Scania K113 vaihteistopulmaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

K 113 bussi, 95 vuodelta teki temput. Tuossa on comfortshift vaihteisto eli sähköllä ja ilmalla ohjattu kova aski.

Vikakoodi e003 002 tulee, näytössä kaksi viivaa ja piippaa eli ei tiedä vaihteiston asentoa? Kannessa on hall-antura asentotunnistimena, sille tulee virta ja maa. Kytkimen alatunnistin vaihdettu ja säädetty, testitilassa todettu että keppi antaa käskyt oikein ja kytkimen asetukset ok sekä iso/pieni alue kunnossa.

Mikähän neuvoksi, kun kääntää keppiä niin yrittää venttilit jotain tehdä mutta siirtosylinterit ei liiku. Jos kääntää vaihteistosta käsin pykälän päälle, vetää heti vapaalle kun kytkintä painaa.

Edellisestä voisi päätellä että piuhat olis ehjät johtosarjassa ja tietokone ehjä.

Mikäs neuvoksi?
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
Naxxu
Viestit: 820
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Tuota siinä akselin päässä mitä ne sylinterit kääntää on pakkivalon ja vapaa-asennon kytkimet. Voisko siinä vapaa-asennon kytkimessä olla vikaa.

Siihen laatikkoon sopii Kuorma-autopuolelta Opticruisen pikkukansi (saattaa joutua kytkinsylinterin kinnitystä hiukan muokkaamaan) siinä on ne sylinterit sisäisenä ja huomattavsti varmempi toiminen.

Valkeakoskella oli joku Salminen joka on aikamoinen velho noiden egs vaihteistojen kanssa, muttaei tarkempaa muistikuvaa kun on jo 10 vuotta aikaa ku on tullu noiden kanssa tapeltua
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Se valkeakoski on Voltek, niiden kanssa jo puhelimessa konsultoitu eilen. Olisi voinut auton sinnekin ajaa mutta jono yli 3 viikkoa.

Siirtosylintereissä ei ole tuossa pulmaa, se on tarkistettu.
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Nopeus anturi ,johdotus. Kytkin luistaa. Laturi vika.nämä vikakoodin mukaan.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Jos vikakoodi on EO 03 loppuosa on montako kertaa. Katsoisin ensin nopeusanturin ja kytkinpolkimien katkaisijat.
forssu
Viestit: 2018
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja forssu »

Pelaako sillä hätävalinta nupillakaan? Se nimittäin ohittaa anturit ja käyttää pelkästään magn venttileitä.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Noiden johtosarjoissa on ollut ongelmia, eli niihin jostain pääsee kosteutta joka sitten aiheuttaa erilaisia oireita. Magneettiventtileissä usein vikoja, sitten se öljyllä täytetty "jarru sylinteri" vuotaa tyhjäksi ja sitten ruostuu jumiin. Hall antureita en tiedä noissa meidän firman autoissa vaihdettu viallisena kuin muutama (korkeintaan kolme) johtosarjoja ainakin 50 . Ne kytkinpolkimen asennon tunnistimet ovat myös kulutustavaraa, useimmiten kuluminen tekee ne epätäsmällisiksi. Samoiin niitä venttiileitä sinne kepin koteloon joutuu usein vaihtamaan. Toimiessaan kyllä todella miellyttävä laite
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Hätävalinta toimii, laturivikaa ei ole ja kytkimen katkaisijat kunnossa, ala-asentoanturi vaihdettu ja säädetty oikein, yläasentoanturi toimii. Myös kun testikatkaisimesta askeltaa niin näyttää oikein kepin asennot sekä hitaan ja nopean alueen vaihdon.

Missä on nopeusanturi tuossa, onko siis sama antura kuin nopeusmittarille?

Siinä missä vaihteensiirtoakseli menee laatikon kanteen on 2 katkaisinta/tunnistinta joissa 2-napainen pyöreä liitin, mitä ovat? piuhat eivät mene vaihteiston muiden kaapelien tavoin nippiin ja ryhmäliittimeen.

Näytössä 2 viivaa eli ei tiedä missä asennossa on ja jos laittaa käsin pykälän päälle niin kiskaisee aina vapaalle kun kytkintä painaa, on siis vikatilassa ja toimii siihen nähden oikein.

Vikakoodeja oli pitkä lista, otin ne ylös ja nollasin niin tuo E 003 002 tulee uudelleen, ei muita.
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Kytkimet on vapaa asento ja peruutusvalo ei liity vikaan.ohjausyksikköön valmistaja laittanut suojauksen jos nopeustieto puuttuu kytkintä painaessa menee vapaalle antaa kolmen sekunin äänimerkkejä.nopus anturi helpoin mitata ohj.yksikön kammalta "takapuolelta". navat 14\16 14\34.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Se kytkinpolkimen ylä katkaisimen kautta nopeus tieto viedään eli se pitää olla kunnossa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Se anturi on mittarianturin vieressä samasta hammastuksesta ottaa tunnistuksen.ja se äänimerkki oli kolmepiippausta sekunnissa.ei jostakin syystä tule tänne sama asia mitä ajattelee.
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Scanian kuormurikorjaamo sai koodeja auki minulle, E003 on induktioanturi, mitä ihmettä? Tarkoitetaanko sillä siis nopeusanturia ja onko tuossa siis kaksi anturia, toinen normaalistikin piirturille menevä ja toinen joka kertoo vaihteiston aivoille? Ei liene sama antura, jokin nopeusanturi maksoi Scanialla yli 200+alv eli ihan hupia ei viitsi vaihdella.
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Induktio anturi se on mutta ei tosiaan turhaan kannata vaihdella ,jos mittaat ohjausyksiköstä 16 ja34 välistä jos katkos niin mittaa siitä anturin päältä saat selville johtosarjan kunnon ja vaihtaa sitten tarvittavat osat.sen kytkinplkimen yläkatkaisijan se tarvii oikein toimivan eli vika voi olla siellä. Mutta sen saa testattua omalla ohjelmalla.olikohan siinä nelosvaiheessa.
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Mittailen huomenissa, millaista sähköä pitäisi tulla yleismittarilla jos ehjä? Kytkimen katkaisijat testiohjelman mukaan ehjät, nyt vielä tarkasti oikein säädetytkin ja ala-anturi vielä uusittukin.

Mahtaakohan tuohon johtosarjaa enää saada ja jos saakin niin mahtaa olla hintava?
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Katso vielä minulle moottorin käydessä testitilassa mitä näytössä on merkkejä,kytkin ylhäällä,vähän painettuna ja pohjassa,ne kolme asiaa?
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Koneen käydessä en saanut sitä testitilaan, en ole varma edes että kokeilinko.

Kuitenkin siitä kytkintestistä tuli 00 3 ja sitten kun painoi vähän ja ihan pohjaan tuli näyttöön R ja D, en muista kumpi ensin mutta ihan loogisesti toimivat.
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Jos vielä kokeilet , vikaa on jos näyttö oli minkä sanoit ei tarvi välttämättä käydä mutta ois nähnyt laturin toiminnan.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Poljin ylhäällä 00 E jos kone käy. Vähän painettuna 00 R E. Pohjassa. 00 RDE. Ja sitä Eetä ei ole sammuksissa. Jos poikkeaa ei toimi oikein. Kattele pääkeskuksesta liitin c78 siitä napa 1 ja 2 ja sieltä anturin päästä johto irti ja mittaa vaikka halogeenilampun kanssa onko näiden väliset johdot ehyet jos vikaa laita vaikka roikka johto siihen väliin.jos johto ehyt sitten anturin ostoon.minä en tämän enempään pysty avittaan.
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Perskules kun eipä tullut tablettia mukaan kun käväisin nuiin näin viestin vasta nyt ja jäi sitten mittaamati kun ei se yleismittarikaan siitä pöydänkulmalta hypännyt taskuun...

Koodeja katseltu seuraavasti:

Kone sammuksissa:
003, poljinta hieman kun painaa tulee 00R3 ja pohjaan niin 00RD3

Kone käynnissä:

003, hieman painettuna 00R3 ja pohjassa 00RD3


Vikakoodeja löytyi E003 ja E050
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
aapa
Viestit: 355
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 5:14 pm
Viesti:

Re: Scania K113 vaihteistopulmaa

Viesti Kirjoittaja aapa »

Näytäis että se D+puuttuu se pitäis olla ohjainyksikön 51 pinnissä jos lataus toimii? Ja se toinen vika oli ala katkaisin kytkin polkimessa joko polin nostettu kesken vaihdon tai katkaisin rikki.poista kaikki vikakoodit!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa