Nokkapumpulle vapaakierto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja ropo »

Miten pitäisi toteuttaa hydraulipumpun vapaakierto? Talvella startin voima ei tahdo riittää käynnistykseen.

Onko oikein jos laitan pumpulta lähtevään paineputkeen sähköisen 3-tieventtiilin, jolla ohjaan pumpun tuoton joko venttiililohkoon tai suoraan säiliöön takaisin?

Vai laitanko pumpulta lähtevään paineputkeen T-haaran+sähköinen ON-OFF venttiili josta kierto säiliöön? Silloin sähköventtiilin ollessa auki öljyn mahdollista kiertää suoraan säiliöön, mutta myös venttiililohkon kautta linja pysyy auki.
casella
Viestit: 187
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:58 pm
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja casella »

Itellä käytössä tuo ensin mainittu. On sille kesälläkin käyttöä, ei lämpene öljyt pitkissä maantiesiirroissa ja säästä se vähän voimaakin.
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Jäljempi.

Paineraja on tällöin aina pumppuun yhteydessä.

3/2 venttiilin kohdalla pitäis varmistaa karakuvio sellaiseksi että vaihtotilanteessa on kaikki portit toisiinsa yhteydessä. Kun saattaa olla että jossain venttiileissä halutaan vaihtotilassa ensin sulkea toinen portti ja vasta sen jälkeen aletaan avaamaan toista porttia! Tällöin iskee kovia painepiikkejä pumpulle.
casella
Viestit: 187
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:58 pm
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja casella »

Korpirampa toi esille tärkeän asian. Pumppu halki jos öljynkierto sulkeutuu.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Jos pumppu halkeaa on syy ihan jossain muualla, yleensä asentajassa. Varoventtiilit ovat sitä varten että ne estävät mm. edellä mainitun vahingon sattumisen.
Kuva

Tehkääpä perässä
casella
Viestit: 187
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:58 pm
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja casella »

Allekirjoittaneella tosiaan sähköinen kolmitieventtiili mallia joka ei sulje öljyn kiertoa vaihtotilanteessa. Mutta kuten korpirampa toi esiin, niin ventiili joka sulkee öljyn kierron ko tilanteessa, halkaisee pumpun, jos ainoa painevaro on nosturin käyttöventtiilissä.
Mika 82
Viestit: 7905
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Muistaakseni töissä oli kuorma-autossa sellainen sähköventtiili pumpun päässä, joka yhdisti paine ja imupuolen. Eli ei kiertänyt edes öljysäiliön kautta, vaan öljy teki pienen muutaman sentin matkan, ja sitten takas pumpulle. Ei varmaan hirveesti kerkee tulemaan virtausvastuksia.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Ja eipä se vapaaventtiili tarvitse välttämättä sähkönen olla.
Ihan on vaan laitettu käsikäyttöinen hana imu- ja painepuolen väliin.
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja ropo »

Olisiko sitten yksinkertaisin tehdä niin että haaroittaa pumpun paine ja imulinjan. Väliin venttiili joka yhdistää paineen imuun. ???
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja tristam »

Tai sitten esim. tuollainen kytkin:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... usrengasta
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja ropo »

rastuhannu kirjoitti:Ja eipä se vapaaventtiili tarvitse välttämättä sähkönen olla.
Ihan on vaan laitettu käsikäyttöinen hana imu- ja painepuolen väliin.
Käsikäyttöinen hana kyllä riittää tuohon käynnistyksen helpottamiseen. Mutta sähköllä tulisi laitettua ehkä vapaakierrolle aina kun ei tarvitse hydrauliikkaa.

Millainen sähköventtiili pitäisi hommata joka toimisi kuten tuo käsikäyttöinen kuulasulku?
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Jos laittaa hanan imu ja painepuolen väliin, niin voi lämmittää öljyä pumpussa kun hana on auki esim. pitkässä maantieajossa. Kyllä toimii käynnistyksen helpottajana.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Oletan että ropo tarkoittaa kampiakselin päähän kiinnitettävää hydrauliikka-
pumppua.
Mekaaninen kytkin jolla hydraulipumppun pystyisi kytkemään irti moottorista
jelppaisi eniten kylmäkäynnistystä. Ja pysäytetty pumppu ei kuumentaisi öljyä.
Mutta löytyykö traktorin keulalla tilaa mekaanisella kytkimelle, ja olisiko
mekaaninen kytkin kuinka hankala käyttää?

Eli huonosti toimivaa hankalassa paikassa olevaa kytkintä ei tuu käytettyä,
jos pumppu pitää käydä laittamassa pyörimään ja pysäyttää moottorin sivulla,
ulkona kopista olevasta vivusta.
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja ropo »

pienitalli kirjoitti:Oletan että ropo tarkoittaa kampiakselin päähän kiinnitettävää hydrauliikka-
pumppua.
Mekaaninen kytkin jolla hydraulipumppun pystyisi kytkemään irti moottorista
jelppaisi eniten kylmäkäynnistystä. Ja pysäytetty pumppu ei kuumentaisi öljyä.
Mutta löytyykö traktorin keulalla tilaa mekaanisella kytkimelle, ja olisiko
mekaaninen kytkin kuinka hankala käyttää?

Eli huonosti toimivaa hankalassa paikassa olevaa kytkintä ei tuu käytettyä,
jos pumppu pitää käydä laittamassa pyörimään ja pysäyttää moottorin sivulla,
ulkona kopista olevasta vivusta.
Aivan oikein. Kampiakselin päästä nivelakselilla voimansa saava pumppu kyseessä. Kytkin olisi parasvaihtoehto, mutta ei kyllä mahdu.

Mitenkähän noissa kuorma-auton moottorivoimanotoissa on kytketty? Niissähän pumppu on jakopäässä ja pyörii koko ajan. Sähköventtiilillä kytketään vapaakierto, mutta pumppaako se sitten säiliöön takaisin vai pelkästään pumpun imu ja paine linjan välillä?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Jusi kirjoitti:Jos laittaa hanan imu ja painepuolen väliin, niin voi lämmittää öljyä pumpussa kun hana on auki esim. pitkässä maantieajossa. Kyllä toimii käynnistyksen helpottajana.
Kun hana mitoitetaan suurinpiirtein oikein niin osa öljystä kiertää venttiilipöydän kautta säiliöön.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Eikö kuorma-autojen vaihdelaatikoissa ollut aikanaan erillinen voimanottoakseli,
joka kytkettiin pyörimään tarvittaessa. Ja tuo akseli pyöritti hydrauliikkapumppua.

Ja meillä on Volvon tekemä vanha metsäkone jossa hydrauliikkapumput voi kytkeä
vaihteiston kyljessä olevalla vivulla pois pyörimästä/pyörimään.
Mutta vehkeestä katoaa myös ohjaus, kun hydrauliikka pumput pysäyttää.

Kylmällä pumppujen irroitus pyörimästä helpottaa käynnistystä.
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja ropo »

pienitalli kirjoitti:Eikö kuorma-autojen vaihdelaatikoissa ollut aikanaan erillinen voimanottoakseli,
joka kytkettiin pyörimään tarvittaessa. Ja tuo akseli pyöritti hydrauliikkapumppua.

Ja meillä on Volvon tekemä vanha metsäkone jossa hydrauliikkapumput voi kytkeä
vaihteiston kyljessä olevalla vivulla pois pyörimästä/pyörimään.
Mutta vehkeestä katoaa myös ohjaus, kun hydrauliikka pumput pysäyttää.

Kylmällä pumppujen irroitus pyörimästä helpottaa käynnistystä.
Kyllä kuorma-autojen vaihteistovoiman otossa on edelleen pumppu kytkettävissä päälle ja pois.
Mutta moottori voimanotossa pyörii aina kuin moottorikin. Esim. Aura-auto tarvitsee moottorivoiman oton että voi hydrauliikkaa käyttää ajaessa ja hydrauliikka on ajokytkimestä riippumaton
ropo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 12:17 am
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja ropo »

Joku joka tuntee hydrauliikkaa voisi kertoa onko suunnittelemani vapaakierto toimiva näin:
Pumpulta lähtevään 3/4" paineputkeen T-haara josta putki jatkaa venttiililohkolle kuten ennenkin.
T-haarasta 3/4" letku 3/4" hanaan josta letku säiliön paluu liitäntään johon myös venttiililohkon paluu liitetään T-haaralla.
Vapaa kierron paluu olisi helpoin liittää T-haaralla säiliöön, samaan liitäntään johon venttiililohkon paluukin tulee. Pumpun imuputkeen vaikea liittää.
Joona.S
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 10:27 am
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja Joona.S »

Tehtaanlaisissa systeemeissä kuorma-autojen tienhoitohydrauliikassa on yleensä kuormantunteva mäntäpumppu.
VesQ
Viestit: 962
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Nokkapumpulle vapaakierto?

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Paljon on tänäpäivänä käytössä kuorma-auto puolella ns moottori-ulosottoa eli pumppu pyörii aina, sora-autot, roska-autot jne, noissa on lähes järjestäen suoraan pumpun perässä sähköventtiili jolla yhdistetään paine ja imulinja. Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on myös mutta niissä on ollut myös vapaakiertoventtiili perässä, monesti myös vaihteisto-ulosotoissa on vaikkei niin tarpeellinen olekkaan

Eikös öljyn lämpiäminen ole aika pientä kun painettakaan ei tehdä, veikkaisin että enemmän kuumentaa jos öljyä kierrätetään putkien kautta säiliöön ?
Valmet 502 -76
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], koltiainen, Natikka 453, riude ja 43 vierailijaa