Transitin kanssa on samoin! Pärjää kunnon nastarenkailla ja lisäpainojen kanssa suhteellisen hyvin.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 9:05 am Tuliko Toyopet yllärinä ettei vanhassa takapotku Hiluxissa ole pitoa Vaikka pidän hiluxia työautojen aatelina ja kymmeniä tuhansia kilsoja itsekkin ratin takana, niin talvipito ei kyllä kehuja saa, hyvät nastarenkaat alla ja hiekkasäkkejä lavalla niin sen kans tuli toimeen.
Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ttranshitti on kyllä taunuksen ohella surkein eteniä minkä tiedän.Ajomies kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 3:37 pmTransitin kanssa on samoin! Pärjää kunnon nastarenkailla ja lisäpainojen kanssa suhteellisen hyvin.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 9:05 am Tuliko Toyopet yllärinä ettei vanhassa takapotku Hiluxissa ole pitoa Vaikka pidän hiluxia työautojen aatelina ja kymmeniä tuhansia kilsoja itsekkin ratin takana, niin talvipito ei kyllä kehuja saa, hyvät nastarenkaat alla ja hiekkasäkkejä lavalla niin sen kans tuli toimeen.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
-
- Viestit: 977
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Edelleen olen sitä mieltä, että jos nykykitkoilla ei pärjää, ei pitäisi ajaa autolla lainkaan. Se on vaan hyvä pitää renkaanpidon mukana realismi, että ei se rengas aina pelasta, olipahan miten hyvä nasta(tai kitka)tahansa.jussi77 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 1:45 pmNo meidän perheen kuskit onnistuu ajamaan kitkoilla, muista en voi tietää.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 11:42 amEli siis hiekoitetuilla teillä ja asvaltilla pärjää hyvin kitkoillaki Alaspäinhän pääsee aina, millä renkailla vain ja ilman renkaita jos on riittävän jyrkkä mäkijussi77 kirjoitti: ↑Ti Helmi 25, 2020 8:29 pm Mökin pihatieltä lähdetään pitkään mäkeen eikä saa vauhtia. Nyt oli mäki vajaa sata metriä puhdasta jäätä ennen kuin oli hiekkaa näkyvissä. Ei ollu edes karheampaa kohtaa missään. Ei menny kerrasta kitkoilla ylös kun en yrittänytkään kunnolla. Naapuriin päin peruuttamalla sai hiukan vauhtia ja päästiin ylös.
Toisena päivänä oli vesisade ja kävin hiekottamassa, ei mitään ongelmaa.
Alaspäin vaimo oli tullu sen ihan kunnialla ja ysikympin mökkitiellekin ihan ongelmitta.
Samoiten painelin kirkolle vauhdikkaasti jäistä tietä ilman ongelmia. Oli toki hiekkaa jäällä, mutta hyvin oli pitoa.
Loput 300 kilsaa molempiin suuntiin ajettiinkin asfaltilla eikä tuo hiekotus harmittanut. Tai on ajeltu lähes koko talvi asfaltilla. Muutaman kerran ollu jäätävää tihkua ja tiet peilijäässä.
Niin no tässä tapauksessa päästiin alaspäin turvallisesti ja myös onnistuttiin hiljentämään mäen alla olevaan risteykseen ja 90 asteen käännökseen. On kai siinä pieni ero tuohon pelkästään alas pääsemiseen.
Eikös noi kitkat ole sitten kaikista turvallisimmat jos tuosta ekasta mäestä ei pääse ylös niin ei pääse lainkaan vaarantamaan nastoilla ajavien turvallisuutta?
Tuossa ylös yrittämisessä ei mielestäni vaarannettu kenenkään ulkopuolisen turvallisuutta, kunhan kokeilin menisikö vai ei ilman vauhtia.
Hyvin muuten oli kitkaa pitämään paikallaan mäessä ja alas peruuttaessakin sai pysäytettyä.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
-
- Viestit: 4543
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Aivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Joten pärjää niillä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
En ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.EKo kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:48 pmAivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Joten pärjää niillä.
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastarenkaidet haitat on moninkertaiset niiden hyötyihin nähden. Hyötyä niistä voisi olla muutamana päivänä vuodessa ja niinä muutamina päivinä saman hyödyn saa ajamalla olosuhteiden mukaan.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:54 pmEn ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.EKo kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:48 pmAivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Joten pärjää niillä.
Haitoista saavat kaikki tienkäyttäjät kärsiä ympäri vuoden.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Ainahan minä ajan olosuhteiden mukaan ja kyllä täällä pohjois suomessa on ollut enemmän kuin muutama päivä milloin on ollut hyvä olla nastarenkaat, ihan sama kuin jankutatte. Niin mitä kärsimystä sulla nyt on ajella? Taitaa olla tekemisen puute kun kerkeää ahdistua nastarenkaistakin.Antsuko kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 8:33 pmNastarenkaidet haitat on moninkertaiset niiden hyötyihin nähden. Hyötyä niistä voisi olla muutamana päivänä vuodessa ja niinä muutamina päivinä saman hyödyn saa ajamalla olosuhteiden mukaan.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:54 pmEn ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.EKo kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:48 pmAivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Joten pärjää niillä.
Haitoista saavat kaikki tienkäyttäjät kärsiä ympäri vuoden.
-
- Viestit: 4475
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Jos kerran vuoteen ajaa kehnolla mökkitiellä ja "pärjää" sen kerran niin sittenhän on "pärjätty" sataprosenttisesti.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:54 pmEn ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.EKo kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:48 pmAivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Joten pärjää niillä.
No, edelleen kukin voi valita itselle sopivat renkaat. Kokeilematta ei silti passaa väittää huonoiksi tai ettei niillä voisi talvea ajella. Toisille sopii, toisille ei.
En kyllä muutaman mökkireissun takia alkaisi nastallisia laittamaan, löytyy kone jossa on ketjut avuksi jos tuo parisataa metriä yli 300 km matkasta on hankala.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Enhän minä muuta väittänytkään. Minulla sitä liukasta tietä on ollut harvase päivä tänäkin talvena, niin en millään viitsi monesti viikossa hiekoitella teitä niin valitsen nastarenkaat. Tuntuu että nämä kansalaispoliisit on taas kieltämässä jotain, kun ei saisi nastoja ollenkaan käyttää, siitä tämä väittely johtuu, olkaa käyttämättä mutta älkää ulisko jos joku käyttää.jussi77 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 10:11 pmJos kerran vuoteen ajaa kehnolla mökkitiellä ja "pärjää" sen kerran niin sittenhän on "pärjätty" sataprosenttisesti.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:54 pmEn ole niin tilastotieteilijä että osaisin kumota tuota, mutta oletan että se johtuu siitä että niillä ajetaan yleensä paremmissa olosuhteissa kuin nastoilla, eli ne pärjää jotka ei ajele kehnoilla teillä, muutakuin kerran vuoteen mökkireissulla.EKo kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:48 pmAivan. Ja kuten tälläkin palstalla on todettu, niin kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän vakavia kolareita kuin nastarenkailla.Major58 kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2020 7:23 pm Jaa, taas tuo pärjäämiskortti, kyllähän asvaltilla ja hiekotetuilla teillä pärjää lapsikin, että ei sillä nyt voi paljon kehuskella, mutta eihän se ole ajotaito kysymys jos joku tulee stopin tai kolmion takaa tai muun pikkutien risteyksestä eteen tai hirvi juoksee tielle, sehän on kyse reaktiosta ja jarrutusmatkasta ja väistöliikkeestä.
Joten pärjää niillä.
No, edelleen kukin voi valita itselle sopivat renkaat. Kokeilematta ei silti passaa väittää huonoiksi tai ettei niillä voisi talvea ajella. Toisille sopii, toisille ei.
En kyllä muutaman mökkireissun takia alkaisi nastallisia laittamaan, löytyy kone jossa on ketjut avuksi jos tuo parisataa metriä yli 300 km matkasta on hankala.
Kai sääkin nyt ymmärrät että jos joka aamu arkenakin ajelisit muutamankin kilsan tuommoista "mökkitietä" jossa pito on huono ja vaihtoehtona on hiekoitus muutaman päivän välein tai nastat niin ei olisi vaikea valita, sekun tänäkin talvena on ollut välillä plussaa ja välillä miinusta niin se hiekoitusmurske painuu plussalla jään sisälle ja siitä ei ole mitään hyötyä ja jos/kun pitäisi peräkärryä vetää vastaavalla tiellä, siinä saa kitkoilla kyllä pärjäillä.
Mitä tulee katupölyyn niin kyllähän kevyen liikenteen väyliä keskustoissa hiekoitetaan melko rankasti myös, ja jos kuivana keväällä harjataan niin onhan se selvää että siellä on ilmanlaatu huono, mitäs jos kiellettäisiin myös hiekoittaminen?
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Lankomiehellä oli tuollainen petteri ja kyllä se hyvin eteni ainakin lumessa, ei päässyt Ladalla edes jäljissä samassa hangessa etenemään, kun ei oikein osunut raideväli kohdalleen. Mutta kyllä transitti kuitenkin ketterämpi on käännellä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastat tässä pitää kieltää ja nopeasti
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eipä tuo lyhyt manuaali vito tyhjänä etene transittia tai hiacea paremmin.Ajomies kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 8:24 amLankomiehellä oli tuollainen petteri ja kyllä se hyvin eteni ainakin lumessa, ei päässyt Ladalla edes jäljissä samassa hangessa etenemään, kun ei oikein osunut raideväli kohdalleen. Mutta kyllä transitti kuitenkin ketterämpi on käännellä.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Yleensä asiota kielletään siksi, että vaikka se olis kivaa niin se on jollain tapaa haitallista. Minä tykkäisin esimerkiksi ajaa viimekesänä uusitta asfalttia ja useiden kilometrien lentokenttäsuoria sellaista leppoisaa sataakuttakymppiä mutta kun mulkut käskevät ajaa kahdeksaakymppiä. Jos suomi haluaa olla hiilineutraali 2035, niin kannattaa aloittaa nastarenkaista, kivihiilestä ja öljystä eikä kotimaisesta ruuan- ja lämmöntuotannosta.
-
- Viestit: 3121
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kukaan ei vaihda mihkään kevytperäiseen sutiaan kun eroon pääsee ja siirtynyt etu tai nelivetoon. Hiacet ja ransitit ym vanhat takavedot ei kyllä kiinnosta käyttöautona ympäri vuoden.
Hiacesta on aika ajanut ohi molemminpuolin, hintaa pidetään tolkuttomana sen luotettavuuden vuoksi joka totta onkin mutta muutenhan se on aika hirvee, 4wd melkoinen halko ja kyllä löpö maistuu.
Tuo osittain nastoista aiheutunut tiepöly on esim tänään aivan järkyttävä, piti valoissa pestä ikkunaa. Kitkoilla on mukava ajella mutta oli niillä liukastakin tässä poikkeustalvessa.
Hiacesta on aika ajanut ohi molemminpuolin, hintaa pidetään tolkuttomana sen luotettavuuden vuoksi joka totta onkin mutta muutenhan se on aika hirvee, 4wd melkoinen halko ja kyllä löpö maistuu.
Tuo osittain nastoista aiheutunut tiepöly on esim tänään aivan järkyttävä, piti valoissa pestä ikkunaa. Kitkoilla on mukava ajella mutta oli niillä liukastakin tässä poikkeustalvessa.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ite ostin hiacen kun kohtuu halvalla sain, mutta onhan se tyota isolla T:llä. Ja tämä ei ole mikään varsinainen kehu
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa