Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.Cultor kirjoitti:Näin ;- ) Minäpä kerron kokemukseni ulkonäöltään hyväkuntoisista nastarenkaista ja syksyn ensilumesta.jompsa kirjoitti:Tää sama vääntö joka pirun syksy...
Henkilöautossamme oli kuvan näköiset nastoitetut talvirenkaat, muutaman vuoden ikäiset. Kuviosyvyyttä oli riittävästi, ehkä noin 6 mm. Nastat jokseenkin kaikki tallella, ulkonemaa riittävästi.
Oli yöllä satanut nuoskalunta toistakymmentä senttiä, kaupungin kaduilla se oli tallautunut jäiseksi polanteeksi. Matkan varrella olevaan kiertoliittymään (vanha liikenneympyrä eli pienehkö) ajoin hiljaa, ainakin niin kuvittelin. Kuinka ollakaan auto alkoi liukua sivuttain hankea kohti, jossa tiesin olevan jalkakäytävän reunakiveyksen. Katsoin viisaammaksi oikaista pyörät ja ajaa suoraan reunuksen yli mieluummin kuin mahdollisesti kylki edellä reunukseen.
Pakettiautossani on Hakkapeliita CQ kitkarenkaat, kuusi talvea ajettuna nyt eikä kertaakaan ole sattunut lähellekään tuon tapaista tilannetta. Ei mitään isoa yllätystä pidon suhteen koskaan. Nastojen antama lisäpito on mitätön nykyisillä nastamäärillä ja pistovoimilla. Lähes kaikki pito saadaan kulutuspinnan kuvion ja kumiseoksen antamana.
Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Re: Valintani on Kitkarengas
Ei tuo rengastyyppi mikään uusi ole. Vaihtoautossa vuosi sitten oli Continental Viking kitkat alla, valmistus 3314. Renkaat oli kutakuinkin ajamattomat, tarjosin nuorisolle jotta olisin saanut nastarenkaat tilalle, ei kelvanneet, "paremmat" hankittiin (en kysynyt mitkä). Edelliset itsellä oli Continentalin nastarenkaat, joita pidän mukavampina.
Re: Valintani on Kitkarengas
Niin, mistä erottaa meille sopimattomat keskieuroopan kitkarenkaat, meille sopivista kitkarenkaista?
Piti oikein kaksi kertaa käydä tapaamassa pyörän kylkiä. ContinentalViking Contact 6 siinä lukee.Valmistus 3314
Piti oikein kaksi kertaa käydä tapaamassa pyörän kylkiä. ContinentalViking Contact 6 siinä lukee.Valmistus 3314
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Oliko mahdollisesti mallia 5 jotka mullakin edelliset...tuulen kirjoitti:Ei tuo rengastyyppi mikään uusi ole. Vaihtoautossa vuosi sitten oli Continental Viking kitkat alla, valmistus 3314. Renkaat oli kutakuinkin ajamattomat, tarjosin nuorisolle jotta olisin saanut nastarenkaat tilalle, ei kelvanneet, "paremmat" hankittiin (en kysynyt mitkä). Edelliset itsellä oli Continentalin nastarenkaat, joita pidän mukavampina.
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mulla nämä uudet tehty 3914... eikös ne erota nopeusluokituksesta, keskieuroopan kitkoilla korkeampi luokitus kun tarkoitettu nopeampaan menoon...tuulen kirjoitti:Niin, mistä erottaa meille sopimattomat keskieuroopan kitkarenkaat, meille sopivista kitkarenkaista?
Piti oikein kaksi kertaa käydä tapaamassa pyörän kylkiä. ContinentalViking Contact 6 siinä lukee.Valmistus 3314
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Noita liukkauksia on huono vertailla, jos yhtenä talvena jokin rengas luistaa, niin seuraavana talvena joku toinen rengas pitää kuin tauti. Nuo ympyrät ei jokaisella " liukkaalla" ole yhtä iljanteisia kuin jossain toisessa kelissä. Työn puolesta kuin niitä joutui muutamia kymmeniä, ellei satoja kertoja ajelemaan päivän aikana, niin saattoi aamulla mennä ympyrä ihan sutjakkaasti ihan ns. normaali vauhdilla, kun taas sitten jossain vaiheessa päivää, ei niin hiljaa osannut mennä että olisi keula pysynyt tiessä, vaan pyrki puskemaan. Kuitenkin samalla ajokilla ajettu. Samoin oli noiden mäkien kanssa, pito vaihteli vaikka ulkoiset olosuhteet ei muuttuneet, ellei ilman kosteudessa jotain tapahtunut, sitä kun ei päässyt tarkistelemaan. Oma valinta kuitenkin on omassa talvi kulkimessa nastarenkaat, vaikka nyt ei mikään pakota "pääkallokeleillä" ajelemaan ja vaarantamaan omaa tai muiden turvallisuutta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Näinhän se on ja ihan samalla kuviolla nastarenkaassa nastan ympärillä on kovempaa nastarengasumpikumia eli kitkarenkaassa sama kohta täytetään lamellikuviolla. Ihan kelvollisen tuntuisia oli omatkin kitkarenkaat ja hyviä ajaa matkaa sekä realisoida peräkärrin kumeina sun muina, kun ei tarvinnut nastoja poistaa kesä- ja talvikäyttöä varten peräkärrissä. Huomasin tuossa taas kuitenkin uuden petollisuuden kitkojen kanssa, että ne tuli pidettyä liian herkästi täysin jo kelvottomina ominaisuuksiltaan talvirenkaina autossa. Jos kesän noilla oli lais.. siis kiireiden takia ajanut talven jälkeen seuraavaan oli seuraavana talvena pito pois tai ainakin hiton paljon heikompi.Metsaman kirjoitti:Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Vaihdoin yhteen autoon samanlaiset kitkanokiat kuin edelliset yhtä kokoluokkaa kapeampana ja olivat myös heti kelvottomat pidoltaan vaikka olivat ihan uudet. Leveys tuo enemmän tartuntäsärmiä vissiin tienpintaa raapimaan ja rengas ja sen lamellikuvio pysyy toimintamuodossaan ja asennossaan paremmin, kun painojakauma on oikea ja ilman paineet samoin. Tässä tapauksessa siis kapeampi oli huonompi pidoltaan vaikka nastarenkaissa asia on monesti toisin. Karkea nastarengas on korkeapaineisempana monesti myös pitävämpi jäällä verrattuna samaan renkaaseen ihan lötkönä. Tämä siis autokohtaisesti testailtava kohdilleen ihan jarrutuskokeilla vaikka jäätiellä.
Viimeksi muokannut Anonymous, Su Syys 25, 2016 5:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaustagi
Syy: Lainaustagi
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuo runsas kesäkäyttö lämpimillä syönee kitkarenkaan lamelleja aika paljon joten ei välttämättä ihme jos eivät seuraavana talvena pidä.. tästähän asiantuntijatkin varoittelevat ettei kitka mikään kesärengas olisi mutta aika paljonhan porukat tuntuu vaan niitä kesällä käyttävän... kerran olen nastarenkaista nyppinyt nastat pois ja ajellut kesällä muttei kyllä kovin kummoiset olleet.. aika lötköt lämpimillä keleillä.Superdextaaja kirjoitti:Näinhän se on ja ihan samalla kuviolla nastarenkaassa nastan ympärillä on kovempaa nastarengasumpikumia eli kitkarenkaassa sama kohta täytetään lamellikuviolla. Ihan kelvollisen tuntuisia oli omatkin kitkarenkaat ja hyviä ajaa matkaa sekä realisoida peräkärrin kumeina sun muina, kun ei tarvinnut nastoja poistaa kesä- ja talvikäyttöä varten peräkärrissä. Huomasin tuossa taas kuitenkin uuden petollisuuden kitkojen kanssa, että ne tuli pidettyä liian herkästi täysin jo kelvottomina ominaisuuksiltaan talvirenkaina autossa. Jos kesän noilla oli lais.. siis kiireiden takia ajanut talven jälkeen seuraavaan oli seuraavana talvena pito pois tai ainakin hiton paljon heikompi.Metsaman kirjoitti:Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Vaihdoin yhteen autoon samanlaiset kitkanokiat kuin edelliset yhtä kokoluokkaa kapeampana ja olivat myös heti kelvottomat pidoltaan vaikka olivat ihan uudet. Leveys tuo enemmän tartuntäsärmiä vissiin tienpintaa raapimaan ja rengas ja sen lamellikuvio pysyy toimintamuodossaan ja asennossaan paremmin, kun painojakauma on oikea ja ilman paineet samoin. Tässä tapauksessa siis kapeampi oli huonompi pidoltaan vaikka nastarenkaissa asia on monesti toisin. Karkea nastarengas on korkeapaineisempana monesti myös pitävämpi jäällä verrattuna samaan renkaaseen ihan lötkönä. Tämä siis autokohtaisesti testailtava kohdilleen ihan jarrutuskokeilla vaikka jäätiellä.
Mielenkiintoinen havainto tuo että leveämmät kitkat pitää paremmin... käytännössähän pintapaine vähenee mitä leveämpi rengas on kyseessä mutta voipi olla että kitkat "vaatii" tiettyä leveyttä.. ehkä nämä nykykitkat on suunniteltu sitä silmällä pitäen että nykyautoissa ihan pikkuautoista lähtien mennään koko ajan leveämpää rengasta kohti...
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kyllähän noi nastat sais lailla kieltää. Suolaa kylvetään niin paljon ettei mitään rajaa ja tiet kuluu. Molempia renkaita ollut ja hyvin toimii kitkarenkaatkin. Sitten on ihan hyvän näköisiä nastarenkaita joissa ei pitoa jäällä yhtään. Nastat tallella jne mutta muuta apua ole kuin ehkä se ääni. Mieluummin uusi kitka kuin hyväpintainen mutta vanha nastarengas.
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
En tiedä olisiko nastojen täyskieltokaan hyvä asia, vanhemmalla kalustolla ja vähemmän ajavat varmaan tykkäisi käyttää nastoja.8400 kirjoitti:Kyllähän noi nastat sais lailla kieltää. Suolaa kylvetään niin paljon ettei mitään rajaa ja tiet kuluu. Molempia renkaita ollut ja hyvin toimii kitkarenkaatkin. Sitten on ihan hyvän näköisiä nastarenkaita joissa ei pitoa jäällä yhtään. Nastat tallella jne mutta muuta apua ole kuin ehkä se ääni. Mieluummin uusi kitka kuin hyväpintainen mutta vanha nastarengas.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No toki asia on niinkin. Se vaan että kuinka monta on esimerkiksi sellaista jotka hinkkaa jotain 3-tietä muutaman kymmenentuhatta km vuoteen nastoilla ja ihan turhaan. Vähentäisivät edes sitä suolausta silloin kun sitä ei tosiaankaan tarvitse.
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastarenkaat verolle. Kyllä voisin satasen maksaa, ajokilometrejä talvirenkailla n. 1000.
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kyllähän ne asfalttia piikkaa toisella tavalla kuin kitkat tai kesärenkaat...8400 kirjoitti:No toki asia on niinkin. Se vaan että kuinka monta on esimerkiksi sellaista jotka hinkkaa jotain 3-tietä muutaman kymmenentuhatta km vuoteen nastoilla ja ihan turhaan. Vähentäisivät edes sitä suolausta silloin kun sitä ei tosiaankaan tarvitse.
Re: Valintani on Kitkarengas
Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mitkä testit? Ainakin tm:n testissä nastat peittosivat kitkat myös lumella..Metsaman kirjoitti: Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/2 ... napakammintuulen kirjoitti:Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Uusimmassa vertailussa näköjään näin, muistaakseni aikaisemmissa tulos on ollut joidenkin renkaiden osalta toinen, ehkä nastarenkaiden kumiseosta on saatu pehmeämmäksi... kitkamaisemmaksi. . isoja erot ei kyllä ole jos vertaa saman merkin nastoja ja kitkoja keskenään.m_kane kirjoitti:Mitkä testit? Ainakin tm:n testissä nastat peittosivat kitkat myös lumella..Metsaman kirjoitti: Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Vähän ajoa mutta paaaljon puhetta.tuulen kirjoitti:Nastarenkaat verolle. Kyllä voisin satasen maksaa,
ajokilometrejä talvirenkailla n. 1000.
viewtopic.php?f=4&t=79470&hilit=continental
Niin se käytännössä aina menee !
-
- Viestit: 2295
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuo on sama juttu kuin ambulansseilla... mentävä isoa kovaa olosuhteista välittämättä... vähän eri juttu kuin siviiliautoilu. ..Major58 kirjoitti:http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/2 ... napakammintuulen kirjoitti:Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
-
- Viestit: 1200
- Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Niin... ja milläs sitten saataisiin vilkasliikenteiset, jäiset tien/kadun pinnat edes jotenkuten kitkarenkaita pitäviksi, ellei olisi nasta-autoilijoita niitä karhentamassa? Suolalla ei sentään (ja onneksi!) mäskätä jokaista vilkastakaan ajoväylää tässä maassa. Ja mitkä ovatkin suolauksen piirissä, niin takuuvarmasti pääsee yllättämään joskus myös normaali talvikeli täälläkin.Metsaman kirjoitti:En tiedä olisiko nastojen täyskieltokaan hyvä asia, vanhemmalla kalustolla ja vähemmän ajavat varmaan tykkäisi käyttää nastoja.8400 kirjoitti:Kyllähän noi nastat sais lailla kieltää. Suolaa kylvetään niin paljon ettei mitään rajaa ja tiet kuluu. Molempia renkaita ollut ja hyvin toimii kitkarenkaatkin. Sitten on ihan hyvän näköisiä nastarenkaita joissa ei pitoa jäällä yhtään. Nastat tallella jne mutta muuta apua ole kuin ehkä se ääni. Mieluummin uusi kitka kuin hyväpintainen mutta vanha nastarengas.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
ja toisinaan sitten taas ei
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ---tapsa---, Bing [Bot], Lurkus ja 42 vierailijaa