MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja verkumies »

Hytti on Landinin tekemä, monessa mallissa käytetty vielä pitkään 1990-luvullakin.
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja verkumies »

MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
JackOAT
Viestit: 1408
Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja JackOAT »

Machist kirjoitti:
JackOAT kirjoitti:Minkälainen on nyt hytin äänen taso käytettäessä traktoria?

Kyllä se hieman hiljeni. Jos olis laittanut bitumit yms, niin olisi varmaan paljonkin hiljaisempi.
Kyllä tuo mulle kelpaa ja kuulosuojaimet kuitenkin päässä :wink:
Mulla kans aina kuulosuojaimet. Mieluummin olisin ilman. Jospa kokeilis keväällä tuota äänieristemattoa tms.
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Nätti peli kyllä pitäisi joskus omalle 575 kopille tehä samantyylistä kunnostusta tahtoo olla tuota käyttöä vaan 150h vuodessa hajanaisesti.
Tuon oman yksilön koppi on melusampi kun tuossa 70-90 jossa voi surutta olla ilman suojaimia toki eikös fiiatin koppi ollut aikansa hiljasin
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
stls
Viestit: 1078
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja stls »

verkumies kirjoitti:Hytti on Landinin tekemä, monessa mallissa käytetty vielä pitkään 1990-luvullakin.
Sinänsä hauska että hyttiosaaminen on haettu italiasta, jossa on perinteisesti ajettu avotraktoreilla. Ei vaan, kyllä niitä hyttejäkin on osattu tehdä.
Rakenneratkaisut ja komponentit viittaa siihen että tuon Landinin ohjaamon on valmistanut italialainen SIAC. Vähintäänkin suunnitellut. Kokoonpano on toki voinut tapahtua Landinillakin. Valmistaja on tuttu myös muutamasta Fiatista ja Samesta erityisesti. SIAC:n ohjaamotehtaan ja Samen traktoritehtaan etäisyys on n. 5km 8)
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

MOP kirjoitti:Periaatteessa kyllä. Tein sen verkun mukana tulleesta alkuperäisestä kiintoavaimesta smirklaamalla avaimen posket ohuemmiksi. Ohut poskisella kiinto avaimella myös onnistuu. Ja niitä pultteja eri voi ottaa kerralla pois, vaan vettä starttimoottoria poispäin ja löysyttää lisää ruuveja. Ne on sellaisissa koloissa, näet ne kyllä, kun katsot. Ja sitten vaan kiroilet reippaasti.
Ilmeisesti on vielä tuumakoko kun 14mm oli pieni ja 15mm iso.
Ei kyllä mikään minun tuumakoon avaimista ollut sopiva.
MOP
Viestit: 7536
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Tuumakoko se on. Mutta en muista mikä. Olen sen tänne johonkin verkun korjausketjuun kirjoittanut, mutta en muista minne. Enkä löytänyt haulla. Ja se avain ei ole nyt täällä.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Varmaankin 9/16" = N 14,28 mm
Vähän enemmän käytetty kuluneempi 14mm yleensä pienellä suostuttelulla sopii.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

9/16 se on.
Mulla oli yksi 9/16” motonetistä ostettu, eipä sovi? Se onkin tasan 14mm.
Ostin IKH:n avaimen 9/16” se on minun tönärillä mitattuna melkein 14,5mm.

Ilmankos se motonetin avain ei käyny.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

14 millisillä oon pärjännyt, yhden halvan lenkkiavaimen tuunasin startin irroitukseen, katkaisin sen pätkäksi niin kaikki startin ruuvit saa auki.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Eihän tämä kallis ollut ja tuskin on kestävimmästä päästä, mutta jospa se jonkun vuoden starttaisi.
Alkuperäisen kestoa en uskalla odottaa :lol:
Kuva

Oli se ahtaassa paikassa, mutta puolimilliä kerrallaan nitkuttelemalla läks.
Tässä sopi sentäs kerralla mutterin pyörittämään irti, eli ei tarvinnu vuoronperään löysätä.

Kuva

Ohensin hieman tuota avainta, niin mahtui paikalleen:

Kuva

Sieltäpä se vanha lähti ja likainen se ainakin on.. täytyy tutkia tarkemmin kunhan kerkee, jos vaikka elvyttää tuon vielä.

Kuva

Se uudessa startissa oli ainakin hyvää että se oli hoikempi, sopi vääntämään sen taemman mutterin hylsyllä kiinni, kun oli nivel ja pitkä jatkovarsi:

Kuva

Kuva

Ja nythän se starttasi ihan eritavalla, äänikin oli paljon mukavampi. Seurataan tilannetta.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla on ollut tuommonen ohkainen pötkylä 399ssä useamman vuoden ja 4255ssa yhden. Hyvin ovat toimineet, 399n "alkuperäinen" varaosa pelitti vain hetken.....syykin on kyllä tiedossa miksi toimi vain hetken.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
MOP
Viestit: 7536
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Älä heitä sitä vanhaa roskiin. Korjaa/korjauta se. Sulla on sitten starttimoottoreita loppuiäksesi. Jos se uusi on joku Intian startti, voi olla lyhyt ikäinen. Jos taas vaikka Slovenian Iskra, voi olla ihan jees-peli.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

MOP kirjoitti:Älä heitä sitä vanhaa roskiin. Korjaa/korjauta se. Sulla on sitten starttimoottoreita loppuiäksesi. Jos se uusi on joku Intian startti, voi olla lyhyt ikäinen. Jos taas vaikka Slovenian Iskra, voi olla ihan jees-peli.
Jep, näin minulla oli aikomus.
Jätän sen hyllyyn ja puran/puhdistan. Toimiihan se, mutta joku kontaktihäiriö on selvästi joten voi tulla kuntoon "kulutusosat" vaihtamalla.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Hyvin on startannut.. eli onnistunut korjaus. :mrgreen:

Tuossa on muuten koko ajan ollut ongelmana, että nostolaite nypyttää etenkin jos on jotain painavempaa perässä.
Nopeuden säädöllä (kääntää hitaimmalle) saa tuon melkein loppumaan, mutta etenkin tänään nytkytti melko rajusti kun nostin takalevyn ylös ja piti sitä hetken paikoillaan.

reilu 3h meni lumitöissä ja kun oli oikeasti lämmin kone, niin rytkytys paheni.

Mistä tuo voisi johtua :?:
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Se voisi olla ihan säätöjuttukin. Saattaa päteä samat säätöohjeet kuin viissatasiin, jos siinä on se paineensäätökaari vielä olemassa nostolaitevivustossa. Tarvitsisi olla huoltomanuaali tai viissatamanuaali mulla on.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Lemmy kirjoitti:Se voisi olla ihan säätöjuttukin. Saattaa päteä samat säätöohjeet kuin viissatasiin, jos siinä on se paineensäätökaari vielä olemassa nostolaitevivustossa. Tarvitsisi olla huoltomanuaali tai viissatamanuaali mulla on.
Tai sitten siellä on joku vuoto? No täytyy seurata tilannetta paheneeko. :cry:
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ajelin puita viikonloppuja ja välillä kävin polttoainetta kanisterilla ja tankkasin.
Tankkauksen jälkeen avaimesta kun käänsin, niin ei sano yhtään mitään :?:

Tutkin kaikki liitokset yms.. ei vieläkään mitään.
Virta näyttää kulkevan, kun mittarilla katsoin. Herätevirrassa on kuitenkin jotain pientä vikaa kun antoi vain 0.63??
Tekasin sitten solenoidi <-> virtalukko välille uuden johdon ja heti tärähti tulille :mrgreen:

Näyttää nuo johdot olevan melko haperoita.

Kuva

Kuva
MOP
Viestit: 7536
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Onkos sillä sun traktorilla palovakuutus? Vois olla tarpeen, jos sattuu.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

MOP kirjoitti:Onkos sillä sun traktorilla palovakuutus? Vois olla tarpeen, jos sattuu.
Älähän nyt manaile :evil:
Kyllä se taitaa siinä osakaskossa myös palovakuutus olla? Olenki just uusimassa vakuutuksia niin täytyy olla tarkkana.

Täytyisi ehkä akun maanapaan tehdä pikakytkettävä akunkenkä. Se olis 100% varma, kun ei noista päävirtakytkimistäkään aina tiedä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Garymies, Joope, RS ja 36 vierailijaa