Sivu 67/126

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 12:12 am
Kirjoittaja thames
Minä oon ajanut 20v talvet kitkarenkailla ja tänäkin talvena tulee 20tkm jos vanhat merkit pitävät paikkansa, vielä ei oo tullut vastaan liukasta keliä. Kunhan tulisi se talvi, ei viiti kesällä ajaa talvirenkailla.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 12:13 am
Kirjoittaja thames
.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 12:19 am
Kirjoittaja jussi77
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 12:03 am
voisiko siitä vetää sen johtopäätöksen jotta kesäpyörät ovatkin turvallisimmat talvipyörät kun ei kukaan uskalla niillä niin kovaa ajaa kuin oikeilla talvipyörillä? :mrgreen:
Samahan se on kitkarenkailla. Ei kai niillä tule talvella kuolonkolareita, kun oikeasti liukkailla keleillä ei noilla uskalla tielle lähteä ja silloin ajetaan nastarenkailla.
Aika moni uskaltaa ja selviää ihan hyvin. Siis kun osaa sopeutua, toisin kuin nastoihin luottava ja aina samaa vauhtia ajava supertekstaaja.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 11:37 am
Kirjoittaja Nuffield
Pärjäämistä se kitkoilla ajo on.

"Nyrkkisääntö on, että Suomen vaihtelevissa talvioloissa nastarenkaat ovat turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaat tuovat kaivattua pitoreserviä vaativilla keleillä, kun pito vaihtelee liukkaasta jäästä sohjoiseen tienpintaan. Kun autosta puuttuu viimeisin turvatekniikka, on nastarengas lyhyen jarrutusmatkansa ansiosta myös varmempi valinta.

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014)."

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 11:43 am
Kirjoittaja korsteeni
Olikos tuo se nimenomainen VTT:n "testi" jossa kitkarenkaina puhuteltiin nastarenkaita joista nastat poistettu? Ja muutenkin onnettomuusotanta 80-90 luvulta...

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 9:03 pm
Kirjoittaja kokastelija
Kuinkahan moni teistä kitkojen vastustajista on ajanut kitkoilla??? Tuntuu siltä ,ettei kovinkaan moni. Kirjoitatte periaatteesta ko olette joskus ammoisina aikoina ajelleet kesäkummeilla läpi vuoden. Ainoastaan täydellinen tietämättömyys asiasta tekee asaintuntijan..... niinko taksimiähet:lol:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 9:11 pm
Kirjoittaja EKo
kokastelija kirjoitti: Su Loka 20, 2019 9:03 pm Kuinkahan moni teistä kitkojen vastustajista on ajanut kitkoilla??? Tuntuu siltä ,ettei kovinkaan moni. Kirjoitatte periaatteesta ko olette joskus ammoisina aikoina ajelleet kesäkummeilla läpi vuoden. Ainoastaan täydellinen tietämättömyys asiasta tekee asaintuntijan..... niinko taksimiähet:lol:
Varmaankin aika harva. Sen lisäksi näissä 'kitkoilla ei pysy tiellä'-kommentoijissa on ainakin yksi trolli.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 10:23 am
Kirjoittaja Superdextaaja
Kitkatrollit täällä on nyt enemmistönä olleet. On täysin vastuutonta yrittää kehua noita nastarenkaiden veroisiksi ja jopa paremmiksi. Itse ajoin kitkarenkailla paljon eri autoilla pikkuautoista isoon pakuun jo 90-luvun alusta ja T4 Syncrossakin oli kymmenkunta vuotta sitten niin pitkään, kunnes se lähti uudet kitkat alla alamäessä pulkaksi. Laittoi nastarenkaat, niin eipä ollut samoja ongelmia eikä tarvinnut tempaista ratista enää koskaan penkalle pitojen hävittyä lumella ja jäällä joskus totaalisesti, kuin vesiliirrossa. Siinä ei auta mitkään jarrujen pumppaukset tai moottorilla jarruttamiset, kun liuku ilman mitään pitoa alkaa. Vähän kuin nappaskengällä liukastuessa lumisella tai jäisellä pinnalla. Vähän aikaa liukkaalla kenkäkin pitää ja sitten täysi nolla ja takaraivo on jäätä päin. Nastat avittaa noissakin oleellisesti.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 10:36 am
Kirjoittaja Tumppi 865
pitojen hävittyä lumella ja jäällä joskus totaalisesti, kuin vesiliirrossa.
Mitä ne nastat lumella auttaa?
pitää ja sitten täysi nolla
Ei voi olla, ellet ole nostanu rengasta ilmaan!

Nuo kitkakumeilla varustetut kotiin jätetyt autot ilmeisesti seikkailee pihoilla ja parkkikisilla jäätikkökelillä iteksee, mihin sattuu tuuli kuljettamaa, jos kerran pito täysin nolla jäätiköllä!?

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 10:37 am
Kirjoittaja Superdextaaja
Jäi sellainenkin tapaus mieleen 2008 vuodelta tutun taksimiehen pienoislinja-auton kyydissä. Uusi Transit varustettu siis noin 14 hengen kuljetukseen linja-autotyyppisesti kitkarenkaat alla ja sillä oltiin tuon kokoisen seurueen kanssa viikko kiertelemässä Lapissa erinäisiä paikkoja. Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta. Oli sen verran hyvät luistonesto-ohjelmat jo autossa, ettei antaneet kitkojen luistaa niin matka vain jatkui jarrut pohjassa pitkälle risteyksen ohi. Eli ei noiden kanssa pidä mennä luottamaan myöskään luistonestojärjestelmiin ja abs-jarruihin.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 10:39 am
Kirjoittaja Tumppi 865
Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta.
Kuskissahan ei tietysti ollu mitää vikaa, vaan renkaissa!? :roll:
Noin voi käydä nastoillakin, jos ulosmitataa senhetkiset tieolosuhteet ja nopeus!

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 11:12 am
Kirjoittaja jussi77
Superdextaaja kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 10:37 am Jäi sellainenkin tapaus mieleen 2008 vuodelta tutun taksimiehen pienoislinja-auton kyydissä. Uusi Transit varustettu siis noin 14 hengen kuljetukseen linja-autotyyppisesti kitkarenkaat alla ja sillä oltiin tuon kokoisen seurueen kanssa viikko kiertelemässä Lapissa erinäisiä paikkoja. Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta. Oli sen verran hyvät luistonesto-ohjelmat jo autossa, ettei antaneet kitkojen luistaa niin matka vain jatkui jarrut pohjassa pitkälle risteyksen ohi. Eli ei noiden kanssa pidä mennä luottamaan myöskään luistonestojärjestelmiin ja abs-jarruihin.
Ei pidä luottaa ihmisiin eikä tekniikkaan.
Tuo tilanne kuulostaa siltä, että kuljettaja ei ole osannut lukea keliä. EI kai se renkaiden vika ole jos kuljettaja tekee virheen.
Olikos täällä joku väittänyt kitkaa paremmaksi kuin nasta kaikissa olosuhteissa? Jäällähän niiden pito ei ole parempi.
Täällä on mielestäni kerrottu, että kitkarenkaillakin voi ihan menestyksekkäästi ajella suomen talvikeleillä. Sehän ei vissiin riitä.
Mutta sellaisen väitteen olen nähnyt, että kitkalla ei ole mitään pitoa.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 11:31 am
Kirjoittaja poweri
On tainnu dextarin transit bussin kuskikin istua hullussa porossa yhtä kauan kuin matkustajat....eihän tollanen matkavauhtia liittymän ohi ajaminen ole mitenkään mahdollista.
Suosittelen edelleen neurologisia tutkimuksia jos tuollaista rupee sattuu, yksikin tollanen pimeähetki voi aiheuttaa täysin ulkopuolisen vakavan loukkaantumisen tai jopa menehtymisen.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 12:47 pm
Kirjoittaja EKo
Minä jättäisin erään keskustelijan kommentit ihan omaan arvoonsa, kun niistä näkee otsallaankin sen, että kuinka paikkansa pitäviä ne ovat. Motiivi on ihan jokin muu kuin rengaskeskustelu.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 1:14 pm
Kirjoittaja Superdextaaja
Kuski oli ja on edelleen varmaan ammattimaisempi kuin täällä yksikään. On ollut turistibussia ja henkilöautotakseja ja vaikka mitä. Keli ja tie oli jotakuinkin samanlainen kuin luistimilla tien päällä videoilla. Ajonvakautusjärjestelmät auttoivat ehkä autoa pysymään tiellä jonkin verran mutta suoraan ajossa ei huonoissakaan renkaissa ole pito-ongelmia hallitusti ohjausliikkeitä ja hitaita jarrutuksia tehden. Heti kun tarvitsee tehdä jotakin äkkinäisempää käy kitkarenkailla tuollaisilla teillä huonosti. On kitkarenkaat toki kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana mutta niin ovat nastarenkaatkin. Ainut mikä kitkarenkaista silti puuttuu edelleen on pidon varmistaminen jokaikisellä mahdollisella ja kuviteltavissa olevalla tiepinnalla metallisella nastalla.
Ilman nastoja ei abs-jarruistakaan ole paljon apua auton pysäyttämiseen noilla em. tiepinnoilla.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 1:43 pm
Kirjoittaja Ajomies
Sen verran on tuota ajokokemusta isoilla autoilla joissa on ollut edessä nastarenkaat vaikka suurin osa talviajoista ajelinkin nastattomilla renkailla. Sen missä ne nastat auttoi huomattavasti oli mm. ympyrät jotka oli kiillottuneet todella liukkaiksi ja niissä ei tahtonut nastattomat renkaat saada mitään otetta vaan auto puski suoraan, automaattilaatikollisella ajokilla vielä rajummin. Ja ei, vauhtia ei ollut edes jalankulkijan etenemää vauhtia! Tuo ei sinällään ollut ongelma kun oli tieto siitä liukkaudesta. Joskus vaan tuli kuitenkin liukkaus yllätyksenä. :( Toinen tilanne oli kun linja-autolla meni pysäkille joka oli huonon aurauksen ja talvihoidon johdosta liukas ja lisäksi kalteva sinne ajoradan suuntaan. Vaikka sai auton pysähtymään, niin se saattoi "kimmota" siitä polanteen päältä yllättäen sivusuuntaan. Tätä tilannetta en ainakaan muista että nastoilla varustetuissa autoissa olisi tapahtunut. Se että ne nastat ei tahtoneet koko talvea pysyä ja menettivät otettaan talven aikana. Tosin kilometrejä kertyi talvessa n. 50 000 - 70 000 km. Mutta ei tämäkään muuta mitään, ne ajaa kitkoilla jotka niillä arvelevat pärjäävänsä, ja minä ajelen nastarenkailla varustetulla ajopelillä jos vaan saan asian omalla kohdalla päättää. Enkä nyt ymmärrä miksi tämä asia pitää vääntää ja vängätä kun ei mikään muutu kuitenkaan. Tämä nyt riittäköön minun osalta, ellei jotain mullistavaa jatkossa aiheesta ilmene. Jatkakaa, mutta edes jotenkin asiallisesti. :)

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 1:50 pm
Kirjoittaja LasseE
Superdextaaja kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 10:37 am Jäi sellainenkin tapaus mieleen 2008 vuodelta tutun taksimiehen pienoislinja-auton kyydissä. Uusi Transit varustettu siis noin 14 hengen kuljetukseen linja-autotyyppisesti kitkarenkaat alla ja sillä oltiin tuon kokoisen seurueen kanssa viikko kiertelemässä Lapissa erinäisiä paikkoja. Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta. Oli sen verran hyvät luistonesto-ohjelmat jo autossa, ettei antaneet kitkojen luistaa niin matka vain jatkui jarrut pohjassa pitkälle risteyksen ohi. Eli ei noiden kanssa pidä mennä luottamaan myöskään luistonestojärjestelmiin ja abs-jarruihin.
Ehdotapa kiireesti jonnekin tieliikennevirastoon, että asentavat jo tänne Joensuun korkeudelle lisäkyltit, joissa kielletään kitkarenkailla ajaminen. Kun ei me muuten täällä pärjätä saati ymmärretä asiaa..
Itsekin olen varmaan epähuomiossa ajellut huomattavasti etelämpänä kuin maisemat antaa ymmärtää monta talvea kitkoilla ilman ongelmia.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 1:53 pm
Kirjoittaja jussi77
Omat kokemukset ABS-jarruista on, että ne ei liukkaalla lyhennä jarrutusmatkaa, mutta ohjattavuus säilyy. Joskus kun abs aktivoituu heti niin kokeilen uudestaan siten, että ei aktivoudu ja hidastuu paremmin. Hätätilanteessa tietty ei oo aikaa alkaa kokeilemaan vaan painetaan poljin pohjaan ja ohjataan tarpeen mukaan.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 1:57 pm
Kirjoittaja Ajomies
jussi77 kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 1:53 pm Hätätilanteessa tietty ei oo aikaa alkaa kokeilemaan vaan painetaan poljin pohjaan ja ohjataan tarpeen mukaan.
Noin teoriassa, käytännössä menee usein vaan niin että jarru pohjaan ja silmät kiinni ja odotellaan ……...

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: Ma Loka 21, 2019 6:07 pm
Kirjoittaja jussi77
Ajomies kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 1:57 pm
jussi77 kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 1:53 pm Hätätilanteessa tietty ei oo aikaa alkaa kokeilemaan vaan painetaan poljin pohjaan ja ohjataan tarpeen mukaan.
Noin teoriassa, käytännössä menee usein vaan niin että jarru pohjaan ja silmät kiinni ja odotellaan ……...
Toivottavasti ei noin. Kannattaa niitä hätäjarrutuksia harjoitella jossain. Itse ainakin teen täysjarrutuksia lähes päivittäin ja kokeilen miten jarrut pelaa ja talvella saapi tietää millainen jarrutuspito on. En tietty tee jos joku ajaa perässä vaan turvallisesti sopivassa paikassa. Aamuneljältä ei ole paljoa kulkijoita ja voi rauhassa tehdä moisia. Ohjautuvuuden kokeilua on hikan hankalampi tehdä täysjarrutuksen kanssa yleisillä teillä, vaatisi tilaa tarpeeksi. Kun pääsisikin avoimelle jäälle joskus.