Veneprojekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 17.07.2016, 23:39

Kaveri törmäs tori.fi:ssä tommoseen rautapaattiin ja meni mokoma innostuun asiasta.

Kuva

Sai väännettyä hinnan mieleisekseen ja tuotua sitten sen tänne Pirkanmaalle Imatralta.
(Jos joku tunnistaa, niin paatin historia kiinnostas)

Päällepäinhän näyttää ehkä hieman ränsistyneeltä, mutta hiekkapuhallus ja uusi maali ym..kova työ.. saattavat saada hienoisen ihmeen aikaan.
Tämä siis rungon osalta

Rahareikää tulee myös moottorista, Volvo Pentan MD17 c dieselistä.

Kuva

Hyvin pestynä ja trukkilavan päälle nostettuna näyttäs ihan soivalta peliltä. Sitä kyseinen motti ei kuitenkaan ole. Seissyt muutaman vuoden, öljyn sekaan päässyt jo käytn aikana vettä niin paljon, että kaikki sisus oli harmaassa mönjässä. Tästä en valitettavasti ottanut kuvaa, mutta mönjää oli motti väärällään.
Mitenkä tommonen on mahdollista, moottorin rakenne näyttäis semmoselta ettei jäähdytysneste ja öljy pääse millään tapaa sekaantuun. Varsinkin, kun purettuamme mottia ei tiivisteissä tai vesipumpussa näkynyt mitään vuotokohtaa missä vedet olis päässy kampikammioon. :?:
Mitähän olis mahdollisesti jääny huomioimatta?

Purettiin siis pytyt ja männät kiertokankien kanssa pois. Männänrenkaat jumissa, jokaisessa männässä kaks kolmesta jumissa, ei onneks leikkaantumisia. Yläpuolen laakerit punasena kiertokangissa.
Männät nyt sitten polttoöljykylvyssä. Sylintereissä ei tuntunut isompia olakkeita ja jumiintuneitten renkaitten päätyraot näyttivät olevan aika pienet, silmämääräinen arvio alle 0,2 mm.

Tommonenkin tuli huomattua.

Kuva

Työntötangonnostimen alapuoli oli hieman ruvella. Toi oli kaikkein pahin.
Mitä tommoselle tekis, heittääkkö romukoppaan ja ostaa uusi vai antaa koneistajan kokeilla hiomista.
Uudet oli pikaisella googlettamisella suht arvokkaita n. 70€ kpl ja niitä menis ainakin viisi.

Mitähän sieltä vielä löytyykään. Venttiilinjouset...

Kuva

Täytyy varmaan uusia kaikki, näyttäs olevan pistekorroosioo liikkeellä enempikin.

Kommentteja, kiitos.
Kuva

McCormic B-250-57
Viestit: 3580
Liittynyt: 13.10.2013, 10:41
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja McCormic B-250-57 » 18.07.2016, 00:47

Osiahan tuohonkin löytyy helposti.
http://www.keypart.com/volvo-penta/dies ... c/19751981

Koneen kohdalla kannattaa miettiä remppaako vai istuttaako vaihtomoottorin vanhan tilalle, noita on sillointällöin myynnissä hyväkuntoisinakin.
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.

bonito
Viestit: 415
Liittynyt: 29.08.2006, 09:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja bonito » 18.07.2016, 07:23

Jos moottori on paleltunut vaikeasti havaittavasta paikasta esim pakosarjasta. Vettä on pakko ollut mennä öljyn joukkoon, kun on harmaata, kuten kerroit. Tuo harmaaöljyisyys pitää ensin selvittää ennen isompia moottorihommia, ettei turhaa haaskaa rahojaan. Venttiilinostajan kukot voi viedä hiottavaksi moottorikoneistamoon, yleensä niitä hiotaan kuluneisuuden vuoksi. Venttilijouset voi vaikka lasikuulapuhaltaa, tai muuten puhdistaa vaikka teräsharjalla irtonaiset pois, esteettinen vaiva, ei vaikuta moottorin toimintaan. Tuon aikaisissa Volvo-Pentoissa on ollut vähän ongelmallinen merikytkin, luistaa helposti, mutta siihen saa varmaan vielä(kalliita)osia. Minkä kokoinen tuo paatti on?

susiluoto
Viestit: 895
Liittynyt: 29.03.2010, 15:55
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja susiluoto » 18.07.2016, 08:49

Tuo on ihan oikea tukinuitossa ollut laite, tuttava osti samanlaisen oli oikein konepajan tekemä, en nyt pajaa muista mutta valmistajan kilpi siellä jossain oli.Samanlainen Volvo kone mutta tässä oli hydraulipumppu akselia pyörittämässä.
Taitaa vieläkin olla tuo pihassa.

Mika 82
Viestit: 6066
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 18.07.2016, 08:58

Onko moottori raakavesijäähdytteinen, vaiko lämmönvaihtimella? Ja jos raakavesi, onko viettänyt elämänsä järvessä vai meressä. Sitä vaan, että jos vesikanavat ok kunnossa, niin mikä ettei tuota kannata kunnostaa, mutta jos valmiiksi puhki ruostunut, niin ehkä fiksumpi katsella terveempi aihio.

Onko öljylle oma lämmönvaihdin? Jos se päässyt jäätymään tms. niin sieltä voi vettä päästä öljyn joukkoon....

Meillä oli tommonen 2 pyttynen md2b ja monta vuotta se pelas ilman mitään huoltoa. Tyyliin pari talvea paatti jäissä ja moottorista näkyi vähän kantta jään alta... Ja aina keväällä hörähti.

Edit: Puusilmä, imatralta kotoisin, niin makiassa vedessä saanut olla tietty.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Jounie
Viestit: 159
Liittynyt: 23.09.2010, 03:05
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja Jounie » 18.07.2016, 10:47

Tuossa taitaa olla vesijäähdytteinen pakosarja?
Jos on niin sieltä mennyt seinämän puhki. Vesi pääsee koneen sammuttua venttiili koneiston puolelle ja sitä kautta öljy tilaan,.

Jusi
Viestit: 564
Liittynyt: 21.12.2005, 14:23
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja Jusi » 18.07.2016, 11:27

Onko vene ollut upoksissa ja sen jälkeen öljynvaihdot olleet vähäisiä?

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 19.07.2016, 00:32

Kesäloma kun on... joutuu siten mukaan tämmösiin projetehin.
Rupes oleeen jo myöhä kun hoksattiin vesivuodon todennäköinen paikka.
Raakavesipumpun säteishuulitiivisteet, siis stefat. Väljät akselilleen ja kovat, päällepäin käypäsen näköiset.
Paattiin on kuitenkin värkätty lämönvaihdinjärjestelmä. Ns raakavesipumppu kierrättää jäähdyysnestettä veneen pohjassa olevien koteloitten kautta. Suljettu systeemi siis.
Painekorkkia ei ole, joten jäädytydjärjestelmän paine on saattanut olla vaikka mitä.
Edistyttiin sen moottorin kanssa muutenkin.
Kannet olivat pö-kylvyn ja hienoisen putsaamisen jäljiltä ok kunnossa, venttiilit läpättiin ym...
Kuvaa "hieman" keskeneräisestä kannesta.

Kuva

Venttilinjousi poikki ja vasemmalla imuventtiilin ohjurinkumi, sen enempää rikottuna kuin se oli.

Paatissahan on hydraulinen merikytkin.
susiluoto kirjoitti:Tuo on ihan oikea tukinuitossa ollut laite, tuttava osti samanlaisen oli oikein konepajan tekemä, en nyt pajaa muista mutta valmistajan kilpi siellä jossain oli.Samanlainen Volvo kone mutta tässä oli hydraulipumppu akselia pyörittämässä.
Taitaa vieläkin olla tuo pihassa.
Oliko tommonen?


Kuva

Yritän päivitellä tätä aina joskus.
Nyt ei enää ajatus luista, väsyttää.
Nukkuun tästä.
Kuva

ZET
Viestit: 1949
Liittynyt: 12.07.2006, 17:29
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja ZET » 19.07.2016, 10:19

Vakuuttava paatti. Kuuluu ehdottomasti osastolle "koneet".

Olisi hienoa, kun saisi säilytettyä tuon ulkonäön..........

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 20.07.2016, 00:44

Ton vehkeen vesipumpusta tulee vielä ongelmia, on vanhempaa mallia.
Tommonen:
Kuva
Kuvasta ei valitettavasti näy pumpun rakenne, mutta vesivoitelu on ajan mittaan pettänyt ja akseli holskuu reiässään enemmän kuin olis suotavaa lisänä vielä kovettuneet stefat. Stefoja saa kyllä uusia, eivät kuitenkaan takaa toimintavarmuutta.
Volvo Penta on kyllä korjannut virheensä, käyttäjälle kalliilla tavalla n 300€.
Kuva
Tässä on kahden stefan lisäks kaks kuulalaakeria tukemassa pumpun akselia.
Ei pitäs jäähdytysliemien mennä enää helpolla öljyhin.
Kaveri nieleskelee kun näkee hintoja.
Onneks ei oo oma projekti.
Jossain vaiheessa sitten lisää.
Suuttimien kanssa myös hankaluuksia...
Tai no saa nähä nyt.
Kuva

Mika 82
Viestit: 6066
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 20.07.2016, 05:16

En sano mikä järkevin ratkaisu, mutta vähän osviittaa noihin kustannuksiin http://m.tori.fi/vi/28677545.htm
Eikä oo sama konekaan, mutta 3 pyttynen penta kuitenkin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Eepee
Viestit: 5055
Liittynyt: 19.12.2005, 10:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja Eepee » 20.07.2016, 06:31

Aikanaan kunnostelin vastaavaa kakspyttystä Volvo Pentaa. Siinä kävi lopulta niin, että vesitilat olivat niin syöpyneet, etteivät kannentiivisteet kestäneet. Kannattaa tarkistaa, niinkö varmaan on tehtykin. Osat olivat minusta hyvin kalliita, vaikka niitä toki sai. Itse päädyin aika nopeasti toiseen koneeseen, jäin toki kaipaamaan Volvon rauhallista puputusta.
"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."

lart
Viestit: 358
Liittynyt: 18.11.2007, 21:25
Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja lart » 20.07.2016, 13:58

lart

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 20.07.2016, 23:24

Nyt ei oo kuvia laittaa.
Männät oli parin vuorokauden asetonikylvyssä, jopas renkaat oli irrallaan ja toivottavasti jäivätkin, puhaltelun jälkeen pääsivät tuoreeseen öljyyn.
Tulevalla viikolla pitäis sitten saada uusia osia...(onneks vasta sillon) eepiä viedään taas. :D
Kaveri on sitä mieltä, että tosta tehdään toimiva laite, mahdollisimman pienillä kustannuksilla.
Jos jossain myydään vajaalla tonnilla käyvää konetta, se ei takaa mitään.Voi olla samassa kunnossa kuin tuokin.
Saa sittenn uistella hyvällä mielenrauhalla. (hyppää tietysti ens aluukuun 5 min välen kuuntelemassa käykö kone kunnolla)
Tavallaan oikeet periatteet hommassa.
Kerrasta kuntoon, niin ei tartte olla huolissaan.
No, semmonen maksaa kerralla hieman enemmän ja rassaus jää vähemmälle.
Näkee ny mtä saadaan aikaan.'
Pistän tänne kulumisia sitämukaa kun niitä on.

T: eepi
Kuva

puuhastelija
Viestit: 802
Liittynyt: 12.07.2008, 20:21
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja puuhastelija » 21.07.2016, 00:02

törkeen kallis pumppu.

sopisko tuo.
http://www.asap-supplies.com/eu/engine- ... 17c-spares

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 21.07.2016, 10:21

Puuhastelijalle kiitokset.
Toi täytyy esitellä kaverille.
Huomattavan kohtuullisempi hinta.
Kuva

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 28.07.2016, 00:38

No niin, saatiin tänään tiivistesarja ym hilpaketta. Hinnoissaan ovat. Muutama o-rengas, 1 puskin, pari stefaa, 6 venttilinjousta.... 3 kiertokangen laakeriparilisukaa... pikkusälää... suutinkärjet.. Tonnin pieti.
Hosuttiin niin, ettei ehtiny ottaa kuin pari kuvaa.
Tilanne oli toi kun alotettiin alkuillasta:

Kuva

Tommoseen päädyttiin:

Kuva

Hyvinän siinä ehtoo meni, kun kuviooon kuului myös sylinteriputkien irroittaminen lohkoistaan ym asiaaan kuuluvat putsaamiset ja tuumailut.
Varmuuden vuoks ei ottettu putkia pois ennenkun nähtiin tiivistesarja.
Olihan siinä sitten tiivisteet noihinkin.

Pikkusen nahka pääs vuotaan ottalta ja selästä.
Hyvät remottikelit. :|
Kuva

susiluoto
Viestit: 895
Liittynyt: 29.03.2010, 15:55
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja susiluoto » 28.07.2016, 18:47

Nyt vasta huomasin tuon Eepin kysymyksen, kyllä, juuri samanlainen hydraulipumppu laite.Kyllä tuo on saman arkkitehdin piirtämä vene, ei vain nyt muistanut tuo kaveri mikä konepaja oli kyseessä valmistajana.
On kuulemma niin hyvin peitetty ettei viitsi nyt purkaa ja kavuta katsomaan valmistuskilpeä, on kuulemma ohjaamon seinässä.
Samanlainen Volvo oli ja teetti Tammerdieselillä jonkinlaisen remontin n.2500 eurolla.

eepi
Viestit: 1121
Liittynyt: 06.11.2010, 16:56
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja eepi » 29.07.2016, 00:55

No niin.
Saatiin moottori käymään. Hienoisten vaikeuksien kautta. Kaikki piti olla kunnossa ja paikallaan...
Olisko sitten siinä puhallellessa jonkun tullut mieleen päästää paineilmaa myöskin pa-siirtopumppuun. Aikamme kun koitettiin ilmata pa-systeemiä ei saatu muuta aikaseks kun ilmausruuvilta kuuluva ees taas ääni.
Pumppu irti, pöydälle ja auki. Sieltä löyty sitten irrallaan oleva läppä jousi ja kaulus. Laitettiin ne sitten takasin paikalleen, kauluksen ulkoreunalle vielä pistepuikolla pari vekkiä, paikallaan pysymisen varmstukseks.
Pumppu paikalleen ja ilmaus onnistu ihan nappiin.
Ekalla starttauksella lähti moottori käymään. Hyvin kävi, paitsi se hiton raakavesipumppu tuuppas vaan ilmaa vesiämpäriin mistä oli otettu jäähdytyskierto systeemiin, ei siis saanut imettyä jäähdytysvettä. Oltin tohelot laitettu letkut väärinpäin. :evil: Tosin kaveri oli saanu pumpun irtotavarana käteensä ostaessaan paattia ja en ite ainakaan huomannut missään netistä löytyvästä ohjeesta millaisen asentoon pumppu kuuluu kiinnittää. No kääntyhän se sitten paikalleen. Ei tullu hoksattua nokka-akselin pyörimissuntaa, pyörii eripäin kun kampirauta. Tottalai kun on hammaspyörävälitteinen.
Tähän vielä sokeriks pojalle...
Kaveri p****le kun on moinen hätähousu oli ehtiny ruuvaan ilmanputsarit paikalleen... Sammutintappi oli pikkusen jumissa ja kun huomasin ettei vesi kierrä, meinas tulla hätä sammuttaa moottori. Letkun poistaminen kanisterista ei auttanut, moottorin rivipumppu pystynee ilmeisesti imemään yläpuolellaan olevan pa-suodattimen lähes tyjäksi ennen kun horii ilmaa.
Ei uskaltanu montaa sekuntia aikailla, ensin koitin tukkia ilmansaantia, ei onnistunu kun oli putsarit paikallaan :evil:
Saian sen sammuun kun löysi sopivan avaimen ja sai kierrettyä syöttöputket suuttimilta löysälle.
Kiirus tuli, mutta toivottavasti säästyttiin isommilta vaurioilta.

Saatinhan se sitten toimiinkin. :D Kansien kopat tässä vaiheessa pois, piti saada varmuus, että yläkertaankin piisaa öljyä.

Kuva

Lyhyt video, mutta nätisti käy.
Kuva

Mika 82
Viestit: 6066
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Veneprojekti

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 29.07.2016, 18:34

Ei kait tuo kuivana käyminen mitään tuhoa kerkee tekee, ellei nyt ihan mahottoman kauan käynyt. Vesipumpun siivet nyt vois tarkistaa, ettei oo pahasti ottanut nokkiinsa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], harris820, IiHoo845, JKAVS, JS_, JukkaV, Mutteri Matti, Tirehtööri ja 66 vierailijaa