702n maalaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

J.A
Viestit: 7
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 2:22 pm
Viesti:

702n maalaus

Viesti Kirjoittaja J.A »

Meillä on tuollaanen 702S Valametti ollu pitkän aikaa lietekaivon sekaajana, ja alakanu korroosio jo iskeä. Tänä kesänä olis tarkootus maalata se.

Mitenkähän tuo olis helpoin maalata ilman, että tarvii purkaa koko värkkiä? Korkeintaan renkaitten ja peltien irrotuksella pitäis selvitä, että pääsee taas syksyllä töihin. :D Millä tuota kannattais alakaa hiomaan? Mitä pohjamaalia hiomisen jälkeen? Millä maalata? Mistä maalit? Ei tuosta nyt aivan alkuperäisen veroista tartte saada, mutta vähän edes siistimpi.

Kuva loppuun:

Kuva

Kuva

Jos jollain on myydä sivupelti tuolle pakosarjan puolelle, niin täälä olis ostaja.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kaikkein helpoin saada kunnollinen lopputulos olis nostaa koppi pois, purkaa ja hiekkapuhaltaa. Kasaamisessa vähän hommaa, ei tosin noin vanhassa koneessa hirveästi, samalla sais käydä läpi kaikki paikat. Voishan sen hiekkapuhaltaa tuohon päin, eka suojata vaan pirun hyvin. Ovet maalata erillään. Epoksia pohjalle ja oikeansävyinen polyuretaani tai akryylimaali päälle.
timoraimo

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kyllä hiomalla saa aivan ,ei kannata kovinkaan purkaa käyttökonetta.Lasit,ovet pois hivasee irtaallaan.Tuulilasin voi jättää paikalleen.Tosi hyvä pesu ja rapaukset kaikki irto pois.Kone vaan pukkien päälle ,suoraa peltiä helppo hioa.Maaleja on monenlaisia.
J.A
Viestit: 7
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 2:22 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja J.A »

Tänään tuli sitte vähä jo alooteltua, ajattelin että koppi saa pysyä paikoillaan, joten hiomalla mennään. Tuostaki on vasemman puolen lokasuojaa hinkattu rälläkän hiomalaikalla ja epäkeskolla, pinta onkin aivan tasaanen, mutta vanha maali ei tahdo lähtiä millään pois.

Kuva

Kuva

Kuva

Huomenna ajattelin suunnata maalikauppaan ja ostaa maaliruiskun, epoksia pohjamaaliksi, sekä Valtralta alkuperäistä maalia siihen epoksin päälle.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Melko pieni tukipisteiden väli noissa "akselipukeissa".
J.A
Viestit: 7
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 2:22 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja J.A »

Mutteriuuno kirjoitti:Melko pieni tukipisteiden väli noissa "akselipukeissa".
Nojoo, ei tuo ny aivan mikää työturvallisuusmääräysten mukaanen oo, muttei tuntunu edes heiluvan, vaikka kuinka kiipeeli raktorin päällä. :D
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Major58 »

J.A kirjoitti:Tuostaki on vasemman puolen lokasuojaa hinkattu rälläkän hiomalaikalla ja epäkeskolla, pinta onkin aivan tasaanen, mutta vanha maali ei tahdo lähtiä millään pois.
Tarviiko sitä aivan kuliksi hioakkaan, jos ei lähe pois niin se pysyy siellä alla sitten.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Kylläpä noissa tiloissa kelepaa roplata!
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kauhea työ ja hukkaan menee kun vaan kiillottelet tuota ruostetta. Sekä se valtralta saatava 1k maali on täyttä kuraa, ei kannata edes yrittää sillä. No kantapään kautta se on opittava :wink:
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja sata10 »

ihan sitte hukkaan menee jos noilla konstein maalaat.laita pihalle se pukeille ja hiekkapuhalla ruosteet ensin pois.
1000r
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 8:24 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Teräsharjalla enimmät pois ja pohjaan rostexia ja pintaan väri, ei tuu ruoste läpi muutamat työkoneet maalannu. 8)
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

Ennen kuin siirryt maskin kimppuun, niin ota mitat ylös noista 702S tarroista tai läpipiirrä ne vaikka leivinpaperille. Seinäjoen teollisuusalueella Mainostalo Active tekee hyvälaatuiset tarrat sopuhintaan. Itekkin tilaillu sieltä tarroja eikä oo värit haalistunu, toisin kuin LH-osan ohuissa teippitarroissa. :|
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
J.A
Viestit: 7
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 2:22 pm
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja J.A »

DeeTee kirjoitti:Ennen kuin siirryt maskin kimppuun, niin ota mitat ylös noista 702S tarroista tai läpipiirrä ne vaikka leivinpaperille. Seinäjoen teollisuusalueella Mainostalo Active tekee hyvälaatuiset tarrat sopuhintaan. Itekkin tilaillu sieltä tarroja eikä oo värit haalistunu, toisin kuin LH-osan ohuissa teippitarroissa. :|
Joo, tuo olikin mieles, että saa oikianmoiset. :D
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

J.A kirjoitti:
DeeTee kirjoitti:Ennen kuin siirryt maskin kimppuun, niin ota mitat ylös noista 702S tarroista tai läpipiirrä ne vaikka leivinpaperille. Seinäjoen teollisuusalueella Mainostalo Active tekee hyvälaatuiset tarrat sopuhintaan. Itekkin tilaillu sieltä tarroja eikä oo värit haalistunu, toisin kuin LH-osan ohuissa teippitarroissa. :|
Joo, tuo olikin mieles, että saa oikianmoiset. :D


No niitä tekee melkein jokainen teippifirma, kuten allekirjoittanutkin. 903:n teipit löytyy valmiina koneeltakin.

Mitä tarkoitat ohuilla teippitarroilla? Ei teipin kesto ole muovin paksuudesta kiinni.
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

Jiitek kirjoitti: Mitä tarkoitat ohuilla teippitarroilla? Ei teipin kesto ole muovin paksuudesta kiinni.
Materiaaliltaan erittäin ohutta Sparex tarrasarjaa, jolle auringonvalo tuntuu olevan myrkkyä.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
timoraimo

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kyllä ne halavat sparexsin tarrat käy tunkion laijalle pumpum eteen ,vaikka ei eivät häävejä ole.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Julle »

Näissä maalaushommissa on monenlaista koulukuntaa ja tavotetasoa mihin kukin maalari on tyytyväinen. Kyllä tuo omaankin silmään vähän epoksin tuhlaamiselta vaikuttaa jos tuohon vanhan maalin ja kiillotetun ruosteen päälle lähtee ruiskimaan. Miten mahtaa epoksi reakoida vanhan keltasen värin kanssa? Massikan lokasuojia maalatessa muuttu valkonen epoksi vaaleen punaseks kun oli sisäpuolilla lokareita alkuperästä punasta harsoa vähän jälellä hiekkapuhalluksen jäljiltä. Ei onneks alkanu sen kummemmin keittämään. Tuollasilla pohjatöillä vetäsin melkeen tinneripesun jälkeen jotain nopeesti kuivuvaa 1-komp. pajapohjaa alle ja vaikka se valtran fiksausmaali päälle jos haluaa mutta saa sitä maalikaupastakin suoraan sävytettynä esim teknolac 3 litran kannussa.

Tuossa on maalikauppias keränny ihan hyvän infopläjäyksen kotitarvemaalareille eri maalityypeistä https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... liopas.pdf

ps. pajan seinät kannattaa maalata ennen kun kerää koko mökkiä täyteteen tavaraa ja pukit näyttää hengenvaarallisilta... Kerran kun tekee raudasta kunnolliset tukevat akselipukit, niille löytyy käyttöä monta kertaa myöhemminkin.
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja -SS- »

J.A kirjoitti:
Mutteriuuno kirjoitti:Melko pieni tukipisteiden väli noissa "akselipukeissa".
Nojoo, ei tuo ny aivan mikää työturvallisuusmääräysten mukaanen oo, muttei tuntunu edes heiluvan, vaikka kuinka kiipeeli raktorin päällä. :D

Juu eihän nuo pölkyt voi nurin kellahtaa kunhan vaan vetää käsijarrun tiukasti kiinni ! :mrgreen:

-SS-
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

DeeTee kirjoitti:
Jiitek kirjoitti: Mitä tarkoitat ohuilla teippitarroilla? Ei teipin kesto ole muovin paksuudesta kiinni.
Materiaaliltaan erittäin ohutta Sparex tarrasarjaa, jolle auringonvalo tuntuu olevan myrkkyä.
Tuommoset Valmetin yksinkertaiset tarrat leikataan muotoonsa läpivalkoisesta muovikalvosta. Tarrakalvosta leikatun tarran, kuten tarrojen ylipäätänsä ongelma on vuosien mittaan tarrakalvon kutistuminen jolloin se alkaa irtoilla ja "repeillä" kulmista ja nurkista. Jos vähänkään on epäilystä, että tarran pitää kestää kohteessa vähänkään pidempään kannattaa kyllä käyttää parasta mahdollista matskua kun leikatussa tarrassa on kuitenkin se käsityön osuus sama. Silloin päästään jopa parinkymmenen vuoden kestoon jos kohde ei nyt aivan jatkuvasti seiso kirkkaassa auringonpaisteessa taikka muuten erityisen vaativissa oloissa.

Jos nuo tarrasarjat on tulostettu tavallisin mainostarrametodein, en kyllä sitten ihmettele yhtään huonoa kestoa kun silloin niitä ei ole tarkoitettukaan kestämään vuosia taikka jopa vuosikymmeniä.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: 702n maalaus

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Julle kirjoitti:Näissä maalaushommissa on monenlaista koulukuntaa ja tavotetasoa mihin kukin maalari on tyytyväinen. Kyllä tuo omaankin silmään vähän epoksin tuhlaamiselta vaikuttaa jos tuohon vanhan maalin ja kiillotetun ruosteen päälle lähtee ruiskimaan.
Kyllä kait suurin osa autoista ainakin maalataan vanhan maalin päälle ilman että nahalle asti tarvii kokonaan hioa, ihan ammattilaisten ja amatöörien taholta ja takuulla tulee ihan yhtä hyvä, väittäisin että jopa pitkäikäisempi kun on enempi kerroksia. En minä ainakaan näe mitään hyötyä vanhoja kiinnipysyneitä maaleja jokapaikasta ruveta hiomaan ja puhaltamaan pois.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], SPS1975 ja 39 vierailijaa