MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 347
Liittynyt: 22.03.2016, 10:29
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist » 12.08.2019, 09:39

Tankit poissa tieltä, niin jarrujakin on helppoa tutkia.
Nestettä säiliöön ja ilmaus. No sieltä männän juuresta tulee ihan valumalla nestettä ja poljin on ihan tunnoton.
Sytlinteri irti ja ihan se ehjälle näyttää, mutta lie tiiviste kulunut/kovettunut.

Uusi IKH:lla 39e joten pistin tilaukseen.

Kuva

Kuva

Turun konekeskukselta saapui uusi anturi ja tässä oli tuo johto tinattu kiinni :lol:
Kuva

Tankkien päällä oli öljyistä maata, joten piti painepesurilla putsata.
Toinen tankki oli sisältä puhdas mutta toisessa oli pohjalla melkoista limaa/muhjua.

Kuva

Sitten ruosteiden hionta ja happomaalia/pinnan karhennus
Kuva

Maalaan alkuperäisestä poiketen mustaksi nyt
Kuva

Tulipa muutenkin puhdistettua töhnät pois.
Siellä oli monta tippumaisillaan olevaa mutteria ja lukkorengasta, joten oli ihan hyvä tämäkin tehdä nyt.

Kuva

Kuva

Maadoitus on kopissa ollut selvästi huono ja käytin tuon letin irti ja laitoin sen eri paikkaan. Hioin sille kunnon kosketuspinnat ja voitelin kevyesti kuparitahnalla.
Kuva

Lynexi
Viestit: 239
Liittynyt: 07.08.2013, 20:12
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lynexi » 12.08.2019, 15:19

Kotitarve hommissa riittää 1 tankki. Vaihtuu aine tiheämmin tuoreempaan ja vähemmän pinta-alaa veden kondensoitumiseen.

Avatar
Machist
Viestit: 347
Liittynyt: 22.03.2016, 10:29
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist » 12.08.2019, 15:23

Lynexi kirjoitti:
12.08.2019, 15:19
Kotitarve hommissa riittää 1 tankki. Vaihtuu aine tiheämmin tuoreempaan ja vähemmän pinta-alaa veden kondensoitumiseen.
Kyllä tuota talvella menee ainetta kun on linkoamista yleensä niin paljon. Parempi pitää molemmat paikallaan.
Toissatalvena sai ihan työkseen kantaa kansiterilla ainetta kun joka päivä oli lumitöitä.

Kesällä ei mene niin paljoa kun käyttö vähäisempää, mutta joka päivä sen 1-3h pyörii (vedenajua, polttopuuhommia, peltotöitä jne).

Avatar
Machist
Viestit: 347
Liittynyt: 22.03.2016, 10:29
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist » 16.08.2019, 09:27

No nyt sain lopulta uuden sylinterin.
Saakohan tuota poljinta säädettyä mitenkään?
Toinen menee noin 1cm alemmas kuin toinen, ennenkuin ottaa jarru lukkoon?

Tuolla sylinterin luona on säätö, mutta se ei kyllä vaikuta tuohon mitenkään??
Vai liekkö siellä kuitenkin vielä ilmaa?

Kuva

Olisikkohan kellään joutavana tuota suojaa tankille?
Toiselta puolen uupuu..

Kuva

Kuva

Kuva

Samaten se kopin rullaverho on kadoksissa ja onkohan noissa ovissa ollut alunperin millaiset rajoittimet? kaasujouset tms.??

aeemeli
Viestit: 53
Liittynyt: 09.01.2011, 20:38
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja aeemeli » 16.08.2019, 13:15

Terve,

Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1795
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 16.08.2019, 13:38

Tässä kun lueskelin koko aiheen läpi, niin on varmasti hyvä tuntemus tullut koneeseen korjailujen ja parannusten myötä :) Onko arviota paljonko traktorissa on tunteja?
Fordson Dexta -60
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

Avatar
Machist
Viestit: 347
Liittynyt: 22.03.2016, 10:29
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist » 16.08.2019, 15:34

aeemeli kirjoitti:
16.08.2019, 13:15
Terve,

Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.
Joo siellä on säätö, mutta se ei vakuta polkimeen.
Periaateessa pääsylinterin päässä pitäisi olla säätövara.

Tuossahan on tuota kierrettä päässä.
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41696/697

Täytyypä tutkia asia tänään.

Avatar
Machist
Viestit: 347
Liittynyt: 22.03.2016, 10:29
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist » 16.08.2019, 15:37

Broadspeed kirjoitti:
16.08.2019, 13:38
Tässä kun lueskelin koko aiheen läpi, niin on varmasti hyvä tuntemus tullut koneeseen korjailujen ja parannusten myötä :) Onko arviota paljonko traktorissa on tunteja?
Kyllä tämä on aika tutuksi tullut ja huollot on aina helpompia kun tietää miten tehdään.
Tämän projektin kanssa lähdin etenemään sillä tietotaidolla, että olin pari kertaa ajanut vastaavalla traktorilla :mrgreen:

Tunteja on nyt jotain päälle 9000h

aeemeli
Viestit: 53
Liittynyt: 09.01.2011, 20:38
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja aeemeli » 17.08.2019, 15:37

Machist kirjoitti:
16.08.2019, 15:34
aeemeli kirjoitti:
16.08.2019, 13:15
Terve,

Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.
Joo siellä on säätö, mutta se ei vakuta polkimeen.
Periaateessa pääsylinterin päässä pitäisi olla säätövara.

Tuossahan on tuota kierrettä päässä.
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41696/697

Täytyypä tutkia asia tänään.
Terve taas.
Työsylinterin luona olevilla muttereilla jarrujen tasaus hoidetaan. Niillä pääsylinterien säädöillä säädetään se kun jarruihin ei kosketa pääsylinterit ovat "auki" tilassa.
Käytännössä tangot säädetään saman mittaisiksi molemmat.
Kun jarrujärjestelmä on kunnossa mutterien kääntö työsylintereiltä vaikuttaa polkimien liikematkaan. Jolloin jarrut saadaan ottamaan tasan ja asvaltillakin voi huoletta jarruttaa.

Masikka 690
Viestit: 33
Liittynyt: 21.10.2015, 22:41
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Masikka 690 » 17.08.2019, 19:15

Machist kirjoitti:
16.08.2019, 09:27
No nyt sain lopulta uuden sylinterin.
Saakohan tuota poljinta säädettyä mitenkään?
Toinen menee noin 1cm alemmas kuin toinen, ennenkuin ottaa jarru lukkoon?

Tuolla sylinterin luona on säätö, mutta se ei kyllä vaikuta tuohon mitenkään??
Vai liekkö siellä kuitenkin vielä ilmaa?

Kuva

Olisikkohan kellään joutavana tuota suojaa tankille?
Toiselta puolen uupuu..

Kuva

Kuva

Kuva

Samaten se kopin rullaverho on kadoksissa ja onkohan noissa ovissa ollut alunperin millaiset rajoittimet? kaasujouset tms.??
Oven rajoittimet ovat sellaiset peltiliuskat alasaranoissa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], EKo, hth, Majestic-12 [Bot], nuhvi46063 ja 30 vierailijaa