaahata sitten niitä sivuteitä ilman keskarin näyttelijöitä 8) ...ja maaliman pelastuu? Noinkohan ottaa kaistat täyteen hyötyliikkujia? Epäilen että asiasta tulee tynkä....
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

korsteeni kirjoitti: Ma Kesä 17, 2019 1:50 am Per*le....jos on 100km/h tie, niin miksi siellä joku ajaa 70km/h nopeutta? :twisted: ...seli-seli kaikenmaailman "muullon sellainen auto että ei pysty" tai "mulla ei oo mihinkään kiire"-tuubaa... ajaa sitten niitä vaihtoehtoisia seututeitä ja katselee maisemia kaikessa rauhassa, piruako kuluttamaan joutoaikaa pääteille muiden vitutukseksi :twisted:
No esimerkiksi raskaasti kuormattu hyötyajoneuvo voi olla vaikeuksissa yrittäessään pitää nopeutensa sallittujen rajojen, 70-80,
välissä.
Myöskin joillakin jäähallin kokoisten asuntovaunujen vetäjillä voi ilmetä samanlaisiavaikeuksia.
Eikä kummallakaan ole tuhlata aikaa seututeiden koluamiseen.
Toisella tiukka aikataulu.
Ja toisella myös, johtuen turhan lyhyestä lomasta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Bing [Bot], ch, Google [Bot] ja 34 vierailijaa