Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

Cultor kirjoitti:
jompsa kirjoitti:Tää sama vääntö joka pirun syksy...
Näin ;- ) Minäpä kerron kokemukseni ulkonäöltään hyväkuntoisista nastarenkaista ja syksyn ensilumesta.

Henkilöautossamme oli kuvan näköiset nastoitetut talvirenkaat, muutaman vuoden ikäiset. Kuviosyvyyttä oli riittävästi, ehkä noin 6 mm. Nastat jokseenkin kaikki tallella, ulkonemaa riittävästi.
Kuva
Oli yöllä satanut nuoskalunta toistakymmentä senttiä, kaupungin kaduilla se oli tallautunut jäiseksi polanteeksi. Matkan varrella olevaan kiertoliittymään (vanha liikenneympyrä eli pienehkö) ajoin hiljaa, ainakin niin kuvittelin. Kuinka ollakaan auto alkoi liukua sivuttain hankea kohti, jossa tiesin olevan jalkakäytävän reunakiveyksen. Katsoin viisaammaksi oikaista pyörät ja ajaa suoraan reunuksen yli mieluummin kuin mahdollisesti kylki edellä reunukseen.

Pakettiautossani on Hakkapeliita CQ kitkarenkaat, kuusi talvea ajettuna nyt eikä kertaakaan ole sattunut lähellekään tuon tapaista tilannetta. Ei mitään isoa yllätystä pidon suhteen koskaan. Nastojen antama lisäpito on mitätön nykyisillä nastamäärillä ja pistovoimilla. Lähes kaikki pito saadaan kulutuspinnan kuvion ja kumiseoksen antamana.
Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
tuulen

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Ei tuo rengastyyppi mikään uusi ole. Vaihtoautossa vuosi sitten oli Continental Viking kitkat alla, valmistus 3314. Renkaat oli kutakuinkin ajamattomat, tarjosin nuorisolle jotta olisin saanut nastarenkaat tilalle, ei kelvanneet, "paremmat" hankittiin (en kysynyt mitkä). Edelliset itsellä oli Continentalin nastarenkaat, joita pidän mukavampina.
tuulen

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Niin, mistä erottaa meille sopimattomat keskieuroopan kitkarenkaat, meille sopivista kitkarenkaista?

Piti oikein kaksi kertaa käydä tapaamassa pyörän kylkiä. ContinentalViking Contact 6 siinä lukee.Valmistus 3314
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

tuulen kirjoitti:Ei tuo rengastyyppi mikään uusi ole. Vaihtoautossa vuosi sitten oli Continental Viking kitkat alla, valmistus 3314. Renkaat oli kutakuinkin ajamattomat, tarjosin nuorisolle jotta olisin saanut nastarenkaat tilalle, ei kelvanneet, "paremmat" hankittiin (en kysynyt mitkä). Edelliset itsellä oli Continentalin nastarenkaat, joita pidän mukavampina.
Oliko mahdollisesti mallia 5 jotka mullakin edelliset...
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

tuulen kirjoitti:Niin, mistä erottaa meille sopimattomat keskieuroopan kitkarenkaat, meille sopivista kitkarenkaista?

Piti oikein kaksi kertaa käydä tapaamassa pyörän kylkiä. ContinentalViking Contact 6 siinä lukee.Valmistus 3314
Mulla nämä uudet tehty 3914... eikös ne erota nopeusluokituksesta, keskieuroopan kitkoilla korkeampi luokitus kun tarkoitettu nopeampaan menoon...
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Noita liukkauksia on huono vertailla, jos yhtenä talvena jokin rengas luistaa, niin seuraavana talvena joku toinen rengas pitää kuin tauti. Nuo ympyrät ei jokaisella " liukkaalla" ole yhtä iljanteisia kuin jossain toisessa kelissä. Työn puolesta kuin niitä joutui muutamia kymmeniä, ellei satoja kertoja ajelemaan päivän aikana, niin saattoi aamulla mennä ympyrä ihan sutjakkaasti ihan ns. normaali vauhdilla, kun taas sitten jossain vaiheessa päivää, ei niin hiljaa osannut mennä että olisi keula pysynyt tiessä, vaan pyrki puskemaan. Kuitenkin samalla ajokilla ajettu. Samoin oli noiden mäkien kanssa, pito vaihteli vaikka ulkoiset olosuhteet ei muuttuneet, ellei ilman kosteudessa jotain tapahtunut, sitä kun ei päässyt tarkistelemaan. Oma valinta kuitenkin on omassa talvi kulkimessa nastarenkaat, vaikka nyt ei mikään pakota "pääkallokeleillä" ajelemaan ja vaarantamaan omaa tai muiden turvallisuutta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Metsaman kirjoitti:Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Näinhän se on ja ihan samalla kuviolla nastarenkaassa nastan ympärillä on kovempaa nastarengasumpikumia eli kitkarenkaassa sama kohta täytetään lamellikuviolla. Ihan kelvollisen tuntuisia oli omatkin kitkarenkaat ja hyviä ajaa matkaa sekä realisoida peräkärrin kumeina sun muina, kun ei tarvinnut nastoja poistaa kesä- ja talvikäyttöä varten peräkärrissä. Huomasin tuossa taas kuitenkin uuden petollisuuden kitkojen kanssa, että ne tuli pidettyä liian herkästi täysin jo kelvottomina ominaisuuksiltaan talvirenkaina autossa. Jos kesän noilla oli lais.. siis kiireiden takia ajanut talven jälkeen seuraavaan oli seuraavana talvena pito pois tai ainakin hiton paljon heikompi.
Vaihdoin yhteen autoon samanlaiset kitkanokiat kuin edelliset yhtä kokoluokkaa kapeampana ja olivat myös heti kelvottomat pidoltaan vaikka olivat ihan uudet. Leveys tuo enemmän tartuntäsärmiä vissiin tienpintaa raapimaan ja rengas ja sen lamellikuvio pysyy toimintamuodossaan ja asennossaan paremmin, kun painojakauma on oikea ja ilman paineet samoin. Tässä tapauksessa siis kapeampi oli huonompi pidoltaan vaikka nastarenkaissa asia on monesti toisin. Karkea nastarengas on korkeapaineisempana monesti myös pitävämpi jäällä verrattuna samaan renkaaseen ihan lötkönä. Tämä siis autokohtaisesti testailtava kohdilleen ihan jarrutuskokeilla vaikka jäätiellä.
Viimeksi muokannut Anonymous, Su Syys 25, 2016 5:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaustagi
Tekemällä virheistä oppii.
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

Superdextaaja kirjoitti:
Metsaman kirjoitti:Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Näinhän se on ja ihan samalla kuviolla nastarenkaassa nastan ympärillä on kovempaa nastarengasumpikumia eli kitkarenkaassa sama kohta täytetään lamellikuviolla. Ihan kelvollisen tuntuisia oli omatkin kitkarenkaat ja hyviä ajaa matkaa sekä realisoida peräkärrin kumeina sun muina, kun ei tarvinnut nastoja poistaa kesä- ja talvikäyttöä varten peräkärrissä. Huomasin tuossa taas kuitenkin uuden petollisuuden kitkojen kanssa, että ne tuli pidettyä liian herkästi täysin jo kelvottomina ominaisuuksiltaan talvirenkaina autossa. Jos kesän noilla oli lais.. siis kiireiden takia ajanut talven jälkeen seuraavaan oli seuraavana talvena pito pois tai ainakin hiton paljon heikompi.
Vaihdoin yhteen autoon samanlaiset kitkanokiat kuin edelliset yhtä kokoluokkaa kapeampana ja olivat myös heti kelvottomat pidoltaan vaikka olivat ihan uudet. Leveys tuo enemmän tartuntäsärmiä vissiin tienpintaa raapimaan ja rengas ja sen lamellikuvio pysyy toimintamuodossaan ja asennossaan paremmin, kun painojakauma on oikea ja ilman paineet samoin. Tässä tapauksessa siis kapeampi oli huonompi pidoltaan vaikka nastarenkaissa asia on monesti toisin. Karkea nastarengas on korkeapaineisempana monesti myös pitävämpi jäällä verrattuna samaan renkaaseen ihan lötkönä. Tämä siis autokohtaisesti testailtava kohdilleen ihan jarrutuskokeilla vaikka jäätiellä.
Tuo runsas kesäkäyttö lämpimillä syönee kitkarenkaan lamelleja aika paljon joten ei välttämättä ihme jos eivät seuraavana talvena pidä.. tästähän asiantuntijatkin varoittelevat ettei kitka mikään kesärengas olisi mutta aika paljonhan porukat tuntuu vaan niitä kesällä käyttävän... kerran olen nastarenkaista nyppinyt nastat pois ja ajellut kesällä muttei kyllä kovin kummoiset olleet.. aika lötköt lämpimillä keleillä.

Mielenkiintoinen havainto tuo että leveämmät kitkat pitää paremmin... käytännössähän pintapaine vähenee mitä leveämpi rengas on kyseessä mutta voipi olla että kitkat "vaatii" tiettyä leveyttä.. ehkä nämä nykykitkat on suunniteltu sitä silmällä pitäen että nykyautoissa ihan pikkuautoista lähtien mennään koko ajan leveämpää rengasta kohti...
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllähän noi nastat sais lailla kieltää. Suolaa kylvetään niin paljon ettei mitään rajaa ja tiet kuluu. Molempia renkaita ollut ja hyvin toimii kitkarenkaatkin. Sitten on ihan hyvän näköisiä nastarenkaita joissa ei pitoa jäällä yhtään. Nastat tallella jne mutta muuta apua ole kuin ehkä se ääni. Mieluummin uusi kitka kuin hyväpintainen mutta vanha nastarengas.
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

8400 kirjoitti:Kyllähän noi nastat sais lailla kieltää. Suolaa kylvetään niin paljon ettei mitään rajaa ja tiet kuluu. Molempia renkaita ollut ja hyvin toimii kitkarenkaatkin. Sitten on ihan hyvän näköisiä nastarenkaita joissa ei pitoa jäällä yhtään. Nastat tallella jne mutta muuta apua ole kuin ehkä se ääni. Mieluummin uusi kitka kuin hyväpintainen mutta vanha nastarengas.
En tiedä olisiko nastojen täyskieltokaan hyvä asia, vanhemmalla kalustolla ja vähemmän ajavat varmaan tykkäisi käyttää nastoja.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No toki asia on niinkin. Se vaan että kuinka monta on esimerkiksi sellaista jotka hinkkaa jotain 3-tietä muutaman kymmenentuhatta km vuoteen nastoilla ja ihan turhaan. Vähentäisivät edes sitä suolausta silloin kun sitä ei tosiaankaan tarvitse.
tuulen

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Nastarenkaat verolle. Kyllä voisin satasen maksaa, ajokilometrejä talvirenkailla n. 1000.
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

8400 kirjoitti:No toki asia on niinkin. Se vaan että kuinka monta on esimerkiksi sellaista jotka hinkkaa jotain 3-tietä muutaman kymmenentuhatta km vuoteen nastoilla ja ihan turhaan. Vähentäisivät edes sitä suolausta silloin kun sitä ei tosiaankaan tarvitse.
Kyllähän ne asfalttia piikkaa toisella tavalla kuin kitkat tai kesärenkaat...
tuulen

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Metsaman kirjoitti: Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Mitkä testit? Ainakin tm:n testissä nastat peittosivat kitkat myös lumella..
Belarus 825 turbo shitbox
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

tuulen kirjoitti:Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/2 ... napakammin
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

m_kane kirjoitti:
Metsaman kirjoitti: Noissa nastarenkaissa kumiseoksen on väkisin oltava kovempaa kuin kitkoissa jotta nastat pysyvät kyydissä... joten voiko sanoa nastarenkaissa olevan lamelli pitoa vähemmän kuin kitkoissa ja turvaudutaan enemmän nastaan.. tämän vahvistaa testit joissa kitkarenkaat lumisissa olosuhteissa pärjäävät paremmin kuin nastat.. nastoista ei lumella eikä sohjossakaan ole paljoa apua.
Mitkä testit? Ainakin tm:n testissä nastat peittosivat kitkat myös lumella..
Uusimmassa vertailussa näköjään näin, muistaakseni aikaisemmissa tulos on ollut joidenkin renkaiden osalta toinen, ehkä nastarenkaiden kumiseosta on saatu pehmeämmäksi... kitkamaisemmaksi. . isoja erot ei kyllä ole jos vertaa saman merkin nastoja ja kitkoja keskenään.
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

tuulen kirjoitti:Nastarenkaat verolle. Kyllä voisin satasen maksaa,
ajokilometrejä talvirenkailla n. 1000.
Vähän ajoa mutta paaaljon puhetta.
viewtopic.php?f=4&t=79470&hilit=continental

Niin se käytännössä aina menee ! :lol:
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

Major58 kirjoitti:
tuulen kirjoitti:Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/2 ... napakammin
Tuo on sama juttu kuin ambulansseilla... mentävä isoa kovaa olosuhteista välittämättä... vähän eri juttu kuin siviiliautoilu. ..
Vm -61
Viestit: 1200
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Metsaman kirjoitti:
8400 kirjoitti:Kyllähän noi nastat sais lailla kieltää. Suolaa kylvetään niin paljon ettei mitään rajaa ja tiet kuluu. Molempia renkaita ollut ja hyvin toimii kitkarenkaatkin. Sitten on ihan hyvän näköisiä nastarenkaita joissa ei pitoa jäällä yhtään. Nastat tallella jne mutta muuta apua ole kuin ehkä se ääni. Mieluummin uusi kitka kuin hyväpintainen mutta vanha nastarengas.
En tiedä olisiko nastojen täyskieltokaan hyvä asia, vanhemmalla kalustolla ja vähemmän ajavat varmaan tykkäisi käyttää nastoja.
Niin... ja milläs sitten saataisiin vilkasliikenteiset, jäiset tien/kadun pinnat edes jotenkuten kitkarenkaita pitäviksi, ellei olisi nasta-autoilijoita niitä karhentamassa? Suolalla ei sentään (ja onneksi!) mäskätä jokaista vilkastakaan ajoväylää tässä maassa. Ja mitkä ovatkin suolauksen piirissä, niin takuuvarmasti pääsee yllättämään joskus myös normaali talvikeli täälläkin.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ---tapsa---, Bing [Bot], Lurkus ja 42 vierailijaa