MF 690 huoltoa ja fiksailua
-
- Viestit: 2082
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ehkä epätasaisella pellolla isot pyörät tökkii sylinteriä ja menee sitten ilmaa sitä kautta eli huono varrentiiviste? Jos rattaat on erilaiset, niin hampaita pitää olla eri määrä ja halkaisijakin sitten eri. Sen takia pumpun kiinnitys täytyy olla vähän erilainen, että akseli tulee oikeaan paikkaan. Sinänsä varmaan 2wd ja 4wd pumput sopii paikkaansa kumpikin, mutta luulis, että rattaat ei sovi ristiin.
Tietysti jos oikosulkee pumpun letkuilla, niin voi varmistaa ettei pumppu ime ilmaa. Periaatteessa orbitroliakin voisi koekäyttää vetämällä letkut traktorin takaulosotoista, mutta sitten menee vääränlaista öljyä ja pyöriä ei sovi kääntää ääriasentoon. Öljymääräkin niin iso, ettei oikein vastaa todellista tilannetta.
Tietysti jos oikosulkee pumpun letkuilla, niin voi varmistaa ettei pumppu ime ilmaa. Periaatteessa orbitroliakin voisi koekäyttää vetämällä letkut traktorin takaulosotoista, mutta sitten menee vääränlaista öljyä ja pyöriä ei sovi kääntää ääriasentoon. Öljymääräkin niin iso, ettei oikein vastaa todellista tilannetta.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kyllä se tuo ohjaus tuntui asettuvan kun se ilmaantui. Nyt jo hetki tullut ajeltua ilman ongelmia.
Pitäs vaan nuo nivelet vaihdella ohjaukseen, niin saisi välykset pois.
Seuraava isompi remontti on kannen irroitus.
Kesällä vaihdoin sen venttiilikopan tiivisteen ja pesin moottorin päältäpäin.
On vutoanut öljyä ostohetkestä saakka ja epäilys oli tuo venttiilikoppa.
No nyt kun se ei vuoda ja kone on puhdas niin vuoto näyttää tulevan pakosarjan alta lohkon/kannen välistä.
Suunnitelma on seuraava:
- kansi irti
- venttiilinkumien vaihto / venttiilien säätö
- uusi kannentiiviste
- suihkujen huolto
Samalla näkee onko miten paljon pykälää ja jos on, niin täytyy miettiä koneen putkitusta.
Muutama juttu tietty täytyy nyt tarkastaa, jos joku osaa sanoa?
- täytyykö kannenpultit laittaa uudet?
- täytyykö koko venttiilikoneisto purkaa kun venttiilien kumit vaihtaa? ei ole nimittäin mitään kokemusta ko operaatiosta.
- mites tuo suihkujen huolto? missä kannattaa teettää ja mitä sinne yleensä tarvitsee viedä?
Tuo putkitus on sen verran vaativa urakka, että etenkin kun ei ole itsellä lämmintä tallia niin jää tekemättä.
Onko kokemuksia paljonko ko operaatio kustantaa töineen/osineen?
Pitäs vaan nuo nivelet vaihdella ohjaukseen, niin saisi välykset pois.
Seuraava isompi remontti on kannen irroitus.
Kesällä vaihdoin sen venttiilikopan tiivisteen ja pesin moottorin päältäpäin.
On vutoanut öljyä ostohetkestä saakka ja epäilys oli tuo venttiilikoppa.
No nyt kun se ei vuoda ja kone on puhdas niin vuoto näyttää tulevan pakosarjan alta lohkon/kannen välistä.
Suunnitelma on seuraava:
- kansi irti
- venttiilinkumien vaihto / venttiilien säätö
- uusi kannentiiviste
- suihkujen huolto
Samalla näkee onko miten paljon pykälää ja jos on, niin täytyy miettiä koneen putkitusta.
Muutama juttu tietty täytyy nyt tarkastaa, jos joku osaa sanoa?
- täytyykö kannenpultit laittaa uudet?
- täytyykö koko venttiilikoneisto purkaa kun venttiilien kumit vaihtaa? ei ole nimittäin mitään kokemusta ko operaatiosta.
- mites tuo suihkujen huolto? missä kannattaa teettää ja mitä sinne yleensä tarvitsee viedä?
Tuo putkitus on sen verran vaativa urakka, että etenkin kun ei ole itsellä lämmintä tallia niin jää tekemättä.
Onko kokemuksia paljonko ko operaatio kustantaa töineen/osineen?
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Onko varma että vuotaa kannen välistä?! Usein pakosarjan tiivisteet vuskaa, ja näytää ihan öljyvuodolta. Etenkin jos kone ollu kevyessä ajossa, niin pitää kosteanana pakosarjan luota.
Kunnolla tehtynä putkitus on koneistamon hommia, kun raakaputkesta porataa sopiva!
Kunnolla tehtynä putkitus on koneistamon hommia, kun raakaputkesta porataa sopiva!
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Olen melkein 100% varma että tulee sieltä kannen välistä. näyttää olevan kaksi vuotokohtaa, toinen hieman isompi ja toinen pienempi.Tumppi 865 kirjoitti:Onko varma että vuotaa kannen välistä?! Usein pakosarjan tiivisteet vuskaa, ja näytää ihan öljyvuodolta. Etenkin jos kone ollu kevyessä ajossa, niin pitää kosteanana pakosarjan luota.
Kunnolla tehtynä putkitus on koneistamon hommia, kun raakaputkesta porataa sopiva!
Pakosarjan tiivistepinnan ympärys on kuiva.
Lähden nyt tuolla tiivisteiden vaihdolla/suihkujen huollolla liikkelle ja sitten täytyy mahdollisesti miettiä putkitusta tarvittaessa.
Hyvinhän tuo toimii ja lähtee käyntiinkin, joten tuskin se ihan väljä on.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
No ei siinä sitten muuta kun kansi irti. Pultteja ei tarvi vaihtaa.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Minä ainakin laitoin vanhat kannenpultit takas ja venttiilipuristimen vaimikäseoli avulla venttiilit käytin irti ja messinkiharjalla putsasin varret ja hiontatahnalla ja sillä "tutilla" hivasin vähäsen kantta vasten ja uuet kumit tietenki. Kannen käytin koneistamolla laanattavana, se kiristys oli kolmessa vaiheessa, eli aloitat vaikka puolella momentilla ja sitten 2/3 ja lopuksi täyteen momrnttiin, tästä varmaan löytyy joku virallisempi ohje mutta periaate on tuossa ja järjestys on spiraalimaisesti kannen sisäosasta ulospäin, mutta mulla oli siinä uuen tiivisteen mukana se järjestys numeroituna. Jos minä sain tehtyä niin jokainen saa.
Suuttimien huolto, 1. Ota suuttimet irti. 2. Vie ne huoltoon. 3. Laita huolletut suuttimet takas paikalleen.
Suuttimien huolto, 1. Ota suuttimet irti. 2. Vie ne huoltoon. 3. Laita huolletut suuttimet takas paikalleen.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Nyt näyttää siltä, että remontti on tehtävä melko pikaisesti.
Raktorille on jatkuva tarve, niin ei kyllä koneistamolla jouda käyttämään nyt.
- Venttiilien kumit
- Kannentiiviste
- pakosarjan tiiviste
- pakosarjan pultit
Tällainen varmaan järkevin:
https://www.ikh.fi/fi/tiivistesarja-yla ... m91-mf1244
Osaako joku sanoa millaiset pultit menee pakosarjaan?
Työkaluista
- venttiilipuristin
- venttiilien hiontavälineet?
Jos vaikka yhden viikonlopun aikana saisi projektin tehtyä ja tuon kannen/lohkon välisen vuodon kuriin.
Vai laittaako suosiolla kokonaan uuden vaihtokannen?
https://www.ikh.fi/fi/sylinterikansi-mf-mf1314
Raktorille on jatkuva tarve, niin ei kyllä koneistamolla jouda käyttämään nyt.
- Venttiilien kumit
- Kannentiiviste
- pakosarjan tiiviste
- pakosarjan pultit
Tällainen varmaan järkevin:
https://www.ikh.fi/fi/tiivistesarja-yla ... m91-mf1244
Osaako joku sanoa millaiset pultit menee pakosarjaan?
Työkaluista
- venttiilipuristin
- venttiilien hiontavälineet?
Jos vaikka yhden viikonlopun aikana saisi projektin tehtyä ja tuon kannen/lohkon välisen vuodon kuriin.
Vai laittaako suosiolla kokonaan uuden vaihtokannen?
https://www.ikh.fi/fi/sylinterikansi-mf-mf1314
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Pakosarjan ja lohkon välissä on 3/8" UNF kierteiset vaarnat.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Meinasin nyt suosiolla ottaa tuon kannen, niin voisi olla yhdessä päivässä/viikonlopussa remontoitu.
Eli kansi:
https://www.ikh.fi/fi/sylinterikansi-mf-mf1314
Tiivisteet:
https://www.ikh.fi/fi/tiivistesarja-yla ... m91-mf1244
Vesipumppu olisi varmaan järkevää laittaa?
https://www.ikh.fi/fi/vesipumppu-mf165-590-ih475-v8579
- Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit
Samalla vilkasee mille putket näyttää, jos putkittaa koneen jossain välissä, niin onpahan yläkerta jo uutta.
Eli kansi:
https://www.ikh.fi/fi/sylinterikansi-mf-mf1314
Tiivisteet:
https://www.ikh.fi/fi/tiivistesarja-yla ... m91-mf1244
Vesipumppu olisi varmaan järkevää laittaa?
https://www.ikh.fi/fi/vesipumppu-mf165-590-ih475-v8579
- Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit
Samalla vilkasee mille putket näyttää, jos putkittaa koneen jossain välissä, niin onpahan yläkerta jo uutta.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2019 12:54 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Imusarjan pultinreiät on porattu tuon ikäisissä Perkinsseissä läpi ja kierrettä myöten tulee moottoriöljyä mikä näyttää tulevan kannen välistä, jos pultteja on pyöritelty ja kierteeltä liimat irronneet. Helppo korjaus kun tiivistää kierteet, mutta on muistettava, että vähänkin liian pitkä pultti ylettyy venttiilin nostotankoon.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kyllä se siltä kannen ja lohkon välistä selvästi tulee. Pesin cleanerilla ja seurasin mistä alkaa itkemään.Wiksu vekotin kirjoitti:Imusarjan pultinreiät on porattu tuon ikäisissä Perkinsseissä läpi ja kierrettä myöten tulee moottoriöljyä mikä näyttää tulevan kannen välistä, jos pultteja on pyöritelty ja kierteeltä liimat irronneet. Helppo korjaus kun tiivistää kierteet, mutta on muistettava, että vähänkin liian pitkä pultti ylettyy venttiilin nostotankoon.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Miks niitä tarvii vaihtaa?Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ainakin pakosarjan pultit on niin huonot, että niitä ei kannata uuteen kanteen ruuvata. Ja jos niitä katkeaa, niin olisi hyvä olla varalla. Muuten remontti venähtää sen takia viikolla.Tumppi 865 kirjoitti:Miks niitä tarvii vaihtaa?Uudet kannen ja imusarjan/pakosarjan pultit
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Siinäpä olisi uusi kansi, kyllä muuten painaa
Kannen pultit, vesipumppu ja tiivisteet
Vanha vesipumppu, josta pitäisi irroittaa tuo hihnapyörä.
Siitä se purkautuu.
Pakosarjasta katkesi yksi pinnapultti ja toisesta puuttui mutteri. Silti se pakosarja istuu paikallaan kuin liimattu.
Millähän konstilla tuon saisi irti?
Kannen pultit, vesipumppu ja tiivisteet
Vanha vesipumppu, josta pitäisi irroittaa tuo hihnapyörä.
Siitä se purkautuu.
Pakosarjasta katkesi yksi pinnapultti ja toisesta puuttui mutteri. Silti se pakosarja istuu paikallaan kuin liimattu.
Millähän konstilla tuon saisi irti?
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Oiskos tässä ketjussa ne viralliset momentit?
viewtopic.php?t=50839
136Nm kannen pulteille /muttereille?
Nokka-akselin pukit
74Nm
Mitenhän tuon jumittuneen pakosarjan saisi irti?
viewtopic.php?t=50839
136Nm kannen pulteille /muttereille?
Nokka-akselin pukit
74Nm
Mitenhän tuon jumittuneen pakosarjan saisi irti?
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Paukuttele kumivasaralla joka suuntaan niin kyllä se jumi siitä irtoaa.
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Jos kansi on vielä paikallaan, niin laita ne mutterit takaisin huulille, ja tulppaa putki ja starttaa
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Löytyiskö kaluvalikoimasta kapeeta mutta jäykkää pakkelilastaa? Sillä lähtisin kokeilemaan tiipparin jommalta kummalta puolelta. Tilaahan tossa näyttäis nyt olevan vaikka mihin urotekoihin. Yleensä ei ole kun jotain prakaa...
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tiukassa ne oli. 2kpl lähti helposti ja yhteen piti hitsata mutteria, että löysäsi.
Viimeiseksi jäi se eka katkennut ja se oli jumittunut pakosarjaan, mutta lohkossa kyllä pyöri.
Sain sen lopulta irti kun pakosarja sopi pyörimään ympäri ja sitten pistepuikolla hakkasin ruuvipenkissä sen jämän irti pakosarjasta.
Oli tiukassa irtoamaan! Melkein kuin huonosti hitsattu
Nokkaa pois..
Tuossa on tuo kannen speksit, jos jotakuta kiinnostaa
Purin kaikki ohjaustehostimen putket ja polttoainelinjat.
Kannenpultit aukesi suosiolla ja melko tiukassa oli kansi silti paikallaan. Piti sitten miettiä miten tuon yksin saisi nostettua, kun siinä on vielä ne kaksi pinnapulttia jne..
Jeepissä on vinssi ja pistin tuon "voimankertojan" (vai mikä tuo nyt on?) kattotuoliin kiinni.
Ei tarvinnu repiä käsin. Nousi nätisti.
Siitä se oli sitten helppo napata syliin, kun vaijerin päässä kiikkui..
Ei kai tuo ihan pahimmasta päästä ole, mutta jos hyvän haluaisi niin pitäisi putkittaa kone.
Vähän on hartiaa, etenkin ykkösessä ja hieman on kiiltävät putket.
Toistaiseksi ei kuitenkaan budjetti anna periksi. Onhan se vielä pyörimään hyvin lähtenyt.
Facebookissa epäiltiin, että tuo kopin alla oleva liitin olisi multipoverin paineanturi?
Mihinkähän siitä pitäisi johto mennä? Merkkivalolle?
Viimeiseksi jäi se eka katkennut ja se oli jumittunut pakosarjaan, mutta lohkossa kyllä pyöri.
Sain sen lopulta irti kun pakosarja sopi pyörimään ympäri ja sitten pistepuikolla hakkasin ruuvipenkissä sen jämän irti pakosarjasta.
Oli tiukassa irtoamaan! Melkein kuin huonosti hitsattu
Nokkaa pois..
Tuossa on tuo kannen speksit, jos jotakuta kiinnostaa
Purin kaikki ohjaustehostimen putket ja polttoainelinjat.
Kannenpultit aukesi suosiolla ja melko tiukassa oli kansi silti paikallaan. Piti sitten miettiä miten tuon yksin saisi nostettua, kun siinä on vielä ne kaksi pinnapulttia jne..
Jeepissä on vinssi ja pistin tuon "voimankertojan" (vai mikä tuo nyt on?) kattotuoliin kiinni.
Ei tarvinnu repiä käsin. Nousi nätisti.
Siitä se oli sitten helppo napata syliin, kun vaijerin päässä kiikkui..
Ei kai tuo ihan pahimmasta päästä ole, mutta jos hyvän haluaisi niin pitäisi putkittaa kone.
Vähän on hartiaa, etenkin ykkösessä ja hieman on kiiltävät putket.
Toistaiseksi ei kuitenkaan budjetti anna periksi. Onhan se vielä pyörimään hyvin lähtenyt.
Facebookissa epäiltiin, että tuo kopin alla oleva liitin olisi multipoverin paineanturi?
Mihinkähän siitä pitäisi johto mennä? Merkkivalolle?
Viimeksi muokannut Machist, Pe Elo 09, 2019 12:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Sitten muutamia ihmettelyn aiheita..
Meinasin iskeä kanteen tulevat putlit kiinni liimalla (medium).
Esim termostaattikotelo, päätylevy, vesipumppu (lohkoon).
Pitäiskö nokka-akselin pinnapultit myös liimata?
Pakosarjan ja kannenpultteihin kuparitahnaa hyvin kevyesti?
Ensin voisin pyöritellä kannenpultit läpi, että ei takertele. Kierteet kuivaksi eka öljystä ja nesteestä, että ei tule jumia.
Tilatut kannenpultit oli väärän mittaiset ja kaikki muutkin kaupat tarjoaa noita liian pitkiä.
Kasaanko alkuperäisillä? Nämähän ei ole ns. venyvät.
EDIT: Marjakankaalta soitti just ja sanoi että aina ovat kasanneet vanhoilla.
Täytyy uusia vain jos menee poikki/kierteissä vikaa. Saa ainoastaan yksittäisinä noita pultteja tähän konemalliin ja maksavat +20e kpl.
Kuulemma vuosimallin 84 koneissa on nämä ko kannenpultit tullut käyttöön.
Paperitiivisteisiin meinasin laittaa kevyesti myös liimaa, poislukien kannentiiviste.
Tiivistepinnat on putsattu, vaikka kuvissa ne onkin vielä likaiset.
Meinasin iskeä kanteen tulevat putlit kiinni liimalla (medium).
Esim termostaattikotelo, päätylevy, vesipumppu (lohkoon).
Pitäiskö nokka-akselin pinnapultit myös liimata?
Pakosarjan ja kannenpultteihin kuparitahnaa hyvin kevyesti?
Ensin voisin pyöritellä kannenpultit läpi, että ei takertele. Kierteet kuivaksi eka öljystä ja nesteestä, että ei tule jumia.
Tilatut kannenpultit oli väärän mittaiset ja kaikki muutkin kaupat tarjoaa noita liian pitkiä.
Kasaanko alkuperäisillä? Nämähän ei ole ns. venyvät.
EDIT: Marjakankaalta soitti just ja sanoi että aina ovat kasanneet vanhoilla.
Täytyy uusia vain jos menee poikki/kierteissä vikaa. Saa ainoastaan yksittäisinä noita pultteja tähän konemalliin ja maksavat +20e kpl.
Kuulemma vuosimallin 84 koneissa on nämä ko kannenpultit tullut käyttöön.
Paperitiivisteisiin meinasin laittaa kevyesti myös liimaa, poislukien kannentiiviste.
Tiivistepinnat on putsattu, vaikka kuvissa ne onkin vielä likaiset.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 29 vierailijaa