Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 9:05 am Tuliko Toyopet yllärinä ettei vanhassa takapotku Hiluxissa ole pitoa :lol: Vaikka pidän hiluxia työautojen aatelina ja kymmeniä tuhansia kilsoja itsekkin ratin takana, niin talvipito ei kyllä kehuja saa, hyvät nastarenkaat alla ja hiekkasäkkejä lavalla niin sen kans tuli toimeen.
Transitin kanssa on samoin! Pärjää kunnon nastarenkailla ja lisäpainojen kanssa suhteellisen hyvin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ajomies kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 3:37 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 9:05 am Tuliko Toyopet yllärinä ettei vanhassa takapotku Hiluxissa ole pitoa :lol: Vaikka pidän hiluxia työautojen aatelina ja kymmeniä tuhansia kilsoja itsekkin ratin takana, niin talvipito ei kyllä kehuja saa, hyvät nastarenkaat alla ja hiekkasäkkejä lavalla niin sen kans tuli toimeen.
Transitin kanssa on samoin! Pärjää kunnon nastarenkailla ja lisäpainojen kanssa suhteellisen hyvin.
Ttranshitti on kyllä taunuksen ohella surkein eteniä minkä tiedän.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

361 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:18 pm

Ttranshitti on kyllä taunuksen ohella surkein eteniä minkä tiedän.
Voiton taitaa kuitenkin viedä
Kuva
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 361 »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:23 pm
361 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:18 pm

Ttranshitti on kyllä taunuksen ohella surkein eteniä minkä tiedän.
Voiton taitaa kuitenkin viedä
Kuva
Ei vie. Kokemusta tuollaisestakin. Oli lisäksi transittiin verrattuna puolet pienempi kääntösäde.
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

jussi77 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 1:45 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 11:42 am
jussi77 kirjoitti: Ti Helmi 25, 2020 8:29 pm Mökin pihatieltä lähdetään pitkään mäkeen eikä saa vauhtia. Nyt oli mäki vajaa sata metriä puhdasta jäätä ennen kuin oli hiekkaa näkyvissä. Ei ollu edes karheampaa kohtaa missään. Ei menny kerrasta kitkoilla ylös kun en yrittänytkään kunnolla. Naapuriin päin peruuttamalla sai hiukan vauhtia ja päästiin ylös.
Toisena päivänä oli vesisade ja kävin hiekottamassa, ei mitään ongelmaa.
Alaspäin vaimo oli tullu sen ihan kunnialla ja ysikympin mökkitiellekin ihan ongelmitta.

Samoiten painelin kirkolle vauhdikkaasti jäistä tietä ilman ongelmia. Oli toki hiekkaa jäällä, mutta hyvin oli pitoa.

Loput 300 kilsaa molempiin suuntiin ajettiinkin asfaltilla eikä tuo hiekotus harmittanut. Tai on ajeltu lähes koko talvi asfaltilla. Muutaman kerran ollu jäätävää tihkua ja tiet peilijäässä.
Eli siis hiekoitetuilla teillä ja asvaltilla pärjää hyvin kitkoillaki :lol: Alaspäinhän pääsee aina, millä renkailla vain ja ilman renkaita jos on riittävän jyrkkä mäki :lol:
No meidän perheen kuskit onnistuu ajamaan kitkoilla, muista en voi tietää.
Niin no tässä tapauksessa päästiin alaspäin turvallisesti ja myös onnistuttiin hiljentämään mäen alla olevaan risteykseen ja 90 asteen käännökseen. On kai siinä pieni ero tuohon pelkästään alas pääsemiseen.

Eikös noi kitkat ole sitten kaikista turvallisimmat jos tuosta ekasta mäestä ei pääse ylös niin ei pääse lainkaan vaarantamaan nastoilla ajavien turvallisuutta?
Tuossa ylös yrittämisessä ei mielestäni vaarannettu kenenkään ulkopuolisen turvallisuutta, kunhan kokeilin menisikö vai ei ilman vauhtia.
Hyvin muuten oli kitkaa pitämään paikallaan mäessä ja alas peruuttaessakin sai pysäytettyä.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos nykykitkoilla ei pärjää, ei pitäisi ajaa autolla lainkaan. Se on vaan hyvä pitää renkaanpidon mukana realismi, että ei se rengas aina pelasta, olipahan miten hyvä nasta(tai kitka)tahansa.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.
Joten pärjää niillä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

EKo kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:48 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.
Joten pärjää niillä.
En ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:54 pm
EKo kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:48 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.
Joten pärjää niillä.
En ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.
Nastarenkaidet haitat on moninkertaiset niiden hyötyihin nähden. Hyötyä niistä voisi olla muutamana päivänä vuodessa ja niinä muutamina päivinä saman hyödyn saa ajamalla olosuhteiden mukaan.

Haitoista saavat kaikki tienkäyttäjät kärsiä ympäri vuoden.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Antsuko kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 8:33 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:54 pm
EKo kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:48 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.
Joten pärjää niillä.
En ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.
Nastarenkaidet haitat on moninkertaiset niiden hyötyihin nähden. Hyötyä niistä voisi olla muutamana päivänä vuodessa ja niinä muutamina päivinä saman hyödyn saa ajamalla olosuhteiden mukaan.

Haitoista saavat kaikki tienkäyttäjät kärsiä ympäri vuoden.
Ainahan minä ajan olosuhteiden mukaan ja kyllä täällä pohjois suomessa on ollut enemmän kuin muutama päivä milloin on ollut hyvä olla nastarenkaat, ihan sama kuin jankutatte. Niin mitä kärsimystä sulla nyt on ajella? Taitaa olla tekemisen puute kun kerkeää ahdistua nastarenkaistakin.
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:54 pm
EKo kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:48 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.
Joten pärjää niillä.
En ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.
Jos kerran vuoteen ajaa kehnolla mökkitiellä ja "pärjää" sen kerran niin sittenhän on "pärjätty" sataprosenttisesti.
No, edelleen kukin voi valita itselle sopivat renkaat. Kokeilematta ei silti passaa väittää huonoiksi tai ettei niillä voisi talvea ajella. Toisille sopii, toisille ei.
En kyllä muutaman mökkireissun takia alkaisi nastallisia laittamaan, löytyy kone jossa on ketjut avuksi jos tuo parisataa metriä yli 300 km matkasta on hankala.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

jussi77 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 10:11 pm En kyllä muutaman mökkireissun takia alkaisi nastallisia laittamaan, löytyy kone jossa on ketjut avuksi jos tuo parisataa metriä yli 300 km matkasta on hankala.
Kyllä tuollaista varten pitää olla kaluston kohdillaan! 8)

Kuva
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

jussi77 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 10:11 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:54 pm
EKo kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:48 pm
Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.
Joten pärjää niillä.
En ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.
Jos kerran vuoteen ajaa kehnolla mökkitiellä ja "pärjää" sen kerran niin sittenhän on "pärjätty" sataprosenttisesti.
No, edelleen kukin voi valita itselle sopivat renkaat. Kokeilematta ei silti passaa väittää huonoiksi tai ettei niillä voisi talvea ajella. Toisille sopii, toisille ei.
En kyllä muutaman mökkireissun takia alkaisi nastallisia laittamaan, löytyy kone jossa on ketjut avuksi jos tuo parisataa metriä yli 300 km matkasta on hankala.
Enhän minä muuta väittänytkään. Minulla sitä liukasta tietä on ollut harvase päivä tänäkin talvena, niin en millään viitsi monesti viikossa hiekoitella teitä niin valitsen nastarenkaat. Tuntuu että nämä kansalaispoliisit on taas kieltämässä jotain, kun ei saisi nastoja ollenkaan käyttää, siitä tämä väittely johtuu, olkaa käyttämättä mutta älkää ulisko jos joku käyttää.
Kai sääkin nyt ymmärrät että jos joka aamu arkenakin ajelisit muutamankin kilsan tuommoista "mökkitietä" jossa pito on huono ja vaihtoehtona on hiekoitus muutaman päivän välein tai nastat niin ei olisi vaikea valita, sekun tänäkin talvena on ollut välillä plussaa ja välillä miinusta niin se hiekoitusmurske painuu plussalla jään sisälle ja siitä ei ole mitään hyötyä ja jos/kun pitäisi peräkärryä vetää vastaavalla tiellä, siinä saa kitkoilla kyllä pärjäillä.
Mitä tulee katupölyyn niin kyllähän kevyen liikenteen väyliä keskustoissa hiekoitetaan melko rankasti myös, ja jos kuivana keväällä harjataan niin onhan se selvää että siellä on ilmanlaatu huono, mitäs jos kiellettäisiin myös hiekoittaminen?
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

361 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 5:25 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:23 pm
361 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:18 pm

Ttranshitti on kyllä taunuksen ohella surkein eteniä minkä tiedän.
Voiton taitaa kuitenkin viedä
Kuva
Ei vie. Kokemusta tuollaisestakin. Oli lisäksi transittiin verrattuna puolet pienempi kääntösäde.
Lankomiehellä oli tuollainen petteri ja kyllä se hyvin eteni ainakin lumessa, ei päässyt Ladalla edes jäljissä samassa hangessa etenemään, kun ei oikein osunut raideväli kohdalleen. Mutta kyllä transitti kuitenkin ketterämpi on käännellä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Nastat tässä pitää kieltää ja nopeasti
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ajomies kirjoitti: To Helmi 27, 2020 8:24 am
361 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 5:25 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:23 pm
361 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 4:18 pm

Ttranshitti on kyllä taunuksen ohella surkein eteniä minkä tiedän.
Voiton taitaa kuitenkin viedä
Kuva
Ei vie. Kokemusta tuollaisestakin. Oli lisäksi transittiin verrattuna puolet pienempi kääntösäde.
Lankomiehellä oli tuollainen petteri ja kyllä se hyvin eteni ainakin lumessa, ei päässyt Ladalla edes jäljissä samassa hangessa etenemään, kun ei oikein osunut raideväli kohdalleen. Mutta kyllä transitti kuitenkin ketterämpi on käännellä. :)
Eipä tuo lyhyt manuaali vito tyhjänä etene transittia tai hiacea paremmin.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

8400 kirjoitti: To Helmi 27, 2020 8:24 am Nastat tässä pitää kieltää ja nopeasti
Sää voit kieltää iteltäs, minä tykkään vapaudesta.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Yleensä asiota kielletään siksi, että vaikka se olis kivaa niin se on jollain tapaa haitallista. Minä tykkäisin esimerkiksi ajaa viimekesänä uusitta asfalttia ja useiden kilometrien lentokenttäsuoria sellaista leppoisaa sataakuttakymppiä mutta kun mulkut käskevät ajaa kahdeksaakymppiä. Jos suomi haluaa olla hiilineutraali 2035, niin kannattaa aloittaa nastarenkaista, kivihiilestä ja öljystä eikä kotimaisesta ruuan- ja lämmöntuotannosta.
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Kukaan ei vaihda mihkään kevytperäiseen sutiaan kun eroon pääsee ja siirtynyt etu tai nelivetoon. Hiacet ja ransitit ym vanhat takavedot ei kyllä kiinnosta käyttöautona ympäri vuoden.
Hiacesta on aika ajanut ohi molemminpuolin, hintaa pidetään tolkuttomana sen luotettavuuden vuoksi joka totta onkin mutta muutenhan se on aika hirvee, 4wd melkoinen halko ja kyllä löpö maistuu.
Tuo osittain nastoista aiheutunut tiepöly on esim tänään aivan järkyttävä, piti valoissa pestä ikkunaa. Kitkoilla on mukava ajella mutta oli niillä liukastakin tässä poikkeustalvessa.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ite ostin hiacen kun kohtuu halvalla sain, mutta onhan se tyota isolla T:llä. Ja tämä ei ole mikään varsinainen kehu :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa