Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
thames
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

EKo kirjoitti: La Loka 19, 2019 12:15 pm
Nuffield kirjoitti: La Loka 19, 2019 11:18 am Mutta ihan varmaa on ettei Michelinin nastarenkaiden veroista kitkarengasta pito ominaisuuksiltaan löydy
No kukas sitten on väittänyt, että löytyy?
Ei ainakaan michelinitä löydy kitkarengasta joka päihittää Michelin nastan.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 361 »

EKo kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:15 am
Ropottaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 12:55 am Onneksi minullakin on auto johon rengasmelu ei kuulu, ei tarvitse uhrata turvallisuutta missään olosuhteissa sen takia :wink: .
Kerro toki millä autolla ajelet. Kuulostaa todella houkuttelevalta. Itse en ole vielä sellaiseen autoon törmännyt.
Kannattaa ajella erilaisilla autoilla, kyllä niitä löytyy. VAG konsernin mölisijät voi jättää väliin.
Viljo

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Viljo »

EKo kirjoitti: La Loka 19, 2019 12:15 pm
Nuffield kirjoitti: La Loka 19, 2019 11:18 am Mutta ihan varmaa on ettei Michelinin nastarenkaiden veroista kitkarengasta pito ominaisuuksiltaan löydy
No kukas sitten on väittänyt, että löytyy?
Onkohan nyt inttäminen jäänyt pahasti päälle.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18647
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

-SS- kirjoitti: La Loka 19, 2019 12:24 pm

Tuo vaatii voimakasta itsekuria, ettei ulosmittaa säästörahoja kaikenlaisiin lisähienouksiin autonhankinnassa, kuten vaikka sisältä säädettäviin peileihin tai takalasinpyyhkijään tai ihmeelliseen nelinopeuksiseen kajuutan puhaltimeen, mitä niitä näissä premium-autoissa voidaankaan keksiä.
-SS-
Tiedä häntä onko 35-40t€ auto premium, vai mikä, mutta sisäpuolisesta ratista kääntyvät etupyörät ja läpinäkyvä tuulilasi tuohon hintahaarukkaan tulee jo vakiona.
säästellen sippiin
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

361 kirjoitti: La Loka 19, 2019 2:14 pm
EKo kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:15 am
Ropottaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 12:55 am Onneksi minullakin on auto johon rengasmelu ei kuulu, ei tarvitse uhrata turvallisuutta missään olosuhteissa sen takia :wink: .
Kerro toki millä autolla ajelet. Kuulostaa todella houkuttelevalta. Itse en ole vielä sellaiseen autoon törmännyt.
Kannattaa ajella erilaisilla autoilla, kyllä niitä löytyy. VAG konsernin mölisijät voi jättää väliin.
Kyllä melkoisen monta merkkiä on tullut istuttua. Ei vielä ole löytynyt. Ehkä joku päivä tärppää.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Viljo kirjoitti: La Loka 19, 2019 3:20 pm
EKo kirjoitti: La Loka 19, 2019 12:15 pm
Nuffield kirjoitti: La Loka 19, 2019 11:18 am Mutta ihan varmaa on ettei Michelinin nastarenkaiden veroista kitkarengasta pito ominaisuuksiltaan löydy
No kukas sitten on väittänyt, että löytyy?
Onkohan nyt inttäminen jäänyt pahasti päälle.
Niin, ehkä sitten on. Alkaa vaan pännimään, kun tuota samaa asiaa toistetaan ja toistetaan ikään kuin uutena keksintönä, vaikka kukaan tällä palstalla ei ole sitä kyseenalaistanut.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
thames
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Nuffield kirjoitti: La Loka 19, 2019 11:18 am
ihmehitsari kirjoitti: La Loka 19, 2019 10:21 am
8400 kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:26 am Selittäkää mulle, että jos kaivan jostain ladosta 10 vuotiaat nastarenkaat alle jossa pintaa ja kaikki nastat tallella, niin ne ei pidä missään kelissä juuri mitenkään? Missä on se nastan tuoma pito äärimmäisissä olosuhteissa?
Nastojen kannan ja kumin välissä?
Mutta joo. Lapsen autossa oli kerrattain jotkut Goodride nastarenkaat. Pintaa ja nastoja vaikka koko kylälle jakaa. Paistoleima taisi olla 3-4 vuotta vanha.
Ei jatkoon. Sen verran kokeili että hylkyyn menivät. Lipsuivat joka suuntaan niin lumella kuin jäällä.
Tässäkin ketjussa vertaillaan eri hintaisia ja laatuisia keskenään, uusia vanhaan yms. Totta on että kiinalaisista pska renkaista ei saa pitäviä nastoillakaan. Kokemusta on Nankangin nastarenkaista jotka oli todellakin vaaralliset. Mutta ihan varmaa on ettei Michelinin nastarenkaiden veroista kitkarengasta pito ominaisuuksiltaan löydy, onhan se testienkin mukaan "Täyden kympin arvoinen jäisellä tiellä". Ei ole missään kelissä tullut vastaan tilannetta että pito olisi kadonnut. Ja parin vuoden välein vaihdan uusiin jotta pito myös säilyy.
Sanoisin näin että jos lähdetään lumiselle tielle niin nastaton rengas päihittää Michelin nastarenkaan.
thames
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

thames kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:37 pm
Nuffield kirjoitti: La Loka 19, 2019 11:18 am
ihmehitsari kirjoitti: La Loka 19, 2019 10:21 am
8400 kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:26 am Selittäkää mulle, että jos kaivan jostain ladosta 10 vuotiaat nastarenkaat alle jossa pintaa ja kaikki nastat tallella, niin ne ei pidä missään kelissä juuri mitenkään? Missä on se nastan tuoma pito äärimmäisissä olosuhteissa?
Nastojen kannan ja kumin välissä?
Mutta joo. Lapsen autossa oli kerrattain jotkut Goodride nastarenkaat. Pintaa ja nastoja vaikka koko kylälle jakaa. Paistoleima taisi olla 3-4 vuotta vanha.
Ei jatkoon. Sen verran kokeili että hylkyyn menivät. Lipsuivat joka suuntaan niin lumella kuin jäällä.
Tässäkin ketjussa vertaillaan eri hintaisia ja laatuisia keskenään, uusia vanhaan yms. Totta on että kiinalaisista pska renkaista ei saa pitäviä nastoillakaan. Kokemusta on Nankangin nastarenkaista jotka oli todellakin vaaralliset. Mutta ihan varmaa on ettei Michelinin nastarenkaiden veroista kitkarengasta pito ominaisuuksiltaan löydy, onhan se testienkin mukaan "Täyden kympin arvoinen jäisellä tiellä". Ei ole missään kelissä tullut vastaan tilannetta että pito olisi kadonnut. Ja parin vuoden välein vaihdan uusiin jotta pito myös säilyy.
Sanoisin näin että jos lähdetään lumiselle tielle niin nastaton rengas päihittää Michelin nastarenkaan. Toki eikös rallipiikkejä saa michelininä.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Sehän se kitkarenkaan suurin vaara onkin, että ihan hyvällä ja jopa paremmalla pidolla totutaan ajamaan reilummalla vauhdilla kuin nastarenkailla noilla lumipinnoilla ja sitten tulee se jää ja märkä jään pinta vastaan. Mites sitten kovalla vauhdilla pärjätään tilanteessa, missä hyvällä ja uudellakaan kitkarenkaalla ei olekaan yhtään mitään pitoa vauhdin takia? Pitäisi pysyä tiellä ja saada auto tien näkyvällä osalla pysähtymään tai edes väistettyä muita ja rytisee. Nastarenkailla noissa tilanteissa saa edes jotenkin halintaa harjoitettua.
Tekemällä virheistä oppii.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Superdextaaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:56 pm Sehän se kitkarenkaan suurin vaara onkin, että ihan hyvällä ja jopa paremmalla pidolla totutaan ajamaan reilummalla vauhdilla kuin nastarenkailla noilla lumipinnoilla ja sitten tulee se jää ja märkä jään pinta vastaan.
Kyllä sellaset hyvät talvirenkaat, kitkat tai nastat, pitäisi kieltää.
Turvallisnta olisi kun talvella saisi käyttää vain vanhoja, yli 6-vuotiaita alle 1,5:een millimetriin kuluneita renkaita.
Juu, kyllä näin on. :mrgreen:
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:56 pm Sehän se kitkarenkaan suurin vaara onkin, että ihan hyvällä ja jopa paremmalla pidolla totutaan ajamaan reilummalla vauhdilla kuin nastarenkailla noilla lumipinnoilla ja sitten tulee se jää ja märkä jään pinta vastaan. Mites sitten kovalla vauhdilla pärjätään tilanteessa, missä hyvällä ja uudellakaan kitkarenkaalla ei olekaan yhtään mitään pitoa vauhdin takia? Pitäisi pysyä tiellä ja saada auto tien näkyvällä osalla pysähtymään tai edes väistettyä muita ja rytisee. Nastarenkailla noissa tilanteissa saa edes jotenkin halintaa harjoitettua.
Muuten oikein, mutta asia on juuri päin vastoin.
Tännekin ketjuun joku linkkasi uutisen, jossa kerrottiin kitkarenkailla ajettavan vähemmän vakavia kolareita kuin nastoilla. Siis renkaiden määrän suhteessa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jutussa sanottiin tärkein lause, eli ettei tiedetä mistä tulos johtui. Sama kuin sanoisi, että koska kitkarenkailla ajettiin talvella, ei nastarenkailla tullut kesällä yhtään kuolonkolaria.

En ymmärrä kitkarenkaiden kehumista jopa nastarenkaita paremmiksi. Tämä ei pidä edes rengasvalmistajankaan mielestä paikkaansa. Kitkarenkailla on oltava valmis jättämään auto kotiin, kun nastarenkaita tarvitaan.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18647
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Superdextaaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 8:14 pm Kitkarenkailla on oltava valmis jättämään auto kotiin, kun nastarenkaita tarvitaan.
Joo. Ja jos nastarenkailla sitte lähtee ja joutuu vaikeuksiin, nin täytyy todeta jotta mitäs läksit. Olisit pysyny kotona.
Mutta turha luulo että nastarenkailla kurvaillessa moinen käy mielessäkään. Nastat on tae turvallisuudesta, tiellä pysymisestä. Päässä jytisee nastavalssi. Sehän se sitte kyllä myös jännittää. Se, kun pitää keliin kuin keliin lähteä, kun on ne nastarenkaat
säästellen sippiin
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Superdextaaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:56 pm Sehän se kitkarenkaan suurin vaara onkin, että ihan hyvällä ja jopa paremmalla pidolla totutaan ajamaan reilummalla vauhdilla kuin nastarenkailla noilla lumipinnoilla ja sitten tulee se jää ja märkä jään pinta vastaan. Mites sitten kovalla vauhdilla pärjätään tilanteessa, missä hyvällä ja uudellakaan kitkarenkaalla ei olekaan yhtään mitään pitoa vauhdin takia? Pitäisi pysyä tiellä ja saada auto tien näkyvällä osalla pysähtymään tai edes väistettyä muita ja rytisee. Nastarenkailla noissa tilanteissa saa edes jotenkin halintaa harjoitettua.
Ajaa niinku ihimiset eikä niinku pullopersesiat sanotahan täälä eteläpohojammaalla. Ootko sä oikeasti sitä stanan porukkaa joka ajaa niinku ravihevonen laput silmillä sama 75kmh kesähelteellä ja jääkaljamalla, vaihdat pitkät lyhyiksi kun varmasti oot sokaissut vastaantulijat ja oot niinku just se pullopersesika jos vaikka on joku tietyö tai vastaava? Taidat olla...
Vm -61
Viestit: 1200
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Pohjanmaasta (Etelä-, Keski-, Pohjois-) juolahti mieleen tien näkyvä osa. Siellä sitä on näkyvää osaa monin paikoin silmänkantamattomiin. Huoletta voi ajaa vaikka vanhoilla kesärenkailla ympäri vuoden ja aina täyttyy se ehto, että auto saatava pysähtymään näkyvissä olevalla tien osalla. Aikaa voi ottaa mutta tietäkin riittää. Satakunta myös hyvää aluetta monin paikoin sekä Kymenlaakso ym. ym.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

8400 kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:33 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:56 pm Sehän se kitkarenkaan suurin vaara onkin, että ihan hyvällä ja jopa paremmalla pidolla totutaan ajamaan reilummalla vauhdilla kuin nastarenkailla noilla lumipinnoilla ja sitten tulee se jää ja märkä jään pinta vastaan. Mites sitten kovalla vauhdilla pärjätään tilanteessa, missä hyvällä ja uudellakaan kitkarenkaalla ei olekaan yhtään mitään pitoa vauhdin takia? Pitäisi pysyä tiellä ja saada auto tien näkyvällä osalla pysähtymään tai edes väistettyä muita ja rytisee. Nastarenkailla noissa tilanteissa saa edes jotenkin halintaa harjoitettua.
Ajaa niinku ihimiset eikä niinku pullopersesiat sanotahan täälä eteläpohojammaalla. Ootko sä oikeasti sitä stanan porukkaa joka ajaa niinku ravihevonen laput silmillä sama 75kmh kesähelteellä ja jääkaljamalla, vaihdat pitkät lyhyiksi kun varmasti oot sokaissut vastaantulijat ja oot niinku just se pullopersesika jos vaikka on joku tietyö tai vastaava? Taidat olla...
Perin vaatimattomat ovat ylipäätään ajotaidot dextaajalla. Kirjoituksista käy selkeästi ilmi, että hänen lähtiessään matkaan kitkarenkailla vähänkään huonommalla kelillä, alkaa oja pölistä ja auto on syvällä pusikossa. Itse en, eikä varmaan moni muukaan kitkarengaskuski, ole tuollaista koskaan kokenut.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Aika jännältä kuulostaa, että ajetaan jonkun aiemmin olleen kelin mukaan. Mä olen käsittänyt niin ja toivon, että tää olisi ihan yleistä, että ajetaan sen vallitsevan kelin mukaan. SIis ajaminen on jatkuvaa kelin ja tilanteiden seurantaa. Jos kotipihalla on kuiva sora niin ei kai kukaan oleta, että se koko sitä seuraavan matkan olisi samanlaista.
Alkaa mennä nää tarinat kategoriaan Speden ”naisen logiikka”.
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Vm -61 kirjoitti: La Loka 19, 2019 10:15 pm Pohjanmaasta (Etelä-, Keski-, Pohjois-) juolahti mieleen tien näkyvä osa. Siellä sitä on näkyvää osaa monin paikoin silmänkantamattomiin. Huoletta voi ajaa vaikka vanhoilla kesärenkailla ympäri vuoden ja aina täyttyy se ehto, että auto saatava pysähtymään näkyvissä olevalla tien osalla. Aikaa voi ottaa mutta tietäkin riittää. Satakunta myös hyvää aluetta monin paikoin sekä Kymenlaakso ym. ym.
Se tien näkyvä osa pimeällä on se mitä valot näyttää...
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

Vm -61 kirjoitti: La Loka 19, 2019 10:15 pm Pohjanmaasta (Etelä-, Keski-, Pohjois-) juolahti mieleen tien näkyvä osa. Siellä sitä on näkyvää osaa monin paikoin silmänkantamattomiin. Huoletta voi ajaa vaikka vanhoilla kesärenkailla ympäri vuoden ja aina täyttyy se ehto, että auto saatava pysähtymään näkyvissä olevalla tien osalla. Aikaa voi ottaa mutta tietäkin riittää. Satakunta myös hyvää aluetta monin paikoin sekä Kymenlaakso ym. ym.
:lol: :lol:
EKo kirjoitti: La Loka 19, 2019 10:30 pm
8400 kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:33 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:56 pm Sehän se kitkarenkaan suurin vaara onkin, että ihan hyvällä ja jopa paremmalla pidolla totutaan ajamaan reilummalla vauhdilla kuin nastarenkailla noilla lumipinnoilla ja sitten tulee se jää ja märkä jään pinta vastaan. Mites sitten kovalla vauhdilla pärjätään tilanteessa, missä hyvällä ja uudellakaan kitkarenkaalla ei olekaan yhtään mitään pitoa vauhdin takia? Pitäisi pysyä tiellä ja saada auto tien näkyvällä osalla pysähtymään tai edes väistettyä muita ja rytisee. Nastarenkailla noissa tilanteissa saa edes jotenkin halintaa harjoitettua.
Ajaa niinku ihimiset eikä niinku pullopersesiat sanotahan täälä eteläpohojammaalla. Ootko sä oikeasti sitä stanan porukkaa joka ajaa niinku ravihevonen laput silmillä sama 75kmh kesähelteellä ja jääkaljamalla, vaihdat pitkät lyhyiksi kun varmasti oot sokaissut vastaantulijat ja oot niinku just se pullopersesika jos vaikka on joku tietyö tai vastaava? Taidat olla...
Perin vaatimattomat ovat ylipäätään ajotaidot dextaajalla. Kirjoituksista käy selkeästi ilmi, että hänen lähtiessään matkaan kitkarenkailla vähänkään huonommalla kelillä, alkaa oja pölistä ja auto on syvällä pusikossa. Itse en, eikä varmaan moni muukaan kitkarengaskuski, ole tuollaista koskaan kokenut.
Piti ihan miettiä omia ojan pölistelyjä niin mehtään on menty niin nastoilla kuin kitkoillakin sekä suvikumeilla että all terraineilla. Ja kaikkia yhdistää ajovirhe tai liika vauhti vallitseviin olosuhteisiin nähden. Ajotyylikin voi joskus olla sellainen "dynaaminen", Vatasen jalat ja omat kädet vai miten se oli. Renkaita en voi syyttää tapahtuneista kohelluksista.
Siitäpä tulikin mieleeni että pienimmät kohellukset on tulleet kesärenkailla liukkaalla kelillä, joten voisiko siitä vetää sen johtopäätöksen jotta kesäpyörät ovatkin turvallisimmat talvipyörät kun ei kukaan uskalla niillä niin kovaa ajaa kuin oikeilla talvipyörillä? :mrgreen:
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

voisiko siitä vetää sen johtopäätöksen jotta kesäpyörät ovatkin turvallisimmat talvipyörät kun ei kukaan uskalla niillä niin kovaa ajaa kuin oikeilla talvipyörillä? :mrgreen:
Samahan se on kitkarenkailla. Ei kai niillä tule talvella kuolonkolareita, kun oikeasti liukkailla keleillä ei noilla uskalla tielle lähteä ja silloin ajetaan nastarenkailla.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, jkohvakk, jumalvilho, Marcelo, Tessu85 ja 52 vierailijaa