Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tunnustan:
- En ole rallikuski
- En ole tavanomaista parempi kuljettaja
- En omaa mitään erityistaitoja auton kuljettamiseksi
Em.syistä ajan jatkossakin talviaikaan nastarenkailla.
- En ole rallikuski
- En ole tavanomaista parempi kuljettaja
- En omaa mitään erityistaitoja auton kuljettamiseksi
Em.syistä ajan jatkossakin talviaikaan nastarenkailla.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Turhaa väittelyä! Niin kauan kuin se valinta on mahdollista niin jokainen saa valita omat renkaansa ihan vapaasti. En usko täällä mitään muuttoksia aikaan saatavan, vaikka kuin tästä väännetään?jussi77 kirjoitti:Montessahan ne ajaa jopa sekarengastuksella. Koittavat välttää nastoja, koska ne ei toimi asfaltilla ja se minkä lumellä menettää saa takaisin siellä missä nastoja ei tartte.Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Tää kinastelu toisen renkaan paremmuudesta on aivan turha, koska muuttujia on niin paljon. Toisin kuin testeissä on se jarrutuspaikan keli harvoin koko matkalta samanlainen. Sovittamalla ajonopeus sopivaksi pärjää kummallakin ihan hyvin. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan kun menee neliössä niin hiukankin pudottamalla nopeutta saa aikaan ison vaikutuksen. Jarrujen kunto vaikuttaa paljon. Reaktionopeus vaikuttaa tilanteesta selviämiseen suuresti. EIkös noissa jarrutustesteissä ole takajarrut eliminoitu muuttujien vähentämiseksi? Johan se auton painojakaumakin vaikuttaa jonkin verran takapyörien jarrutustehoon. Siitä vaan jatkamaan väittelyä
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 3592
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kyllä minä olen itseni kyydissä eniten pelännyt nastarenkaalla ajaessa 90-luvulla 124 200D mersun alla nastamisukat oli semmoset ylläripyllärit, että puistattaa vieläkin...pitoa oli, kunnes yhtäkkiä, ilman minkäänlaista "varoitusta" aina totaalinen pidon menetys ja happitilanne, ja hytti täynnä käsiä hetkiaikaa. Kyllä oli käsittämätöntä miten äkkipikainen käytös voikaan olla. Seuraavat olikin sitten gislavedin, oisko ollu jokku nordfrostit nastoilla ja niissä taas (ja noilla tehoilla ) pito oli todella hyvä, johdonmukainen ja rengas antoi tuntea koska ollaan äärirajoilla, ja sen ylikin käytös rauhallista....jäänyt erittäin hyvin mieleen, ja olen ehdottomasti sitämieltä, että KYLLÄ osaa nastarengas olla pahimmillaan todella hengenvaarallinenNuffield kirjoitti:...nastarengas on nastarengas, varma valinta, ei tule yllättäviä pidon menetyksiä.
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Itse ainakin olen pyrkinyt vain osoittamaan, että ne kitka ei ole niin huonot kuin jotkut väittävät!Ajomies kirjoitti:EKo kirjoitti:Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?
Onhan täällä ylistetty kitkojen pitoa satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta! Mää mittää tierä, siks mää kyselen?
Muutoinhan se olisi sama millä talvirenkailla ajaa, mutta kun ne nastarengasajelut sulilla asfalteilla aiheuttaa ainakin yhden (vale)uutisen mukaan arviolta lähes 100 miljoonan euron urapaikkaus ja uudelleen asfaltointikulut
https://yle.fi/aihe/ohjelma/mot-nasta-juttu-3052016
Tuompa takia olisi jokaisen hyvä valita talvirenkaansa todellisen tarpeensa eikä vain vanhojen uskomusten perusteella!Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.Ajomies kirjoitti:Turhaa väittelyä! Niin kauan kuin se valinta on mahdollista niin jokainen saa valita omat renkaansa ihan vapaasti. En usko täällä mitään muuttoksia aikaan saatavan, vaikka kuin tästä väännetään?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 3124
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tässäpä pähkinä purtavaksi, vaisua vääntöä laittakaas nyt more gas ja selvittäkää miten se nyt on
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Voi kun tännekin saisi asvaltin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Itsellä oli tenavatähden alla muutaman kesän ajetut Misukan Pilotit kun pääsi talvi yllätämään.
Nuoruuden hulluudella sitä sitten kai lähdettiin liikkeelle tyttöystävä kyydissä metsäpalstaa katsomaan naapuripaikkakunnalle.
Totesin silloin, että näin pitäisi talvikausia aina aloittaa; mahdollisimman liukkailla renkailla, jotta opitaan varovaisiksi.
Muutenkin siihen aikaan oli tapana itsellä vaihtaa talvirenkaat alle, vasta kun laki määräsi eli 1. joulukuuta.
Matka sujui ilman suurempia ongelmia, metsäautotie missä ei sitten tampattua lunta ollutkaan, piti alkaa kääntymään ja peruuttelemaan, niin olikin jo sitten vähän turhan liukasta.
Nuoruuden hulluudella sitä sitten kai lähdettiin liikkeelle tyttöystävä kyydissä metsäpalstaa katsomaan naapuripaikkakunnalle.
Totesin silloin, että näin pitäisi talvikausia aina aloittaa; mahdollisimman liukkailla renkailla, jotta opitaan varovaisiksi.
Muutenkin siihen aikaan oli tapana itsellä vaihtaa talvirenkaat alle, vasta kun laki määräsi eli 1. joulukuuta.
Matka sujui ilman suurempia ongelmia, metsäautotie missä ei sitten tampattua lunta ollutkaan, piti alkaa kääntymään ja peruuttelemaan, niin olikin jo sitten vähän turhan liukasta.
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ellei sitten siirryttä Norjan malliin ja nastarenkaiden käytölle erillinen maksu (suomessa kai se olisi jokin vero)...Ajomies kirjoitti:Turhaa väittelyä! Niin kauan kuin se valinta on mahdollista niin jokainen saa valita omat renkaansa ihan vapaasti. En usko täällä mitään muuttoksia aikaan saatavan, vaikka kuin tästä väännetään?
Valinta tässä tapauksessa tietenkin mahdollinen...
Itseä ei moisen maksun käyttöönotto haittaisi... vaikka toisaalta se varmaankin tietäisi lisää (syyttömiä) ruumiita...
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuo ruumiiden lasku on vähän hankalaa. Ilmeisesti nastarenkaat aiheuttavat kuitenkin huomattavasti enemmän kuolemia kuin kitkat. Tarkan määrän erottelussa on haasteensa.
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No nythän menee hurjaksi ……. harvoin henkilöauton renkaat ketään tapaa, mutta noista isoista vehkeistä lähtiessään omille teilleen siihen hengenlähtöön on suuri mahdollisuus! Mutta niin kauan kun nämä tienhoidot on tätä tasoa näillä poluilla joissa ajelen, niin kauan ainoa valinta talvelle on nastarengas! Ja kyllä ne kitkarenkailla ajellut tieltä suistumiset ja muut lisääntyy ellei nastoilla raavita sitä tienpintaa pitävämmäksi!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Heitetäänpä löylyä lissää:
Liikenneviraston tutkimus vuodelta 2011 kertoo:
Tutkimuksessa vertailtiin myös uusia renkaita noin 30 000 km ajettuihin renkaisiin. Uusia ja vanhoja renkaita vertailtaessa havaittiin, että käytetyissä vanhoissa nastarenkaissa nastaulkonema oli kumin kuluessa kasvanut uusiin verrattuna, jolloin vanhoilla nastarenkailla saatiin sileällä jäällä jopa korkeampia kitka-arvoja kuin uusilla.
Liikenneviraston tutkimus vuodelta 2011 kertoo:
Tutkimuksessa vertailtiin myös uusia renkaita noin 30 000 km ajettuihin renkaisiin. Uusia ja vanhoja renkaita vertailtaessa havaittiin, että käytetyissä vanhoissa nastarenkaissa nastaulkonema oli kumin kuluessa kasvanut uusiin verrattuna, jolloin vanhoilla nastarenkailla saatiin sileällä jäällä jopa korkeampia kitka-arvoja kuin uusilla.
-
- Viestit: 1702
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet
Totta helkutissa ne tiet urautuvat kun liikenne pääteillä lisääntynyt huomattavasti, raskaan kaluston painot lisääntyneet, vesikeliolostuhteita haetaan suolan avulla koko talvi ja toisaalta säästetty rajusti teiden ylläpidosta, asfalttipinnoitteen laadusta ym. On sitten viimeisen päälle naurettavaa alkaa syyttelemään nykyisiä henkilöautojen kevytnastarenkaita teiden jyrsimisestä
Totta helkutissa ne tiet urautuvat kun liikenne pääteillä lisääntynyt huomattavasti, raskaan kaluston painot lisääntyneet, vesikeliolostuhteita haetaan suolan avulla koko talvi ja toisaalta säästetty rajusti teiden ylläpidosta, asfalttipinnoitteen laadusta ym. On sitten viimeisen päälle naurettavaa alkaa syyttelemään nykyisiä henkilöautojen kevytnastarenkaita teiden jyrsimisestä
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tänä talvena ei ole ollut mitään ongelmaa kolmatta talvee ajetuilla kitkoilla. Nythän on niin, että nastattomat talvikumit häviää pidossa kitkoille. Nykyinen nastoitus on tehoton, jos lunta muutama sentti, tai sohjoa 5 senttiä. Molemmat, kitkat että nastalliset nousee sohjon päälle sen joten " peli on tasan.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Varmaa mutu tietoasja kirjoitti:Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nyt pitää muistaa että nastattomissa ja nastallisissa on isoja eroja,se että on nastat alla ei automaattisesti tarkoita että ne olisi nastattomia parempia. Sanoisin näin että tärkeämpi on löytää hyvät renkaat autoonsa ja siinä voi tarvita joskus tuuriakin. Itsellä on kaksi samanlaista autoa niin esim goodyear uudet nastat verrattuna Continental uusiin nastattomiin ei käytännössä mitään eroa,contit hiljaisemmat ja ehkä keskimäärin pitävämmät.
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuo tuntuu olevan tuo YLE pahin noiden valeuutisten levittäjä:sja kirjoitti:Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet
Totta helkutissa ne tiet urautuvat kun liikenne pääteillä lisääntynyt huomattavasti, raskaan kaluston painot lisääntyneet, vesikeliolostuhteita haetaan suolan avulla koko talvi ja toisaalta säästetty rajusti teiden ylläpidosta, asfalttipinnoitteen laadusta ym. On sitten viimeisen päälle naurettavaa alkaa syyttelemään nykyisiä henkilöautojen kevytnastarenkaita teiden jyrsimisestä
https://yle.fi/uutiset/3-9503668
Analyysi: Nastarengasmääräyksiä muutettiin teiden kulumisen vuoksi, mutta nyt tiet vasta kuluvatkin
Pitäisi varmaankin kieltää tuollaisten valeuutisten levittäminen, ja pitäytyminen siinä ainoassa oikeassa totuudessa: AJA VAIN NASTOILLA vaikka läpi vuoden, sillä nehän ei kuluta asfalttia!!Tien kuluminen lisääntyy heti, kun renkaalla aletaan ajaa
Renkaiden tyyppihyväksyntään vaadittava yliajotesti tehdään tehdastuoreilla renkailla. Toisin kuin käytetyissä, uusissa renkaissa nastat ovat kauniisti oikeilla paikoillaan ja tienpäällysteen kuluminen pysyy testin aikana aisoissa.
Aalto-yliopiston viime vuonna suorittamien testimittauksien mukaan erot vanhan mallin mukaisiin renkaisiin näkyvät siten, että nykyrenkaissa nastat alkavat työntyä ulospäin auton vetävällä akselilla sitä mukaa, kun renkaalla ajetaan. Vastaavasti nastat painuvat selvästi renkaan sisään ei-vetävällä akselilla.
Liikenteessä olevien autojen nastaulkonema saattaa mittauksien mukaan olla jopa 70 prosenttia yli tyyppihyväksynnässä mitatun lukeman.
Käytetyn nykyrenkaan kasvanut nastaulkonema raapii tiestä päällystettä irti huomattavasti enemmän kuin upouusi rengas yliajotestin aikana. Ennen vuotta 2013 valmistetuissa renkaissa ilmiö ei ollut läheskään yhtä suuri.
Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa ongelma tiedostetaan ja asiaan pyritään keksimään joku ratkaisu. Katsastuskonttorilla autoa ei voi hylätä liian suuren nastaulkoneman vuoksi. Jos voisi, uhkaisi valtaosaa pääkaupunkiseudun autoja ajokielto.
Mikähän asfalttikoi nuo urat sitten jyrsii ja tekee pinnan jykyläiseksi?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Asfalttikoin toinen nimi on lämpötilaero. Ja lämpötilaero saa aikaiseksi lämpölaajenemista ja -supistumista.Hollo kirjoitti:sja kirjoitti: Mikähän asfalttikoi nuo urat sitten jyrsii ja tekee pinnan jykyläiseksi?
Tien piki kutistuu pakkasella ja suolauksen takia sulanut jää ja vesi pääsee kivien ja pien väliin, jossa se aikanaan jäätyy ja laajenee.
Eipä se sen kummempaa tarvi. Ilmiö tapahtuu vaikka ajettaisiin vain kitkarenkailla.
Karkea kivisen asfaltin kivien välissä on 5-10mm:kin syviä koloja, ei mikään henkilöauton nasta niin syvälle yllä.
Asiasta on julkaistu joskus jopa tutkimuskin. En tiedä mistä se löytyisi.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastarenkaat kuuluu olla kapeammat kuin kitkarenkaat. Ei pidä verrata saman kokoisia/levyisiä kitka- ja nastarenkaita keskenään vaan niitä kokoja, jotka alla kuuluu olla. Nastarenkaan pitoa voi parantaa valitsemalla kapeammat alle kuin tavallisesti. Tällöin nastarengas ei nouse vaan pureutuu lumi- ja sohjomällin läpi vasten tien pintaa. Kitkarenkaan pitoa voi parantaa valitsemalla leveämmät renkaat. Tällöin lamelleja on enemmän tarraamaan mutta samalla pintapaine on pienempi ja lumi- kuin sohjomälli jää renkaan ja tien pinnan väliin ja sitten luistellaan penkoille asti, kun mälli irtoaa tien pinnasta. Valitsemalla tavallista kapeampi rengas saa kitkarenkaalla pidon heikkenemään, koska näin renkaassa on vähemmän tartuntapintaa tiehen ja rengaspainekin täytyy olla sitten korkeampi. Pehmeät lamellit pullollaan vasten tienpintaa ei kitkarengas pidä kunnolla ja pehmeät lamellit myös antavat periksi tien muhkuroille vedossa. Tässä suhteessa nastarengas on jämäkämpi pitämään. Voi verrata löysällä traktorin kumilla kyntämiseen, rivat antavat periksi ylöspäin mutta koventamalla painetta saavat rivat renkaissa tukevamman otteen kulkupinnan epätasaisuuksista.IH man kirjoitti:Tänä talvena ei ole ollut mitään ongelmaa kolmatta talvee ajetuilla kitkoilla. Nythän on niin, että nastattomat talvikumit häviää pidossa kitkoille. Nykyinen nastoitus on tehoton, jos lunta muutama sentti, tai sohjoa 5 senttiä. Molemmat, kitkat että nastalliset nousee sohjon päälle sen joten " peli on tasan.
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari, Räsänen, stls, tiko ja 48 vierailijaa