PuuhaPate kirjoitti: ↑Ma Kesä 17, 2019 11:08 am
No esimerkiksi raskaasti kuormattu hyötyajoneuvo voi olla vaikeuksissa yrittäessään pitää nopeutensa sallittujen rajojen, 70-80,
välissä.
Miniminopeuden alittaminen rikoksena lienee verrattavissa kielletyn ajosuunnan merkin rikkomiseen tai painorajoitus tai korkeus - merkin laiminlyöntiin.
Alitehoisella kuorma-autolla lähtiessä pitää etukäteen ennustaa reitin mäet ja miniminopeusalueet. Rikoksena alinopeus on melkoisesti erilainen kuin ylinopeus, jonka välttäminen onnistuu jokaiselta liikenteeseen hyväksytyltä ajoneuvolta. Tuottamuksellisuus alkaa jo reitinvalinnasta ja ajoneuvon kuormauksesta. Siksi miniminopeuksien tuomisen liikennesääntöihin ja merkintöihin tulisi johtaa myös autojen kokonaispainojen ja riittävien tehojen katsastusvalvontaan. Ajokorttikokeessa tarvitaan rata-ajokoulutus, jotta kokelas uskaltaa käyttää autojen ajo-ominaisuuksia hyväksi. Pelkkä liukkaan kelin testirata ei riitä, vaan jokin kellotus katuradalla olisi tultava pakolliseksi kuljettajatutkinnon suorittamisen ehtona.
Suuria ongelmia tulee raskaille tavara-autoille, tehorajoitetuille kevytmoottoripyörille vastatuulessa, pienitehoisille iäkkäämmille, kuitenkin autoiksi hyväksytyille ( Citroen 2CV, kuplavolkkari, veteraaniautot, vanhat alitehoiset MB dieselit, ym) Näitä ei saisi hyväksyä liikenteeseen, vaan ne olisi luokiteltava mopoiksi, mopoautoiksi tai traktoreiksi. Tehojen lisääminen ei olisi ongelma, mutta ajo-ominaisuuksien ja autoilijan taitojen puutteet tekevät miniminopeuden noudattamisen liian vaatimattomalla kalustolla jopa vaaralliseksi.
Myös kantateiden ja alemman luokan teiden osalta mahdolliset alinopeussäännökset merkitsevät työkoneiden, traktorien ja mopoautojen täyskieltoa. Tällöin vaihtoehtoisia reittejä olisi järjestettävä hitaampien kulkea, samoin esimerkiksi maataloudelle olisi korvattava pakolliseksi muuttuva lavettikuljetus työmaalta toiselle.
Miniminopeuden mittaus voidaan tehdä mahdollisesti vain yhdessä mittauspisteessä, tällöin on teille järjestettävä kunnolliset hidastuskaistat liittymiin ja esimerkiksi bussipysäkeille. Kääntymiset liittymiin tulevat merkittävästi jännittävämmiksi, jos päätien liikennettä ei saisi hidastaa, tai on uhka mittauksesta juuri liittymän lähellä.
Järkevimmät miniminopeusrajoitukset olisivat kellonajan mukaan vaihtuvia, silloin voisi esimerkiksi matkailuvaunua vetävä tehdä siirtoajonsa esimerkiksi yöllä.
-SS-