Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ymmärrän hyvin testin ideologian.
Nytkin tänä keväänä moni miettii, että ostaako uudet kesärenkaat vai ajaako alla olevat kitkarenkaat loppuun.
Tähän kysymykseen testi antaa vastauksen.

Toki varmaan kaikki ymmärtävät myös sen, että kulunut rengas pitää huonommin kuin uusi, mutta ei välttämättä ymmärrä kuinka dramaattinen ero on. Kitkarenkaissakin oli kuitenkin 4 mm pintaa jäljellä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

EKo kirjoitti: To Maalis 28, 2024 3:31 pm Ymmärrän hyvin testin ideologian.
Nytkin tänä keväänä moni miettii, että ostaako uudet kesärenkaat vai ajaako alla olevat kitkarenkaat loppuun.
Tähän kysymykseen testi antaa vastauksen.
Ymmärrän kyllä ideologian, mutta en tuollaista propagandaa. Tulee jotenkin ryssän, tai jenkkien vaihtoehtoinen totuus mieleen.
Minusta kuulostaa tällainen otsikko lukijan harhaanjohtamiselta, tai pilkkaamiselta.
"Moottori testasi kitkarenkaita kesäkelissä: toimivat kuin hajuvesi lihapullassa"
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
BHN
Viestit: 618
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja BHN »

Jos kitkarenkaat on vaaralliset märällä tiellä, niin miten niillä uskaltaa ajaa loka-joulukuussa kun tiet on aina märät? testissä olisi pitänyt olla myös se 10v vanha kesärengas joka on yllättävän monessa autossa..
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

BHN kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 9:37 pm Jos kitkarenkaat on vaaralliset märällä tiellä, niin miten niillä uskaltaa ajaa loka-joulukuussa kun tiet on aina märät? testissä olisi pitänyt olla myös se 10v vanha kesärengas joka on yllättävän monessa autossa..
Silloin kitkarenkaita on loogista verrata nastarenkaisiin, koska kesärengaskausi on päättynyt. Eiköhän loppuunajettujen nastarenkaiden tilanne ole ihan sama.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

BHN kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 9:37 pm Jos kitkarenkaat on vaaralliset märällä tiellä, niin miten niillä uskaltaa ajaa loka-joulukuussa kun tiet on aina märät? testissä olisi pitänyt olla myös se 10v vanha kesärengas joka on yllättävän monessa autossa..
Olen samaa mieltä.
Kaikki rengasmallit ovat huonoja pidoltaan, kun ne on kuluneet riittävästi. Aivan sama, onko kesäajossa kyseessä kitkat, kesärenkaat, tai vaikka nastarenkaat ilman nastoja. Kaikki vaihtoehdot ovat kuitenkin lain mukaan sallittuja 1,6 mm urasyvyyteen asti.
Kaikilla pärjää välttävästi, kun ajaa maltillisesti ja ennakoiden. Moottorin testin oletuksena lienee, että autoilijat ajavat aina limiitillä reippaasti, kun on kesäaika. Toki kesäkuukausina tapahtuu enemmän onnettomuuksia, mutta en usko, että se johtuu huonommasta pidosta, mitä talvikuukausina.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

BHN kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 9:37 pm Jos kitkarenkaat on vaaralliset märällä tiellä, niin miten niillä uskaltaa ajaa loka-joulukuussa kun tiet on aina märät? testissä olisi pitänyt olla myös se 10v vanha kesärengas joka on yllättävän monessa autossa..
Jos kitkarenkailla aikoo ajaa talviliukkailla, toki ne ovat sellaisessa kunnossa, että niillä uskaltaa ajaa loka-joulukuun vesikeleillä. Loka-joulukuussa joutuu joka tapauksessa varautumaan yllättävään liukkauteen. Menneenä syksynä talvikelit alkoivat Etelä-Suomessakin lokakuussa. Vesikelillä kuljettajan on syytä olla tietoinen alla olevien renkaiden pintakuviosta. Vesiliirron sietokyvyn suhteen kitkarenkaissakin lienee eroja.
Kuva
Omaan silmään tuo kuvio näyttää siinä suhteessa melko hyvältä. Pitkittäisurat ovat kesärenkaisiin verrattuna mutkittelevat, mutta kuitenkin niissä on selvä jatkuvuus.
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Totta kyllä on että moni skandinavian kitkarengas on yllättävänkin liukas märällä kelillä kun rengas ja asfaltti on lämpimiä.
Siis verrattuna myös yhtä kuluneeseen kesä tai nastarenkaaseen ja tosiaan yllättävästi niinpäin että mitä lämpimänpää ja mitä uudempi sileämpi asfaltti niin sitä liukkaanpaa.
Liittynee jotenkin kitkarenkaan pehmeään jääpitoon optimoituun kumiseokseen.
Tätä ilmiötä ei ole ns keskieuroopan kitkoissa tai ympärivuotisissa all season kumeissa missä kumiseos on kovempaa eikä niin pakkaselle / jäälle optimoitua.
Tokihan ne vanhat kitkat on kesällä(kin) melko vetelät ajettavat mutta toisaalta monesti huonolla asfltilla mukavat... ja löysyyteen auttaa vähän kun nostaa rengaspaineita.

Eli jos rengas budjetti ei ole rajaton niin saattaa kuitenkin olla kokonaisuudessaan järkevintä ajaa ne kitkat loppuun kesällä ja ostaa säästyneillä rahoilla uudet talvirenkaat syksyllä ennenmin kuin ajaa niillä vanhoilla vielä yksi tai kaksi talvea.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Liittynee jotenkin kitkarenkaan pehmeään jääpitoon optimoituun kumiseokseen.
Minä olen tuon päätellyt niin, että näiden ns. kitkarenkaiden tiheä poikittaislamellointi kätkee liian helposti renkaan sisään veden ja talvella lumen niin, että se toimii sitten luistimena renkaan alla. Pitäisi enemmän ottaa näitä jopa kesärenkaiksi luokiteltuka SUV auto tyyppisiä renkaita testeihin mukaan ja alkaa luokittelemaan talvirenkaiksi niitä, joilla pito riittää autokohtaisesti koon ja painon takia. Noissa kuvio on maastoajoa varten karkeampi ja paloitellumpi mutta ei kuitenkaan kampamaisesti lovitettu poikittain sulkamaiseksi, jolloin jokaisen sulan väliuraan pystyy jemmautumaan uran täydeltä vaikka mitä, joka estää varsinaisen renkaan pidon kokonaan.
Muutamankin kerran olen ollut todella positiivisesti yllättynyt nastattomien maastorenkaiden talvipidosta.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Pitäisi enemmän ottaa näitä jopa kesärenkaiksi luokiteltuka SUV auto tyyppisiä renkaita testeihin mukaan ja alkaa luokittelemaan talvirenkaiksi niitä, joilla pito riittää autokohtaisesti koon ja painon takia.
Niin että valmistajan kesärengas leiman joku testi vois kumota tietyille autoille?! :shock:

Maastorenkaat kyllä pitää hyvin ilman raaspiikkejä, jos alusta on senverran pehmeä että se ns, palakuvio saa siitä otteen.
Kovalla jääpintasella lumipolanteella alkaa pito olla heikompaa, ja sileällä jäällä kaikkein huonointa.
Kitkarenkaan ote jäähän perustuu niihin pieniksi pilkottuihin lamelleihin, jotka saavat otetta jään pienistä epätasaisuuksista.

Tuo maastorengas on vähän kun traktorin rengas, joka pitää pellon mullassa hyvin, mutta jäätiköllä ei juur yhtää!? :roll:
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Superdextaaja kirjoitti: La Maalis 30, 2024 12:47 pm Minä olen tuon päätellyt niin, että näiden ns. kitkarenkaiden tiheä poikittaislamellointi kätkee liian helposti renkaan sisään veden ja talvella lumen niin, että se toimii sitten luistimena renkaan alla. Pitäisi enemmän ottaa näitä jopa kesärenkaiksi luokiteltuka SUV auto tyyppisiä renkaita testeihin mukaan ja alkaa luokittelemaan talvirenkaiksi niitä, joilla pito riittää autokohtaisesti koon ja painon takia. Noissa kuvio on maastoajoa varten karkeampi ja paloitellumpi mutta ei kuitenkaan kampamaisesti lovitettu poikittain sulkamaiseksi, jolloin jokaisen sulan väliuraan pystyy jemmautumaan uran täydeltä vaikka mitä, joka estää varsinaisen renkaan pidon kokonaan.
Supermiehen päättelyt menevät pahasti metsään, taas...
Muutamankin kerran olen ollut todella positiivisesti yllättynyt nastattomien maastorenkaiden talvipidosta.
Tässä vielä joitakin aikoja sitten Supermies vakuutteli tavan takaa nastattoman talvirenkaan pidon olevan olemattoman, joten ei mikään ihme, jos yllättyy maastorenkaan talvipidosta.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Olen ajanut paljon tavanomaisilla ns. kitkarenkailla ja niistä on rakentunut luistelulipsahdusten myötä kokemus ja olettama, että ne ohuiden sulkalehdykkeiden välit täyttyy kiteisestä lumesta, tahmea rengas nappaa tiestä mytyllisen lunta pintaansa, vesikelissä ne lamellien välit kätkee sisäänsä veden renkaan pinnan täydeltä, jolloin rengas menettää monissa pitoa tarvitsevissa tilanteissa pintatäytteen takia kosketuksensa tiehen ja pitonsa kokonaan yhen äkin. Ja sitten on oltu matkustajana ja puristettu vain rattia rystyset valkoisena ryskämiseen asti. Olen ollut kyllä yllättynyt kitkarenkaiden pitokyvystä monissa olosuhteissa esim. jopa jäisellä pinnalla mutta eniten olen ollut yllättynyt siitä muuten erittäin hyinkin pitävän renkaan totaalisesta pidon menetyksestä, kuin vesiliirrossa noissa omissa ryskämistilanteissa.
Olen ajanut myös paljon maastoajokuviollisilla nastattomilla talvella eikä noiden kanssa ole tullut kertaakaan samanlaista pidon totaalihäviämistä vaan luistotilanteissakin tuntuma ja joku tahmea pito on aina jäänyt jäljelle. No on toki ollut nelivetoakin kaverina, myönnetään, mutta yleisesti on ollut ihan turvalliset ajaa sopivilla paineilla ja koon kanssa. Kuvion palat eivät ole kampamaisen sulkamaisesti jaoteltu vaan palat säilyttävät muotonsa ja napakkuutensa, joka edistää itse kumimateriaalin pidon hyödyntämistä pitopintaa vasten.
Maastorengaskuvioilla olevissa jopa kesärenkaaksi luokitelluissa on osassa mielstäni näin ihan tarpeeksi hyvin pitoa talvikeleissäkin, kunhan auto ja niihin laitettu rengas toimivat yhteen eli rengaskoko ja paine on auton kokoon ja painoon sopiva. Voisi ihan hyvin, ja ehkä kuuluisikin, testata autot aina renkaidensa kanssa ja vasta sitten antaa renkaalle kelpuutus talvikäyttöön juuri siinä autossa, minkä alla menee talvitestissä läpi. Nythän meillä luokitellaan yleisesti vain pelkät renkaat joko kesä tai talvirenkaiksi. Niissä usein väärän kokoiset ja väärillä paineilla olevat talvirenkaiksi luokitellut saattavat kuitenkin olla jopa oikean kokoisia ja oikeilla paineilla olevia maastoajokuviollisia kesärenkaita turvattomammat talvikäytössä monissakin autoissa.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Voisi ihan hyvin, ja ehkä kuuluisikin, testata autot aina renkaidensa kanssa ja vasta sitten antaa renkaalle kelpuutus talvikäyttöön juuri siinä autossa, minkä alla menee talvitestissä läpi. Nythän meillä luokitellaan yleisesti vain pelkät renkaat joko kesä tai talvirenkaiksi. Niissä usein väärän kokoiset ja väärillä paineilla olevat talvirenkaiksi luokitellut saattavat kuitenkin olla jopa oikean kokoisia ja oikeilla paineilla olevia maastoajokuviollisia kesärenkaita turvattomammat talvikäytössä monissakin autoissa.
Taas aivan uskomatonta sekoilua, etenkin kun jo auton peräkärrin oikeanlaisten renkaitten hankkiminenkin kuulosti olevan erittäin vaikeaa, niin tuollasten, onko tämä kesä vai talvirengas minun mossessa sekoilut ei ainakaa mitää rengasvalintaa helpota!?

Ehota ihmeessä vaikka tekniikan maailmalle tuollasta rengastestiä, ja varmaan ne sitten jostain saa luvan kumota rengasvalmistajan määritelmät kesä/talvirenkaasta!?
Jos kesärengas sais talvirenkaan tittelin mosseen, niin kirjotetaako se renkaan kylkee maalikynällä, että tämä rengas on mossen talvirengas, ja muissa autoissa kesärengas?! :shock:
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Sitä mukaanhan tilasto kehittyisi, mitkä renkaat ihmiset on saaneet menemään läpi testistä kullakin autolla rengasvalmistajien ja autonvalmistajien testien lisäksi. Jos Suomen teitä ajetaan edelleen korjaamatta nastarenkailla piloille, ei taida kohta muuta mahdollisuutta jäädä jäljelle kuin kieltää nastojen käyttö kokonaan ja silloin vaihtoehdoksi jää ainoastaan nastattomat ja niiden valinta tulisi varmistettua juurikin em. tavalla. Kyllä meilläkin pystyy talvet ajamaan nastattomilla, kunhan on oikeanlaiset ja varmasti toimivat alla juuri oikeanlaisiilla paineillakin. Annetaan vapautuksia vielä hankkia kalustoa vapaasti ulkomailta, niin jo vain kohta on tiet pullollaan nelivetoista ja abs jarruin sun muine luistonestosysteemeineen varusteltua uudenaikaista nelivetokalustoa. Sanotaanko suoraan, SUV tyyppistä kykenevää ja rittävän painoista.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kylläpä renkaan osto selkeytys tuolla metodillasi melkosesti!? :lol:
Et ehkä ole huomannut, niin suomessakin melkonen määrä nelivetoja, vaikka se ei ulospäin loistakkaan korkeana tötterönä!?
Melko vanhaa alkaa olla kalusto, jossa ei olis abs:ää!

Epäilen että paineilla kikkailu ei muuta minkää renkaan kesä/talvi luokitusta vaikka olis missä mossessa! :roll: :roll:
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Superdextaaja taitaa kirjoittaa ensin ja ajatella vasta sitten, jos sittenkään. Tuota tarinointia voisi pohjustaa edes hieman sillä, että tutustuisi saatavilla oleviin tietoihin siitä mitä eroa kesä- ja talvirenkailla oikeasti on keskenään ja miksi kesärenkaat on tarkoitettu käytettäväksi kesällä ja talvirenkaat talvella. Ehkäpä Superdextaajan fantasiamaailmassa kaikki autot tulisi olla samanlaisia kuin Toyota hj60, raskas, neliveto, jakolaatikko ja vahva vinssi nokalla, taloudellisuus ja päästöt ovat tuossa utopiassa sivuseikkoja joihin ei suotta kannata keskittyä. Kesärenkailla saisi ajaa ympäri vuoden, pahimmissa paikoissa laitettaisiin piikkiketjut kaikkiin neljään pyörään ja vedettäisiin ojaan liukunut auto keulavinssillä takaisin tielle, se, että jos lipsahtaa vastaantulijoiden kaistalle ja joku kuolee, ei haittaa mitään kun me kaikki kuollaan kuitenkin joskus.. Nuo jutut kesärenkaiden hyvyydestä talvikäytössä on sama kuin väittäisi, että neliskanttisuus on pyöreää parempi muoto auton pyörälle. Uskomattomia tarinoita, ei muuta voi sanoa.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

SPS1975 kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 12:00 pm Uskomattomia tarinoita, ei muuta voi sanoa.
Taitaa mennä huomiohakuisuuden puolelle.
Kannattaa suhtautua huumorilla.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Nuo jutut kesärenkaiden hyvyydestä talvikäytössä on sama kuin väittäisi, että neliskanttisuus on pyöreää parempi muoto auton pyörälle.
Yhtä usein monikaan talvirenkaaksi nimitetty ei toimi talvella kuin kesärenkaiksi luokitellut ovat toimineet, jotka ovat olleet monissa maissa sallittuja myös talvikäyttöön, mutta nyt on myyjien nimitettävä kesärenkaiksi, koska se alppikuvio lumihiutaleella kyljestä puuttuu. Puhutaan myös monista all season renkaista, jotka ovat vallan toimivia talvirenkainakin oikean kokoisina ja oikeilla paineilla ajaessa, mutta on nyt nimitettävä kesärenkaiksi. Pelkkä nimitys ei kuitenkaan kerro myöskään talvirenkaan toimivuudesta varmuudella vielä mitään, ennen kuin kyseinen rengas on asennettu autoon ja testattu, kuinka toimii. Väärän kokoinen ja väärät paineet, niin moni talvirengas on toimimaton monessakin autossa olipa nastoilla tai ei.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Rh-
Viestit: 1070
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Käyppäs Superdextaaja antamassa mielipiteesi tuonne:
viewtopic.php?t=120970&sid=b111558f13e9 ... 4bb0404243
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Väärän kokoinen ja väärät paineet, niin moni talvirengas on toimimaton monessakin autossa olipa nastoilla tai ei.
Eikö koko ja paineet ole ilmotettu ainakin ohjekirjassa, ja monessa tarralappu jossakin pilarissa tai tankin luukussa!?
Oikeat paineet on syytä olla, ja ainakin välttää liian matalia paineita. :roll:

Usein nykyaitossa on turhan leveät renkaat, mut ne toimii kovalla alustalla, ja oikeilla paineilla hyvin myös tiukoissa tilanteissa.
Lumella ja sohjossa leveys on haitta.

Kun kesärengas kuulema on talvekelissäkin parempi kun aito talvirengas, niin ainakin joskus TM rengastestissä vertaili myös kesärenkaan kylmä ja talvipitoa, eikä ne kovin kummosia tuloksia kesärenkailla saavuttanu!? :roll:

Autolehdet, mitkä julkasee ja jopa testaavat renkaita, vois säästää sievoisen summan euroja, kun kysyy vaan savon supermieheltä mikä on renkaitten paremmuusjärjestys!? :mrgreen:
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Usein nykyaitossa on turhan leveät renkaat, mut ne toimii kovalla alustalla, ja oikeilla paineilla hyvin myös tiukoissa tilanteissa.
Lumella ja sohjossa leveys on haitta.
Kevyemmillä autoilla ehkä joskus noin mutta painavammalla SUV ja muilla nelivetoisilla esim. Pickupeilla vähän eri tilanne. Kitkarenkaat kannattaa kyllä kevyemmissäkin autoissa olla riittävän leveät ja paksut, että tartuntapintaa leviää vasten ajopintaa sopivasti eikä rengasta tarvitse pitää isompitilavuuksisena liian kovana. Sama pätee maastoajokuvioisiin donitsi tyyppisiin isompiin ja all season renkaisiin mutta auto- ja rengas kohtaiset testit olisivat näissäkin ihan paikallaan tai edes mahdollisuus käydä jossakin testauttamassa, niin peräti kesärenkaiksi luokitelluista löytyisi mahdollisesti talvirenkaat, joilla voi sitten ajaa ympäri vuoden.
Meitä vain taidetaan ohjata tarkoituksellakin ostamaan kaksi settiä pyöriä ja renkaita ellei kolmeakin, että riittää rengasfirmoilla myyntiä ja töitä, mutta oikeasti ei meidän keskinopeuksilla mitään täydellistä rengasta tarvitse olla alla koko ajan ja all season renkailla on kyllä hyvin mahdollisuus säästää ja ajaa silti ihan turvallisesti.
Kerran vaihdoin yhteen autoon uusimistarpeen takia toiset samanlaiset uudet Nokian kitkat yhtä kokoa pienempänä, että olisivat vieläkin paremmat pidoltaan ja olivatkin uutenakin ihan pitämättömät verrattuna isompiin kuluneisiin vanhempiin, vaikka kuinka yritti rengaspaineita säätää.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hamsteri, Mpaseppä, trantor ja 63 vierailijaa