Veneprojekti
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Veneprojekti
Kaveri törmäs tori.fi:ssä tommoseen rautapaattiin ja meni mokoma innostuun asiasta.
Sai väännettyä hinnan mieleisekseen ja tuotua sitten sen tänne Pirkanmaalle Imatralta.
(Jos joku tunnistaa, niin paatin historia kiinnostas)
Päällepäinhän näyttää ehkä hieman ränsistyneeltä, mutta hiekkapuhallus ja uusi maali ym..kova työ.. saattavat saada hienoisen ihmeen aikaan.
Tämä siis rungon osalta
Rahareikää tulee myös moottorista, Volvo Pentan MD17 c dieselistä.
Hyvin pestynä ja trukkilavan päälle nostettuna näyttäs ihan soivalta peliltä. Sitä kyseinen motti ei kuitenkaan ole. Seissyt muutaman vuoden, öljyn sekaan päässyt jo käytn aikana vettä niin paljon, että kaikki sisus oli harmaassa mönjässä. Tästä en valitettavasti ottanut kuvaa, mutta mönjää oli motti väärällään.
Mitenkä tommonen on mahdollista, moottorin rakenne näyttäis semmoselta ettei jäähdytysneste ja öljy pääse millään tapaa sekaantuun. Varsinkin, kun purettuamme mottia ei tiivisteissä tai vesipumpussa näkynyt mitään vuotokohtaa missä vedet olis päässy kampikammioon.
Mitähän olis mahdollisesti jääny huomioimatta?
Purettiin siis pytyt ja männät kiertokankien kanssa pois. Männänrenkaat jumissa, jokaisessa männässä kaks kolmesta jumissa, ei onneks leikkaantumisia. Yläpuolen laakerit punasena kiertokangissa.
Männät nyt sitten polttoöljykylvyssä. Sylintereissä ei tuntunut isompia olakkeita ja jumiintuneitten renkaitten päätyraot näyttivät olevan aika pienet, silmämääräinen arvio alle 0,2 mm.
Tommonenkin tuli huomattua.
Työntötangonnostimen alapuoli oli hieman ruvella. Toi oli kaikkein pahin.
Mitä tommoselle tekis, heittääkkö romukoppaan ja ostaa uusi vai antaa koneistajan kokeilla hiomista.
Uudet oli pikaisella googlettamisella suht arvokkaita n. 70€ kpl ja niitä menis ainakin viisi.
Mitähän sieltä vielä löytyykään. Venttiilinjouset...
Täytyy varmaan uusia kaikki, näyttäs olevan pistekorroosioo liikkeellä enempikin.
Kommentteja, kiitos.
Sai väännettyä hinnan mieleisekseen ja tuotua sitten sen tänne Pirkanmaalle Imatralta.
(Jos joku tunnistaa, niin paatin historia kiinnostas)
Päällepäinhän näyttää ehkä hieman ränsistyneeltä, mutta hiekkapuhallus ja uusi maali ym..kova työ.. saattavat saada hienoisen ihmeen aikaan.
Tämä siis rungon osalta
Rahareikää tulee myös moottorista, Volvo Pentan MD17 c dieselistä.
Hyvin pestynä ja trukkilavan päälle nostettuna näyttäs ihan soivalta peliltä. Sitä kyseinen motti ei kuitenkaan ole. Seissyt muutaman vuoden, öljyn sekaan päässyt jo käytn aikana vettä niin paljon, että kaikki sisus oli harmaassa mönjässä. Tästä en valitettavasti ottanut kuvaa, mutta mönjää oli motti väärällään.
Mitenkä tommonen on mahdollista, moottorin rakenne näyttäis semmoselta ettei jäähdytysneste ja öljy pääse millään tapaa sekaantuun. Varsinkin, kun purettuamme mottia ei tiivisteissä tai vesipumpussa näkynyt mitään vuotokohtaa missä vedet olis päässy kampikammioon.
Mitähän olis mahdollisesti jääny huomioimatta?
Purettiin siis pytyt ja männät kiertokankien kanssa pois. Männänrenkaat jumissa, jokaisessa männässä kaks kolmesta jumissa, ei onneks leikkaantumisia. Yläpuolen laakerit punasena kiertokangissa.
Männät nyt sitten polttoöljykylvyssä. Sylintereissä ei tuntunut isompia olakkeita ja jumiintuneitten renkaitten päätyraot näyttivät olevan aika pienet, silmämääräinen arvio alle 0,2 mm.
Tommonenkin tuli huomattua.
Työntötangonnostimen alapuoli oli hieman ruvella. Toi oli kaikkein pahin.
Mitä tommoselle tekis, heittääkkö romukoppaan ja ostaa uusi vai antaa koneistajan kokeilla hiomista.
Uudet oli pikaisella googlettamisella suht arvokkaita n. 70€ kpl ja niitä menis ainakin viisi.
Mitähän sieltä vielä löytyykään. Venttiilinjouset...
Täytyy varmaan uusia kaikki, näyttäs olevan pistekorroosioo liikkeellä enempikin.
Kommentteja, kiitos.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Su Loka 13, 2013 10:41 am
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Osiahan tuohonkin löytyy helposti.
http://www.keypart.com/volvo-penta/dies ... c/19751981
Koneen kohdalla kannattaa miettiä remppaako vai istuttaako vaihtomoottorin vanhan tilalle, noita on sillointällöin myynnissä hyväkuntoisinakin.
http://www.keypart.com/volvo-penta/dies ... c/19751981
Koneen kohdalla kannattaa miettiä remppaako vai istuttaako vaihtomoottorin vanhan tilalle, noita on sillointällöin myynnissä hyväkuntoisinakin.
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Jos moottori on paleltunut vaikeasti havaittavasta paikasta esim pakosarjasta. Vettä on pakko ollut mennä öljyn joukkoon, kun on harmaata, kuten kerroit. Tuo harmaaöljyisyys pitää ensin selvittää ennen isompia moottorihommia, ettei turhaa haaskaa rahojaan. Venttiilinostajan kukot voi viedä hiottavaksi moottorikoneistamoon, yleensä niitä hiotaan kuluneisuuden vuoksi. Venttilijouset voi vaikka lasikuulapuhaltaa, tai muuten puhdistaa vaikka teräsharjalla irtonaiset pois, esteettinen vaiva, ei vaikuta moottorin toimintaan. Tuon aikaisissa Volvo-Pentoissa on ollut vähän ongelmallinen merikytkin, luistaa helposti, mutta siihen saa varmaan vielä(kalliita)osia. Minkä kokoinen tuo paatti on?
-
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Tuo on ihan oikea tukinuitossa ollut laite, tuttava osti samanlaisen oli oikein konepajan tekemä, en nyt pajaa muista mutta valmistajan kilpi siellä jossain oli.Samanlainen Volvo kone mutta tässä oli hydraulipumppu akselia pyörittämässä.
Taitaa vieläkin olla tuo pihassa.
Taitaa vieläkin olla tuo pihassa.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Onko moottori raakavesijäähdytteinen, vaiko lämmönvaihtimella? Ja jos raakavesi, onko viettänyt elämänsä järvessä vai meressä. Sitä vaan, että jos vesikanavat ok kunnossa, niin mikä ettei tuota kannata kunnostaa, mutta jos valmiiksi puhki ruostunut, niin ehkä fiksumpi katsella terveempi aihio.
Onko öljylle oma lämmönvaihdin? Jos se päässyt jäätymään tms. niin sieltä voi vettä päästä öljyn joukkoon....
Meillä oli tommonen 2 pyttynen md2b ja monta vuotta se pelas ilman mitään huoltoa. Tyyliin pari talvea paatti jäissä ja moottorista näkyi vähän kantta jään alta... Ja aina keväällä hörähti.
Edit: Puusilmä, imatralta kotoisin, niin makiassa vedessä saanut olla tietty.
Onko öljylle oma lämmönvaihdin? Jos se päässyt jäätymään tms. niin sieltä voi vettä päästä öljyn joukkoon....
Meillä oli tommonen 2 pyttynen md2b ja monta vuotta se pelas ilman mitään huoltoa. Tyyliin pari talvea paatti jäissä ja moottorista näkyi vähän kantta jään alta... Ja aina keväällä hörähti.
Edit: Puusilmä, imatralta kotoisin, niin makiassa vedessä saanut olla tietty.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:05 am
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Tuossa taitaa olla vesijäähdytteinen pakosarja?
Jos on niin sieltä mennyt seinämän puhki. Vesi pääsee koneen sammuttua venttiili koneiston puolelle ja sitä kautta öljy tilaan,.
Jos on niin sieltä mennyt seinämän puhki. Vesi pääsee koneen sammuttua venttiili koneiston puolelle ja sitä kautta öljy tilaan,.
-
- Viestit: 595
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Onko vene ollut upoksissa ja sen jälkeen öljynvaihdot olleet vähäisiä?
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Kesäloma kun on... joutuu siten mukaan tämmösiin projetehin.
Rupes oleeen jo myöhä kun hoksattiin vesivuodon todennäköinen paikka.
Raakavesipumpun säteishuulitiivisteet, siis stefat. Väljät akselilleen ja kovat, päällepäin käypäsen näköiset.
Paattiin on kuitenkin värkätty lämönvaihdinjärjestelmä. Ns raakavesipumppu kierrättää jäähdyysnestettä veneen pohjassa olevien koteloitten kautta. Suljettu systeemi siis.
Painekorkkia ei ole, joten jäädytydjärjestelmän paine on saattanut olla vaikka mitä.
Edistyttiin sen moottorin kanssa muutenkin.
Kannet olivat pö-kylvyn ja hienoisen putsaamisen jäljiltä ok kunnossa, venttiilit läpättiin ym...
Kuvaa "hieman" keskeneräisestä kannesta.
Venttilinjousi poikki ja vasemmalla imuventtiilin ohjurinkumi, sen enempää rikottuna kuin se oli.
Paatissahan on hydraulinen merikytkin.
Yritän päivitellä tätä aina joskus.
Nyt ei enää ajatus luista, väsyttää.
Nukkuun tästä.
Rupes oleeen jo myöhä kun hoksattiin vesivuodon todennäköinen paikka.
Raakavesipumpun säteishuulitiivisteet, siis stefat. Väljät akselilleen ja kovat, päällepäin käypäsen näköiset.
Paattiin on kuitenkin värkätty lämönvaihdinjärjestelmä. Ns raakavesipumppu kierrättää jäähdyysnestettä veneen pohjassa olevien koteloitten kautta. Suljettu systeemi siis.
Painekorkkia ei ole, joten jäädytydjärjestelmän paine on saattanut olla vaikka mitä.
Edistyttiin sen moottorin kanssa muutenkin.
Kannet olivat pö-kylvyn ja hienoisen putsaamisen jäljiltä ok kunnossa, venttiilit läpättiin ym...
Kuvaa "hieman" keskeneräisestä kannesta.
Venttilinjousi poikki ja vasemmalla imuventtiilin ohjurinkumi, sen enempää rikottuna kuin se oli.
Paatissahan on hydraulinen merikytkin.
Oliko tommonen?susiluoto kirjoitti:Tuo on ihan oikea tukinuitossa ollut laite, tuttava osti samanlaisen oli oikein konepajan tekemä, en nyt pajaa muista mutta valmistajan kilpi siellä jossain oli.Samanlainen Volvo kone mutta tässä oli hydraulipumppu akselia pyörittämässä.
Taitaa vieläkin olla tuo pihassa.
Yritän päivitellä tätä aina joskus.
Nyt ei enää ajatus luista, väsyttää.
Nukkuun tästä.
-
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Vakuuttava paatti. Kuuluu ehdottomasti osastolle "koneet".
Olisi hienoa, kun saisi säilytettyä tuon ulkonäön..........
Olisi hienoa, kun saisi säilytettyä tuon ulkonäön..........
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Ton vehkeen vesipumpusta tulee vielä ongelmia, on vanhempaa mallia.
Tommonen:
Kuvasta ei valitettavasti näy pumpun rakenne, mutta vesivoitelu on ajan mittaan pettänyt ja akseli holskuu reiässään enemmän kuin olis suotavaa lisänä vielä kovettuneet stefat. Stefoja saa kyllä uusia, eivät kuitenkaan takaa toimintavarmuutta.
Volvo Penta on kyllä korjannut virheensä, käyttäjälle kalliilla tavalla n 300€.
Tässä on kahden stefan lisäks kaks kuulalaakeria tukemassa pumpun akselia.
Ei pitäs jäähdytysliemien mennä enää helpolla öljyhin.
Kaveri nieleskelee kun näkee hintoja.
Onneks ei oo oma projekti.
Jossain vaiheessa sitten lisää.
Suuttimien kanssa myös hankaluuksia...
Tai no saa nähä nyt.
Tommonen:
Kuvasta ei valitettavasti näy pumpun rakenne, mutta vesivoitelu on ajan mittaan pettänyt ja akseli holskuu reiässään enemmän kuin olis suotavaa lisänä vielä kovettuneet stefat. Stefoja saa kyllä uusia, eivät kuitenkaan takaa toimintavarmuutta.
Volvo Penta on kyllä korjannut virheensä, käyttäjälle kalliilla tavalla n 300€.
Tässä on kahden stefan lisäks kaks kuulalaakeria tukemassa pumpun akselia.
Ei pitäs jäähdytysliemien mennä enää helpolla öljyhin.
Kaveri nieleskelee kun näkee hintoja.
Onneks ei oo oma projekti.
Jossain vaiheessa sitten lisää.
Suuttimien kanssa myös hankaluuksia...
Tai no saa nähä nyt.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Veneprojekti
En sano mikä järkevin ratkaisu, mutta vähän osviittaa noihin kustannuksiin http://m.tori.fi/vi/28677545.htm
Eikä oo sama konekaan, mutta 3 pyttynen penta kuitenkin.
Eikä oo sama konekaan, mutta 3 pyttynen penta kuitenkin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 6381
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Aikanaan kunnostelin vastaavaa kakspyttystä Volvo Pentaa. Siinä kävi lopulta niin, että vesitilat olivat niin syöpyneet, etteivät kannentiivisteet kestäneet. Kannattaa tarkistaa, niinkö varmaan on tehtykin. Osat olivat minusta hyvin kalliita, vaikka niitä toki sai. Itse päädyin aika nopeasti toiseen koneeseen, jäin toki kaipaamaan Volvon rauhallista puputusta.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
- Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Tuolta saattais löytyä jotain aiheeseen liittyvää:
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... 42230.aspx
http://marindesign.se/ersttningsdelar-penta/
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... 42230.aspx
http://marindesign.se/ersttningsdelar-penta/
lart
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Nyt ei oo kuvia laittaa.
Männät oli parin vuorokauden asetonikylvyssä, jopas renkaat oli irrallaan ja toivottavasti jäivätkin, puhaltelun jälkeen pääsivät tuoreeseen öljyyn.
Tulevalla viikolla pitäis sitten saada uusia osia...(onneks vasta sillon) eepiä viedään taas.
Kaveri on sitä mieltä, että tosta tehdään toimiva laite, mahdollisimman pienillä kustannuksilla.
Jos jossain myydään vajaalla tonnilla käyvää konetta, se ei takaa mitään.Voi olla samassa kunnossa kuin tuokin.
Saa sittenn uistella hyvällä mielenrauhalla. (hyppää tietysti ens aluukuun 5 min välen kuuntelemassa käykö kone kunnolla)
Tavallaan oikeet periatteet hommassa.
Kerrasta kuntoon, niin ei tartte olla huolissaan.
No, semmonen maksaa kerralla hieman enemmän ja rassaus jää vähemmälle.
Näkee ny mtä saadaan aikaan.'
Pistän tänne kulumisia sitämukaa kun niitä on.
T: eepi
Männät oli parin vuorokauden asetonikylvyssä, jopas renkaat oli irrallaan ja toivottavasti jäivätkin, puhaltelun jälkeen pääsivät tuoreeseen öljyyn.
Tulevalla viikolla pitäis sitten saada uusia osia...(onneks vasta sillon) eepiä viedään taas.
Kaveri on sitä mieltä, että tosta tehdään toimiva laite, mahdollisimman pienillä kustannuksilla.
Jos jossain myydään vajaalla tonnilla käyvää konetta, se ei takaa mitään.Voi olla samassa kunnossa kuin tuokin.
Saa sittenn uistella hyvällä mielenrauhalla. (hyppää tietysti ens aluukuun 5 min välen kuuntelemassa käykö kone kunnolla)
Tavallaan oikeet periatteet hommassa.
Kerrasta kuntoon, niin ei tartte olla huolissaan.
No, semmonen maksaa kerralla hieman enemmän ja rassaus jää vähemmälle.
Näkee ny mtä saadaan aikaan.'
Pistän tänne kulumisia sitämukaa kun niitä on.
T: eepi
-
- Viestit: 807
- Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
- Paikkakunta: vaasa
- Viesti:
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Puuhastelijalle kiitokset.
Toi täytyy esitellä kaverille.
Huomattavan kohtuullisempi hinta.
Toi täytyy esitellä kaverille.
Huomattavan kohtuullisempi hinta.
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
No niin, saatiin tänään tiivistesarja ym hilpaketta. Hinnoissaan ovat. Muutama o-rengas, 1 puskin, pari stefaa, 6 venttilinjousta.... 3 kiertokangen laakeriparilisukaa... pikkusälää... suutinkärjet.. Tonnin pieti.
Hosuttiin niin, ettei ehtiny ottaa kuin pari kuvaa.
Tilanne oli toi kun alotettiin alkuillasta:
Tommoseen päädyttiin:
Hyvinän siinä ehtoo meni, kun kuviooon kuului myös sylinteriputkien irroittaminen lohkoistaan ym asiaaan kuuluvat putsaamiset ja tuumailut.
Varmuuden vuoks ei ottettu putkia pois ennenkun nähtiin tiivistesarja.
Olihan siinä sitten tiivisteet noihinkin.
Pikkusen nahka pääs vuotaan ottalta ja selästä.
Hyvät remottikelit.
Hosuttiin niin, ettei ehtiny ottaa kuin pari kuvaa.
Tilanne oli toi kun alotettiin alkuillasta:
Tommoseen päädyttiin:
Hyvinän siinä ehtoo meni, kun kuviooon kuului myös sylinteriputkien irroittaminen lohkoistaan ym asiaaan kuuluvat putsaamiset ja tuumailut.
Varmuuden vuoks ei ottettu putkia pois ennenkun nähtiin tiivistesarja.
Olihan siinä sitten tiivisteet noihinkin.
Pikkusen nahka pääs vuotaan ottalta ja selästä.
Hyvät remottikelit.
-
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Nyt vasta huomasin tuon Eepin kysymyksen, kyllä, juuri samanlainen hydraulipumppu laite.Kyllä tuo on saman arkkitehdin piirtämä vene, ei vain nyt muistanut tuo kaveri mikä konepaja oli kyseessä valmistajana.
On kuulemma niin hyvin peitetty ettei viitsi nyt purkaa ja kavuta katsomaan valmistuskilpeä, on kuulemma ohjaamon seinässä.
Samanlainen Volvo oli ja teetti Tammerdieselillä jonkinlaisen remontin n.2500 eurolla.
On kuulemma niin hyvin peitetty ettei viitsi nyt purkaa ja kavuta katsomaan valmistuskilpeä, on kuulemma ohjaamon seinässä.
Samanlainen Volvo oli ja teetti Tammerdieselillä jonkinlaisen remontin n.2500 eurolla.
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Veneprojekti
No niin.
Saatiin moottori käymään. Hienoisten vaikeuksien kautta. Kaikki piti olla kunnossa ja paikallaan...
Olisko sitten siinä puhallellessa jonkun tullut mieleen päästää paineilmaa myöskin pa-siirtopumppuun. Aikamme kun koitettiin ilmata pa-systeemiä ei saatu muuta aikaseks kun ilmausruuvilta kuuluva ees taas ääni.
Pumppu irti, pöydälle ja auki. Sieltä löyty sitten irrallaan oleva läppä jousi ja kaulus. Laitettiin ne sitten takasin paikalleen, kauluksen ulkoreunalle vielä pistepuikolla pari vekkiä, paikallaan pysymisen varmstukseks.
Pumppu paikalleen ja ilmaus onnistu ihan nappiin.
Ekalla starttauksella lähti moottori käymään. Hyvin kävi, paitsi se hiton raakavesipumppu tuuppas vaan ilmaa vesiämpäriin mistä oli otettu jäähdytyskierto systeemiin, ei siis saanut imettyä jäähdytysvettä. Oltin tohelot laitettu letkut väärinpäin. Tosin kaveri oli saanu pumpun irtotavarana käteensä ostaessaan paattia ja en ite ainakaan huomannut missään netistä löytyvästä ohjeesta millaisen asentoon pumppu kuuluu kiinnittää. No kääntyhän se sitten paikalleen. Ei tullu hoksattua nokka-akselin pyörimissuntaa, pyörii eripäin kun kampirauta. Tottalai kun on hammaspyörävälitteinen.
Tähän vielä sokeriks pojalle...
Kaveri p****le kun on moinen hätähousu oli ehtiny ruuvaan ilmanputsarit paikalleen... Sammutintappi oli pikkusen jumissa ja kun huomasin ettei vesi kierrä, meinas tulla hätä sammuttaa moottori. Letkun poistaminen kanisterista ei auttanut, moottorin rivipumppu pystynee ilmeisesti imemään yläpuolellaan olevan pa-suodattimen lähes tyjäksi ennen kun horii ilmaa.
Ei uskaltanu montaa sekuntia aikailla, ensin koitin tukkia ilmansaantia, ei onnistunu kun oli putsarit paikallaan
Saian sen sammuun kun löysi sopivan avaimen ja sai kierrettyä syöttöputket suuttimilta löysälle.
Kiirus tuli, mutta toivottavasti säästyttiin isommilta vaurioilta.
Saatinhan se sitten toimiinkin. Kansien kopat tässä vaiheessa pois, piti saada varmuus, että yläkertaankin piisaa öljyä.
Lyhyt video, mutta nätisti käy.
Saatiin moottori käymään. Hienoisten vaikeuksien kautta. Kaikki piti olla kunnossa ja paikallaan...
Olisko sitten siinä puhallellessa jonkun tullut mieleen päästää paineilmaa myöskin pa-siirtopumppuun. Aikamme kun koitettiin ilmata pa-systeemiä ei saatu muuta aikaseks kun ilmausruuvilta kuuluva ees taas ääni.
Pumppu irti, pöydälle ja auki. Sieltä löyty sitten irrallaan oleva läppä jousi ja kaulus. Laitettiin ne sitten takasin paikalleen, kauluksen ulkoreunalle vielä pistepuikolla pari vekkiä, paikallaan pysymisen varmstukseks.
Pumppu paikalleen ja ilmaus onnistu ihan nappiin.
Ekalla starttauksella lähti moottori käymään. Hyvin kävi, paitsi se hiton raakavesipumppu tuuppas vaan ilmaa vesiämpäriin mistä oli otettu jäähdytyskierto systeemiin, ei siis saanut imettyä jäähdytysvettä. Oltin tohelot laitettu letkut väärinpäin. Tosin kaveri oli saanu pumpun irtotavarana käteensä ostaessaan paattia ja en ite ainakaan huomannut missään netistä löytyvästä ohjeesta millaisen asentoon pumppu kuuluu kiinnittää. No kääntyhän se sitten paikalleen. Ei tullu hoksattua nokka-akselin pyörimissuntaa, pyörii eripäin kun kampirauta. Tottalai kun on hammaspyörävälitteinen.
Tähän vielä sokeriks pojalle...
Kaveri p****le kun on moinen hätähousu oli ehtiny ruuvaan ilmanputsarit paikalleen... Sammutintappi oli pikkusen jumissa ja kun huomasin ettei vesi kierrä, meinas tulla hätä sammuttaa moottori. Letkun poistaminen kanisterista ei auttanut, moottorin rivipumppu pystynee ilmeisesti imemään yläpuolellaan olevan pa-suodattimen lähes tyjäksi ennen kun horii ilmaa.
Ei uskaltanu montaa sekuntia aikailla, ensin koitin tukkia ilmansaantia, ei onnistunu kun oli putsarit paikallaan
Saian sen sammuun kun löysi sopivan avaimen ja sai kierrettyä syöttöputket suuttimilta löysälle.
Kiirus tuli, mutta toivottavasti säästyttiin isommilta vaurioilta.
Saatinhan se sitten toimiinkin. Kansien kopat tässä vaiheessa pois, piti saada varmuus, että yläkertaankin piisaa öljyä.
Lyhyt video, mutta nätisti käy.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Veneprojekti
Ei kait tuo kuivana käyminen mitään tuhoa kerkee tekee, ellei nyt ihan mahottoman kauan käynyt. Vesipumpun siivet nyt vois tarkistaa, ettei oo pahasti ottanut nokkiinsa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Massikkamiess ja 30 vierailijaa