Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
meijerikkö kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 11:05 am
Eipä ole valtion tienpitäjällä raha vähänä. Tänään vedettiin kahdella autolla
peräkanaa suolaa kuivalle asfaltille. Ei koske ympäristön pilaaminen suolaajaa.
Toisaalta maakuntaan on noussut auton pikapesupaikkoja kuin sieniä sateella.
Liekö näillä jokin winwin-yhteys?
Sää lauhtuu päivällä ja lämpötila nousee plussalle pakkasen puolelta. Tämä aiheuttaa kuuraa ja liukkautta. Tuota tulevaa tilannetta ollaan torjumassa.
Kun katsoo tilannetta vähän avarakatseisemmin, niin usein löytää syyn kenties kummallisilta näyttäviin asioihin.
Höpöhöpö. Ei täällä tiepohjat jäässä ole. Eri asia kun sää lämpenee pakkasjakson jälkeen
ja kosteus tiivistyy jääksi tien pintaan. Tässä nyt ei tälläkään kertaa ole todellakaan kyse
mistään ennakoivasta toimenpiteestä. Tietysti jos valvontaa ei ole ja urakoitsijalle on
valtion piikki auki, niin sitten.
meijerikkö kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 1:54 pm
Höpöhöpö. Ei täällä tiepohjat jäässä ole. Eri asia kun sää lämpenee pakkasjakson jälkeen
ja kosteus tiivistyy jääksi tien pintaan. Tässä nyt ei tälläkään kertaa ole todellakaan kyse
mistään ennakoivasta toimenpiteestä. Tietysti jos valvontaa ei ole ja urakoitsijalle on
valtion piikki auki, niin sitten.
Höpöhöpö itsellesi.
Jos muistan oikein, niin vaikutat jossain Forssan seutukunnalla. Aamupäivällä kommentoidessani katsoin Forecan sääennustetta ja se näytti sinne pikkupakkasta, jonka oli määrä lauhtua plussalle päivällä. Niin on näköjään myös käynyt.
Tienhoito elää sääennusteiden varassa. Minkä muun varaan se voisi perustaa toimensa?
Niin se on tehnyt nytkin. Jos asioita katsoo venäläinen peltiämpäri päässä, niin voi saada monesta asiasta väärän kuvan.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ei täällä mitään pakkasta ole ollut koko päivänä, eikä ennusteen mukaan
tulekaan ainakaan astetta enempää koko ennustejaksolla. Tosin ennusteet
ovat lähinnä kansanhuvia ja yhtä varmoja kuin laitoksen siivoojan tupakka
tauolla tekemät. Ei kai nyt kukaan niin pöljä ole, että niiden mukaan toimisi.
Hra tai rva EKo voi katsoa seuraavan ennusteen siitä peltiämpäristään.
En kinaa tästä asiasta enempää, kun menee näköjään henk.koht. mollaamiseksi.
Tästä suolan kylvöstä.
Tienpitäjällä on velvollisuus pitää tie ns. kesäkelissä kun on vielä kesärengasaika.
Ja raskaan liikenteen takia myös, ei ole kenenkään etu jos rekat luiskassa.
Nämä eurotalvet on pahimpia kun keli soutaa nollan molemmin puolin.
meijerikkö kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 4:43 pm
Ei täällä mitään pakkasta ole ollut koko päivänä, eikä ennusteen mukaan
tulekaan ainakaan astetta enempää koko ennustejaksolla. Tosin ennusteet
ovat lähinnä kansanhuvia ja yhtä varmoja kuin laitoksen siivoojan tupakka
tauolla tekemät. Ei kai nyt kukaan niin pöljä ole, että niiden mukaan toimisi.
Hra tai rva EKo voi katsoa seuraavan ennusteen siitä peltiämpäristään.
En kinaa tästä asiasta enempää, kun menee näköjään henk.koht. mollaamiseksi.
Näköjään edes rautalanka ei riitä.
Esitän nyt muutaman kysymyksen, joihin voisit vastata.
1. Olenko väittänyt, että teidän suunnalla olisi ollut tänään päivällä pakkasta? Vihje: lue edellinen viestini, jossa olen kirjoittanut, että sääennuste kertoi yöllä olevan pakkasta ja päivällä lauhtuvan plussalle.
2. Mihin tienhoidon päivittäinen suunnittelu sitten perustuu, jos ei sääennusteisiin? Vihje: ei riitä, että lähdetään liukkauden torjuntaan vasta sitten, kun jo on liukasta ja muutama rekka ojassa henkilöautojen seassa.
3. Miltä tuntuisi ajatella hiukan laajemmin kuin vain oman pirtin ikkunasta avautuvan näkymän perusteella?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Aikas iso osa eteläisen suomen tien kunnossapitäjistä lähtee liikkeelle, kun pääkallonpaikalta helsingistä tulee käsky. Sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä paikallisen pienen alueen säätilan kanssa, jos siellä pääkallonpaikalla ennusteet näyttävät liukkautta tulevan tietylle alueelle, urakoitsijat saa käskyn lähtee vetään suolaa tielle ja silloin sille tielle vedetään suolaa, vaikka se kuinka hölmöltä näyttääisi ja tuntuisi ulkopuolisien silmissä.
V361 kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 7:21 pm
Sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä paikallisen pienen alueen säätilan kanssa, jos siellä pääkallonpaikalla ennusteet näyttävät liukkautta tulevan tietylle alueelle, urakoitsijat saa käskyn lähtee vetään suolaa tielle
Minä ainakin ymmärrän asian tuon perusteella niin, että taitaa kyse juurikin olla paikallisen pienen alueen säätilasta, jos ennuste näyttää liukkautta tulevan tietylle alueelle.
Minuakin kiinnostaa, että kuinka tuo komentoketju oikein on rakennettu päätöksen tekijästä urakoitsijaan?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tuskin ne tienpitäjät iltalehden sivuilta niitä sääennustuksia katsovat. Tänään ajoin suola-auton ohi ja ei yhtään harmittanut. Saadaan edes vähän verorahoille käyttöä
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Kyllähän noille pää väylille riittää hoitoa ja huolenpitoa melko riittävästi, mutta sitten nämä vähemmän liikennöidyt jää liiankin vähälle. Sitten ne kinttupolut joihin se hiekka tulee vasta kun jotkut ronkelit on jo ojan puolella tai sitten käynyt huonosti muuten.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ajomies kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 11:38 pm
Kyllähän noille pää väylille riittää hoitoa ja huolenpitoa melko riittävästi, mutta sitten nämä vähemmän liikennöidyt jää liiankin vähälle. Sitten ne kinttupolut joihin se hiekka tulee vasta kun jotkut ronkelit on jo ojan puolella tai sitten käynyt huonosti muuten.
Pitää tehdä niin kuin ulkolaiset rekat Pohjoisessa.
Ajetaan auto poikittain tielle, niin että koko tie sulkeutuu. Silloin kyllä hiekka-auto tulee nopsemmin. Tien reunaan ei kannata jäädä kiinni. Siinä saa odottaa kevättä.
V361 kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 7:21 pm
.. kun pääkallonpaikalta helsingistä tulee käsky.
Millä nimellä tämä "helsingin pääkallopaikka" tunnetaan?
Nykyisellään ELY-keskus
Esim. Hämeen alueella asiasta vastaa Uudenmaan ELY....
Joten rohkeesti vaan ELY keskuksen sivuille ja sieltä talvihoito, löytyy kartat aluesita ja mikä ELY niitä hoitaa.....
V361 kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 7:21 pm
.. kun pääkallonpaikalta helsingistä tulee käsky.
Millä nimellä tämä "helsingin pääkallopaikka" tunnetaan?
Nykyisellään ELY-keskus
Esim. Hämeen alueella asiasta vastaa Uudenmaan ELY....
Joten rohkeesti vaan ELY keskuksen sivuille ja sieltä talvihoito, löytyy kartat aluesita ja mikä ELY niitä hoitaa.....
Kyllä se urakoitsija itse päättää milloin lähtee liikkeelle, ei sille mistään Ely-keskuksesta aamuyöllä soitella.
"Urakoitsija toteuttaa työt valitsemillaan menetelmillä, hankkii materiaalit ja koneet sekä vastaa laadusta ja raportoinnista ELY-keskukselle, joka valvoo sopimuksen toteutumista työmaakokouksissa, pistokoetarkastuksin ja katselmuksissa."
Pari tuttua on noissa auraushommissa ollut ja kyllä niille on soiteltu "lähtökäsky" , tosin on jo joitakin vuosia aikaa siitä kun nämä niitä auraushommia täällä päin hoitivat, liekö sitten systeemit muuttuneet?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Suurimalla tiehoitourakoita tekevällä Destialla on ilmatieteenlaitoksen kanssa yhteinen kelikeskus. Teiden varsilla on satoja tiesääasemia ja ilmatieteenlaitosella säätutkia joilla seurataan mm. sademäärää, tienpinnan lämpötilaa ja suolapitoisuutta.
Kelikesus ohjaa ainakin Destian vastuulla olevien teiden telvihoitotoimenpiteiden aloittamista.
korjailija kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 5:08 pm
Tämän päivän havainnot liikenteestä; 124 koppainen mersu hinasi Toyota Carinaa Ja perässä ilmeisesti varmistusautona ajoi E-mallin Kadett
Oletko varma, ehkä se Carina työnsi mersua ja hinasi kadettia.
korjailija kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 5:08 pm
Tämän päivän havainnot liikenteestä; 124 koppainen mersu hinasi Toyota Carinaa Ja perässä ilmeisesti varmistusautona ajoi E-mallin Kadett
Oletko varma, ehkä se Carina työnsi mersua ja hinasi kadettia.
Kyllä olen varma, sen verran oli pitkä ja vetelä köysi ettei sillä olisi paljoa mersua työnnetty
Vaikka en silti tiedä, on ne japsit keksineet monta muutakin ihmeellistä asiaa
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non