Eikös nuo verot ja käyttömaksut kaikissa autoissa olekaan?
Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mäkin joskus ajelin, en päivittäin mutta jonkin verran. Kyllä niiden kanssa pärjää. Kuitenkin työkseni jonkun verran tuota yhdistelmää ja sehän nyt on sen verran vekkuli laite että ihan tavallisessakin talvikelissä väärään kohtaan pysäytettynä se ei lähde enää liikkeelle, niin jotenkin tuntuu sellaiselta ininältä nämä nastakeskustelut.
-
- Viestit: 1017
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eiköhän noista jokaiseen autoon rekisteriotteesta löydy koko mihin löytyy kitkarengas? sen verran jaksoin katsoa että ainakin 235 85 16 löytyy kitkoja, ehkä ihan asiallisiakin. Tottakai sellaisia kokoja löytyy mihin ei oikein kitkoja saa, mutta yleensä kompromissi löytyy.
Itsekkin olen joskus nappuloilla ajanut talven ja se oli kyllä melkoisen kauhea kokemus, ei ollut oma auto niin ei asialle voinut kamalasti muuta kuin ajella vähän varovaisemmin.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Taitaa melkein kaikki maasturien renkaat olla silla m+s merkinnällä, vaikka talviominaisuuksia niissä ei kyllä monessakaan ole minkäänlaisia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Kuivalla pakkaskelillä tohtii ajaa jopa nopeusrajoitusten mukaan suorahkolla tiellä.8400 kirjoitti: ↑Pe Helmi 28, 2020 9:30 am
Mäkin joskus ajelin, en päivittäin mutta jonkin verran. Kyllä niiden kanssa pärjää. Kuitenkin työkseni jonkun verran tuota yhdistelmää ja sehän nyt on sen verran vekkuli laite että ihan tavallisessakin talvikelissä väärään kohtaan pysäytettynä se ei lähde enää liikkeelle, niin jotenkin tuntuu sellaiselta ininältä nämä nastakeskustelut.
Tänä talvena kun kelit sahanneet nollan tuntumassa on ollut jännää.
Ei liikkeelle lähdössä koskaan ole mitään ongelmaa ollut, vajaa vetoiset jää nastoillakin jälkeen.
Mutta pysätymisestä ei ole takuita! Eikä kääntymisestäkään!
Tai no, on se umpihankeen juminut.
Mutta kyllä oikeat talvirenkaat pitäisi ostaa. BFG allterrainit meinasin ostaa, mutta löytyi vain tuota 235 kokoista ja haluaisin isommat. Ei tuokaan kyllä oikea talvirengas ole, mutta mutiaista parempi.
Ja nyt kun vielä suunnittelevat että pitäisi se lumihiutale tai jotain olla talvirenkaassa, ei pelkkä M+S riittäisi.
Jos vaikka sellainen Citroen Amii talviautoksi?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/cit ... ittomille/
Lurkus, minkä merkkistä kitkarengasta löysit?
Linkki? Kiitos.
Re: Valintani on Kitkarengas
Se olisikin semmoinen kusipäisyysvero ja tojota vero, ihan vaan sen takia kun veroja pitäisi lisätä.
-
- Viestit: 501
- Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 9:56 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eikö mielestäsi ole muita kuin kusipäitä ja tojota kuskeja?
-
- Viestit: 977
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.TepaR kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 7:40 pmTänä talvena kyllä on tehnyt pahaa kun lunta ja jäätä ei ole ollut ja silti nastat rapisee suurimmassa osassa autoja ja ihan turhaan...Antsuko kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 7:10 pmTaitaa olla kymmenes talvi, kun ajan kitkarenkailla ja olen todennut niiden toimivan käytännössä yhtä hyvin myös sileällä märällä jäällä kuin nastarenkaat. Talouden toisessa autossa on edelleen nastarenkaat, joten olen voinut verrata, vaikka ei tuo yksityistie yleensä ole vuorokautta pitempään sorastamatta ollut.Major58 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 10:55 amAikapäiviä sitten jo todettu ettei ne kitkat toimi kaikissa olosuhteissa niin hyvin kuin nastat, käyttäjät kertoneet ja testeissä todettu, siksi kommentoin kyllä jos joku haluaa kieltää nastarenkaat vaan sen takia kun hän pärjää hyvin niillä koko talven, Suomi on pitkä maa ja olosuhteet on ihan erilaiset toisissa päissä ja siinä välissä.
En halua kieltää nastarenkaita vain sen takia, että niillä pärjää. Haluaisin kieltää nastojen käytön paljaalla asfaltilla, koska niillä jyrsitään tiet piloille ja se taas tulee tolkuttoman kalliiksi yhteiskunnalle.
Nastarenkaille voisi kyllä jonkun ylimääräisen käyttömaksun (lue: vero) laittaa
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Pitäisi tuo korotus saada naapurimaissakin tapahtumaan ettei kaikki sieltä tilaisi renkaita tai hakisi itse.LasseE kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 5:23 pmNastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.TepaR kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 7:40 pmTänä talvena kyllä on tehnyt pahaa kun lunta ja jäätä ei ole ollut ja silti nastat rapisee suurimmassa osassa autoja ja ihan turhaan...Antsuko kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 7:10 pmTaitaa olla kymmenes talvi, kun ajan kitkarenkailla ja olen todennut niiden toimivan käytännössä yhtä hyvin myös sileällä märällä jäällä kuin nastarenkaat. Talouden toisessa autossa on edelleen nastarenkaat, joten olen voinut verrata, vaikka ei tuo yksityistie yleensä ole vuorokautta pitempään sorastamatta ollut.Major58 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 10:55 amAikapäiviä sitten jo todettu ettei ne kitkat toimi kaikissa olosuhteissa niin hyvin kuin nastat, käyttäjät kertoneet ja testeissä todettu, siksi kommentoin kyllä jos joku haluaa kieltää nastarenkaat vaan sen takia kun hän pärjää hyvin niillä koko talven, Suomi on pitkä maa ja olosuhteet on ihan erilaiset toisissa päissä ja siinä välissä.
En halua kieltää nastarenkaita vain sen takia, että niillä pärjää. Haluaisin kieltää nastojen käytön paljaalla asfaltilla, koska niillä jyrsitään tiet piloille ja se taas tulee tolkuttoman kalliiksi yhteiskunnalle.
Nastarenkaille voisi kyllä jonkun ylimääräisen käyttömaksun (lue: vero) laittaa
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Onneksi kohta saa laittaa kesätennarit alle.
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
235/85r16 maasturin kitkarenkaita https://www.renkaat365.fi/#/fi/renkaat? ... atleast4=1
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Millanen erityisryhmä on tojotakuski? Vaarantaako liikennettä, saastuttaako, vai kuluttaa tietä ertyisen paljon?
Jos jollekkin erityisryhmille lisäveroa, niin ensin pitkäkilpiset reilulla maksulla, ja sitten lievemmällä maksulla rinkelimersu ja johtotähti ryhmät
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuollainen ehdottamasi listan "kitkarengas" on jo auton alla. Tosin isompaa kokoa.korjailija kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 5:31 pm 235/85r16 maasturin kitkarenkaita https://www.renkaat365.fi/#/fi/renkaat? ... atleast4=1
Aika vähän niitä lamelleja?
Lumihiutale ja hyvät talviominaisuudet puuttuvat.
Ei tuossa kyllä ollut yhtään oikeaa kitkarengasta.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
All-terraineilla parilla erilaisella autolla tullut ajeltua ja kuten sanoin niin pärjää, mutta tietysti kunnon jääkaljamalla eivät hääviset.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
BFG All-Terrain T/A KO2:ssa on se lumihiutale, mutta ei se kyllä mikään oikea talvirengas todellakaan ole.
Saatikka kitkarengas.
Tuohon lienee tyytyminen.
Saatikka kitkarengas.
Tuohon lienee tyytyminen.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Suomen routaolosuhteissa asfalttia joudutaan uusimaan jatkuvasti joka tapauksessa, vaikka ei olisi nastojen kulutusta ja uria ollenkaan. Lämpötilavaihtelut vuodenaikojen välillä mutta myös jopa vuorokauden aikana ja sateet sekä raskaan liikenteen painorasitus muokkaa asfalttia koko ajan. Ei mene kauan yleensä, kun uusikin asfaltti on yhä pienempänä palasena ja murusena palapelin tavoin. Palat vaan pienenee jatkuvasti ja kohta on sateen jälkeen routakuoppia, joita täytetään öljysoralla lapiohommanakin.Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se vaan ettäkun ne urat siinä asfaltissa on tasan henkilöauton raide ja renkaanleveyksiset. Ja voit myös laskea raskaan ajoneuvon painorasituksen renkaiden lukumäärällä ja pinta-alalla ja massalla.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 8:27 pmSuomen routaolosuhteissa asfalttia joudutaan uusimaan jatkuvasti joka tapauksessa, vaikka ei olisi nastojen kulutusta ja uria ollenkaan. Lämpötilavaihtelut vuodenaikojen välillä mutta myös jopa vuorokauden aikana ja sateet sekä raskaan liikenteen painorasitus muokkaa asfalttia koko ajan. Ei mene kauan yleensä, kun uusikin asfaltti on yhä pienempänä palasena ja murusena palapelin tavoin. Palat vaan pienenee jatkuvasti ja kohta on sateen jälkeen routakuoppia, joita täytetään öljysoralla lapiohommanakin.Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Täällä Pohjanmaalla on tällä viikolla pölissyt oikein kunnolla, kun ollut kovat pakkaset ja kuivat ja paljaat tiet..
Veikkaan, että osat pölystä on ainakin irronnut tiestä nastojen vaikutuksesta.
Veikkaan, että kitkat olisivat ollet siinä mielessä paremmat...
Veikkaan, että osat pölystä on ainakin irronnut tiestä nastojen vaikutuksesta.
Veikkaan, että kitkat olisivat ollet siinä mielessä paremmat...
-
- Viestit: 2880
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Täällä Pohjanmaalla olen edelleen vahvasti sitä mieltä että nastat ovat mulle ainoa järkevä vaihtoehto. Siis täällä valtion hoidossa olevalla kylätiellä peltoaukeilla olevat osuudet ovat sulia ja nyt pakkasten tultua pölisevät aivan sairaasti mutta metsäosuudet ovat peilijäällä. Tämä ongelma siitä että meidän syrjäisellä kylätiellä joka on Vaasan kaupungin huolenpidossa niin ei keskustassa olevia kiinnosta. Ollaan siis kuntaliitoksen vuoksi syrjäisin kolkka Vaasan kaupungissa Isonkyrön ja Vöyrin rajalla. Keskustassa asuvia päättäjiä ei isommin kiinnosta syrjäkylät ja niiden teiden kunto. Siis kun meidän tien hoito tuntuu olevan tärkeysjärjestyksen listan loppupäässä jolloin kun tuo kylätie on ojasta ojaan peiliukas pitkän aikaa niin hyvät nastarenkaat ovat ainoa toimiva vaihtoehto.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Muuallakin talvimaissa pärjätään ilman nastoja, tiet eivät ole syvillä raiteilla, eli suolaus ja routa ei yksistään selitä asiaa. Bitumi ei ole suolalle tai vedelle arka materiaali.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 8:27 pmSuomen routaolosuhteissa asfalttia joudutaan uusimaan jatkuvasti joka tapauksessa, vaikka ei olisi nastojen kulutusta ja uria ollenkaan. Lämpötilavaihtelut vuodenaikojen välillä mutta myös jopa vuorokauden aikana ja sateet sekä raskaan liikenteen painorasitus muokkaa asfalttia koko ajan. Ei mene kauan yleensä, kun uusikin asfaltti on yhä pienempänä palasena ja murusena palapelin tavoin. Palat vaan pienenee jatkuvasti ja kohta on sateen jälkeen routakuoppia, joita täytetään öljysoralla lapiohommanakin.Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Painorajoja nyt on nostettu Suomessa koko ajan, kun teollisuuden logistiikka on siirretty laivoista ja rautateiltä kumipyörille.
-SS-
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], riude ja 51 vierailijaa