valmet 15 korjailua/säätöä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 25.04.2016, 22:34

Tullut tollanen -53 hommattua.
Nyt parina päivänä tullut pörräiltyä n.10 kilsaa ja öljy vuoto vaan lisääntyy vaihdelaatikon etupuolelta. Onko noissa käytetty standardi stefoja vai erikois kokoja, jos ton pistää poikki ja vaihtaisi kaikki stefat kampiakselin päästä taaksepäin.

Toinen mikä mietityttää saako toi putsata putkessa tyhjäkäynnillä, ei jatkuvaa vaan satunnaista. Mitkä olis hyvät tulpat 92 bensalla ajaessa. Kaasuseosruuvia vois tietysti testimielessä kokeilla jos vaikutusta.

jste
Viestit: 88
Liittynyt: 13.10.2008, 21:08
Paikkakunta: Karkkila
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja jste » 26.04.2016, 20:47

Ihan standardi stefat on joka paikassa. Varaosaluettelosta löytyy jokaiseen stefaan suoraan mitoitus.
Jos et hifistele niin Ihan sama mitkä tulpat siellä jos vaan sopivat reikään jne. Varaosakuvastosta löytyy tämäkin tieto
Valmet ajaa kesät talvet
Valmet 15, -54
Valmet 20, -57
Valmet 20, -63
Valmet 33, -58
Valmet 864, -66
Valmet 502, -75
Valmet 802. -81
Zetor 25A, -56
MV-Marin 5400 + Mercury 90
Maamoottoreita, puimakone, myllymatti ym ym.

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 26.04.2016, 21:19

Joo jos olis semmonen varaosaluettelo. Saahane napsastuu irti ja hakee mallin mukaan uudet sitten.

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 27.04.2016, 20:40

Onkohan tosta sytytys vähän liian myöhäsellä. veivillä kyllä käyntiin lähtee, mutta sylkee ajoittain putkessa.
Nyt käret aukeaa n.5mm ennen kuin hihnapyörän kolo tavoittaa lohkossa olevan merkkinuolen
Pitäiskö olla jotain 13mm luokkaa.

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 27.04.2016, 21:12

Onko sulla desimaalivirhe tuossa välysmitassa, muistelen että uuden koneen mukana tuli 3 rakotulkkia. 0.2 , 0.3, ja 0.5.taisi olla tulpan kärkiväli 0.7, venttiilivälys 0.2 ja magneeton kärkivälys 0.3.. Noi arvot katsoin nyt vasiten kakskymppisen ohjekirjasta, luulisin että samat arvot ovat viistoistasessakin.

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 27.04.2016, 21:26

Nyt luin tarkemmin, tarkoititkinsitä kuolokohtamerkkiä. siinä hinapyörällä,, kirja sanoo että pensakoneessa 13 mm, petrolikoneessa20...
Sääto neuvotaan laittamaan paikoilleen sätkäpaperin kanssa, kiinnitysmutterit löysälle ja magneettoa kierretään myötäpäivään niin että saadaan se ohut paperiliuska kärkien väliin, sitten vastapäivään loppuun asti, senjälkeen varovasti taas myötäpäiväänkunnes sen paperiliuskan saajust ja just vedettyä irti, ja se on siinä mutterit kiinni,,
Siis silloin kun on se ennakko mitattu sieltä siivapyörältä ens paikoilleen

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 27.04.2016, 21:38

Tai siis toi n.5mm siitä kun magneetto laukaisee ja ampuu käret auki, sit jos taas pyörittää konetta takaspäin käret lähtee aukeemaan 30mm erotuksella vähän kerrassaan eikä kertalaakista. Eli sen erotuksen pitäis olla 13mm eikä 30mm. Eli toi on liian aikaisella sen mukaan.
Eli magneeton täytyisi laukaista loven ja nuolen kohdalla. Nyt tönärillä mitattuna n. 3mm aikasemmin.

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 28.04.2016, 09:49

Suora lainaus ojhekirjasta :
"Moottoria kierretään siten.että ensimmäinen sylinteri tulee puristusvaiheen ohi siksi kunnes laukaisukytkin napsahtaa.Tästä moottoria kierretään taaksepäin siksi kunnes hihnapyörässä oleva kuolokohdan merkki tulee bensiinikoneessa 13 mm ja petrolikoneessa 20 mm nuolenkärjestä mitattuna vasemmallemitattuna pitkin hihnapyörän ulkokehää.
Magneeton kiinnitysmutterien ollessa löysällä kierretään magneettoa myötäpäivään ääriasentoon saakka.Tällöin katkojankärjet avautuvat , ja niden väliin voidaan asettaa ohut savukepaperisuikale. Magneetoa kierretään nyt vastapäivään ääriasentoon saakka jolloin paperisuikale jää katkojankärkien väliin puristukseen.
Magneettoa kierretään nyt varovasti myötäpäivään samalla kevyesti vetäen paperisuikaleesta. Magneeton kiertäminen keskeytetään heti kun paperisuikale irtoaa. Magneetto kiristetään tähän asentoon"

Kyllähän syy voi olla jossain seossuhteessakin siihen että sytyttää putkessa kuin että sytty olis pielessä, suoraan eteenpäin pyöritettäessä se laukaisukytkin myöhästyttää kipinää noon että siitä suoraan mitattuna ei saa oikeaa tulosta, sen takia ensin napsauksen jälkeen pyöritys taaksepäin vain senverran mitä se ennakkomitta on..

Lister
Viestit: 711
Liittynyt: 05.04.2011, 19:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja Lister » 28.04.2016, 09:55

Muistakaa pitää sammutin päällä ja tulpanjohdot paikoillaan, kun "naksuttelette" magneettoa, muuten on kohta puola sökö.

tv43
Viestit: 775
Liittynyt: 26.01.2006, 11:57
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja tv43 » 28.04.2016, 18:15

Sinulla saattaa olla wicon mangneetto . Siinä kirjan mukaan kärkiväli 0,5 mm . Sytytyksen
ajoitus kun mangneetto laukaisee niin nuoli loven kohdalla . Jos olisi aikaisella , niin veivistä
kyllä tuntisi . Tämä mun kirja kattaa ensimmäisen ja toisen valmistussarjan , ja petroolikoneet .
Onkohan aluksi tehty vain niitä . Kirja tuli -53 Valmetin matkassa ja on painettu 1955 .
Tulpaksi mainittiin esim. Champpion j 5 , petroolilla ajettaessa .
Kun petroolin saanti vaikeutui meilläpäin ajelivat polttoöljy / bensiini seoksella . Hyvin
ne kävi silläkin .

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 28.04.2016, 19:27

Joo, multa jäi mainitsematta että tää mun kirjani on kakskymppisen, alkuperäisenä 56 vuonna taloon tullut, ja tuossa oli alunperin luukaksen magneetto joka tahtoi reistailla kovasti, vaihdoin myöhemmin Wicon jonka muutin sitten puolasytytykselle, se jäi vainjakamaan kipinää ja tietysti sitä katkojaakin siinä tarvittiin..
Nyt muistuu useasti mieleen, kun tuossa omassa on se mekaaninen nostolaite, kysyin tutulta romumieheltä kun sillä oli platsilla 4 terveen näköstä vallua joissa oli parissa se hydrauliikkakin, että mitä se hydrovärkki maksaisi jos ruuvaisi irti. sanoi ettei hän ala niitä purkamaan, maksa 100 markkaa kipale niin voit viedä vaikka kaikki..

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 28.04.2016, 19:37

Sitten vielä niistä tulpista,normaaliolosuhteissa pensamoottorille suositellaan AC46, Champion J8 ja Auto Lite A7, petrolimoottorille AC 47, Champion J5 ja Auto Lite A9
Erittäin raskaassa työssä ?? pensa AC 44, Champion H9,ja Auto Lite A5,, petrolille AC 46, Champion J5, Auto Lite A7 ja KLG CL1
No, tää kakskymppisen ohjekirjasta mutta ehkä on jollekin apua näistäkin jutuista,,

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 28.04.2016, 20:07

Wicohan tossa on mikä on tosin lähteny testattavaksi, kun joku kerkes pyöritellä sitä ilman tulpan johtoja :mrgreen:
Jotain häikkää siinä on muutenkin, kuumana ei taho käyntiin lähteä ja magneeton kansi räiskii kipinöitä siel mis ei pitäis.
Pitäis yhen hampaan verran säätäjältä muuttaa ajoitusta. Magneeton vastakappalekko se vejetään pois kääntö hampaan verran ja painetaan takaisin vai kuinka?
Säätövarat riittää täl hetken min. N. 17mm. Oli muuten iso 0-rengas liimattu ulkokehälle säätäjän sisälle mikä ei varmaan sinne kuulu, taitaa tiivistekkin vähä vuotaa.

tv43
Viestit: 775
Liittynyt: 26.01.2006, 11:57
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja tv43 » 29.04.2016, 14:02

Eipä kuvassa O-rengasta näkynyt . Stefan n. A 5580 , liekö sillä numerolla hyllyssä .
Ei selvinnyt kuvasta onnistuuko hampaan siirto , mutta mikäpä sitä olisi aikaisemmin
hyppäyttänyt . Jos sinulla on säädin auki , varmaan oletkin mahdollisuudet selvittänyt .
Vieläkö siinä on mangeeton laukaisijat kunnossa , vai onko ohitettu akkukäyttöiseksi .
Parista valmetista purin ne pois siten että mangeeton käämi jäi puolaksi . Ei tullut
muuta muutosta kun yksi lisäjohdon pätkä . Ohjeet oli muistaakseni jossain -60 luvun
koneviestissä .

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 29.04.2016, 16:13

Jos petroolilla ajetaan kaikkihan on silloin hyvin. Bensalla ajaessa pitäs pyöräyttää hampaan verran, et pääsis tuonne 13mm säätöalueelle. 92 bensalla vois olla tietysti väli 15mm luokkaakin.
Säädintähän ei ole purettu, pitääkö purkaa että saa hampaan verran pyöräytettyä vai napakka veto siitä magneeton vastakappaleesta.
Käyttiksessä puhutaan vaan "säätäjä vedettävä ulos ja käännettävä hammaspyörää tarpeelliseen suuntaan"

Eiköhän tossa laukaisijat tallessa ole. Ainakin ilman akkua on tullut ajeltua. Muutellaa sitten kun alkuperäinen lakkaa toimimasta.

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 29.04.2016, 18:55

Eiks se laukaisin ole vaan veivaajan peukalon säästämiseksi ja siinä käynnistysvaiheessa antaa vauhtia kipinään, käyntikierroksillane limput "pistoolinperät"kääntyvät niinettei ne nokat ota kiinni sinne vastineeseen..

tv43
Viestit: 775
Liittynyt: 26.01.2006, 11:57
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja tv43 » 30.04.2016, 15:42

Kyllähän se käynnistyksen takia on . Ei muuten saisi sellaista vauhtia mangneettiin
että kehittäisi virtaa . Aika usein kuluivat ja kännistys oli epävarmaa . Taitaa palstan
aloittajan kone olla kohta harvinainen kun laukaisijat kunnossa . En kyllä ole asiaa
seurannut , mutta kotikylällä aikoinaan oli puolenkymmentä tiedossa joihin oli
vaihdettu akkusytytys .
Joskus petroolikoneessa tosi kuumissa oloissa bensa saattoi höyrystyä . Haittasi kuumana
käynnistystä . Petroolikaasarissa on jonkinlainen polttoaineen esilämmitys .
Itsellä ei sitä haittaa ollut vaikka piha ajoja bensalla ajoinkin . Ei varmaan lämminnyt kuumaksi .
Tuskinpa sytytysajoitus konetta haittaa , jos ei potki takaisin . Kärkien säädöläkin voi auttaa ,
Tietenkin jos helppo homma , kannattaa laittaa kunnolla .

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 01.05.2016, 09:27

Pakosarjan muotoilulla petroolilla esilämmitys tehty, kannessakin jotain eroa en tiedä mitä.
Harvinaisempi olis, jos ei uutta maalia suihkittu/sivelletty ja harmaata vielä.

Osia keretty 63 vuodessa mennä vaihtamaan ja korjailtua alkuperäisiä huonolla menestyksellä.
Muutamia A-mallin osia pitäis haalia, et olis alkuperäisempi.
Moottorikin menty vaihtamaan -54 onko alkuperäinen hajonnut vai vaihdettu vaihto moottoriin.
Voisinkin lisätä alkuperäisen numeron, jos vaik jollain olisikin tallessa :lol:

Pitäs startti herätellä eloon, säästääkö noita laukaisijoita silloin vaikka mukana pyörivätkin.

valmet20
Viestit: 830
Liittynyt: 25.01.2011, 13:43
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja valmet20 » 01.05.2016, 12:23

Kansi on isommalla palotilalla, pensakoneen puristussuhde 1;6,8,, petroli 1;5

JVTL
Viestit: 149
Liittynyt: 19.03.2016, 01:20
Viesti:

Re: valmet 15 korjailua/säätöä

Viesti Kirjoittaja JVTL » 30.05.2016, 23:05

Vallun magneetto kävi kunnostettavana. Hyvin lähti käyntiin kunhan sai magneeton oikeille kierroksille ja satunnainen paukekkin hävisi.
15-20min toimi ok. Ja kaasuunkin vastasi muutamaan otteeseen mutta sitten..tyhjäkäynti ontuvaa ja kierroksia ei ota pätkii putsaa ja vatkaa, mutta ei sammu kummiskaan. Joku pytinki pois pelistä ilmeisesti.

Mitäs sitten. Kaasari putsattu ja bensaa tulee reilusti, tulpat uudet champpionit, venttiilit ei kanna, kipuna löytyy veivillä joka tulpasta aina sieltä mistä venttiilit kiinni.

Painetta tuntuu sormen päässä ja imua myös, yksi pytty saattaa olla heikompi, pitää tehdä puristuspaine mittaus ja vaihtaa noi sytytys johdot jos ei kipinänä käydessä riitäkkään, voiko johto osittain hajota, autosta kerran hävisi puolet pytyistä viallisen puolanjohdon takia, kävi vaan neljällä, ni käynti oli vähä epätasaista . Vai olisko kaasuttimessa jotain ylimääräistä, oli aikas hapettunut sisältä kylläkin..Vai mikäs sille tuli.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 429 ja 53 vierailijaa