MF 690 huoltoa ja fiksailua
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ei tarvi liimaa pultteihin. Pakosarjan pultteihin voi sitä kuparitahnaa laittaa. Itse olisin käyttänyt vanhan kannen koneistamolla.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ei tämä nyt mene putkeen..
Kerkesin vesipumppuun jo liimata tuon lämmityskennon lähdön ja nyt älysin että vanhassa siivapyörässä ei ole kiilan koloa?
Vanhassa pumpussa oli paikka kiilalle, mutta paikallaan se ei ollut tietenkään.
No naputtelin kiilan irti ja totesin, että on aavistuksen väljän oloinen tuohon akseliin, menee pohjaan saakka ja pyörii tyhjää.
Uusi siiva maksaa saman verran kuin koko pumppu+siiva.
Taidanpa vetää tuon huomenna pulttikoneella kiinni ja varmistan pysymisen kemppiliimalla?
Kerkesin vesipumppuun jo liimata tuon lämmityskennon lähdön ja nyt älysin että vanhassa siivapyörässä ei ole kiilan koloa?
Vanhassa pumpussa oli paikka kiilalle, mutta paikallaan se ei ollut tietenkään.
No naputtelin kiilan irti ja totesin, että on aavistuksen väljän oloinen tuohon akseliin, menee pohjaan saakka ja pyörii tyhjää.
Uusi siiva maksaa saman verran kuin koko pumppu+siiva.
Taidanpa vetää tuon huomenna pulttikoneella kiinni ja varmistan pysymisen kemppiliimalla?
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tilasin LH-osalta suosiolla uuden pumpun, en ota riskiä että se viritys pettää. 50€ oli postitettuna ja tosiaan, siinä on siivapyörä paikallaan.
Kanteen on nyt liimattu päätylätkä ja termarikotelo. Pitäs vain saada jotenkin nostettua paikalleen??
Kannen pultit kävin läpi tarkasti ja puhdistin ne. Samaten kierteet lohkosta.
Ilmeisesti kuparitahnaa ei kannata käyttää vaan esim moottoriöljyä pieni tippa kierteisiin?
Ruiskut valmistuu huomenna ja ne saan takaisin maanantaina. Oli ilmeisesti alkuperäiset kärjet ja kuulemma olivat ihan finaalissa.
Pahin homma on passata tuo kansi yksin paikalleen ja eka yritys meni tänään pieleen. Vinssi laskee vähän turhan paljon kerralla, niin voi olla sormet välissä ja pinnapultit väärässä kohdassa
Kanteen on nyt liimattu päätylätkä ja termarikotelo. Pitäs vain saada jotenkin nostettua paikalleen??
Kannen pultit kävin läpi tarkasti ja puhdistin ne. Samaten kierteet lohkosta.
Ilmeisesti kuparitahnaa ei kannata käyttää vaan esim moottoriöljyä pieni tippa kierteisiin?
Ruiskut valmistuu huomenna ja ne saan takaisin maanantaina. Oli ilmeisesti alkuperäiset kärjet ja kuulemma olivat ihan finaalissa.
Pahin homma on passata tuo kansi yksin paikalleen ja eka yritys meni tänään pieleen. Vinssi laskee vähän turhan paljon kerralla, niin voi olla sormet välissä ja pinnapultit väärässä kohdassa
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kansi meni helposti paikalleen, sitten huomasin että pinnapultit on väärässä kohti
Kansi ylös ja pultit oikeisiin reikiin, meni onneksi toinenkin yritys ongelmitta.
Nyt pitäs vaan pultit illalla punoa kiinni.. ja muistin laittaa kannentiivisteen väliin
Kansi ylös ja pultit oikeisiin reikiin, meni onneksi toinenkin yritys ongelmitta.
Nyt pitäs vaan pultit illalla punoa kiinni.. ja muistin laittaa kannentiivisteen väliin
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Pikkuhiljaa..
Ylä ja alavesiletku oli alkuperäiset ja täynnä halkeamia. Menivät reilusti puoleenväliin.
Tilasin suosiolla uudet.
Eipä siitä paljoa puuttuisi.
Ruiskut on tulossa ja uudet syylärin letkut. Sittan vielä polttoainelinjat ja tehostimen putket paikalleen.
Kone lämpimäksi ja sitten vielä kannenpulttien momenttien tarkastus.
Ylä ja alavesiletku oli alkuperäiset ja täynnä halkeamia. Menivät reilusti puoleenväliin.
Tilasin suosiolla uudet.
Eipä siitä paljoa puuttuisi.
Ruiskut on tulossa ja uudet syylärin letkut. Sittan vielä polttoainelinjat ja tehostimen putket paikalleen.
Kone lämpimäksi ja sitten vielä kannenpulttien momenttien tarkastus.
- Broadspeed
- Viestit: 2513
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Hyvännäköistä rakentelua. Tuo vinssihomma kyllä hyvä oivallus Tuossa kun olisi pienen viputaljan laittanut vielä vinssin vaijerin jatkoksi, niin sillä olisi saanut hitaampia liikkeitä vielä
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Tammi 27, 2011 9:23 pm
- Paikkakunta: pohjanmaa
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Viälä ku turbon laittais
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Viputalja olisi ollut hyvä, mutta kun ei ole sellaista.
Ongelma tuossa oli juurikin tuo liian nopea/pitkä liike.
En kyllä välttämättä tähän turboa haluaisi.. kestää kytkin ehkä paremmin ilman
Ongelma tuossa oli juurikin tuo liian nopea/pitkä liike.
En kyllä välttämättä tähän turboa haluaisi.. kestää kytkin ehkä paremmin ilman
- Broadspeed
- Viestit: 2513
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tämmönen vaikkapa Puuilon halppistalja on kätevä monessa paikassaMachist kirjoitti:Viputalja olisi ollut hyvä, mutta kun ei ole sellaista.
Ongelma tuossa oli juurikin tuo liian nopea/pitkä liike.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10093740
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tuo ketjuviputalja on kyllä nerokkaan oloinen keksintö, meillä nostellaan raskaita kansia suojasäiliöistä, ja nostaja on sen taljan vieressä, eli ylettyy siihen vipuun, mutta sen ongelmakin on se, että noston/laskun on tapahduttava siitä vipukahvasta kääntämällä, ja laskeminen ei ole niin tarkkaa kuin semmoisessa ketjutaljassa. Sitten jos kevyehköä taakkaa esimerkiksi tuupitaan kiinni ja kuorma hetkeksi poistuu ketjun varasta, saattaa purkautua koko kiristys ja henkilö jää taakka syliin ketju löysällä.
Samaan hintaan saa Puuilosta 1T ja 2T ketjutaljoja, niissä on todella kevyt käyttö ja tarkka asettelu taakan vieressä, vain päättymätöntä ketjua kädessä rullaten, suuntaa nosto/lasku ei tarvitse vaihtaa klinkulla. Eikä ketju ala purkautua itsekseen, toki on hidasta pyöritellä nostomatka pitkäksi, ketjuviputaljassa voi vetää löysän ketjun ulos ihan käsin.
-SS-
Samaan hintaan saa Puuilosta 1T ja 2T ketjutaljoja, niissä on todella kevyt käyttö ja tarkka asettelu taakan vieressä, vain päättymätöntä ketjua kädessä rullaten, suuntaa nosto/lasku ei tarvitse vaihtaa klinkulla. Eikä ketju ala purkautua itsekseen, toki on hidasta pyöritellä nostomatka pitkäksi, ketjuviputaljassa voi vetää löysän ketjun ulos ihan käsin.
-SS-
- Broadspeed
- Viestit: 2513
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tottahan toki eri hommiin eri taljat-SS- kirjoitti:Tuo ketjuviputalja on kyllä nerokkaan oloinen keksintö, meillä nostellaan raskaita kansia suojasäiliöistä, ja nostaja on sen taljan vieressä, eli ylettyy siihen vipuun, mutta sen ongelmakin on se, että noston/laskun on tapahduttava siitä vipukahvasta kääntämällä, ja laskeminen ei ole niin tarkkaa kuin semmoisessa ketjutaljassa. Sitten jos kevyehköä taakkaa esimerkiksi tuupitaan kiinni ja kuorma hetkeksi poistuu ketjun varasta, saattaa purkautua koko kiristys ja henkilö jää taakka syliin ketju löysällä.
Samaan hintaan saa Puuilosta 1T ja 2T ketjutaljoja, niissä on todella kevyt käyttö ja tarkka asettelu taakan vieressä, vain päättymätöntä ketjua kädessä rullaten, suuntaa nosto/lasku ei tarvitse vaihtaa klinkulla. Eikä ketju ala purkautua itsekseen, toki on hidasta pyöritellä nostomatka pitkäksi, ketjuviputaljassa voi vetää löysän ketjun ulos ihan käsin.
-SS-
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kyllä nyt kelpaa
Uudet letkutkin saapui.
Lämpöjä nosti pienelläkin rasituksella.
Yläletku oli kuuma ja alatetku kylmä. Vaihdoin eilen termostaatin ja pitää viikonloppuna testata auttoiko se
Video käynnistyksestä
Uudet letkutkin saapui.
Lämpöjä nosti pienelläkin rasituksella.
Yläletku oli kuuma ja alatetku kylmä. Vaihdoin eilen termostaatin ja pitää viikonloppuna testata auttoiko se
Video käynnistyksestä
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kyllä siellä joku ilmalukko oli.
Ajoin traktorin niin että keula oli ylärinteeseen päin ja syylärin korkki auki pyöritin.
Lopulta ilmat tuli pois ja neste alkoi kiertämään.
Pääsiäinen menikin halkopinolla ja tuikoa on kovasti pyöritetty
Ajoin traktorin niin että keula oli ylärinteeseen päin ja syylärin korkki auki pyöritin.
Lopulta ilmat tuli pois ja neste alkoi kiertämään.
Pääsiäinen menikin halkopinolla ja tuikoa on kovasti pyöritetty
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Hyvin toimii.. savutus väheni huomattavasti ja moottorin kylkikin on siistimpi nyt.
Ainoastaan pölläyttää kun pyörittää tyhjäkäynillä vähän pidempään ja sitten polkasee kierroksia.
Taitaa johtua siitä, kun on hieman väljä tuo kone jo?
Ainoastaan pölläyttää kun pyörittää tyhjäkäynillä vähän pidempään ja sitten polkasee kierroksia.
Taitaa johtua siitä, kun on hieman väljä tuo kone jo?
-
- Viestit: 7536
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
No tuo taas on jokseenkin normaalia.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
No varmaan tämän ikäisessä vehkeessä.
Lähtee käyntiin ja toimii, niin ei kannata suuremmin välittää.
Muistaa vaan lisätä öljyä koneeseen.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Eilen tuli ajeltua reilu 80km kun kävin kärrikaupoilla.
- polttoainemittari pimeni, ilmeisesti anturi hajosi lopulta kun se on jo pitkään tehnyt sitä seilaavaa liikettä, mittari siis. Muistelen että se on eka merkki että anturi on menossa.
Vaatii näköjään tankin irroituksen että anturin saa vaihdettua, vai sattuikohan se lattian luukku kohdalle?
- jarrunestettä vuotaa oikean takapyörän luota. Liekkö putki vai sylinteri rikki? kyllä se vielä kuitenkin toimii, mutta vuotaa melko paljon. Täytyy ryömiä alle ja tutkia tilanne.
- Nostolaite "nytkyttää" kun painavempaa perässä. Korjaa korkeutta jatkuvasti 2cm valuu alaspäin ja sitten nostaa ylös. On muuten todella ärsyttävä kun rytkyttää koko traktoria.
Tähän on ilmeisesti joku säätö jonkun luukun alla tai sitten vaihdettava tiivisteet? Millainen operaatio nostolaitekannen irroitus on? sopiiko se tulemaan ilman kopin nostoa/purkua paikoiltaan?
- polttoainemittari pimeni, ilmeisesti anturi hajosi lopulta kun se on jo pitkään tehnyt sitä seilaavaa liikettä, mittari siis. Muistelen että se on eka merkki että anturi on menossa.
Vaatii näköjään tankin irroituksen että anturin saa vaihdettua, vai sattuikohan se lattian luukku kohdalle?
- jarrunestettä vuotaa oikean takapyörän luota. Liekkö putki vai sylinteri rikki? kyllä se vielä kuitenkin toimii, mutta vuotaa melko paljon. Täytyy ryömiä alle ja tutkia tilanne.
- Nostolaite "nytkyttää" kun painavempaa perässä. Korjaa korkeutta jatkuvasti 2cm valuu alaspäin ja sitten nostaa ylös. On muuten todella ärsyttävä kun rytkyttää koko traktoria.
Tähän on ilmeisesti joku säätö jonkun luukun alla tai sitten vaihdettava tiivisteet? Millainen operaatio nostolaitekannen irroitus on? sopiiko se tulemaan ilman kopin nostoa/purkua paikoiltaan?
-
- Viestit: 7536
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Todennäköisesti sopii. Taljalla nostat kattoluukusta.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ulosotosta on vuotanut aina öljyä, niin että märkänä koko vetokoukku ja akselin ympäristö.
Kerran vaihdoin stefan ja o-renkaat.
Nyt sitten vedenhakureissulla alkoi tulla tyyliin 1l/min sitä öljyä. ajoin traktorin vinoon ja kerkesin onneksi laittaa astiaa alle. 15l kerkesi astiaan valua ja joku desi maahan.
Stefa oli riekaleina, enkä syytä löytänyt miksi?
Vaihdoin taas tiivisteet ja vuotaa edelleenkin tihkumalla reilusti ja vuoto vain lisääntyi.
Kävin tilaamassa kaikki tuohon tarvittavat tiivisteet/sokat alkuperäisenä. Samalla selvisi että kannattaa kokeilla onko akselissa päittäisvälystä. Sitähän oli joku 3-4mm ja kuulemma siksi vuotaa, kun syö o-renkaan hetkessä.
Vanha sokka oli myös kulunut ja sitä aiheutui osa tuosta välyksestä.
pinnan tulee esiis olla tasainen, ilman tuota olkaa.
Uusi on täysin tasainen
Akseli on siisti ja o-renkaan kohdalla pientä kulumaa, mutta ei kuitenkaan uraa
Akselin päähän on myös kulunut olka, joten uusi sokka ei poista välystä kokonaan.
Samaten myös sokan urassa on kulumaa hieman.
Ratkaisin asian ostamalla laakeriliikkeestä simmilevyjä. paksuus 0,3mm ja taisin niitä 3kpl laittaa joten 0,9mm tuli yhteensä.
Välys katosi kokonaan.
Sitten vielä laitoin uuden O-renkaan (alkuperäinen), kun entinen kului reilussa viikossa rikki.
Akseli ja shimmit paikalleen niin eka vedenhakureissu meni ilman vuotoa
Sitten odottelen Turun konekeskukselta saapuvaksi uutta polttoaine anturia.
Kerran vaihdoin stefan ja o-renkaat.
Nyt sitten vedenhakureissulla alkoi tulla tyyliin 1l/min sitä öljyä. ajoin traktorin vinoon ja kerkesin onneksi laittaa astiaa alle. 15l kerkesi astiaan valua ja joku desi maahan.
Stefa oli riekaleina, enkä syytä löytänyt miksi?
Vaihdoin taas tiivisteet ja vuotaa edelleenkin tihkumalla reilusti ja vuoto vain lisääntyi.
Kävin tilaamassa kaikki tuohon tarvittavat tiivisteet/sokat alkuperäisenä. Samalla selvisi että kannattaa kokeilla onko akselissa päittäisvälystä. Sitähän oli joku 3-4mm ja kuulemma siksi vuotaa, kun syö o-renkaan hetkessä.
Vanha sokka oli myös kulunut ja sitä aiheutui osa tuosta välyksestä.
pinnan tulee esiis olla tasainen, ilman tuota olkaa.
Uusi on täysin tasainen
Akseli on siisti ja o-renkaan kohdalla pientä kulumaa, mutta ei kuitenkaan uraa
Akselin päähän on myös kulunut olka, joten uusi sokka ei poista välystä kokonaan.
Samaten myös sokan urassa on kulumaa hieman.
Ratkaisin asian ostamalla laakeriliikkeestä simmilevyjä. paksuus 0,3mm ja taisin niitä 3kpl laittaa joten 0,9mm tuli yhteensä.
Välys katosi kokonaan.
Sitten vielä laitoin uuden O-renkaan (alkuperäinen), kun entinen kului reilussa viikossa rikki.
Akseli ja shimmit paikalleen niin eka vedenhakureissu meni ilman vuotoa
Sitten odottelen Turun konekeskukselta saapuvaksi uutta polttoaine anturia.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tankkirojekti aloitettu.
Portaat pois edestä ja ja tankkia tyhjäksi.
Sillon pari vuotta sitten huuhtelin tuon tankin paikallaan ja yllättävän vähän oli roskia nyt
Täytyy vaan tuo toinenkin tankki irroittaa ja huuhdella.
Vika olikin yksinkertainen, anturin lattaliitin oli irronnut ja johto oli irtaallaan tankissa.
Miksihän tuollainen on pitänyt tehdä tuonne sisäpuolelle
Selvisi muuten että miksi suodattimissa on aina punaista silikonia..
Huomenna saan uuden anturin ja vaihdan sen nyt ihan varmuudenvuoksi.
Tänään jos vielä tosiaan tiputtaisi tuon toisenkin tankin ja tukisi jarrun vuotoa samalla, kun nesteet tulee pihalle.
Portaat pois edestä ja ja tankkia tyhjäksi.
Sillon pari vuotta sitten huuhtelin tuon tankin paikallaan ja yllättävän vähän oli roskia nyt
Täytyy vaan tuo toinenkin tankki irroittaa ja huuhdella.
Vika olikin yksinkertainen, anturin lattaliitin oli irronnut ja johto oli irtaallaan tankissa.
Miksihän tuollainen on pitänyt tehdä tuonne sisäpuolelle
Selvisi muuten että miksi suodattimissa on aina punaista silikonia..
Huomenna saan uuden anturin ja vaihdan sen nyt ihan varmuudenvuoksi.
Tänään jos vielä tosiaan tiputtaisi tuon toisenkin tankin ja tukisi jarrun vuotoa samalla, kun nesteet tulee pihalle.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa