MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Ehkä epätasaisella pellolla isot pyörät tökkii sylinteriä ja menee sitten ilmaa sitä kautta eli huono varrentiiviste? Jos rattaat on erilaiset, niin hampaita pitää olla eri määrä ja halkaisijakin sitten eri. Sen takia pumpun kiinnitys täytyy olla vähän erilainen, että akseli tulee oikeaan paikkaan. Sinänsä varmaan 2wd ja 4wd pumput sopii paikkaansa kumpikin, mutta luulis, että rattaat ei sovi ristiin.

Tietysti jos oikosulkee pumpun letkuilla, niin voi varmistaa ettei pumppu ime ilmaa. Periaatteessa orbitroliakin voisi koekäyttää vetämällä letkut traktorin takaulosotoista, mutta sitten menee vääränlaista öljyä ja pyöriä ei sovi kääntää ääriasentoon. Öljymääräkin niin iso, ettei oikein vastaa todellista tilannetta.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kyllä se tuo ohjaus tuntui asettuvan kun se ilmaantui. Nyt jo hetki tullut ajeltua ilman ongelmia.
Pitäs vaan nuo nivelet vaihdella ohjaukseen, niin saisi välykset pois.

Seuraava isompi remontti on kannen irroitus. :roll:
Kesällä vaihdoin sen venttiilikopan tiivisteen ja pesin moottorin päältäpäin.
On vutoanut öljyä ostohetkestä saakka ja epäilys oli tuo venttiilikoppa.

No nyt kun se ei vuoda ja kone on puhdas niin vuoto näyttää tulevan pakosarjan alta lohkon/kannen välistä.

Suunnitelma on seuraava:
- kansi irti
- venttiilinkumien vaihto / venttiilien säätö
- uusi kannentiiviste
- suihkujen huolto

Samalla näkee onko miten paljon pykälää ja jos on, niin täytyy miettiä koneen putkitusta.
Muutama juttu tietty täytyy nyt tarkastaa, jos joku osaa sanoa?

- täytyykö kannenpultit laittaa uudet?
- täytyykö koko venttiilikoneisto purkaa kun venttiilien kumit vaihtaa? ei ole nimittäin mitään kokemusta ko operaatiosta.
- mites tuo suihkujen huolto? missä kannattaa teettää ja mitä sinne yleensä tarvitsee viedä?

Tuo putkitus on sen verran vaativa urakka, että etenkin kun ei ole itsellä lämmintä tallia niin jää tekemättä.
Onko kokemuksia paljonko ko operaatio kustantaa töineen/osineen?
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onko varma että vuotaa kannen välistä?! Usein pakosarjan tiivisteet vuskaa, ja näytää ihan öljyvuodolta. Etenkin jos kone ollu kevyessä ajossa, niin pitää kosteanana pakosarjan luota.

Kunnolla tehtynä putkitus on koneistamon hommia, kun raakaputkesta porataa sopiva!
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tumppi 865 kirjoitti:Onko varma että vuotaa kannen välistä?! Usein pakosarjan tiivisteet vuskaa, ja näytää ihan öljyvuodolta. Etenkin jos kone ollu kevyessä ajossa, niin pitää kosteanana pakosarjan luota.

Kunnolla tehtynä putkitus on koneistamon hommia, kun raakaputkesta porataa sopiva!
Olen melkein 100% varma että tulee sieltä kannen välistä. näyttää olevan kaksi vuotokohtaa, toinen hieman isompi ja toinen pienempi.
Pakosarjan tiivistepinnan ympärys on kuiva.

Lähden nyt tuolla tiivisteiden vaihdolla/suihkujen huollolla liikkelle ja sitten täytyy mahdollisesti miettiä putkitusta tarvittaessa.
Hyvinhän tuo toimii ja lähtee käyntiinkin, joten tuskin se ihan väljä on.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

No ei siinä sitten muuta kun kansi irti. Pultteja ei tarvi vaihtaa.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Minä ainakin laitoin vanhat kannenpultit takas ja venttiilipuristimen vaimikäseoli avulla venttiilit käytin irti ja messinkiharjalla putsasin varret ja hiontatahnalla ja sillä "tutilla" hivasin vähäsen kantta vasten ja uuet kumit tietenki. Kannen käytin koneistamolla laanattavana, se kiristys oli kolmessa vaiheessa, eli aloitat vaikka puolella momentilla ja sitten 2/3 ja lopuksi täyteen momrnttiin, tästä varmaan löytyy joku virallisempi ohje mutta periaate on tuossa ja järjestys on spiraalimaisesti kannen sisäosasta ulospäin, mutta mulla oli siinä uuen tiivisteen mukana se järjestys numeroituna. Jos minä sain tehtyä niin jokainen saa.
Suuttimien huolto, 1. Ota suuttimet irti. 2. Vie ne huoltoon. 3. Laita huolletut suuttimet takas paikalleen.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Nyt näyttää siltä, että remontti on tehtävä melko pikaisesti.
Raktorille on jatkuva tarve, niin ei kyllä koneistamolla jouda käyttämään nyt.

- Venttiilien kumit
- Kannentiiviste
- pakosarjan tiiviste
- pakosarjan pultit

Tällainen varmaan järkevin:
https://www.ikh.fi/fi/tiivistesarja-yla ... m91-mf1244

Osaako joku sanoa millaiset pultit menee pakosarjaan?

Työkaluista
- venttiilipuristin
- venttiilien hiontavälineet?

Jos vaikka yhden viikonlopun aikana saisi projektin tehtyä ja tuon kannen/lohkon välisen vuodon kuriin.

Vai laittaako suosiolla kokonaan uuden vaihtokannen?
https://www.ikh.fi/fi/sylinterikansi-mf-mf1314
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja stls »

Pakosarjan ja lohkon välissä on 3/8" UNF kierteiset vaarnat.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Meinasin nyt suosiolla ottaa tuon kannen, niin voisi olla yhdessä päivässä/viikonlopussa remontoitu.

Eli kansi:
https://www.ikh.fi/fi/sylinterikansi-mf-mf1314

Tiivisteet:
https://www.ikh.fi/fi/tiivistesarja-yla ... m91-mf1244

Vesipumppu olisi varmaan järkevää laittaa?
https://www.ikh.fi/fi/vesipumppu-mf165-590-ih475-v8579

- Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit

Samalla vilkasee mille putket näyttää, jos putkittaa koneen jossain välissä, niin onpahan yläkerta jo uutta.
Wiksu vekotin
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2019 12:54 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Wiksu vekotin »

Imusarjan pultinreiät on porattu tuon ikäisissä Perkinsseissä läpi ja kierrettä myöten tulee moottoriöljyä mikä näyttää tulevan kannen välistä, jos pultteja on pyöritelty ja kierteeltä liimat irronneet. Helppo korjaus kun tiivistää kierteet, mutta on muistettava, että vähänkin liian pitkä pultti ylettyy venttiilin nostotankoon.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Wiksu vekotin kirjoitti:Imusarjan pultinreiät on porattu tuon ikäisissä Perkinsseissä läpi ja kierrettä myöten tulee moottoriöljyä mikä näyttää tulevan kannen välistä, jos pultteja on pyöritelty ja kierteeltä liimat irronneet. Helppo korjaus kun tiivistää kierteet, mutta on muistettava, että vähänkin liian pitkä pultti ylettyy venttiilin nostotankoon.
Kyllä se siltä kannen ja lohkon välistä selvästi tulee. Pesin cleanerilla ja seurasin mistä alkaa itkemään.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit
Miks niitä tarvii vaihtaa?
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tumppi 865 kirjoitti:
Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit
Miks niitä tarvii vaihtaa?
Ainakin pakosarjan pultit on niin huonot, että niitä ei kannata uuteen kanteen ruuvata. Ja jos niitä katkeaa, niin olisi hyvä olla varalla. Muuten remontti venähtää sen takia viikolla.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Siinäpä olisi uusi kansi, kyllä muuten painaa :shock:

Kuva

Kuva

Kannen pultit, vesipumppu ja tiivisteet

Kuva

Vanha vesipumppu, josta pitäisi irroittaa tuo hihnapyörä.
Kuva

Siitä se purkautuu.
Pakosarjasta katkesi yksi pinnapultti ja toisesta puuttui mutteri. Silti se pakosarja istuu paikallaan kuin liimattu.
Millähän konstilla tuon saisi irti?

Kuva

Kuva
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Oiskos tässä ketjussa ne viralliset momentit?

viewtopic.php?t=50839
136Nm kannen pulteille /muttereille?

Nokka-akselin pukit
74Nm

Mitenhän tuon jumittuneen pakosarjan saisi irti?
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja stls »

Paukuttele kumivasaralla joka suuntaan niin kyllä se jumi siitä irtoaa.
heijo
Viestit: 2708
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja heijo »

Jos kansi on vielä paikallaan, niin laita ne mutterit takaisin huulille, ja tulppaa putki ja starttaa
Minkä huollamme sen korjaamme.
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Löytyiskö kaluvalikoimasta kapeeta mutta jäykkää pakkelilastaa? Sillä lähtisin kokeilemaan tiipparin jommalta kummalta puolelta. Tilaahan tossa näyttäis nyt olevan vaikka mihin urotekoihin. Yleensä ei ole kun jotain prakaa...
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tiukassa ne oli. 2kpl lähti helposti ja yhteen piti hitsata mutteria, että löysäsi.
Viimeiseksi jäi se eka katkennut ja se oli jumittunut pakosarjaan, mutta lohkossa kyllä pyöri.
Sain sen lopulta irti kun pakosarja sopi pyörimään ympäri ja sitten pistepuikolla hakkasin ruuvipenkissä sen jämän irti pakosarjasta.
Oli tiukassa irtoamaan! Melkein kuin huonosti hitsattu :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Nokkaa pois..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuossa on tuo kannen speksit, jos jotakuta kiinnostaa
Kuva

Purin kaikki ohjaustehostimen putket ja polttoainelinjat.
Kannenpultit aukesi suosiolla ja melko tiukassa oli kansi silti paikallaan. Piti sitten miettiä miten tuon yksin saisi nostettua, kun siinä on vielä ne kaksi pinnapulttia jne..

Jeepissä on vinssi ja pistin tuon "voimankertojan" (vai mikä tuo nyt on?) kattotuoliin kiinni. :mrgreen:
Ei tarvinnu repiä käsin. Nousi nätisti.
Siitä se oli sitten helppo napata syliin, kun vaijerin päässä kiikkui..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei kai tuo ihan pahimmasta päästä ole, mutta jos hyvän haluaisi niin pitäisi putkittaa kone.
Vähän on hartiaa, etenkin ykkösessä ja hieman on kiiltävät putket.

Toistaiseksi ei kuitenkaan budjetti anna periksi. Onhan se vielä pyörimään hyvin lähtenyt.

Kuva

Kuva

Facebookissa epäiltiin, että tuo kopin alla oleva liitin olisi multipoverin paineanturi?
Mihinkähän siitä pitäisi johto mennä? Merkkivalolle?

Kuva
Viimeksi muokannut Machist, Pe Elo 09, 2019 12:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Sitten muutamia ihmettelyn aiheita..

Meinasin iskeä kanteen tulevat putlit kiinni liimalla (medium).
Esim termostaattikotelo, päätylevy, vesipumppu (lohkoon).

Pitäiskö nokka-akselin pinnapultit myös liimata?

Pakosarjan ja kannenpultteihin kuparitahnaa hyvin kevyesti?
Ensin voisin pyöritellä kannenpultit läpi, että ei takertele. Kierteet kuivaksi eka öljystä ja nesteestä, että ei tule jumia.

Tilatut kannenpultit oli väärän mittaiset ja kaikki muutkin kaupat tarjoaa noita liian pitkiä.
Kasaanko alkuperäisillä? Nämähän ei ole ns. venyvät.
EDIT: Marjakankaalta soitti just ja sanoi että aina ovat kasanneet vanhoilla.
Täytyy uusia vain jos menee poikki/kierteissä vikaa. Saa ainoastaan yksittäisinä noita pultteja tähän konemalliin ja maksavat +20e kpl.
Kuulemma vuosimallin 84 koneissa on nämä ko kannenpultit tullut käyttöön.

Paperitiivisteisiin meinasin laittaa kevyesti myös liimaa, poislukien kannentiiviste.

Tiivistepinnat on putsattu, vaikka kuvissa ne onkin vielä likaiset.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 29 vierailijaa