Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: Su Loka 06, 2019 4:35 pm Taas kun selataan tilastoja, niin niistä jää pois ne likipiti tilanteet, joissa ei ole tullut kuin korkeinaan pieni ryppy sieluun. Ollaan vaan luisuttu pois tieltä tai kulkusuunta muuttunut tahdosta riippumatta. Kun ei ole sillä kertaa ollut toista osapuolta, niin jää tilastoinnin ulkopuolelle! No näitähän ei edes kukaan tunnusta, siinähän oma erinomaisuus ratin takana saisi kolauksen. :)
Kyllä minä jo oon tunnustanut, että lähes suoralla, mutta röpelöisellä tiellä, vedin Lantikan ojaan kyljelleen perä menosuuntaan.
Nastarenkailla. :oops:
Vm -61
Viestit: 1200
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Continentalilta tulee laadukkaita kitkarenkaita ja laadukkaita nastarenkaita.
Kas kummaa, mikähän mahtaa olla, kun em. nastarenkailla on parempi jarrutuspito jäällä (siis erityisolosuhteessa) ja paljaalla märällä tienpinnalla (siis melko yleisessä olosuhteessa etelä-Suomen nykytalvessa).
Jarrutuksessa lumella käytännössä samanarvoiset, jarrutuksessa kuivalla kitkarengas parempi.
Eli nastarengas näistä se turvallisempi kuitenkin.
Lähteenä tässä tuore Tuulilasin rengastesti joka tehty yhdessä ruotsalaisten kanssa. Oiva testi sikäli, että oli otettu hyvä kitkarengas verrokiksi nastarenkaiden mukaan samaan testiin, yleensähän ne vertaillaan erikseen. Samalla kävi selvästi ilmi mitä nastarenkaita ei kannata hankkia...

Tämä on toistoa noin vuoden takaa ja pätee edelleen:
Sitten valitsen kitkarenkaat käyttöön kun kehitetään sellainen rengas, mikä pysähtyy joka olosuhteessa paremmin kuin senhetkinen markkinoiden paras nastarengas.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
Naapuri
Viestit: 277
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Tuolla linkissä oli uutinen nastarenkailla varustettujen autojen isommasta osallisuudesta kuolonkolareissa.Yksi selitys voisi löytyä Hokkaidon kokemuksista.Siellä oli havaittu että huonoissa keliolosuhteissa kitkoilla ajavat jättivät useammin matkoja tekemättä kuin nastarenkailla ajavat.
Tämä kertoo siitä että kitkoilla ajavat tiedostavat paremmin renkaiden rajat kuin nastoilla ajavat (vaikka tästä keskustelusta ei uskoisi),joten voisi ajatella että kitkoilla ajetaan vähän varovaisemmin.Nastakuskit ehkä tuudittautuvat väärään turvallisuuden tunteeseen.
Liikenne on myös siinä mielessä yhteispeliä että nastat tekee jäähän ja polanteeseen niitä pikku koloja jotka parantavat kitkojen pitoa.
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Ajomies kirjoitti: La Loka 05, 2019 2:04 pm
429 kirjoitti: La Loka 05, 2019 1:52 pm Pari talvea sitten vaihdoin kitkoihin ja hyvin on pärjätty. En yhtään kaipaa nastojen rutinaa. Paljon joustavammat vaihtoaikojenkin suhteen. Minusta nastat on menneisyyttä nykyautoissa.
No eipä olekaan nykyautoa!
Ei todellakaan; Peugeot 205 -87 ja kitkat alla mennään.. :)
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

jiipee kirjoitti: La Loka 05, 2019 8:01 pm
MTI kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:23 pm Minäkin olen ihmetellyt mitä ne nastarengas kuskit suttaa valoista lähdettäessä tien tukkona, kun kitkoilla pääsee lähtemään sutimatta liikkeelle.
Sama juttu. Pari viimeksi kulunutta talvea on ollut tuollaiset kuvan kaltaiset kitkarenkaat (ei kuitenkaan sama merkki) ja yleensä kaikki muut on jääneet katselemaan perävaloja. En tiedä oliko niillä kitkat vai nastat alla, eikä sillä liene paljon väliäkään.

Kuva
Vaikka noista insan pinnoitetuista löytyykin m+s merkintä, ei ne ole kitkarenkaat siinä mielessä, mitä kitkarenkailla tarkoitetaan. Ja noiden kumiseos on kova.
Ajoin kyllä itsekin viime ja toissatalvena bfg:n mutikoilla, joissa ei edes ollut mitään m+s:ää tai lumihiutaletta, kun ne oli ns. pro-offroad renkaat (ei tarvitse eurooppalaista energia merkintää...).
Yllättävän hyvä pito kyllä niissäkin oli.
It has three speed: here, there and gone...
Ajomies
Viestit: 28165
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kysyn taas kun en ole saanut vastausta, eli onko nastoitettu kitkarengas sitten paras mahdollinen rengas talvikeleihin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Heitin alle kesärenkaat ja pääsin vertaamaan pitoa tietyssä kohdassa työmatkaa märällä asvaltilla. Kerran kokemuksella pito oli parempi kuin kuluneilla kitkoilla. Kummastelin tässä syksyn koittaessa renkaiden lliukkautta ja kyllä ne saattaa ollakin. Pari talvea ja kesä ajetut ja takana varsinkin pintaa nippa nappa riittävästi kesärenkaiksi. Sivupidosta siis kyse ja tuo kohta tiestä on vaikuttanut liukkaalta jo edellisen auton aikana.
Tästähän nastoilla ajavat innostuu, mutta tähän ei ole laittaa vertailua sellaisista, joten innostukoot.
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

No ei tietenkään ole kun sellaista ei ole olemassa.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 11:21 am Kysyn taas kun en ole saanut vastausta, eli onko nastoitettu kitkarengas sitten paras mahdollinen rengas talvikeleihin?
Kitkarenkaan ja nastarenkaan rakenne ja ominaisuudet käytännössä poissulkevat toistensa hyvät ominaisuudet.
Toisin sanoen, kitkarenkaan pehmeä kumiseos ja pintakuvio poissulkevat nastoituksen mahdollisuuden.
Ja sama toisinpäin.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

jussi77 kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 11:47 am Heitin alle kesärenkaat ja pääsin vertaamaan pitoa tietyssä kohdassa työmatkaa märällä asvaltilla. Kerran kokemuksella pito oli parempi kuin kuluneilla kitkoilla.
Ymmärtääkseni kesärengas toimii aina paremmin kuin kitkarengas tai nastarengas, jos kyseessä on sula tien pinta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

toyopet kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 9:04 am Ajoin kyllä itsekin viime ja toissatalvena bfg:n mutikoilla, joissa ei edes ollut mitään m+s:ää tai lumihiutaletta, kun ne oli ns. pro-offroad renkaat (ei tarvitse eurooppalaista energia merkintää...).
Yllättävän hyvä pito kyllä niissäkin oli.
Ainakin BFG MudTerrain K2 renkaissa on M+S merkintä. Vaikka ei se kyllä mikään talvirengas ominaisuuksiltaan ole.
Mitkä renkaat on nämä sinun pro-renkaat?
Mika 82
Viestit: 7905
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ajomies kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 11:21 am Kysyn taas kun en ole saanut vastausta, eli onko nastoitettu kitkarengas sitten paras mahdollinen rengas talvikeleihin?
Sanoisin, että kitkoitettu nastarengas on paras.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Major58 kirjoitti: Su Loka 06, 2019 3:36 pm Kitkarengastyypeillä on jostain syystä hiekkaa anuksessa, en minä välitä siitä millä muut ajavat, kunhan pitävät riittävän turvavälin.
Tarkennatko vielä ajatko kitkoilla vai nastoilla? Jotenkin en nyt hahmota sitä :D
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 12:09 pm
toyopet kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 9:04 am Ajoin kyllä itsekin viime ja toissatalvena bfg:n mutikoilla, joissa ei edes ollut mitään m+s:ää tai lumihiutaletta, kun ne oli ns. pro-offroad renkaat (ei tarvitse eurooppalaista energia merkintää...).
Yllättävän hyvä pito kyllä niissäkin oli.
Ainakin BFG MudTerrain K2 renkaissa on M+S merkintä. Vaikka ei se kyllä mikään talvirengas ominaisuuksiltaan ole.
Mitkä renkaat on nämä sinun pro-renkaat?
Taisi olla km3:t, niissä ei ole m+s:ää kuten vanhemmissa vaan POR merkintä eli professional off road use. Kuulemma sillä kierretään jotain eu:n rengasasetusta energiamerkinnän ja melun suhteen.
Vanhemmissa oli ms:t ja huhuja taisi olla, että ne palaisi uusiinkin mutta sattui minulla ainakin siihen väliin, että ei ollut.

On ollut kerran aiemminkin venäläiset medved maastorenkaat, joissa ei ollut mitään talvirengasmerkintää mutta nastoille paikat valmiina.

No nyt on tuo oma autokalustokin aika vähissä, jos ottaisi välipalaa ja siivoaisi katoksen, ajaisi crownin sinne, niin ei ole yhtään liikennekäytössä.
Vaimon autoon on sitten vanhat nastat ja pojan autoon kitkat.
It has three speed: here, there and gone...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Oon kyllä ollut siinä uskossa että 3:setkin on m+s renkaat. No, se ja sama.
Juu, kyllä karkee maastorengaskin tarvii lumi olosuhteissa nastat.
Mutiaisiin laiteltu sellasia vähän raskaamman kaluston nastoja.
Sitten pääsee kevään umpihangessakin eteneen paremmin.
poweri
Viestit: 3124
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

No niin posti pate kantoi muoviin käärityt kumit halliin.
Siellä oli sellaiset kumit kuin kuvittelinkin eli yli vuotiset puhtaat kumille haisevat made in germany contit. 67€ kappale kotiin kannettuna houkuttaa kokeilee tän kiistellyn kysymyksen.
Nyt lähtee ruosteiset peltivanteet puhallus ja mustaks, contia päälle ja järkyttymään, vai ei...katotaan.
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Mika 82 kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 12:17 pm
Ajomies kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 11:21 am Kysyn taas kun en ole saanut vastausta, eli onko nastoitettu kitkarengas sitten paras mahdollinen rengas talvikeleihin?
Sanoisin, että kitkoitettu nastarengas on paras.
Haluaisin nähdä sen kitkattoman nastarenkaan..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jiipee »

toyopet kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 9:04 am
jiipee kirjoitti: La Loka 05, 2019 8:01 pm
MTI kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:23 pm Minäkin olen ihmetellyt mitä ne nastarengas kuskit suttaa valoista lähdettäessä tien tukkona, kun kitkoilla pääsee lähtemään sutimatta liikkeelle.
Sama juttu. Pari viimeksi kulunutta talvea on ollut tuollaiset kuvan kaltaiset kitkarenkaat (ei kuitenkaan sama merkki) ja yleensä kaikki muut on jääneet katselemaan perävaloja. En tiedä oliko niillä kitkat vai nastat alla, eikä sillä liene paljon väliäkään.

https://www.rengaskontti.fi/kuvat/renga ... ara_mt.jpg
Vaikka noista insan pinnoitetuista löytyykin m+s merkintä, ei ne ole kitkarenkaat siinä mielessä, mitä kitkarenkailla tarkoitetaan. Ja noiden kumiseos on kova.
Ajoin kyllä itsekin viime ja toissatalvena bfg:n mutikoilla, joissa ei edes ollut mitään m+s:ää tai lumihiutaletta, kun ne oli ns. pro-offroad renkaat (ei tarvitse eurooppalaista energia merkintää...).
Yllättävän hyvä pito kyllä niissäkin oli.
Ne minun pinnatut on Malatesta Kobrat. Kumi on talven kylmillä huomattavasti pehmeämpää kuin BFG M/T:n ("muovimutteri") tai Bridgestone Dueler M/T:n. Noita rengassarjoja on tullut vertailtua. Ehkä Insat on kovemmat. Näissä on ollut ihan kohtuullinen pito saippaamattakin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Rengasvalmistajankin suositushan oli jättää kitkarenkainen auto kotiin pääkallokelillä niin kuinkas itse kitkoilla ajavat suhtautuvat lain määräämiin velvollisuuksiinsa:
Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tekemällä virheistä oppii.
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ei ole vielä tullut tilannetta ettenkö olisi kitkoilla selvinnyt ja eteen tulleista tilanteistakin selvinnyt, ja joka päivä on liikuttava, ja asun pohjanmaalla aika korvessa jossa talvikunnossapito ja varsinkin hiekoitus puuttuu käytännössä täysin...reipas 12km ihmisten ilmoille, että olenko sitten yksinkertaisesti vain tavallista parempi kuljettaja?

Enkä "paasaa" näistä minään ehdottomana, mutta enpä kyllä viitsi itseäni kiusata edes rengas asioissa sellaisilla ongelmilla jotka minua häiritsisi...eli nastat olisi heti alla jos kitkat ei toimisi! Ja olenhan nyt kuitenkin kymmeniä vuosia /satoja tuhansia nastoilla ajanut ja edelleen osassa autoistani on nastarenkaat, minkä tuntuu nämä kitkasta mielensä pahoittaneet unohtavan, että meillä kitkoilla pärjäävillä SAATTAA olla kokemusta myös nastoista, toisin kuin nastamiehillä tämänpäivän kitkoista :wink:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hanski66, Hsippe, ilmari59, korsteeni ja 66 vierailijaa