Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Viljo kirjoitti: To Helmi 27, 2020 8:46 pm Minusta kusipäisille kuskeille pitäisi laittaa joku vero. Ei ois paha jos laitettas myös tojota kuskeille.
Eikös nuo verot ja käyttömaksut kaikissa autoissa olekaan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

zukka kirjoitti: To Helmi 27, 2020 11:16 pm
PuuhaPate kirjoitti: To Helmi 27, 2020 10:42 pm Lantikka 235/85r16, mieluummin 255/85r16.
Ja 35/12.5 r15 turha edes haaveilla kitkoja. :(
M+S mutikoilla menty tämä talvi.
Hemmetin jännää autoilua voisi sanoa. :shock:
Ajoin myös yhden talven 32" nappuloilla. Se oli liukasta aikaa.
Mäkin joskus ajelin, en päivittäin mutta jonkin verran. Kyllä niiden kanssa pärjää. Kuitenkin työkseni jonkun verran tuota yhdistelmää ja sehän nyt on sen verran vekkuli laite että ihan tavallisessakin talvikelissä väärään kohtaan pysäytettynä se ei lähde enää liikkeelle, niin jotenkin tuntuu sellaiselta ininältä nämä nastakeskustelut.
Lurkus
Viestit: 1017
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

PuuhaPate kirjoitti: To Helmi 27, 2020 10:42 pm Lantikka 235/85r16, mieluummin 255/85r16.
Ja 35/12.5 r15 turha edes haaveilla kitkoja. :(
M+S mutikoilla menty tämä talvi.
Hemmetin jännää autoilua voisi sanoa. :shock:
Eiköhän noista jokaiseen autoon rekisteriotteesta löydy koko mihin löytyy kitkarengas? sen verran jaksoin katsoa että ainakin 235 85 16 löytyy kitkoja, ehkä ihan asiallisiakin. Tottakai sellaisia kokoja löytyy mihin ei oikein kitkoja saa, mutta yleensä kompromissi löytyy.
Itsekkin olen joskus nappuloilla ajanut talven ja se oli kyllä melkoisen kauhea kokemus, ei ollut oma auto niin ei asialle voinut kamalasti muuta kuin ajella vähän varovaisemmin.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Taitaa melkein kaikki maasturien renkaat olla silla m+s merkinnällä, vaikka talviominaisuuksia niissä ei kyllä monessakaan ole minkäänlaisia. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

8400 kirjoitti: Pe Helmi 28, 2020 9:30 am

Mäkin joskus ajelin, en päivittäin mutta jonkin verran. Kyllä niiden kanssa pärjää. Kuitenkin työkseni jonkun verran tuota yhdistelmää ja sehän nyt on sen verran vekkuli laite että ihan tavallisessakin talvikelissä väärään kohtaan pysäytettynä se ei lähde enää liikkeelle, niin jotenkin tuntuu sellaiselta ininältä nämä nastakeskustelut.
Kuivalla pakkaskelillä tohtii ajaa jopa nopeusrajoitusten mukaan suorahkolla tiellä.
Tänä talvena kun kelit sahanneet nollan tuntumassa on ollut jännää.
Ei liikkeelle lähdössä koskaan ole mitään ongelmaa ollut, vajaa vetoiset jää nastoillakin jälkeen.
Mutta pysätymisestä ei ole takuita! Eikä kääntymisestäkään!
Tai no, on se umpihankeen juminut.
Mutta kyllä oikeat talvirenkaat pitäisi ostaa. BFG allterrainit meinasin ostaa, mutta löytyi vain tuota 235 kokoista ja haluaisin isommat. Ei tuokaan kyllä oikea talvirengas ole, mutta mutiaista parempi.
Ja nyt kun vielä suunnittelevat että pitäisi se lumihiutale tai jotain olla talvirenkaassa, ei pelkkä M+S riittäisi.
Jos vaikka sellainen Citroen Amii talviautoksi?

Kuva
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/cit ... ittomille/



Lurkus, minkä merkkistä kitkarengasta löysit?
Linkki? Kiitos.
Viljo

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Ajomies kirjoitti: To Helmi 27, 2020 11:53 pm
Viljo kirjoitti: To Helmi 27, 2020 8:46 pm Minusta kusipäisille kuskeille pitäisi laittaa joku vero. Ei ois paha jos laitettas myös tojota kuskeille.
Eikös nuo verot ja käyttömaksut kaikissa autoissa olekaan?
Se olisikin semmoinen kusipäisyysvero ja tojota vero, ihan vaan sen takia kun veroja pitäisi lisätä.
pouhe
Viestit: 501
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 9:56 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja pouhe »

Eikö mielestäsi ole muita kuin kusipäitä ja tojota kuskeja?
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

TepaR kirjoitti: To Helmi 27, 2020 7:40 pm
Antsuko kirjoitti: To Helmi 27, 2020 7:10 pm
Major58 kirjoitti: To Helmi 27, 2020 10:55 am
jussi77 kirjoitti: To Helmi 27, 2020 10:35 am Niin, eikös tuo otsikko kerro aiheen. Kokemuksia kitkoista voipi kirjoitella, mutta kelvottomiksi haukkuminen ilman omaa kokemusta on mun mielestä ohi aiheen.
Aikapäiviä sitten jo todettu ettei ne kitkat toimi kaikissa olosuhteissa niin hyvin kuin nastat, käyttäjät kertoneet ja testeissä todettu, siksi kommentoin kyllä jos joku haluaa kieltää nastarenkaat vaan sen takia kun hän pärjää hyvin niillä koko talven, Suomi on pitkä maa ja olosuhteet on ihan erilaiset toisissa päissä ja siinä välissä.
Taitaa olla kymmenes talvi, kun ajan kitkarenkailla ja olen todennut niiden toimivan käytännössä yhtä hyvin myös sileällä märällä jäällä kuin nastarenkaat. Talouden toisessa autossa on edelleen nastarenkaat, joten olen voinut verrata, vaikka ei tuo yksityistie yleensä ole vuorokautta pitempään sorastamatta ollut.

En halua kieltää nastarenkaita vain sen takia, että niillä pärjää. Haluaisin kieltää nastojen käytön paljaalla asfaltilla, koska niillä jyrsitään tiet piloille ja se taas tulee tolkuttoman kalliiksi yhteiskunnalle.
Tänä talvena kyllä on tehnyt pahaa kun lunta ja jäätä ei ole ollut ja silti nastat rapisee suurimmassa osassa autoja ja ihan turhaan...

Nastarenkaille voisi kyllä jonkun ylimääräisen käyttömaksun (lue: vero) laittaa :idea:
Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja zukka »

LasseE kirjoitti: La Helmi 29, 2020 5:23 pm
TepaR kirjoitti: To Helmi 27, 2020 7:40 pm
Antsuko kirjoitti: To Helmi 27, 2020 7:10 pm
Major58 kirjoitti: To Helmi 27, 2020 10:55 am
jussi77 kirjoitti: To Helmi 27, 2020 10:35 am Niin, eikös tuo otsikko kerro aiheen. Kokemuksia kitkoista voipi kirjoitella, mutta kelvottomiksi haukkuminen ilman omaa kokemusta on mun mielestä ohi aiheen.
Aikapäiviä sitten jo todettu ettei ne kitkat toimi kaikissa olosuhteissa niin hyvin kuin nastat, käyttäjät kertoneet ja testeissä todettu, siksi kommentoin kyllä jos joku haluaa kieltää nastarenkaat vaan sen takia kun hän pärjää hyvin niillä koko talven, Suomi on pitkä maa ja olosuhteet on ihan erilaiset toisissa päissä ja siinä välissä.
Taitaa olla kymmenes talvi, kun ajan kitkarenkailla ja olen todennut niiden toimivan käytännössä yhtä hyvin myös sileällä märällä jäällä kuin nastarenkaat. Talouden toisessa autossa on edelleen nastarenkaat, joten olen voinut verrata, vaikka ei tuo yksityistie yleensä ole vuorokautta pitempään sorastamatta ollut.

En halua kieltää nastarenkaita vain sen takia, että niillä pärjää. Haluaisin kieltää nastojen käytön paljaalla asfaltilla, koska niillä jyrsitään tiet piloille ja se taas tulee tolkuttoman kalliiksi yhteiskunnalle.
Tänä talvena kyllä on tehnyt pahaa kun lunta ja jäätä ei ole ollut ja silti nastat rapisee suurimmassa osassa autoja ja ihan turhaan...

Nastarenkaille voisi kyllä jonkun ylimääräisen käyttömaksun (lue: vero) laittaa :idea:
Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Pitäisi tuo korotus saada naapurimaissakin tapahtumaan ettei kaikki sieltä tilaisi renkaita tai hakisi itse.
Onneksi kohta saa laittaa kesätennarit alle.
Viljo

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Viljo »

pouhe kirjoitti: La Helmi 29, 2020 5:18 pm Eikö mielestäsi ole muita kuin kusipäitä ja tojota kuskeja?
Kovasti halutaan nastarenkaille veroa. joten ajattelin laajentaa valtion rahan saantia noilla erityisryhmillä.
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korjailija »

"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Viljo kirjoitti: La Helmi 29, 2020 5:30 pm
pouhe kirjoitti: La Helmi 29, 2020 5:18 pm Eikö mielestäsi ole muita kuin kusipäitä ja tojota kuskeja?
Kovasti halutaan nastarenkaille veroa. joten ajattelin laajentaa valtion rahan saantia noilla erityisryhmillä.
Millanen erityisryhmä on tojotakuski? Vaarantaako liikennettä, saastuttaako, vai kuluttaa tietä ertyisen paljon?

Jos jollekkin erityisryhmille lisäveroa, niin ensin pitkäkilpiset reilulla maksulla, ja sitten lievemmällä maksulla rinkelimersu ja johtotähti ryhmät :wink:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

korjailija kirjoitti: La Helmi 29, 2020 5:31 pm 235/85r16 maasturin kitkarenkaita https://www.renkaat365.fi/#/fi/renkaat? ... atleast4=1
Tuollainen ehdottamasi listan "kitkarengas" on jo auton alla. Tosin isompaa kokoa.
Aika vähän niitä lamelleja?
Kuva

Lumihiutale ja hyvät talviominaisuudet puuttuvat. :(
Ei tuossa kyllä ollut yhtään oikeaa kitkarengasta.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

All-terraineilla parilla erilaisella autolla tullut ajeltua ja kuten sanoin niin pärjää, mutta tietysti kunnon jääkaljamalla eivät hääviset.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

BFG All-Terrain T/A KO2:ssa on se lumihiutale, mutta ei se kyllä mikään oikea talvirengas todellakaan ole.
Saatikka kitkarengas.
Tuohon lienee tyytyminen. :|
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Suomen routaolosuhteissa asfalttia joudutaan uusimaan jatkuvasti joka tapauksessa, vaikka ei olisi nastojen kulutusta ja uria ollenkaan. Lämpötilavaihtelut vuodenaikojen välillä mutta myös jopa vuorokauden aikana ja sateet sekä raskaan liikenteen painorasitus muokkaa asfalttia koko ajan. Ei mene kauan yleensä, kun uusikin asfaltti on yhä pienempänä palasena ja murusena palapelin tavoin. Palat vaan pienenee jatkuvasti ja kohta on sateen jälkeen routakuoppia, joita täytetään öljysoralla lapiohommanakin.
Tekemällä virheistä oppii.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Superdextaaja kirjoitti: La Helmi 29, 2020 8:27 pm
Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Suomen routaolosuhteissa asfalttia joudutaan uusimaan jatkuvasti joka tapauksessa, vaikka ei olisi nastojen kulutusta ja uria ollenkaan. Lämpötilavaihtelut vuodenaikojen välillä mutta myös jopa vuorokauden aikana ja sateet sekä raskaan liikenteen painorasitus muokkaa asfalttia koko ajan. Ei mene kauan yleensä, kun uusikin asfaltti on yhä pienempänä palasena ja murusena palapelin tavoin. Palat vaan pienenee jatkuvasti ja kohta on sateen jälkeen routakuoppia, joita täytetään öljysoralla lapiohommanakin.
Se vaan ettäkun ne urat siinä asfaltissa on tasan henkilöauton raide ja renkaanleveyksiset. Ja voit myös laskea raskaan ajoneuvon painorasituksen renkaiden lukumäärällä ja pinta-alalla ja massalla.
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Täällä Pohjanmaalla on tällä viikolla pölissyt oikein kunnolla, kun ollut kovat pakkaset ja kuivat ja paljaat tiet..
Veikkaan, että osat pölystä on ainakin irronnut tiestä nastojen vaikutuksesta.

Veikkaan, että kitkat olisivat ollet siinä mielessä paremmat...
jip59
Viestit: 2880
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Täällä Pohjanmaalla olen edelleen vahvasti sitä mieltä että nastat ovat mulle ainoa järkevä vaihtoehto. Siis täällä valtion hoidossa olevalla kylätiellä peltoaukeilla olevat osuudet ovat sulia ja nyt pakkasten tultua pölisevät aivan sairaasti mutta metsäosuudet ovat peilijäällä. Tämä ongelma siitä että meidän syrjäisellä kylätiellä joka on Vaasan kaupungin huolenpidossa niin ei keskustassa olevia kiinnosta. Ollaan siis kuntaliitoksen vuoksi syrjäisin kolkka Vaasan kaupungissa Isonkyrön ja Vöyrin rajalla. Keskustassa asuvia päättäjiä ei isommin kiinnosta syrjäkylät ja niiden teiden kunto. Siis kun meidän tien hoito tuntuu olevan tärkeysjärjestyksen listan loppupäässä jolloin kun tuo kylätie on ojasta ojaan peiliukas pitkän aikaa niin hyvät nastarenkaat ovat ainoa toimiva vaihtoehto.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Superdextaaja kirjoitti: La Helmi 29, 2020 8:27 pm
Nastarenkaiden hintaa pitäisi korottaa ja vastaavasti kitkojen alentaa ja ohjata näin enemmän käyttöä kitkojen suuntaan. Se on kuitenkin fakta, että suurimmalle osalle suomalaisia kitkat olisi oikea valinta.
Kaikki ylimääräinen asfaltin kulutus olisi kuitenkin hyvä saada pois, ei tuo tiestö itsestään korjaannu ja kokoajan korjaustarve kasvaa.
Suomen routaolosuhteissa asfalttia joudutaan uusimaan jatkuvasti joka tapauksessa, vaikka ei olisi nastojen kulutusta ja uria ollenkaan. Lämpötilavaihtelut vuodenaikojen välillä mutta myös jopa vuorokauden aikana ja sateet sekä raskaan liikenteen painorasitus muokkaa asfalttia koko ajan. Ei mene kauan yleensä, kun uusikin asfaltti on yhä pienempänä palasena ja murusena palapelin tavoin. Palat vaan pienenee jatkuvasti ja kohta on sateen jälkeen routakuoppia, joita täytetään öljysoralla lapiohommanakin.
Muuallakin talvimaissa pärjätään ilman nastoja, tiet eivät ole syvillä raiteilla, eli suolaus ja routa ei yksistään selitä asiaa. Bitumi ei ole suolalle tai vedelle arka materiaali.

Painorajoja nyt on nostettu Suomessa koko ajan, kun teollisuuden logistiikka on siirretty laivoista ja rautateiltä kumipyörille.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], riude ja 51 vierailijaa